***SyySSiSSit viikolle 7 Ma-Ke***
Kommentit (33)
Rakkausvauvalle vilkutus ja tervemenoa!
Uma, voimahalia sulle täältä. Varmaan riittäis tuo miehesi poissaolo, mutta siihen päälle vielä se selkäkipu! Voimia ja jaksuja sulle! Kohta teillä on sitten kuitenkin pitkä yhdessäolo edessä!
Pääsin pitkästä aikaa kirpparille! Ja kyllä tuli pari kassillista ostettua kaikenlaista. Hyviä löytöjä tein taas kerran. Ja mieli virkistyi. ostelen kaikenlaista turhaa, kun halavalla saa! Neiti oli mukana matkarattaissa ja nukkui kokonaiset 40 minsaa, kunnes tuli liikaa meteliä. Ei enää oikein nuku metelissä liinassa, eikä turvakaukalossa ole koskaan nukkunutkaan, paitsi autossa ollessa. Eli sain hetken rauhassa shoppailla, kunnes hän heräs.
Viihtyvätkö teidän babyt muuten hereillä vaunuissa/rattaissa tai kaukalossa? Meidän neiti ei! Annoin tissiäkin välissä, mutta ei. No, olin saanut ihan kivasti jo pengottua, että olin tyytyväinen. Menis tämä toppa-aika, niin sitten olis taas helpompi kantaa ergossa.
Voikaa hyvin! Mitäs dumlelle kuuluu? Entäs kewa?
apinaemo ja oona 0709
netissa; mulla on siivooja tanaan...
Juu, ei mua helpolla saa suuttuun tai hermostuun kommenteista! Ja tuo Allin jugurtti on sokeritonta; ja jos jotain lisa-aineita saakin, ei voi mitaan. Annoin kylla yhden mansikkapohjaisenkin ja nam etta oli hyvaa; mutta yleensa siis sen sinisen sokerittoman pakkauksen.
Taalla suositellaan jo 4kk iasta esim antamaan appelsiinimehua (sekoitettuna veteen)!! Kun mun tietaakseni Suomessa ei anneta kun pelkaavat sitrus allergioita? Noh, ma en oo antanu, flunssasena annoin ihan tilkan kerran pari; meilla kun tossa pihalla on oma appelsiinipuu, ilman niita lisa-aineita, heh!!!
Ei vaan, nelosella on nestlen vauvaopas ja sita lueskelin; en niinkaan niita ohjeita vaan mita olin kirjannu ite antaneeni neloselle ja minka ikaisena. Aika samaa tyyliin oon menny.
Meilla PUURO on iltasella riisipohjanen; Allilla on noin muutenkin paljon ilmavaivoja (tytoksi) ja neljan viljan puuroa annan vaan silloin talloin. Seuraavalla kauppareissulla isompaan tavarataloon ostankin sitten muitakin noita puuro/velli jauheita (siis makuja). Niita kun ei taalla muuten ole myynnissa. Ja valmiita hedelmasoseita. Hiukan paremmin nyt on banaanikin alkanu kelvata, kovettaa kyllakin jo muutenkin kovaa vatsaa. NAuta muuten kovetti vatsaa enemman kuin tama kalkkuna mosso.
Kuuden kuun jalkeen alan pikkuhiljaa jo kalaa antamaan...
Ja siita sitten kaikkea muutakin...
Etta tammosta taalla!
Nyt jo unohdin kuka sinne Egyptiin oli menossa? Kumminkin jos sullla on paljonkin kiloja kantamuksissa niin ole vaan ' kovana' lentokentalla (Suomen paassa) etta paastavat helpolla ohi kun on vauva mukana!!! Katsos kun tan ikaisella EI SAIS OLLA OMAA PAINOA OLLENKAAN! Siis kantamuksia! Tosin joustavat, mutta alyton jo tuo ajatus! Kun ei ole paikkaakaan ei oo kilojakaan...
Noh, lammintahan tuolla onkin jo, ihan parjaa pienellakin vaatemaaralla...muista etta iltasella voi viela viilentya; kevyt takki tms voi olla teraa!
Voikaa hyvin -levinia-
Sumussa mennään. On ollut levottomia öitä. Tänään poikanen on päivälläkin äksy. Normaalisti aurinkoinen poika on kärttyinen. Katsotaan joskohan seuraavilta päiväunilta löytyisi hyvä mieli.
Vietimme viikonloppuna synttäreitä. On niistä vaan puuhaa. Tuntuu että olen vain laittanut ruokaa ja siivonnut jälkiä. No, kerranhan sitä vain neljä täytetään.
