Haluaisin niin kovasti olla "kartanonrouva"
Ihailen kovasti vanhaa ylhäisön elämää ja olisin onnellinen, jos voisin joskus vähän vanhempana rakennuttaa suuren talon ja elää siellä vapaaherrattaren elämää vailla huolia huomisesta ja työnteosta.
Olisi ihana herätä aamupalalle, jonka taloudenhoitaja olisi kattanut. Päivällä lukisin kirjoja, lehtiä ja kävisin kävelyllä kartanon puistossa. Iltapäivällä kutsuisin naapureita kylään ja illalla kestitsisin vieraita. Kutsuisin usein vieraita yökylään. Harrastuksena olisi hyväntekeväisyys, puutarhanhoito ja käsityöt.
Eräällä tuttavallani on tällainen elämä ja ihailen hänen elämäntyyliään kovasti. Hänellä on tietysti suuri omaisuus. Hän on hyvin kouluttautunut, muttei käy missään töissä. Ihanaa, kun joillain ihmisillä on aikaa keskittyä elämään tätä elämää! Haluaisin juuri tuollaisen elämän. Todellisuudessa elän vain epävarmassa taloudellisessa tilanteessa ja stressaan ihan perushankinnoista ja tulevasta. Kohtalotovereita?
Kommentit (103)
Tienaisiko sillä, jos hankkisi vanhan kartanon jostain ja alkaisi pitää siellä jotain majataloa tai juhlien järjestämiiseen liittyvää tilanvuokrausta? Muutoin larppaisi kartanonrouvaa.
Vierailija kirjoitti:
Tienaisiko sillä, jos hankkisi vanhan kartanon jostain ja alkaisi pitää siellä jotain majataloa tai juhlien järjestämiiseen liittyvää tilanvuokrausta? Muutoin larppaisi kartanonrouvaa.
Ei tienaisi. Meillä on jo nyt yli 200 erilaista pitokartanoa, joista tosin oikeita kartanoita on vain muutama. Harrastustoimintana ihan kivaa, mutta ei ne tuota.
Vierailija kirjoitti:
Sen voin sanoa, että palvelijoiden läsnäolo on ihan hirveän rasittavaa, sitä ei moni varmaankaan tajua. Siis aivan vieras ihminen koko ajan kotona ja pihassa. Hän kyselee koko ajan kaikenlaista ja yksityisyyttä ei juuri ole.
Miettikääpä tarkemmin onko kivaa?
Meillä on ollut palvelijoita ulkomailla asuessa ja vaikka asuivat palvelijan asunnoissaan pihan perällä, se on erittäin raskasta ja epämiellyttävää. Kartanoa ei ole, mutta iso maatila kuitenkin ja sama homma täällä, jos pitää tehdä isompia projekteja. En pidä siitäkään, että työntekijöitä on koko ajan töissä omassa pihapiirissa, joskus heitä on joutunut myös majoittamaan useita kuukausia. Oma rauha on mennyttä.
Mua rasitti jo se kun meillä kävi siivooja, aina piti lähteä koiran kanssa alta pois vaikka ei olis huvittanut. Tietysti jos olis kartano niin vois mennä eri siipeen mutta tässä tavan oktssa ei oikein pystynyt väistelemään.
Vierailija kirjoitti:
Meen työttömänä usein aamupalalle lounasaikaan Talin Kartanoon, siellä ovat laittaneet kaiken valmiiksi ja siellä voi myös käyskennellä golf-kentän lipeillä ympäriinsä, kuin kartanon herra konsanaan.
Ankkaria tulee tosiaan piirun verran alle 2 tonnia ja kun vastikekin on 150e/kk, niin kyllä kelpaa, ei juuri lounashinnat tunnu missään!
Mikä on ankkari?
Vierailija kirjoitti:
Meen työttömänä usein aamupalalle lounasaikaan Talin Kartanoon, siellä ovat laittaneet kaiken valmiiksi ja siellä voi myös käyskennellä golf-kentän lipeillä ympäriinsä, kuin kartanon herra konsanaan.
Ankkaria tulee tosiaan piirun verran alle 2 tonnia ja kun vastikekin on 150e/kk, niin kyllä kelpaa, ei juuri lounashinnat tunnu missään!
Kiitos vinkistä. Taidan kokeilla tätä ensi kesänä. Muistuta mua, etten unohda!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ankkari?
