***SyySSiSSit viikolle 7 Ma-Ke***
Kommentit (33)
Ihan ekana galluppiin, etten vain unohda=):
1. Haaveiletko vielä ainakin yhdestä lapsesta vai onko teidän perhe nyt tässä? Kyllä meillä haaveillaan vielä lisää lapsista, kun yksi vasta on. Tarkoitus olisi saada Emmin sisarus noin 2 vuoden ikäerolla. Ja minä haluaisin sitten myöhemmin vielä iltatähden -tai jopa kaksi=) Miehelle vissiin kaksikin lasta riittäisi.
2. Ei sisaruksia;)
3. Kuinka rentoudut arjen keskellä? Mikä on oma henkireikäsi? Käyn kahdesti viikossa salilla ja kerran uimassa. Silloin yritän olla ajattelematta muita kuin omia asioita;) Ei se kyllä onnistu kovinkaan hyvin... Eilenkin olin uimassa, niin säikähdin tosi paljon, kun näin mukamas miehen siellä uimahallin kahviossa, hyvä, etten hukkunut, ku pelästyin, että mitä on sattunut kotona;);)
4. Vielä, kuinka paljon vauvasi nukkuu yöllä ja päivällä? Yöunille meillä mennään yleensä klo 22-23, joskus jopa klo 20, mutta harvinaista. Syötöt riippuu aika paljon yöstä, joskus vetää 5 tunnin putkia, joskus parin tunnin välein heräilee. Kohtuu hyvin kuitenkin. Yöunilta herätään puol 9 maissa. Päivällä ei nukuta kovin pitkiä pätkiä myöskään, max. 1,5h, vaikka oltaisiin lenkillä. Yleensä 0,5h. Näitä on joku 3-5 kpl/päivä, vähän riippuen päivästä.
5. Näkyykö vauvan oma tahto jo, kuinka? Oma tahto näkyy joo, on näkynyt jo pitkään. Leluja komennetaan, äitiä komennetaan ja isiä komennetaan. Hermostuttaa, jos ei pääse lattialla eteenpäin, jos lelut ei mahdu kokonaan suuhun ;), jos ei mahdu kääntymään jne jne... Aivan mahoton tyttö huitomaan käsillään, oikein lyö tahtia, että näin se homma toimii!!! :)
No niin, sitten 4 kk neuvolaa, joka oli siis viime viikolla:
Paino: 7,5 kg ja rapiat, pituus: 63,5 cm (edelleen siis lyhyt ja paksu:)). Hampaita voi kuulemma alkaa tulemaan, ikenet oli pehmentyneet. Lisäruokaa ei tarvitse, ellei ala musta tuntuu, että on tissillä koko ajan. Saadaan kuitenkin maistatella ja sitä ollaan tehtykin=) Banaania ja kuningatarsosetta ollaan nyt pari kertaa maistatettu -ei tykkää!!! Mutta vähän paremmin on mennyt nyt kuin silloin kun aloitettiin. Edelleen kuitenkin irvistää maiskutellessa ja nieltäessä laittaa silmät kiinni, puistattelee ja hakkaa käsillä reisiinsä=)=) Me sitten tietenkin nauretaan vieressä, ni kiva siinä sitten syödä;) Se vaan on niin sulosen näköistä;)
Olen huomannut nyt muutamia merkkejä, mikä vois viitata siihen, että sitä lisäruokaa pitäis ehkä alkaa antamaan. Pari kertaa on nyt käynyt niin, että Emmi on herännyt kesken päiväunien siihen, että hänellä on nälkä (siis nukkuu-syö ja jatkaa unia). Päiväunet syönnin kanssa ovat kuitenkin kestäneet yhteensä joku pari tuntia vain, joten pitäisi periaatteessa kyllä tuo väli pärjätä ilman syöttöä. Täytyy nyt seurailla tilannetta...
Rakkausvauva pääsi etelänlämpöön, mukavaa matkaa, vaikka oletkin varmaan jo matkalla!!! Kyllä matkustaminen vain on ihanaa=) Meillä on elokuulle varattu Milanon matka, mutta tuntuu, että siihen on ikuisuus aikaa...
Umalle tsemppiä viimeisiin päiviin, niin se taitaa olla, että ne ensimmäiset ja ne viimeiset päivät on aina niitä pahimpia.
Muuten, kun olette tehneet itse vauvoille esim. liha- tai kanaruokaa, niin millä koneella olette ne hienontaneet? Meillä on kaapissa ainoastaan sauvasekoitin ja mä en jotenkin usko, että sillä saisi niin hienoksi kuin tehosekoittimella... Ja miehen mielestä meillä on ihan tarpeeksi jo nyt kaikkea " rojua" ...;)
Kirahviinalle piti sanoa, että on ihan totta, että kun saa jonkun " syyn" omalle voinnilleen, vaikkakin ikävän, se helpottaa jollakin tapaa. Tietää, että tämä tosiaan on jotain, eikä vain " omaa kuvitelmaa" . Tästä ei ole kuin suunta ylöspäin ja toivotaan, että kevätaurinko paistaa sinulle kirkkaimmin=)
Piiuko se kyseli, että millaisia muiden maiden suositukset tuosta lisäruuan/ruuan antamisesta on... En tuota tiedä, muuta kuin tässä tuli telkkarista se Meille tulee vauva -ohjelma, jossa puhuttiin siitä, että 4 kuukauden jälkeen alkaa syömään ruokaa. Ohjelma on vissiin kanadalainen, en ole ihan varma... Kuitenkin ilmeisesti se suositus on siis 2 kk aiemmin kuin meillä. Vaikka useinhan Suomessakin jo syödään tai ainakin maistellaan tuossa 4 kk iässä. Mutta olisi kyllä tosiaan mielenkiintoista tietää:)
Eipä tässä muuta tällä haavaa, yritän taas aktivoitua;);)
Poklo ja Emmi reilu 4 kk
Pakko vastata ihan ekana Poklon kysymykseen ruokien soseuttamisesta, että meillä on kanssa vaan sauvasekoitin ja sillä ainakin saa tosi hienoksi soseeksi kaikki kasvikset ja lihat. Kanaa juuri soseutin ja oikein ihmettelin miten hienoksi meni, ja pojulle maistui.