Lisäksi minun vanha vaivani on palautunut. Minua närästää jälleen. Tai oikeastaan kurkkuun on ilmestynyt palan tunne. Menen huomenna kurkkulääkärille. Tuskin hän mitään muuta osaa kuin määrätä nexiumia. Ei tekisi mieli syödä lääkkeitä kun imettää.
Nyt en jaksa enempää. Hyvää matkaa rakkausvauvalle. Uma, ei onneksi ole enää pitkä aika. Onni, ruuan lisäämiseen tuskin on mitään sääntöä tai ohjetta. Kaikki menevät omalla mutullaan. Jos vauva voi hyvin niin mikään ei estä lisäämästä ihan kumpaa vain määrää tai kertoja. Voisi vaikka miettiä milloin lapsi tuntuu kaipaavan enemmän ruokaa.
Avaliinalle vilkutus. Tule takaisin jos joskus ehdit.
Niin ja kiva oli kuulla Huldiostakin.
Nyt menen,
peikkoäet
Niin on eri suositukset eri maissa noista vauvojen ruoista. Olisi kiva ihan uteliaisuudesta tietää, miten eripuolilla maailmaa nuo menee.. Joten jos joku tietää, niin luen asiasta mielelläni..
Äitini kanssa oli noista vauvan ruoista juttua, niin minun ollessa vauva, sain myös ensimmäisenä appelsiinimehua. Ja tietysti jotain itse tehtyä velliä.. Nykyään kyllä niin helppoa, kun kaiken saa valmiina jos haluaa.
Mutta enpä halua siis milläänlailla puuttua siihen mitä kukakin lapselleen antaa.. =)
Kävimme nuorimman tytön kanssa optikolla. Sinne sitten meni yllättäen 300¿. Näössä ei sinänsä mitään " vikaa" , mutta lasit auttavat kenties noihin päänsärkyihin. Silmä joutuu kovasti tekemään hänellä töitä, kun tarkentaa katsettaan ja tästä väsyy. Lasit saattavat ajan kuluessa korjata asian. Siis sama juttu kun keskimmäisellä tytöllä. Hän käytti laseja alta kaksi vuotta. Silmän kehittyessä ja kasvaessa ongelma korjaantui. Eihän tuo migreeni kohtauksia poista, mutta saataisiin edes ne muut päänsäryt pois.. Mutta nyt neiti saa valitsemansa Hello Kitty lasit loppuviikosta.. Toivotaan että auttavat.
Mitäpä muuta.. En enää muistakkaan mitä piti kirjoitella. Lapset kavereineen kotiutuu, joten käyn kuuntelemassa koulupäivän kuulumiset. Palailen astialle kun kerkiän. =)
Tuo kirppari kierros kuulosti kivalta. Taidanpa minäkin mennä joku päivä. Joskus tekee löytöjä. Pitäisi vaan saada tuota tavaraa talosta uloskin päin.. Eilen tosin siivoson vaatekaappiani ja hävitin käyttämättömiä vaatteita..
Aikaa on tainnut kulua jopa pari viikkoa, en nyt tarkalleen muista milloin viimeks kävin kirjuuttelemassa.. No kuitenkin, meiltä ihan yllättäen lähti tietokone jälleen kerran vaihtoon. Ja tämän uuden koneen toimitus viivästyi...!
Joten tässä sitä nyt ollaan - Täysin tietämättömänä mitä olette puuhailleet, mitä kellekkin kuuluu jne.
Huomasin nyt ainakin että Rakkausvauva on lähtenyt/lähtemässä sinne Egyptiin. Ja puuroista olette jutskailleet. Kovasti jo sissivaavit liikkumaankin ovat ruvenneet.
Menni ei vielä ryömi. Peppu nousee kyllä hyvin konttaus-asentoon, mutta siihen se jää. Eikä näytä kiire olevankaan. Soseita mekin sitten jo aloiteltiin :) Bataattia on maisteltu pian viikon verran ja ihan kivasti maistuu, ihan maiskutellaan hymysuin. Mietinkin tässä jo seuraavaa ruoka-ainetta, maissia vai perunaa..? Päärynä ja kuningatar soseita ostinkin valmiiksi, niitä voisi myös pian aloittaa. Puuroja siis ei todellakaan ole vielä kehissä, eikä varmasti ihan heti tule. Eihän täs olla vielä 5 kuukauttakaan..
