Haluaisin kolmannen lapsen, mutta en voi enää sitä saada ;(
Haluaisin vielä kolmannen lapsen, mutta minulle on tehty kaksi sektiota ja toisen jälkeen lääkäri sanoi, ettei voi suositella minulle enää enempää raskauksia. Toisaalta hän sanoi, ettei varsinaisesti kielläkään, mutta kohtu oli entisen haavan kohdalta ohentunut.
Asia ahdistaa minua. Lapset ovat 2 ja 4. Toinen lääkäri taas luki leikkauskertomukseni ja sanoi, että hänestä tällainen tilanne on tyypillinen, koska raskauksien väli lyhyt. Hän sanoi, että pitäisin nyt pidemmän tauon mikäli vielä haluan lisää lapsia, mutta että esteitä ei muuten ole, raskaudesta tosin saattaisi tulla hankala. Asumme yliopistosairaalan lähellä.
Minähän haluaisin, mutta enempää ei tainnut Luoja meille antaa. Tämän asian vuoksi olen ollut jopa masentunut. Onko kohtalotovereita?
Kommentit (53)
Minulle on tehty kolme sektiota. Kaikki ovat onnistuneet oikein hyvin ja tunne olevani tosi onnekas, että kolmaskin meni niin hyvin. Pyysin leikkaavaa lääkäriä katsomaan kohdun tilanteen neljättä raskautta ajatellen ja sanoi sen olevan arven kohdalta 2 mm. Ei sanonut neljättä mahdottomaksi, mutta tietysti kohtu on ohuehko...
Olen kolmatta, vauvaa hoitaessani miettinyt ja surrut jo etukäteen, jääkö se viimeiseksemme. Haluaisimme ehkä vielä neljännen lapsen. Oli mukava kuulla, että joku muukin on vielä neljännen uskaltanut vaikka ilmeisesti joitain riskejä hänellä on ollut olemassa. Olisi mukava kuulla, mitä siellä papereissa on lukenut kun hän kirjoitti, ettei olisi uskaltanut, jos olisi tiennyt.
Minä olen miettinyt pääni puhki, voimmeko vielä yrittää neljättä. Lapset ovat elämäni ilo! Ehkä uskaltaisin yrittää joskus parin vuoden päästä kun kohtu olisi saanut parantua rauhassa. Alan vaan lähestyä jo sitten neljääkymppiä.
noin kovasti lapsia haluatte, mutta ette voi synnyttää alakautta!? Alakautta voitte synnyttää vaikka 20 lasta! Mutta ei, olette oikein varanneet ennen laskettua aikaa sektioajan. Ja rukoilette sektiota, kun oikea synnytys sattuu niin hirveesti. Koittakaa ymmärtää, että saadakseen lapsia on vaan kestettävä se kipu, joka ei kuitenkaan päiviä kestä ja hieman ponnisteltava ihanan asian eteen.
Vierailija:
noin kovasti lapsia haluatte, mutta ette voi synnyttää alakautta!? Alakautta voitte synnyttää vaikka 20 lasta! Mutta ei, olette oikein varanneet ennen laskettua aikaa sektioajan. Ja rukoilette sektiota, kun oikea synnytys sattuu niin hirveesti. Koittakaa ymmärtää, että saadakseen lapsia on vaan kestettävä se kipu, joka ei kuitenkaan päiviä kestä ja hieman ponnisteltava ihanan asian eteen.
Yritin alakautta kaksi kertaa, mutta lääkärit päättivät tehdä sektion. Olisin synnyttänyt vaikka neljä alakautta, jos se olisi onnistunut turvallisesti.
Kipua kyllä kestin ennen ekaa sektiota 2 vrk ennen kuin kiireellinen sektiopäätös tehtiin. Olen äärettömän kiitollinen taitavista lääkäreistä ja kiitän Luojaani, että minulla on kolme tervettä lasta ja olen itsekin kunnossa! Ihan helpolla en koe kuitenkaan pääseeni, vaikka sektiolla olenkin synnyttänyt.
että jotkut naiset eivät rakenteellisista syistä vois synnyttää alakautta?
Ennenvanhaan siinä kuoli äiti sekä vauva.
Sanoisin että hyvin pienellä prosentilla sektiolla " synnyttäneillä" naisilla tuo on oikea syy. Useimmilla on syynä pelko tai että ei halua alapään löystyvän. Joten nauran paskaset teidän rakenteellisille vioillenne.
Jos elämäsi on todella noin vaikeaa, käy lääkärissä ja syö pari pakettia masennuslääkettä. Saattaa helpottaa kummasti. ap
se on iso leikkaus, joka ei välttämättä ole edes mikään helppo. Olisin synnyttänyt paljon mieluummin alakautta, mikäli siihen olisi ollut mahdollisuus. ap
Minulla fyysinen sairaus, mikä luo pelkoa tulevaan raskauteen ja siksi en aio raskautua enää. Lopullisen päätöksen jälkeen asian vatkaaminen loppui ja olo huojentui. Nyt nautin enemmän jo vähän isommista lapsistani.
En todellakaan hanki mitään masislääkkeitä, vain koska sinä niin neuvot. Vaikka se joidenkin mielestä olisikin trendikästä ottaa masennuslääkkeitä, kun pikkasen pistää vituttamaan. Aiotko vielä kenties suositella mukavuussektiotakin?
Vierailija:
Sanoisin että hyvin pienellä prosentilla sektiolla " synnyttäneillä" naisilla tuo on oikea syy. Useimmilla on syynä pelko tai että ei halua alapään löystyvän. Joten nauran paskaset teidän rakenteellisille vioillenne.
Ja saa nauraa rakenteelliselle vialle, jos sellainen on todella oikeasti jonkun mielestä hauskaa ja naurettavaa ;) Itse en ole vikaani määritellyt, vaan gynekologian erikoislääkäri.
53 Kiitos, että olet palauttanut keskustelua oikeaan aiheeseen, josta haluankin keskustella
Niin hanki sitten sektio mukavuussyistä. Minä en ole mikään sitä kenellekään suosittelemaan, mutta jos joku haluaa sellaiseen ryhtyä, niin suotakoon se onni ja valinnan vapaus hänelle ;) ap
Etkö tajua, että kohtu joutuu vielä kovemmalle kaksosia odottaessa ja venymään paljon nopeammin kuin yhden lapsen kanssa? Ei ne kaksi tule sieltä ihan samalla " vaivalla" kuin yksi. Mullakin kohtua leikelty ja siellä on paljon arpia ( ei sektio) ja olisin kauhuissani ja pelkäisin kohtuni kestävyyttä, jos odottaisin taas kaksosia yhden sijaan.
Ehkäpä ap saa vielä vauvaluvan, mutta jos ei, niin sijaisperheeksi ryhtyminen vois olla hyvä vaihtoehto.
Suru siitä, ettei saa enää lapsia, on kai meidän melkein kaikkien surtava jossain vaiheessa.
t. tuplat
mikäli olet jo melko iäkäs? yli 40v.?
Jonot on nimittäin USKOMATTOMAN pitkät ja lapsettomia pareja suositaan, eli odotusaika voi olla kaikkiaan helposti sen 5 vuotta. Lapsen ja vanhemman välinen ikäero ei yleisesti saa ylittää 40-42 ikävuotta ja adoptoitu tulee nuorimmaksi perheeseen, jolloin ikäeron delliseen tulee olla vähintään 1-2 vuotta.
Sijaisperheistä on huutava pula, joten siinä vaihtoehto. Ensin kannattaa kuitenkin odottaa että omat lapset on ainakin kouluikäisiä.