Meillä on pojulle noussut eilen ihoon joka puolelle sellaista pientä ihottumaa, sellaisia ihan pieniä näppylöitä. En oikein tiedä mistä kummasta on voinut tulla. Uusia ruokia on olleet tällä viikolla kaupan päärynä-omenasose ja tuo edellä mainittu kana. Epäilen, että voisiko olla omenasta tuo ihottuma. Onko kokemuksia kellään? En nyt tuota vajaata purkillista ole enää uskaltanut antaa ja odottelen, että jospa iho paranisi..toivotaan.
Muuten meillä on syöty porkkanaa, bataattia, kukkakaalia, parsakaalia ja perunaa + erilaisia hedelmäsoseita. Perunapohjaiset soseet ei vaan meinaa meidän pojulle upota, bataatti ja porkkana taas on herkkua.
Kiva galluppi, tässä meitin vastauksia:
1. Haaveiletko vielä ainakin yhdestä lapsesta vai onko teidän perhe nyt tässä?
Oltiin jo päätetty miehen kanssa, että meidän lapsiluku on nyt täysi, eli kaksi ihanaa poikaa riittäisi, mutta mutta..vähän täytyy myöntää haaveilevani iltatähdestä muutaman vuoden päästä, ei missään nimessä tällä hetkellä, ehkä sitten kun esikoinen on eskarissa tai niillä main..Katsotaan..
2. Muistuttaako vauva sisaruksiaan ulkonäöltä, luonteeltaan ja kooltaan tässä iässä?
Yllättävän eri näköiset ovat nämä meidän pojut. Pitkiä ovat molemmat, mutta esikoinen oli huomattavasti hoikempi, aina miinuskäyrällä painonsa kanssa. Pienemmällä taas ihanat makkarareidet ja vauvan pyöreyttä ihan eri tavalla. Luonteeltaan ovat molemmat olleet rauhallisia vauvoja, esikoisesta tosin kehkeytyi 1v synttäreiden jälkeen varsinainen vauhtihirmu. Toivon, että tämä toka olisi vähän rauhallisempi tapaus.
3. Kuinka rentoudut arjen keskellä? Mikä on oma henkireikäsi?
Pari kertaa viikossa käyn jumpassa, se on mulle tosi tärkeetä ja nautin todella henkisesti ja fyysisesti kun saa omaa aikaa ja hien pintaan.
4. Vielä, kuinka paljon vauvasi nukkuu yöllä ja päivällä?
Hyvin nukkuu, päivällä kahdet n. 3 tunnin unet ja yöllä 21-7 yhdellä syötöllä. Tarvii ilmeisen paljon unta kasvamiseen ;)
5. Näkyykö vauvan oma tahto jo, kuinka?
Nyt on alkanut näkyä kun liikkeelle pitäisi päästä, hermot meinaa mennä kun ei pääse ihan vielä ryömimään kuten haluaisi. Ruokalusikallisten välissä pitää myös osoittaa mieltä kun tarjoilu on liian hidasta.
Taas pienen tauon jälkeen täällä. Meillä onkin ollut aika kauhea viikko. Esikoinen aloitti viime pe-la yönä rajun oksentelun. Laskeskelin, että yön aikana noin 15-20 kertaa, siinä miehen kanssa vuoroin oltiin sängyn laidalla. Aamulla nousi kuume ja ajattelin taudin jo olevan voiton puolella kunnes sitten puolentoista vuorokauden jälkeen sunnuntaina jälleen oksensi ja myös ripuloi. Toisen kerran vielä su-ma yöllä. Maanantai aamuna sitten sairastuimme kummatkin miehen kanssa. Meidän pienin neiti on onneksi säästynyt pahimmalta, muutaman kerran tuli suht löysää kakkaa, mutta en nyt ole aivan varma kuuluuko tähän tautiin vai oliko vaan muuten löysää. Lasten hoitaminen kun kummatkin vanhemmat yhtä aikaa oksensi ja ripuloi oli kieltämättä aika haastavaa, vaipanvaihdonkin jouduin keskeyttämään kun teki niin pahaa. Me vanhemmat selvisimme vuorokaudella, mutta esikoisen vointi ei tuntunut lähtevän kohenemaan, vaikka ripulointi ja oksennus lakkasivatkin. Ei enää suostunut syömään ja juominenkin oli tosi vähäistä, rupesin jo pitämään nesteistä kirjaa, jottei aivan kuihtuisi. Valitti sitten tiistai aamuna korviaan ja oltiin jo miehen kanssa ihmeteltykin edellisinä päivinä, ettei kuule kunnolla ja vietiin poika sitten tiistaina lääkäriin ja selvisi, että jälkitautina oli vielä korvatulehdus. Nyt on sitten kuuria ollut reilu vuorokausi ja poika alkanut syömäänkin ja olo on kohentunut ihan silmissä. ** koputtaa puuta** että tämä olisi tällä kertaa tässä, vielä hieman tarkkailen meidän pikkuneitiä, ettei vaan tulisi hänelle.
Itse huomaan, että maitoa ei tällä hetkellä tule ihan normaalia määrää ja siitä syystä neitikin tankkaa aika tiheästi, mutta kun on kuitenkin vielä ollut tyytyväinen, niin olen vaan itse yrittänyt juoda ja syödä, niin eiköhän sitä maitoakin ala taas kohta tulla normaalisti. Täytyy sanoa, että olo on kyllä vielä aika väsynyt, mutta olen tosi tyytyväinen mikäli lapset ovat nyt terveitä, niin ei sitten tarvitse enää huolestua. Olipas pitkä sepustus, huomaa, että olen ollut viimeiset viisi päivää neljän seinän sisällä;)
Ensi viikolla olisi tarkoitus suunnata hiihtolomailemaan hieman pohjoisemmaksi, toivottavasti pääsemme sitten nauttimaan lumesta, pulkkailusta, laskettelusta ja hiihtämisestä.