Ja hyvää meille muutenkin kuuluu - Itse asiassa erittäin hyvää. Jotenkin perhekeskeistä aikaa ollaan eletty, mies on ollut enempi kotona (päivystää kotoa käsin ambulanssia). Pulkat ym. on ollut kovalla kulutuksella. Mies on ottanut Minjan kanssa luistelun heidän yhteiseksi harrastukseksi. Minä taas olen toteuttanut siivois intoiluani ja voitte varmaan kuvitella kuin oon vaatekaapit ja keittiönkaapit käynyt lävitse. Terapiaa minulle.
Menni on taas ruvennut nukkumaan yöt ilman syöttöjä (klo 21-7) ja on ollut päivisin aivan ihastuttavan tyytyväinen hymytyttö :D
Jospa taas palaisin tänne entisiin asemiin, yhtenä palstaterrorina ;) No toisaalta ehkä tästä tauosta oli jotain hyötyä ja en enää ihan niiiin koukussa ole.. Okei, vannomatta paras.
Voikaa hyvin!
Dumle ja Menni 4,5kk
Kivaa taas lueskella juttuja ja etenkin kun kaikki kuulostaa niin tutuilta tarinoilta.
Meillä ollaan pojun kanssa syöty soseita jo jonkin aikaa. Tähän mennessä kaikki on näyttänyt sopivat (peruna, porkkana, maissi, ruusunmarja, mango, päärynä, omena, kukkakaali, luumu, banaani jne) Eli aika paljon ollaan jo harjoiteltu. Banaanista masu meni vähän kovalle, joten sitä vähän himmaillaan. Ihanaa kun kaupasta löytyy jos jonkinnäköistä purnukkaa. Eilen ostelin 5kk soseita, missä on jo lihaa, kalaa ja kanaakin mukana.
Meillä nukutaan! Tai olen saanut ne maailman lapset, keillä on hyvät unet. Pojun rytmi on kutakuinkin seuraava.
klo 8-8.30 aamuheräys -> maitoa noin 200 ml
klo 9.30-11.30 aamupäiväunet
klo 11.30 purkki kasvissosetta + noin 200 ml maitoa
klo 14-16.00 ip unet
klo 16.00 purkki hedelmäsosetta + noin 200 ml maitoa
klo 18.00-19.00 iltaunet
klo 20.00 maitoa noin 150 ml
klo 21.30 velliä noin 200 ml
JA UNTA IHAN KOKO YÖ!
Älkää siskot huoliko, sellaiset lapset kuin äidillä hermot :) Ja siks mulle on annettu nää helpot :)))
Puuroa ajattelin kohta alkaa anteleen ja lisätä ehkä johonkin väliin vähän sosetta.
Liikehdintää meillä myös tapahtuu. Napansa ympäri pyörii. Kääntyy masulta selälleen, mutta ei vielä toisinpäin.
Pian onkin hiihtoloma, lähdetään koko jengillä (2aik + 4 lasta) hiihtokeskukseen. Kivaa! Josko siellä edes olisi lunta!
Viikonloppuna oltiin miehen ja pojun kanssa Tallinnassa. Vauvan kanssa on vielä niin helppoo matkustaa, toista kun sitten 2 vuotiaan kanssa, joka säntäilee paikasta toiseen.
Ajattelin huomenna mennä ostaan itselleni ystävänpäivälahjan, käykää tekin. Olette mammat sen ansainneet!
Voikaa hyvin!
T: mammavirtahepo + poju 6 päivää vaille 5kk
Vaikka siellähän olisi mitä ihanin ulkoilupäivä.
Meillä nukuttiin levottomasti viime yö. Naapurustossa oli tulipalo. Paloi aivan maan tasalle. Tuli sitten hypittyä illalla tuolla hangessa selvittäessä hätäkeskukselle, missä palaa ja onko talossa kenties ketään. Sammuttelin sitten unissanikin tulipaloja koko yön.
Meillä on tuo jokeltelu jäänyt vähemmälle. Useinhan tuo " kielellinen kehitys" saattaa jäädä vähän jalkoihin, kun lapsi oppii liikkumaan. Kokemuksia?
Miko kaipailee, mentävä..
kylläpä on hiljaista. missä kaikki on?!!
Keksimpä hiukan galluppia jos vaikka keskustelu virkoisi jälleen! Ü
1. Haaveiletko vielä ainakin yhdestä lapsesta vai onko teidän perhe nyt tässä?
2. Muistuttaako vauva sisaruksiaan ulkonäöltä, luonteeltaan ja kooltaan tässä iässä?
3. Kuinka rentoudut arjen keskellä? Mikä on oma henkireikäsi?
4. Vielä, kuinka paljon vauvasi nukkuu yöllä ja päivällä?
5. Näkyykö vauvan oma tahto jo, kuinka?
Tässä tämä, muuta en keksi.. Ü
Huhuilen Haikarapolskaa..
