Lapset mainostenjakajina!
Olen aina ihmetellyt niitä pihejä vanhempia jotka eivät maksa lapselleen viikkorahaa vaan näyttävät että miten raha oikein pitää tienata ja hommataan vähän mainostenjakoa. Homma (suoraan sanottuna) kusee siinä vaiheessa kun isä/äiti hyppää autonrattiin ja ajeluttaa pikkukullannuppua mainosreiteille. A ensinnäkin bensa maksaa
B tämä käytäntö ei opeta mitään siitä mitä on tienata rahaa C jatkoa edelliseen eihän siinä nyt edes tienaa mitään D lapsi ymmärtää että jee iskä tekee hommat mun puolesta ja saan rahaa
Itse olen ratkaissut tämän sillä että annan tukun kahisevaa kouraan ja sitten istahdan sohvalle rentoutumaan ja lapset pääsee ostoksille.
Kommentit (36)
vaan kyllä täälläkin neidit ja viiksekkäät neidit joutuu nostamaan perseensä penkistä. Olen ulkoistanut niille kodinhoidon ja hyvin menee. Tästäkin huolimatta olen tainnut epäonnistua kasvattajana koska minulle on tultu sanomaan " hei faija heitä viiskymppii mä tarvii uuden vyön" , voihan jeevana! Ehkä ois sittenkin pitänyt alkaa jakaa niitä mainoksia.
Kuulostaa todella vakavalta tuo teidän tilanne.
Vierailija:
... koska minulle on tultu sanomaan " hei faija heitä viiskymppii mä tarvii uuden vyön" , voihan jeevana! Ehkä ois sittenkin pitänyt alkaa jakaa niitä mainoksia.
Itselläni on paljon sisaruksia. Asuttiin helsingissä lapsuuden ja meillä jakoi jokainen mainoksia vuorollaan muutaman vuoden. siitä sai todella kivat tienestit itselle ja se ei todellakaan vie paljoa aikaa kun oppii sen homman. Samat alueet vuodesta toiseen. Joulunalla meni mainosten lajitteluun vähän kauemmin mutta mutta normaalisti muutamalla lisämainoksella ehkä n1 tunti ja jakoon toinen tunti. Meillä oli nopea jakaa kun oli suurinosa kerrostaloja. Sai hyvää liikuntaa. Jaettiin ihan vaan kävellen kärryjen kanssa satoi tai paistoi. Sateella pakattiin mainokset muovipusseihin ettei kastu. Joskus saattoi äiti lähteä kaveriksi.
Omala alueella oli muistaakseni n 300 luukkua joihin piti jakaa.
rahaa vyön ostoon kuin annan mainostenjakajafaijojen katsella sen vilkkuvaa takapuolta pitkin kyliä! Ku on varaa
Kaksi 14-15 vuotiasta tyttöä jutteli. Toinen oli muuttanut Ruotsiin ja oli vain käymässä sukulaisten luona. Toinen asui Suomessa. Keskustelu meni jotakuinkin näin (R=Ruotsissa asuva, S=Suomessa asuva):
R:" Minä olen hakenut töitä. Toivottavasti saisin."
S: " Jaa, en minä töitä viitsisi tehdä."
R: " Minusta on kivaa saada vähän rahaa, voi ostaa vaikka vaatteita."
S:" En mä vaan viitsi tehdä töitä. Äidiltä saan kuitenkin rahaa."
R: " Niin saan minäkin äidiltä jonkin verran. Taitaa olla 70 kruunua viikossa eli 280 kruunua kuukaudessa."
S: " No, en minä ainakaan viitsi töitä tehdä."
Tähän päättyi keskustelu. Ruotsin kruunu on noin kymmenkertainen eli 280 kruunu on noin 28 euroa.
jotka näyttävät vanhemmilleen ahkeraa naamaa mutta käyvät dumppaamassa mainokset metsään kun silmä välttää. Pari kertaa olen joutunut soittelemaan kun metsälenkillä vastaan on tullut mainoslehtiröykkiö. Sitten painutaan kartsalle mainosrahat taskussa örveltämään ja kyllä on vanhemmat tyytyväisiä.
tein sen vain ja ainoastaan omasta halustani tehdä töitä ja ansaita oma palkka. Vanhempani eivät painostaneet eikä kyse ollut taskurahan puutteesta.
mutta meillä ei vanhemmat todellakaan kuskanneet autolla, vaan huonoimmilla keleillä vedettiin mainoksia pulkassa paksussa loskanuoskassa kun pyörä ei pysynyt pystyssä
kehno että kyllä siinä on jo kusetuksen ja hyväksikäytön maku.
Olen tehnyt lapsena monia töitä mm. lehtiä jakamalla, lapsimallina ja erilaisissa kesätöissä missä millloinkin. Parikymppisenä kun muutin omaan asuntoon pystyin kalustamaan ja sisustamaan asunnon täysin omilla rahoillani. Oma arvostus rahaa kohtaan on selvästi erilainen kuin näillä " vöiden ostaja teineillä" ja heidän rahaa jakavilla vanhemmillaan.
Rakkautta lapsiaan kohtaa voi osoittaa muullakin antamalla rahaa
(rahalla lahjominen on tietysti nopeampaa ja vaivattomampaa).
Siitä pamahtaa petossyyte, eivätkä ne työnantajat kuuntele selityksiä kun niillä on mainostajat joille he joutuvat vastaamaan. Koko homma on aika järkkyä. Ensin otetaan lapsia nälkäpalkalla töihin ja sitten jos joltain katkeaa selkäranka niin laitetaan petossyyte päälle. Toki työt pitäisi tehdä, mutta hieman se silti hyväksikäytöltä haiskahtaa.
Vierailija:
Kiva muuten niille lapsille/nuorille, jotka erehtyvät heivaamaan niitä mainosposteja roskikseen tai metsään.
... jos joltain katkeaa selkäranka niin laitetaan petossyyte päälle. Toki työt pitäisi tehdä, mutta hieman se silti hyväksikäytöltä haiskahtaa.
Siinä se kunnon koulutus tulevia nuorisorikollisia kohtaan onkin. Jos se selkäranka on katketakseen, niin hyvä että näin varhaisessa vaiheessa ja selvitään vain petos-syytteellä.
Ja tytön oma aluekin on omakotialue, mukana jokunen rivitalo. Ja jos kuukaudessa saa 80 - 200 euroa, niin kyllä sillä pian vaikka Pariisin matkan tienaa.
Me on annettu tytön pitää itse rahat kokonaan. Emme pysty antamaan kuukausirahaa, joten tyttö saa pitää itse tienestinsä, vaikka me autetaankin. - 4