Fiia kyseli iltapuuroista ja moni muukin kiinteistä. Meillä mennään edelleen vaan täysin rintamaidolla, enkä vielä ole aloittanut maistelujakaan. Esikoinen tarvitsi 4kk:n ikäisenä jo kiinteitä, mutta tuntuu, että meidän neiti on kasvanut vielä ihan hyvin pelkällä maidolla, saa nyt sitten nähdä kuinka kauan.
Vm78 kyseli liikkumisista ja meillä neiti on alkanut liikkua viimeisten kahden viikon aikana tosi paljon. Lattialle päästyään kääntyy heti selältä mahalleen ja kääntyy lattialla akselinsa ympäri hetkessä. Vielä ei kuitenkaan ole oppinut kääntymään mahalta takaisin selälleen, joten aina kun niska väsähtää niin kaivataan kääntäjää;)
Kovasti oli juttua lasten koosta. Meillä kummatkin lapset ovat olleet painon suhteen reilusti miinuskäyrällä. Esikoisen kanssa olin asiasta enemmän huolissani, mutta nyt toisen kohdalla osasin neuvolalääkärissäkin heti sanoa, että on kuten veljensä ja lääkärikin totesi, että kun menee tasaisesti omalla käyrällään niin ei huolta.
Rakkausvauva taitaa nyt lököillä siellä Egyptin auringossa, kyllä kuulostaa niin mukavalta, kun katsoo ikkunasta näitä säitä täällä. Mielellään olisin kyllä jossain lämpimässä paikassa.
Mukava kuulla, että Minttupipsan päivähoito-ongelma oli ratkennut. Itsekin kovasti noita asioita pohdin kun esikoinen on osittain hoidossa.
Umalle kovasti tsemppiä selän kanssa. Joutuu varmasti koville, kun yksin nostelee lasta, mutta onneksi sun mies jo suht pian palaa. Odottavan aika on kyllä pitkä, mutta onneksi ei kuitenkaan ole enää kovin kauaa.
Apinaemo kyseli rattaissa/kaukalossa viihtymisestä. Rattaissa meidän neiti ei kauaa hereillä viihdy, mutta kaukalossa saattaa yllättävänkin pitkään kaupassa olla, yleensä ongelmaksi tulee aina kuumuus eli siinä vaiheessa kun alkaa hikoilla, niin alkaa hermotkin mennä.
Levinia kirjoitteli tuosta appelsiinimehusta ja muistan selanneeni omaa neuvolakorttia ja Piiun tavoin mullekin oli ensimmäiseksi annettu appelsiinimehua (taidetaan olla Piiun kanssa samaa vuosikertaa;). Eli niin ne tosiaan suositukset täälläkin muuttuu.
Dumle on aina niin energinen. Munkin pitäisi nyt sairastelujen jälkeen aloittaa oikein tehosiivous. Pyykinpesukone on nyt ensimmäisenä ollut tosi kovalla käytöllä, mutta sitten kyllä haluan tämän sairausrumban jälkeen kunnolla siivota koko talon.
Pikaisesti Fiian galluppiin:
1.Vaikea sanoa, toisaalta tuntuu, että perhe on tässä, mutta toisaalta tuntuu myös erittäin haikealta ajatella, että tämä olisi viimeinen vauva-aika, saa nyt sitten nähdä.
2.Neiti muistuttaa kooltaan isoveljeään eli on sironpuoleinen, luonteesta vielä vaikea sanoa ja ulkonäköä on vaikea itse kommentoida. Toiset sanovat sisaruksia samannäköisiksi, toiset taas, että ovat ihan omannäköisiä.
3.Rentoudun lukemalla lehteä ja syömällä suklaata tai tekemällä jotakin omia juttuja esimerkiksi askartelut ja urheilu on sellaisia asioita joista nautin.
4. Vauva nukkuu yöllä noin 10h putkeen, päivällä vaihtelevasti kolmet päikkärit, joiden kesto yhteensä noin 4-5h.
5. Omaa tahtoakin kyllä vauvalta löytyy ja on aika sylivauva, eli ilmoittaa kyllä halunsa päästä syliin, mutta ehkä tämä meidän neiti on kuitenkin hieman veljeänsä rauhallisempi ja on kyllä oikea aurinko eli hymyilee kovasti.
Mukava kuulla, että Kirahviinan olo oli parantunut. Tuo synnytyksen jälkeinen masennushan on todella yleistä ja tosi tärkeää, että mies jaksaa sua noin ihanasti tukea. Kovasti tsemppiä!
Tulipas romaani, nyt vielä iltapalalle ja pian nukkumaan;)
Unikko ja neiti 2909
Täällä käsipuolena edelleen, joten pitkää tarinaa ei siis tälläkään kertaa. Tänään sain kortisonipiikin olkapäähän, kun vihdoin ja viimein sain mentyä tohtorille. Näin on kuulkaas, että mä olen todellakin ihan mummo näiden vaivojeni kanssa...käsi jumissa, jäykkä ja kipeä. Huvittaa, kun itse olen joskus ollut avustamassa tuossa kortisonipiiki laitossa varsin iäkkäille potilaille ja nyt sitten itse sen tarpeessa, heh. No näin käy kun vanhaksi elää :) odottakaahan vaan :)...