Ansiosidonnainen?
Mutta täälläpä olisi ihan oikea varakas, aatelinen, akateeminen kartanonherra vailla sitä omaa kartanonrouvaa!😍
Vierailija kirjoitti:
On muuten mullakin yks elämän pieniä iloja käydä tuossa lähimmällä hotellilla aamiaisella.
Heps ..kartanoita ja hienoja on suomessa myynnissä ihan pilkkahintaan osta semmoinen ja ryhdy vaikkapa maaseutu yrittäjäksi tai paremminkin kartanon emännäksi..
Pitopalvelua ja majoitus toimintaa....miltä kuulostaa .
Kartanon ylläpidosta on vain kova työ kun kaikki pitää pihatöistä lähtien hoitaa ja kartanon. Suuret pihatyöt ..
Mäkin tykkäisin tuollaisesta elämästä. Tavis voi lähestyä sitä muuttamalla vanhaan taloon, harrastamalla koruompelua, ostamalla vanhoja kirppisastiastoja ja liinavaatteita, pitämällä pikku kutsuja ja kävelemällä maalaismaisemissa. Ikkunalaudalla voi kasvattaa yrttejä ja syötäviä kukkia. Klassista musiikkia voi kuunnella ja pukeutuakin maalaisaatelin tyyliin, mikä ei muuten ole erityisen hienoa tai erottuvaa.
Kartanoravintoloita on kai kaikilla isommilla paikkakunnilla, joissa voi käydä fiilistelemässä lounailla. Eivät tosiaan ole kovin kalliita. Kesälomalla voi mennä maalaistaloon tai kartanoon täysihoitoon, niin saa palvelua aidossa ympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen naapureita voi kutsua kartanoonsa, jos porukka ympärillä on sikalanhoitajia, rengasasentajia ja sorvaajia? Ja kuka haluaa tulla yökylään länsisiipeesi, jota ei kannata lämmittää talvella ja joka on kylmä vielä heinäkuulle asti.
Toi oli tollasta maallaistollojen saippuaooppera haaveilua.
Palatsikreivinä olen osa high societyä seurustelen menestyvien merkkihenkilöiden kanssa. Me tapaamme yleensä kerholla jonne Rolls Roycella kuljettajana vie.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin tykkäisin tuollaisesta elämästä. Tavis voi lähestyä sitä muuttamalla vanhaan taloon, harrastamalla koruompelua, ostamalla vanhoja kirppisastiastoja ja liinavaatteita, pitämällä pikku kutsuja ja kävelemällä maalaismaisemissa. Ikkunalaudalla voi kasvattaa yrttejä ja syötäviä kukkia. Klassista musiikkia voi kuunnella ja pukeutuakin maalaisaatelin tyyliin, mikä ei muuten ole erityisen hienoa tai erottuvaa.
Kartanoravintoloita on kai kaikilla isommilla paikkakunnilla, joissa voi käydä fiilistelemässä lounailla. Eivät tosiaan ole kovin kalliita. Kesälomalla voi mennä maalaistaloon tai kartanoon täysihoitoon, niin saa palvelua aidossa ympäristössä.
Kerrostalossa ei ole edes ikkunalautoja. Kovin vaikeaa.
Mä haluun olla sellainen eksentrinen rikas täti jolla on paljon sosiaalista elämää (eli ei erisäytynyt kahelimummo, jollainen minusta on oikeasti tulossa). Mulla olis koiria ja paljon hyväntekeväisyyskohteita. Palvelusväkeä yllättäisin aina jollain kuukauden palkallisella lomalla kun kyllästyn siihen että pyörivät olemassa ja muutenkin huvittaa tehdä omat taloustyöt.
Tervetuloa minun kartanoon! Täällä saat olla kartanonrouva! Voimme yhdessä järjestää kutsuja ja käyskennellä puutarhassa tammikujan katveessa. Sillä välin palvelusväki tekee työt.Terveisin rikas, aatelinen, keltaisen kartanon herra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluan olla kartanon herra. Suomalainen versio playboy kartanosta. Vähintään 10 muodollisesti pätevää piikaa ja työasut on paljastavia. Tuo olisi niin unelma elämää.
Tästä kartanosta minäkin haaveilen ja saisi olla vielä kaiken ikäisiä ja värisiä piikoja jatkuvassa käytössä niin se se vasta olisi elämää!!!