Päivän jatkot!
Fiia ja T
Olis niin mahtava ulkoilu ilma, mutta mepä ei päästä ulos kun Sonjalla on edelleen kuumetta. Käytiin aamusta lääkärillä ja korvat on onneksi terveet...keuhkot ok. ei osannut lääkäri sanoa mikä on, mutta käski ottaa perjantaina yhteyttä jos vielä kuumeilee.
Piiu...niinhän ne sanoo, että jompi kumpi on vahvempi puoli lapsella alussa...puhe tai liike. Meiän esikoinen (kehitysvamma) liikkui normaalisti ja oppi kaiken liike puolen ns. kirjojen mukaan, mutta puhe jäi tulematta. Alkoi oppia vasta 3v. sanoja. Sonjalla on taas liike jäänyt vähäiseksi. Tykkää vaan köllötellä selällään lattialla, mutta huutaa, kirkuu ja naureskelee päivät pitkät. (nyt vaan ei tee sitäkään kun kitisee sylissä kuumeissaan).
No eiköhän se taas tästä iloksi muutu.
Risella ja sonja 5kk 10 päivän päästä.
1. Haaveiletko vielä ainakin yhdestä lapsesta vai onko teidän perhe nyt tässä? Aluksi haaveilin vielä viidennestä, mutta en enää. Kyllä meiän perhe on nyt tässä. Olen tyytyväinen kun on 2 poikaa ja 2 tyttöä.
2. Muistuttaako vauva sisaruksiaan ulkonäöltä, luonteeltaan ja kooltaan tässä iässä? Ulkonäöltä sisartaan...luonteesta vielä vaikea sanoa.
3. Kuinka rentoudut arjen keskellä? Mikä on oma henkireikäsi? Se kun pääsen yksin reippaalle kävelylenkille tai shoppaileen kirpputorille.
4. Vielä, kuinka paljon vauvasi nukkuu yöllä ja päivällä? Päivällä noin 5h ja yöllä noin 8-10 h
5. Näkyykö vauvan oma tahto jo, kuinka? Näkyy. Kun heti ei pääse syliin kun haluaa niin komentaa ja alkaa karjua.
Näinkin voi käydä. Mulle diagnosoitiin synnytyksen jälkeinen masennus. Arvailin tuota ensin itse että sitäköhän tämä nyt on, ku olo huononi ihan parissa viikossa hirveästi. Mies sitten rohkaisi varaamaan ajan yksityiselle, kun en missään nimessä halunnut mennä sille puolitutulle tk-lääkärille johon en luota pätkääkään. Sain sitten heti peruutusajan tosi ihanalle psykiatrille, ja hänen mielipiteensä oli selvä ja perusteltu. Sitä juuri kaipasin että joku oikeasti kuuntelisi ja arvioisi ammattitaidolla.
No, tästä on suunta varmaan sitten ylöspäin. Heti tuntuu tilanne selkeämmältä kun omalle ololle on joku nimi ja selitys. Täytyy nyt näitä käytännön järjestelyitä hoitaa niin että saan apua poikien kanssa. Mies on onneksi aivan ihana tuki.
Meillä pojat voi nyt hyvin, se sitkeä kamala flunssa on lopultakin selätetty. Onni vaan ei nuku vieläkään. Kiinteät on aloitettu ja toivon että niistä olis apua, mutta pieniähän ne määrät vielä on... Tästä lisäillään pikkuhiljaa. Onneksi kuitenkin tuo bataattisose kelpaa hienosti, ei paljon tarvii houkutella niin suu hakee jo lusikkaa. Sekotan siihen soseeseen vielä korvikejauhetta, niin tulee tuhdimpaa. Muuten täällä mennään imetyksellä ja pulloyrityksillä. Löysin tällä viikolla kaupasta uusia pullotutteja, ja eilen sitä kokeilin niin Onni lutkutti sitä ihan tyytyväisenä. Nyt peukut pystyyn että se oikeasti alkaisi tästä sujumaan! Olis niin tärkeää nyt saada univelkaa vähennettyä, mutta se tuskin onnistuu niin kauan kuin Onni vaatii tissiä tunnin-parin tunnin välein ja saa pullosta pelkän raivarin. Minä en voi nukkua jos en voi luottaa siihen että Onni pärjää muualla.
Peikkoäetilläkin oli risaisia öitä takana, voimia sinne!
Ja Rakkausvauva lensi aurinkoon, myöhästyin hyvän matkan toivotuksista. Ihanaa että aurinko paistaa täälläkin nyt.