Kiinteistä teillä kovasti riittänyt juttua, mutta totean vaan lyhykäisesti, että meille on kyllä aivan korvaamaton apu tuo tehosekoitin, jolla kyllä tulee niin hienoa mössöä, että neiti hienokurkkukin saa ne nieltyä :). Muutenkin ihan mahtava laite, kun sillä saa keventäjä (siis minä) tehtyä itselleen hyvät sosekeitot ja smoothit. Isot likat valmistavat omatoimisesti pirtelöt itselleen ja toisilleen, kun aineksia saatavilla ja mieli teköö. Meillä ollut laite useampia vuosia jo nyt, enkä kyllä antaisi pois. Suosittelen. Olivia on totutellut kiinteisiin nyt noin kolme viikkoa ja meillä menee parhaiten alas bataatti-porkkana ja päärynäsose. Tosin Olivia ei ole näiden lisäksi vielä muuta kuin perunaa eri muodoissaan ja yhdistelmissä kokeillut, peruna ei ole neidin suosikkeja ollenkaan. Velleistä aloitetaan kohta riisivelliä kokeilemaan. Kiire meillä ei todellakaan ole, vaikka ikääkin kohta jo 6kk!
Galluppiin en nyt vastaa, vaan jätän myöhempään ajankohtaan. Hidasta tämä kirjoittaminen.
Miko jo lähtenyt liikkeelle :) Meilläkin Olivia oli saanut itsensä toissa päivänä sohvan alle, ainoastaan pää näkyi :). Hassu juttu, kun neiti kääntyilee jatkuvasti mahalleen, mutta on yks kaks unohtanut kuinka käännytään takaisin selälleen.
Kirahviinalle hurjan paljon jaksuja! Tosi hyvä, kun hait asiantuntija apua. Nyt on varmasti helpompi ottaa härkää sarvista kiinni, kun on " oikeat työkalut ja välineet" käytössä. Uskoisin, että on tavallansa iso helpotus, kun on nimi omalle tilanteelle ja sitä kautta keinot, miten tästä eteenpäin. Kiitos avoimuudestasi ja rohkeudestasi!
Dumle, kiva kun olet back. Ihana tuo termi " palstaterrori" :) Sittenhän meitä on kaksi :).
Nyt takkuaa tämä kirjoittaminen. Palataan!
Ja Rakkausvauva, jos satut avaamaan netin siellä jossain, niin nauti ihan meidän kaikkien puolesta ja tuo aurinko mukanasi! Muista ottaa valokuvia ja laita sitten piristystä reissuta meillekin.
Haikarapolska " The mummo"
Iska loysi Carrefour kaupasta wasan nakkileipaa, hyvin maistuu meille kaikille...
http://www.aijaa.com/v.php?i=1599708.jpg
Sitten galluppiin:
1. Haaveiletko vielä ainakin yhdestä lapsesta vai onko teidän perhe nyt tässä? Meidan lapsiluku taynna, 2 poika ihan riittavasti.
2. Muistuttaako vauva sisaruksiaan ulkonäöltä, luonteeltaan ja kooltaan tässä iässä? On paljon laskimpi, ehka rauhallisempi myos.
3. Kuinka rentoudut arjen keskellä? Mikä on oma henkireikäsi? Kahvi ja suklaa, oma aikaa ei ole kun 40min jos/kun pojat nukkuvat paikkareita.
4. Vielä, kuinka paljon vauvasi nukkuu yöllä ja päivällä? Yolla 11h, paivalla parit-kolmet paikkarit 30min-2h
5. Näkyykö vauvan oma tahto jo, kuinka? Ei halua olla rattaissa, kaukalossa, autossa. Sylissa vaan... Ja suuttu kun ruoka loppu kesken.
Taalla kiinassa siis 2v asti maitoa vaan. Kaupassa jokut ihme jauheet missa liha ja riisi ja muroja jauheena??? Purkkiruuat myos kummat, herneita ja vahan kun meidan maksamakkaraa??? Kalleita, en tieda kuka niita kaytta.
Minulle annettiin velleja jo 1,5kk iassa, kaikista jauheista aiti jauhasi (kaura, tattari yms)
kewa ja ukko 20.09
Eipä tainnut kukaan uutta laittaa, en ainakaan nähnyt... Päätä särkee!! Kahvi on juuri tippumassa... Mun maha kun ei kestä kahvia heti, kun sängystä nousee. Pitää eka syödä jotain alle...
Tänään neidillä on kerho ja mulla samaan aikaan hammaslekuri. Kyllä oikein odotan sinne pääsyä. No, taidan olla ainoa tässä maailmassa joka odottaa hammaslekurille pääsyä:D Mulla vain on ehtona, että ilman puudutusta ei tehdä mitään... Toivon, että toi yksi viisuri nypättäisiin pois, kun on lohjennut ajat sitten pala ja kaikki ruoka on aina siellä. Sen sitten näkee...
Eetu sai tänä aamuna toisen kerran kaurapuuroa. Ei uskoisi, mutta suu aukeaa ku linnunpojalla :D ja kyse kuitenkin on " vain" kaurapuurosta. Samalla, kun olen itelle keittänyt, niin siitä ottanut sivuun ja sitten haarukalla vielä laittanut rakennetta pienemmäksi. Ei ihan sileätä tule, mutta tarviiko kaikki sitten niin olla. Mietin juuri sitä jos laittaisi sauvalla hiutaleet pieneksi, mutta nyt alkuun ainakin, kun menee niin vähän sitä puuroa, niin otan omalta lautaselta sivuun. Tietysti ilman suolaa... Tällä viikolla onkin sitten Eetun 5kk neuvola. Saa siis taas mennä kuuntelemaan niiden hössötystä pojan pituudesta...
