Haluaisin kolmannen lapsen, mutta en voi enää sitä saada ;(
Haluaisin vielä kolmannen lapsen, mutta minulle on tehty kaksi sektiota ja toisen jälkeen lääkäri sanoi, ettei voi suositella minulle enää enempää raskauksia. Toisaalta hän sanoi, ettei varsinaisesti kielläkään, mutta kohtu oli entisen haavan kohdalta ohentunut.
Asia ahdistaa minua. Lapset ovat 2 ja 4. Toinen lääkäri taas luki leikkauskertomukseni ja sanoi, että hänestä tällainen tilanne on tyypillinen, koska raskauksien väli lyhyt. Hän sanoi, että pitäisin nyt pidemmän tauon mikäli vielä haluan lisää lapsia, mutta että esteitä ei muuten ole, raskaudesta tosin saattaisi tulla hankala. Asumme yliopistosairaalan lähellä.
Minähän haluaisin, mutta enempää ei tainnut Luoja meille antaa. Tämän asian vuoksi olen ollut jopa masentunut. Onko kohtalotovereita?
Kommentit (53)
Miten usein kävit äitipolilla ja oliko sinulla jotain rajoituksia raskauden aikana? Pelottiko sinua raskaana ollessasi, kun tiesit asiasta? Kuinka pitkä väli sinulla oli 2 ja kolmannen raskauden välissä? Kävitkö gynellä ennen kuin aloit haaveilla kolmannesta raskaudesta? Millä raskausviikoilla kolmas sektio sinulle tehtiin?
Minulle ei merkitty leikkauskertomukseen kohdun mm paksuutta, eikä sitä sanottu. Lääkäri pyysi vain ottamaan yhteyttä, jos joskus haluan siitä raskauden mahdollisuudesta keskustella. Olisko jotain puhetta parista mm kuitenkin ollut...? Hieman pätkii. ;) Maininta ohuesta kohdusta kuitenkin on selkeä. ap
Lisäksi aina on pitkäaikaisen sijoituksen mahdollisuus: jos sijoituslapsi tulee vauvana pitkään sijoitukseen perheeseen, hän usein jää perheeseen.
En kuitenkaan tiedä uskallanko alkaa enää onneani koettelemaan. Kolma sektiota on kuitenkin aika paljon.
Mitenkäs sinun kohtusi repesi? Voiko kohtu revetä niin, ettei tunne kipua? Millaisia oireita sinulla oli? Viitsitkö kertoa, että miten kävi niin kuin kävi? utelias ap ;)
Jos lupa on annettu, niin miksei ;) ap
missään tapauksessa loukata ketään lapsetonta ja väheksyä hänen suruaan, enkä ole missään vaiheessa väittänyt olevani samassa asemassa hänen kanssaan.
Tarkoitukseni on keskustella aiheesta. ap
Eka syntyi sektiolla. Toisen raskauden lasketun ajan ollessa käsillä, alkoi hillitön (kivuton) verenvuoto. Mentiin sairaalaan, ja kaikki näytti olevan kunnossa, joten yritin synnyttää alakautta, mikä oli virhe, kivut oli kamalat ja rukoilin sektiota. Kun sen VIHDOIN sain, huomattiin että kohtuni oli revennyt pahasti, ei sektiohaavasta vaan sen vierestä. Vauvakin oli saanut keuhkoihin pienen reiän, joka parani onneksi itsekseen, rankka synnytys vaati vauvalta 1,5 vrk happikaapissa. Nyt lapset 6 ja 2-vuotiaat, ja tähän mennessä raskaus on sujunut normaalisti. Sektioaika sovitaan myöhemmin, kohdun kuntoa aletaan seuraamaan tarkasti jossain vaiheessa, ehkä viikon 28 jälkeen.
21
jälkeen, että kyllä lapsia voi saada lisääkin. Jopa neljä sektiota voi tehdä. Vain kätilö sanoi, että lapsiluku olisi kahden jälkeen täynnä, mutta lääkärit sanoivat, että uudessa/uusissa raskauksissa ei ole estettä. Ja raskaaksi voi tulla jopa melko pian.
Turha surra yksin kotona, mene lääkäriin/gynelle selvittämään omat vaihtoehtosi!
Me olemme lapsettomuushoidoitojen avulla saaneet kaksi lasta. Tiedän siis paremmin kuin hyvin miltä tuntuu elää siinä pelossa ettei ikinä saa omaa lasta.. Silti tunnen surua, kun en voi enää saada lapsia :( Minulta jouduttiin munasarjat poistamaan toisessa sektiossa.
Kuulostaapa hurjalta! Uskalsit vielä kuitenkin raskaaksi ;) Toisaalta kun ajattelee, onhan nykyisin niin hyvä seuranta, että varmaan aika harvinainen tilanne repeämä. Missä sinut leikattiin? Paljonko sinun lapsillasi on ikäeroa? ap
32 Oho, haluatko kertoa miksi munasarjasi jouduttiin poistamaan?
Joillekin sektioita voidaan tehdä kuusi, toisille vain kaksi, valitettavasti. ap
Lääkäri sanoi ettei estettä ole, tosin raskautta ei voi päästää ihan loppuun asti. Lapset ovat 6v, 2v, ja nyt rv 23.
Olen ihan normaalisti töissä, yritän kuitenkin levätä enemmän kuin ennen enkä kanna MITÄÄN painavaa.
21
eli siis K-HKS:ssä leikattiin.
21
Jos olisin nähnyt tokan sektion paperit ennen kolmatta raskautta, en olisi uskaltanut hankkia enempää lapsia. Mutta en nähnyt... Kaikki meni kuitenkin oikein hyvin. Kolmas sektio oli rv 38 ja leikkaava lääkäri jpa antoi luvan vielä yhteen lapseen!
Eli en sinuna pelkäisi vaan hankkisin lisää lapsia, pitäisin tosin 3-4 vuoden tauon raskauksissa.
Kohtu on kuitenkin uskomattoman vahva ohuenakin!
Tsemppiä vaan!
t. neljättä sektiotaan odotteleva
Ja kiitos, että sain pientä toivonkipinää, että jos itsekin saisi luvan vielä joskus. Raskaus ei ole nyt ajankohtainen muutenkaan vielä. Kiitokset vastauksistanne! AP
Mä luulin ton viestin 39 jälkeen, että sä lopetat jo ton vikinän...........
itellä 2 lasta, molemmat syntyny sektiolla ja viime leikkauksessa sanottiin, että yksi lapsi enää ja useampi vuosi täytyy pitää väliä. itellä kauhea vauvakuume, mutta ei auta ku odottaa. olen äärimmäisen onnellinen kahdesta (ja toivottavasti myös kolmannesta), mutta silti on haikea olo, koska enempää lapsia ei meidän luvattu tehdä. toivonki kovasti, että sitten joskus, kun saan lapsen vielä tehdä, tuliski kaksoset.