Nyt menen nauttimaan hiljaisuudesta kun pojat nukkuu hetken yhtä aikaa.
Kivaa, galluppia :)
1. Haaveiletko vielä ainakin yhdestä lapsesta vai onko teidän perhe nyt tässä?
*Miehen mielestä lapset ovat nyt varmasti tässä (3kpl). Järjellä ajatellen on aivan oikeassa mutta mulla on varmasti krooninen vauvakuume. Hyvin hyvin suurella todennäköisyydellä meille ei enempää lapsia tule ellei sitten joskus nelikymppisenä väännetä sitä iltatähteä.
2. Muistuttaako vauva sisaruksiaan ulkonäöltä, luonteeltaan ja kooltaan tässä iässä?
*Kyllä muistuttaa. Meillä esikoinen on ilmetty isänsä, kakkonen enempi mun näköinen ja kolmonen muistuttaa eniten kakkosta. Kooltaan on paljon kirpumpi mitä veljensä samanikäisenä. Luonteeltaan on edelleen sula rauhallisuus, esikoisen sorttinen. kakkonen taas meillä on pienestä asti ollut omapäinen ja täynnä tulta ja tappuraa kun sille päälle sattuu.
3. Kuinka rentoudut arjen keskellä? Mikä on oma henkireikäsi?
*kun saa laittaa rauhassa hyvää ruokaa :) Jumpassa ja liikkumassa käyn kyllä parisen kertaa viikossa + koirien kanssa lenkillä päivittäin, kokoonpano vaan vaihelee, ihaninta on päästä ilman muksuja oikein hikilenkille. Shoppailu on kanssa rentouttavaa silloin kun siihen on tarpeeksi rahaa.
4. Vielä, kuinka paljon vauvasi nukkuu yöllä ja päivällä?
*Öisin Peppi nukkuu n. 11h, päivisin n. 5h.
5. Näkyykö vauvan oma tahto jo, kuinka?
*Vaatteiden laittoa protestoi muuten kaikki on hyvin kun ruokaa tulee silloin kun on nälkä ja nukkumaan pääsee kun väsyttää. Helppo lapsi.
minttupipsa ja peppi tänään 5kk
Jospa sitä nyt joutas/ vihtis pari riviä kirjoittaa. Mulla ollu vähän huonompia päiviä, enkä ole sit jaksanu rustailla mitään. Selkä taas vaivaa oikein kunnolla ja muutenkin ollu mieli maassa. Ikävä miestä kohtaan vaan kasvaa ja siks olen ollu vähän itkunen. Jännä et se tulee nyt näin kun jo reilun viikon pästä tulee kotiin. Joka tapauksessa nää viimiset päivät tuntuvat matelevan.
Meillä on yöt menny tosi hyvin viime aikoina paitsi viime yö... Vesli heräs syömään 03.30 ja pättikin et ei enää nukuta. Mä en laittanu valoja, en puhunu tai mitään. koitin vain saada nukkumaan. Ja sainhan mä sen takas 05.00!!!! Arvatkaa olinko väsyny, vihanen, itkunen jne? Pari kertaa tulikin itkettyä ja noiduttua/kirottua miehen 7 viikon reissut ym. Mielessä pyöri jo sellaset palopuheet miehelle ja sit puol 7 kun heräsin niin kyllähähän mä vähän sille avauduin sit sähköpostissa...
Mutta nyt alkanu tuntuu niin raskaalta olla yksin. Varsinkin kun selkä on niin kipeä, ettei välillä taho pystyä kävellä, kumarrella ja nostella Vesliä. Mutta ei auta kuin vain jaksaa. Istumaankin kun meen niin ei meinaa hetken päästä, päästä ylös. No huomena on hieroja, mut tiedän etttei siitä ole apua tähän kipuun. Tämä kun on siinä murumakohassa joka mulla on. 7.3 mulla ois sitten lääkärille aika. Toivottavasti siellä sais jotain ratkaisua tähän.
Tänään Vesli sai ekaa kertaa kaurapuuroa ja hyvin upposi. En antanut nyt ekaa kertaa kuin 1/3 annoksesta, mut jos huomena antas puolet ja sit kolmantena koko annoksen. Sit kun näyttää et tottuu masu siihen, niin alan antaan iltosinkin.
Mutta nyt mentävä jatkaan touhuja. Vanhemmat tulevat reilun tunnin päästä Vesliä hoitaan, niin minäpääsen ruokakauppaan ja asioille.
Mukavaaa päivänjatkoa kaikille! Ja anteeks kauhea valitus viesti...