Mutta nyt kahville jos vaikka päänsärky hellittäs...
vm78 ja Eetuli 0809
vm78 meillä tuo ekaluokkalainen (tyttö) on kulkenut vauvasta asti painokäyrien alapuolella...ollen siis liian kevyt tai laiha pituuteen nähden. Vieläkin saan ja joudun selitteleen kouluterkalle syökö tyttö tarpeeksi ja niin edelleen. Kun sitten taas meiän 5v. poika kulkee painokäyrien yläpuolella ja on liian lihava pituuteensa verrattuna. On jouduttu käymään painokontrollissa puolen vuoden välein. Minä se vaan vitsailen terkalle neuvolassa, että mä en osaa normaalipainosia lapsia tehdäkään kun toinen kulkee ylähännillä ja toinen alhaalla. Ei vaan...esikoinen on niitten typerien käyrien mukaan ns. normaalipainoinen ja Sonjakin ainakin vielä toistaiseksi.
Mulla alkoi aamu jo reippaalla kävelylenkillä kun vein tuon 5-vuotiaan tarhaan. (matkaa päiväkodille 4km edestakasin). Ikävä kävellä tuolla lumisohjossam mutta mieltä piristi kun ilma oli niin ihanan keväinen.
Hyvät päivänjatkot kaikille!
Meidan Alli sitten taytti ' jo' 5kk eilen- niin tama aika hurisee! Ja eka alahammaskin ilmestyi edellisena paivan, jote hyvalla alulla ollaan!!!
Ja tuo kiekuminenkin on noussu hiukan entisestaan, oma aani voikin sitten olla ' ihana' ; ei tosin kuudelta aamulla!
Juu, mekin eilen sitten jo vaihdettiin lihaa naudan jauhelihasta kalkkunaan. Ja maistettiin jopa jogurttia, niita pikkusia rahkapohjasia. Kai ne jotain niita on, eihan ne juustosia kuitenkaan ole, noit daninot yms. Eikos siellakin niita ole? Ja oikein hyvin maistuu!
Itseasiassa Alli availee suutansa ihan kaikelle ruualle jo ja pikkusen lusikan karjella ollaan maisteltu sita sun tata!
Eipa tassa sitte oikeestaan kummellisempaa; kenkakaupoille suuntaan kahden vanhimman kera iltapaivalla.
Ja hitsin kylmaa on taalla: ' pakkas' rajaa melkein...
Nama on niita paivia kun pitais alkaa kevat oikein tosissaan, ja talvi laittaa ' vastaan' . n. 20.2. meilla lasketaankin kevat alkaneeksi.
Mutta voikaahan hyvin
- levinia ja Alli 5kk 1 pv -
viela:
mulla myos nama jalkipolvet on kaikki tyylilla pitkia, laihoja riukuja. ' Normaali' mitoissa kuitenkin vaikka laihanlaisia. Paitsi kakkonen: nyt melkein 12v han painaa vaan 28.5 kg ja on 147 senttinen! Kun mun kolmonenkin sentaan melkein 9v painaa jo 26 kg ja on ihan ' normaalin' nakoinen. Ja tyttoja siis jokainen. Kakkonen vietiin jo ravintoteraupeutillekin, mutta kun on niin jaarapainen ettei syo sita sun tata ja aina on vatsa taynna. Ja ei syo oikeestaan mitaan ' tilpehooria' vaikka makeasta tykkaakin. Sokeri vaihdettiin ruskeaksi ja ei saa syoda valkoista leipaa; nuo ne ekat neuvot. Ja kun alkaa kuukautiset ei ole enaa ' valia' tuon ravinnon kanssa; ei meinaan enaa vaikuta mm pituuteen, nain sanoi laakari. Eli pitaisi saada valmiiksi kaikki ennen puberteettiin menoa.
Voisin minäkin pitkästäaikaa vähän kuulumisia laittaa. Olen kyllä käynyt aina joskus lukemassa, mut en saa aikaiseksi kirjoittaa itse mitään.
Meillä on aloitettu kiinteitä syömään. Nyt menee ekojen päikkäreiden jälkeen kahden jääpalan verran bataattia ja porkkanaa ja iltapäivällä sitten vähän jotain hedelmäsosetta. Miten nopeaa noita ateria ja ruokamääriä voi lisätä? Nyt poitsu on saanut jo kolme viikkoa kiinteitä, pitäisikö jo lisätä määrää ja aterioita? Neuvokaa viisaammat/kokeneemmat! Oon yrittänyt ettiä netistä ohjeita, mut ei oikein löydy...:)
Meillä poitsu ei ole vielä " löytänyt" pippeliä, mut nyt on varpaiden suuhun laittaminen kovastikin in. Se tosin onnistuu ainoastaan ilman vaippaa ja vaatteita. Eikä meillä vielä käännytä, niinkuin moni täällä jo kääntyy, mut kylelleen poitsu kääntyy jo hienosti. Ja pomppiminen on pop. Millä tavalla teidän vauvat ääntelee? Meillä poitsu " örisee" (aika pahan kuuloista) ja myös kiljuu, kaksi ääripäätä...
Meilläkin on jo saatu vähän rytmitettyä päivää. Välillä poitsu nukkuu päikkäreitä parikin tuntia, kun alussa meni aina korkeintaan 45 minsaa... Tuntuu, että kiinteiden myötä on alkanut tää homma luistaan paremmin, välillä tulee jopa kokonaisia öitä! välillä taas herätään vähintään kahden tunnin välein, mut paremmin jaksaa niitäkin öitä, kun joskus edes saa kunnolla nukkua...
Meillä menee poitsulle vielä jotkut 62cm vaatteet, 68 bodyt on aivan sopivia, mut 68cm housut aivan liian suuria... Oli pari viikkoa sitten 4kk neuvolassa 6615g ja 63,5cm. Pituus käyrä lähti alaspäin, saas nähä miten seuraavassa mittauksessa käy... Itse olen kuitenkin ollut vasta puolivuotiaana samankokoinen kuin poitsu nyt...
Ihania kuvia on kaikilla ollut, söpöjä tyttöjä ja poikia!!:)
Jospa jatkais siivoilua, kun poitsu nukkuu..
äskeinen viesti karkasi. Huonosti nukuttu yö takana.. Ei vauvan takia vaan ihan itseni vuoksi. En vain saanut nukuttua.