Kaiken ikäisiä?
Vierailija kirjoitti:
Mä haluun olla sellainen eksentrinen rikas täti jolla on paljon sosiaalista elämää (eli ei erisäytynyt kahelimummo, jollainen minusta on oikeasti tulossa). Mulla olis koiria ja paljon hyväntekeväisyyskohteita. Palvelusväkeä yllättäisin aina jollain kuukauden palkallisella lomalla kun kyllästyn siihen että pyörivät olemassa ja muutenkin huvittaa tehdä omat taloustyöt.
Minne se palvelusväki nyt yhtäkkiä menisi, jos asuvat kartanossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen naapureita voi kutsua kartanoonsa, jos porukka ympärillä on sikalanhoitajia, rengasasentajia ja sorvaajia? Ja kuka haluaa tulla yökylään länsisiipeesi, jota ei kannata lämmittää talvella ja joka on kylmä vielä heinäkuulle asti.
Toi oli tollasta maallaistollojen saippuaooppera haaveilua.
Palatsikreivinä olen osa high societyä seurustelen menestyvien merkkihenkilöiden kanssa. Me tapaamme yleensä kerholla jonne Rolls Roycella kuljettajana vie.
Vastaan tohon alkuperäiseen viestiin tässä, kun en jaksa etsiä sitä ketjusta eli ainakin meidän hoodeilla on paljon kartanoita eivätkä he tosiaan ole muiden kyläläisten kanssa tekemisissä. 10 km säteellä on kolme kartanoa, tosin yksi niistä on hyvin pieni eikä se ole alkuperäisellä suvulla eikä siihen liity maita, vain talo. Joka tapauksessa nuo kaksi kartanon oikeaa väkeä olevat seurustelevat keskenään. Ovat ystävällisiä kaikille. Olen saanut joskus vieraakseni kartanonrouvan kauempaa, mutta naapuri ei ole koskaan halunnut tulla meille sisälle eikä kutsunut heille kotiinsa. En tosin sitä ole toivonutkaan, vaan arvostan yksityisyyttä.
Isoäitini suvulla oli myös kartanoita, mutta kaikki jäivät Venäjälle. Isoäiti kuoli nuorena, mutta hän opetteli teini-ikäisenä pesemään vaatteensa itse jne. koska hänen ei siihen mennessä koskaan ollut tarvinnut tehdä sellaisia. Ei mitään mukavaa elämää se, vanhempia tuskin näki. Heitä piti kätellä aamuisin ja homma meni muutenkin aika kalseaksi, mutta ei siitä sen enempää. Isoäitini oli myös meitä kohtaan aika muodollinen ja etäinen, mutta ei ole hänestä mitään pahaa sanottavaa. Upea tyyppi, ei mummo todellakaan. Meissä on paljon samaa, monet sanovat niin.
Onhan tämä tavallaan ihan kivaa asua kartanossa, jos sulkee mielestään pois kaiken sen työn, joka tähän kuuluu. Aikoinaan oli erikseen puutarhuri apulaisineen, nyt minun pitää yksin huolehtia pihasta ja omenapuista. Ei siksi, etteikö voisi jonkun palkata, mutta ei kukaan suostu työsuhteeseen, jossa vuosiloma on vasta syksyllä ja jossa talvella joutuisi olemaan arboristina ja osin metsurinakin. Kasvihuoneestakin huolehdin yksin, määräaikaiseen kesäapupestiin ei ole tulijoita.
Minua ei häiritse se, että osa työntekijöistä asuu tilan mailla eikä se, että siivooja tekee oman työnsä. Minua ottaa päähän se satunnaisten kävijöiden joukko, joka olettaa, että jokainen kartano on Museoviraston suojelupäätöksen myötä yhteisessä omistuksessa ja siksi kuka tahansa voi tulla viettämään päiväänsä pihaamme. Onpa satunnainen pikkubussi joskus pyyhkäissyt pihaan ja minulta on kysytty, missä vessat ovat, heillä on ensin tarve päästä toiletin puolelle ja sitten voin esitellä tiloja. Kun kieltäydyn kohteliaasti ja ohjaan heidät 18 km päähän huoltoasemalle, alkaa marmatus, että kun meidän verorahoilla elellään leveästi ja nyt pissitään pöksyyn, kun ei edes vessaan pääse.