Mutta olo on silti ihan pirteä. Valmistuin viime kuussa liikunnanohjaajaksi ja sain mieheltä valmistujaislahjan postissa tänään! Se ehkä on syy tai ainakin osasyy pirteyteen! 8)
Meille ei kummempaa muuten, kaikki menee hyvin omalla painollaan. 8) Hyvä niin!
Huomennakos Rakkausvauvan perhe suuntaa ulkomaille? Kumpa taas itsekin pääsis!! 8)
Missäs muut sissit luuraa? On niin kovin hiljaista. Kirahviina, maitohamsteri, dumle ym?? Kiva oli kuulla Onnin kuulumisia! 8)
KYSYMYS puuroja antaneille:
vaikuttiko iltapuuron antaminen yöuniin mitenkään? Ja millä puurolla ja minkä ikäisenä olette aloittaneet? Meillä ei mitään kiinteitä syödä viel' mutta iltapuuroa olen hiukan ajatellut.. 8)
No mutta, nyt työhommien pariin!
Kirjoittelemisiin!
Fiia
Nyt pikaseen ennen kuin pitää potut laittaa kiehuun. Eetukin tuola lattialla kitisee... Hampaita ei vedetty pois. Yksi paikattiin. Ensi kerralla sitten kiskastaan pois...
Onni07 kyseli kiinteistä. Meillä alotettiin 3,5kk peruna, porkkana, bataatti ja kukkakaali. Sitä sitten syötiin aikamme ja sitten lisäsin hommaan mukaan kesäkurpitsaa ja lihaa. Eetu nyt siis inan yli 5kk. Nyt saa siis lihaa, perunaa, porkkanaa, bataattia, kukkakaalia, parsakaalia ja kesäkurpitsaa... Teillä vaavi on hyvin saman kokoinen, kuin meillä Eetu. 4kk lekuris mitat 6625g ja 63.9cm -1 käyrällä mennään ja on kuulemma aivan liian pieni ikäisekseen. Kokeisiin halusivat, mutta kieltäydyin... Olenpa kamala äiti :D Siskonsa kasvanut samalla tavalla...
ÄÄNTELYSTÄ meillä Eetu kans örisee. Ei oikeastaan mitään muuta, mutta asiaa on aivan kauheesti. Omien juttujensa keskeltä välillä sitten kattoo mua, että mitäs siinä keskeytit mun juttu... :D
FiiaN kyseli puurosta... Meillä menee nyt toista päivää ihan kaurapuuroa aamuisin... Illalla en ole antanut, kun pärjää ihan tissimaidolla koko yön...
Kuinka paljon teidän sissit liikkuu lattialla? Meillä on olevinaan kauhea kiire. Välillä jämähtää paikalleen ja välillä taas on ihan salamana jossain muualla päin. Saa siis olla jo tosi tarkka ettei lattialla ole mitään pientä... Neitille pidetty niin sata keskustelua ja miljoona saarnaa pienistä hiuslenkeistä yms, mutta tuntuu, että aina ne vaan on lattialla. Pitää kai ruveta sanoon, että menee sitten roskiin jos vielä löytyy... Mites teillä muille joilla on muitakin pieniä, kuin sissi. Kuinka saatte pienet kamat pysymään pois lattialta?
Olipas kysymyksiä melkein enemmän kuin vastauksia... Nyt menen sinne pottujen kimppuun. Palailen astialle jossain vaiheessa...
vm78 ja Eetu 0809
Maanatai taas ja kovin ankean näköistä tuolla ulkona.
Vauvojen/lasten koosta ollut keskustelua. Meillä myös yksi kovin " pieni rakenteinen" yksi tytöistä. Jossain vaiheessa jo leimasivat häntä aneemiseksi, sillä on vielä neiti aivan blondi. No, käytiin silloin kokeissa, eikä neitissä ole mitään erikoista. En se minäkään hartiakas ole koskaan ollut.. Kova on neiti ollut aina syömään, mutta kova myös liikkumaan. Nyt sitten on tämä poika hieman sieltä toisesta päästä. =) Olin jossain veiheessa katsovinaan, että Jondeliinin poika suurin piirtein samoissa mitoissa.. Toki on hyvä, jos lapsi on todella pieni tai suuri, että asiaa tutkitaan, mutta mielestäni turhan vauhkoilun saisi jättää pois.. Pääasia ymmärtääkseni, että kasvu on kauttaaltaan tasaista???
Meillä liikutaan. Ei uskalla enää poikaa jättää lattialle pitkäksi aikaa yksin. Viikonloppuna touhusin jotain hetken keittiössä ja olohuoneeseen tullessani oli Miko päässyt sohvapöydän luokse ja ottanut sieltä alta sanomalehden.. Oli sitä sitten maistellut. Onneksi tuo rapina sai huomioni heräämään.. Vaikken ollut kuin hetken poissa. Menee siis ympäri huonetta pyörimällä, mihin suuntaan milloinkin.. Ompa hän onnistunut jo kolauttamaan päänsäkin kirjahyllyyn sekä pöytään tässä touhussa. Niin niitä pieniä pipejä alkaa tulla.
Mutta nyt köyhien ritareiden paistoon.
Piiu ja Miko 23.8.07
Ja rokotus taas saatu. Neiti nukkuu, mutta odotan, tuleeko taas kova reaktio. Viimeksi siis reisi turvoksissa ja kipeä. Nyt varmaankin sama edessä. Pituutta oli muuten 65 cm ja painoa himpun eli 7 kg. Eli semmoinen neitimittainen! =)
Hmmmm. Mitä piti... ai niin Onnille kommenttina, että lisää vaan annosmääriä pikkuhiljaa, jos maistuu ja vatsa toimii. Meillä nyt syöty kuukauden verran pikkuhiljaa lisäten niin, että päivällä kasvissosetta menee n. 2/3 purkillinen ja ip vielä hedelmäsosetta puoli purkillista. Lisää menis, joten ajattelin lisätä sen toisen kasvissoseen. En ole noita kerta-annoksia kauheasti kasvattanut, kun on vähän ollut välillä kova masu.
levinia oli antanut jogurttia vähän. Tiedätkin varmaan, mutta sanonpa kuitenkin (älä loukkaannu), että täällähän noita ei suositella alle 1-vuotiaille kun on niin paljon sokeria ja lisäaineita...
nyt mentävä
Sen verran on kärtty neiti, että supon laitoin. Siis rokotuksen jälkeen. Ei kuitenkaan yhtä suuri reaktio kuin viimeksi.
Missäs kaikki on, kun on näinkin rauhallista? Joko taudit alkavat hellittää? Toivotaan, että sissit ohittavat tuon influenssan.
Nyt Oona ei jaksa edes laulavan lelukoiran kanssa, mentävä seurustelemaan ja kohta vielä unille.
Voikaa hyvin!
apinaemo ja oona 0709
Hiljan mitat olivat 67,5 senttiä ja 7850 grammaa. Pipo 43,2 muistaakseni. Hiukan on onneksi tuo pituuskasvu tasaantunut, hyvin samankokoinen on kuin siskonsakin tässä iässä. Taisi heittää oikein puoli senttiä ja 75 g- standardityötä meillä- joku oli saanut ihan ääripäät :)
Ei vieläkään pääse ympäri asti, tai ei ehdi edes yrittää kun sisko vähän " auttaa" . Laittaa jalat maahan ja liikkuu hiukan selällään taaksepäin. Takaraivo josta muutenkin on kaikki karvat lähteneet saa kyytiä. Ylös yrittää pungertaa sylissä, sitterissä, sängyssä ja missä sitten sattuu olemaankin. Taitaa tämäkin olla sitä mallia ettei konttaa lainkaan vaan nousee suoraan seisomaan. Aika näyttää!
Peruna-porkkanaa, kukkakaalia on maisteltu, tänään ekaa kertaa annoin peruna-parsakaalia. Melkein puoli purkkia meni joten taisi olla herkkua, ei kait näin paljon olisi saanut antaa kerralla mutten hennonut lopettaa kun toinen oli suu ammollaan.
Isomman hoitaja sairastui joten isosiskokin on nyt kotona pari viikkoa kun ensi viikolla on talviloma. Lähdemme huomenna pariksi päiväksi maalle kiusaamaan välillä mummoja ja pappoja- täällä alkaa seinät kaatua päälle. Tänään pakkailimme keittiötavaroita muutaman laatikon pois, tavaraa liikkuu myös netissä tosi hyvin. Selvää väljyyttä on havaittavissa jossain kaapeissa . JES! Joku tyttö kävi lauantaina ostamassa ison kassin pieniä vaatteita, 68 senttiset yöpuvutkin ovat jo pieniä joten siirryin kokoon 74. Yläosat ovat nyt melkein kaikki jo sitä kokoa, housuista sentään menee vielä tuo 68 joistain. Kirppareilla en ole itse käynyt joten lisää roinaa ei ole tullut haalittua ja hyvä niin.
Hiuksia lähtee vaan paljon, taidan pyytää maalla veljenvaimoa vähän lyhentämään tätä jos vaikka tuntuisi sitten määrä pienemmältä.
Aika tylsältä tuntuu elämä, miten voi olla näin harmaata. Ja huono yleiskunto päälle ja tuntuu siltä ettei mitään jaksa tai viitsi. Koulutöistä en edes haaveile, plaah!
Sellaista tänne, mukavasti tuntuu muillakin menevän. Ihan hirveästi sairasteluja en huomannut kun viestinne nopeasti plarasin läpi.
Jassoo meillä herättiin joten nyt taas sitten tissiä suuhun.
t: Typykkä ja tytöt, huomenna talvilomalle ja pakatakin pitäisi...
Pieni lepotauko vaikka oikeesti olis pitäny alkuperästen suunnitelmien mukaan olla jo kasilta pedissä.
Nyt laukut vielä levällään eikä edes tietoo miten saan sullottua niihin kaikki Aadan ruuat.Tuttelia tulee Paljon mukaan kun siellä ei ole ku maitojauhetta myynnissä ja kappas sepäs ei nyt sitten meidän neidille kelvannut alkuunkaan vaan esitti hienosti että yritän vähintäänkin tukehduttaa sen:),no nyt siis rutkasti enemmän noita purnukoita kuin mitä alunperin suunniteltiin ja siihen ruuat+hed.soseet päälle.
Mä oon oikeesti niin lahopää,että toki muistin ja oon muistanut koko tän kolmenviikon ajan että vakuutus pitäis ottaa(muilla on!)ja tänään sitten lähdimme sen verran myöhään(kun mies kysy että onhan mulla jo se)liikkeelle että kun löytyi if-vakuutus oli se jo kiinni ja täyttä höyryä pohjolaan jossa lappu että olemme tänään maanantaina suljettu,joten se siitä sitten.Mies soitteli sitten kentälle että saako sieltä,ja sieltä nyt onneksi saaja on 24h auki.Kannattaa taas jättää kaikki viimetippaan..
Nyt on pakko alkaa mättää noita he#¤%&vetin kamoja noihin laukkuihin että pääsis ees tän päivän puolella ottaa tirsat.
Uma;vilkuttelen puolestasi kaikille (varmuudenvuoksi)laivoille.
See u....
Rakkausvauva se löhöää kohta aurinkovarjon alla ja nauttii lämpöisestä. Ihanaa...
Sonjalla oli sitten kuumetta aamulla. Kumma juttu kun ei ole yhtään itkunen, nuhanen tai yskänen. Laitan hampaitten piikkiin. Kuolaa tulee niin paljon, että sillä vois lattiat pestä ja jyrsii ja puree kaikkea minkä saa suuhunsa. Pitää tämä päivä kattella ja jos huomenna vielä kuumeilee niin tilaan sitten taas lääkärin.
Yö meni kuitenkin ruhtinaallisen hyvin. Nukahti yöunilleen 20.00. Eka herätys 00.30 ja toinen herätys 05.00, jonka jälkeen nukkui vielä tunnin. Pirtsakka olo itselläkin pitkästä aikaa.
No mutta nyt pitää lopettaa...
Risella ja sonja 2309
On jäänyt turhan vähiin kirjoittelu vaikka käynkin lukemassa kuulumisianne harva se päivä. Harvoin vaan on aikaa istua ja kirjoittaa.
Kiinteiden syömisestä on paljon ollut puhetta. Meillä aloitettiin n. 3.5kk iässä. Nyt viikon verran on syöty naudanlihaa ja eilen maistettiin kanaa. Kasviksista peruna, porkkana, bataatti ja kukkakaali on mukana. Hedelmistä melkein kaikki kaupasta löytyvät on maistettu, sitruksia sisältävät olen kyllä jättänyt vielä hyllyyn. Lemppari taitaa olla päärynä-vadelma. Iltapuuro on myös kuvioissa eli kaurapuuro ja riisipuuro on testattu. Vatsa toimii hyvin. Aika tahdilla ollaan otettu uusia makuja mukaan kun allergioita ei vanhemmilla ole eikä myöskään isommilla sisaruksilla. Toki jotain voi puhjeta mutta katsotaan sitä sitten jos vastaan tulee.
Meillä aamulla otetaan maitoa (n. klo 8), lounaaksi kasvissosetta (n. klo 11), välipalaksi maitoa ja hedelmää ( n. klo 14-15) päivälliseksi lihakasvissosetta ( n. klo 17), illalla vielä maitoa (n klo 19) ja iltapalaksi puuroa klo 21-22) ja maitopullon kanssa unten maille. Tällä ruokamäärällä nukkuu yhdellä syönnillä yön läpi, tämä syöttökin oli viime yönä vasta klo 5, veikkaan että aika pian sekin jää pois.
Jonkin verran liikutaan jo, kääntyy vikkelään mahalleen ja pyörii akselinsa ympäri ja pikkuisen pääsee eteenpäinkin. Kamalaa välillä ajatellla että isoveli joka on syntynyt 9.9 oppi konttaamaan 29.3 ja tuohonhan ei enää kovasti aikaa ole. Peppi myös nostaa jo yläkroppaansa ylös ja peppukin nousee mutta ei onneksi yhtä aikaa.
Mä pudotin eilen puhelimen lattialle ja siitä se pomppas sujuvasti suoraan koiran vesipurkkiin, eipä sitten toiminut enää. Piti sitten illalla lähteä vielä kännykkäostoksille. Tosin olen jo puolisen vuotta miettinyt puhelimen vaihtoa kun tuo vanha oli vähän sellainen maanantaikappale. Mutta nyt on uus luuri :)
Pari viikkoa ostettiin muuten kakkosautokin, vanha clio mutta mies tykkää ropailla autoja niin tuossa on nyt sopivasti pientä projektia ja mikä tärkeintä mulla on aina auto käytössä :) Siis pärjättiin hyvin yhdelläkin autolla mutta on elämä paljon helpompaa kahdella. Nyt voin viedä isommat pojat tuntia myöhemmin aamulla niin ei tule niin kamala kiirekään.
Jossain vaiheessa kirjoittelin että keskimmäisellä oli ongelmia päivähoitoon menossa, ongelma on nyt ratkaistu ja se oli sitten sitä että ei halua syödä siellä hoidossa aamupalaa. No, nyt menevätkin vasta yhdeksäksi niin aamiaisaikakin on ohi ja poika menee innoissaan. Eihän hän ole kuin neljä tuntia 3-4krt viikossa.
Mutta nyt pitää alkaa laittamaan kotia kuntoon niin kauan kun neiti vielä nukkuu. Pyykkiä olis vino pino ja oikeiden koirien joukosssa juoksee valtava määrä villakoiria.
minttupipsa ja peppi 13.9.2007
1. Haaveiletko vielä ainakin yhdestä lapsesta vai onko teidän perhe nyt tässä?
*Ainahan sita haaveilee, varsinkin Allin ollessa kiltti ja helppo lapsi. Mies on jo kinuamassa uutta; mutta munsta meilla naa tytot on tassa (5kpl)
2. Muistuttaako vauva sisaruksiaan ulkonäöltä, luonteeltaan ja kooltaan tässä iässä?
*Syntyessaan oli kopio kolmosesta, nyt jo muuttunut. Kakkosta muistuttaa; kakkosella, nelosella ja Allilla on mun leuka; kaikilla likoilla sama hymy. Koko on aika sama kaikilla tan ikaisena ehka hiukan hoikempi. Luonne on helppo, tarkkaileva ja kiltti;puheliaskin.
3. Kuinka rentoudut arjen keskellä? Mikä on oma henkireikäsi?
*noh, en paljon ole paassyt rentoutumaan, tosin en stressaakaan helposti. Taalla netissa vietan aikaani, ja kun kirjoittaa suomeksi tuntuu ' tutulta' . Lukisin myos paljon, mutta suomenkieliset jutut oon kuluttanut loppuun.
4. Vielä, kuinka paljon vauvasi nukkuu yöllä ja päivällä?
*Pitaiskin oikein laskea; yolla yhella heratyksella 8-9 tuntia; paivalla max 5 tuntia.
5. Näkyykö vauvan oma tahto jo, kuinka?
* Vaatteiden pukemista meillakin inhotaan; ja jos ruoka kupista ' loppuu' kesken; tai pyyhin kasvot ennen pullottelua, heh. Osaa myos huutaa maaratylla aanenpainolla kun haluaa pois rattaista/sitterista. Eika pida yksin olemisesta!
Tassahan naita vastauksia.
-levinia ja Alli 5kk 3pv -