Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***** TaaperoENSKOJEN vk 7 *****

10.02.2008 |

Otan varaslähdön ensi viikkoon, kun ei täällä kukaan kuitenkaan enää olis mun juttuja tänään lukemassa. :)

Viime viikko löytyy täältä:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12361735&p=1&mpage=4&tmod…

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=orange] No hitsi.. Taas tuli yht´äkkii huono olo kun luin tätä enskojen pinoo.. Pöh. No jospa se menis ohi...

Q:lla ja Hermionella oli hienoja uutisia! Mahtavaa!!! =) Ja peukut on pystyssä, että se hermiksen talo olis jees! :)

Nimistä: Meillä on viltsulle ehdotukset molempiin.. siis tytölle ja pojalle. En tiiä sitten, että sopiiko ne nimet tulokkaalle, mut sit pitää vaan koittaa keksii uus ja parempi nimi. =) Pojalle on toka nimi joka tapauksessa valmiina, kun luvattiin miehen papalle, että jatketaan perinnettä.. kun niillä on joka sukupolvessa ollu mies jonka toinen nimi on Johannes. Nyt ei Viltsun sukupolvessa taida vielä kellään olla sitä...

Toi Heidi alkaa olee jo aika raasu. Mietin tässä, että pitäiskö varata lääkäriin aika... taidanki itse asiassa heti soittaa ja kysästä koska pääsis. Ku tuntuu, että vointi ei oo ainakaan kovin kummosemmin parantunu (jo 5. päivä menossa).. ja oikeen mitään ruokaa ei saa menemään.. kaikkia mahdollisia ollaan kokeiltu. Tuntuu, että heidi on kevyt kun höyhen.. ja sehän ei oo kovin painava alunperinkään ollu.

Jaa.. taidan kattella sen numeron ja soittaa.. Moikka.

burde, heidi 1v4kk & viltsu 32+3

Vierailija
2/63 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo 15.30 lääkäri.. eli pesulle ja menoks.

burde taas

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas pitkä pino - ja vasta keskiviikkoa elellään. Eikun kiva kun on lueskeltavaa. :) Kurssilla tässä istuskelen ja tulee vähän väliä käytyä kurkkimassa...

Onnea 2-vuotiaalle Eetulle! Voi vitsi, kyllä aika menee nopeasti. Eetun kuperkeikka on varmaan ollut aika suloista katseltavaa! :)

Vaatteista: En ole myynyt vielä mitään vaatteita pois, enkä mitään muitakaan tavaroita. Jos meille tulee poika, sitten myyn tyttövaatteet pois, tosin suloisimmat säästän Ainolle muistoksi. Tosin on meillekin kirpparille meneviä kertynyt, kun ollaan saatu niin paljon vaatteita, mutta enpä ole vielä saanut aikaiseksi niitä laittaa myyntiin¿

Kevätasuista: Ainolle näyttäisi menevän vielä viimesyksyinen Reiman välikausihaalari kokoa 80 ja Reiman välikausiasu kokoa 74, joten taidan vasta kesän alesta ostaa isomman puvun. Uuden söpöstelytakin ostin kyllä kevääksi.

Pukemisesta: Aino pukee aika paljon, mutta saa toistaiseksi päälleen vasta hatut, huivit, hanskat ja kengät. Tällä hetkellä Ainosta on suosituinta on kekkuloida käsilaukun kanssa, kun sai kummienolta lahjaksi uuden hienon käsilaukun.

Puhumisesta: Ainokin sanoi pari päivää sitten ekan lauseensa, jota nyt toistaa koko ajan: ¿Isi on mätä¿. Heh. En tiedä mitä neitokainen tarkoittaa sanalla mätä, ei me hänelle sellaista sanaa olla opetettu. =) Söpöintä mitä Aino tällä hetkellä osaa sanoa on ¿leikkii¿. Aina kun haluaa leikkiä sanoo leikkii, leikkii.

Kiukkuamisesta: Aino ei mun mielestä hirmuisesti kiukkua, mutta omaa tahtoa löytyy kyllä selvästi aiempaa enemmän. Aika hyvin ollaan kuitenkin onnistuttu häntä harhauttamaan, eli jos jotain tuhmuuksia tekee, kielletään, ja houkutellaan vaikka lukemaan kirjaa. Lähinnä ehkä taistoa tulee siitä, että Aino kävelee aina väärään suuntaan, ja menee aina hiekkalaatikolle vaikka oltais aamulla lähdössä tarhaan. Ja sitten nostaa kauhen metelin, kun ei saada jäädä leikkimään.

Menkoista: Menkat on synnytykseen jälkeen olleet noin 10 kertaa runsaammat ja kivuliaammat. Olis saanut muuttua toiseen suuntaan, mutta toisaalta, täytyy iloita siitä, että ovat kuitenkin säännölliset.

Aurora, itse olen sitä mieltä ettei se lapselle vahinkoa tee, jos ei saman tien pääse syliin. Sanon yleensä Ainolle, että odota hetki, äiti tekee nyt tämän homman loppuun. Toivottavasti oppisi samalla vähän kärsivällisyyttä. Onnittelut jo etukäteen O:lle!

MM: Ainokin varvastelee kävellessään. Ei itse asiassa tehnyt sitä aika pitkään aikaan, mutta nyt kun kävelee jo kuin pro, niin on taas ruvennut kävelemään varpaillaan. Hyvä että otit asian puheeksi, koska mun piti muutenkin varata fysioterapiaan kontrolliaika ¿ Ainolla kun oli aikaisemmin niin vahvasti sitä varvastusta.

Bejpi, vitsi mulla löi pää vähän aikaa tyhjää, siis kierukka sun miehellä? Hetken jo sekoilin, että ootko sä menossa lääkäriin vai mitä häh. No joo, polvessakin on tietenkin kierukka!

Pajuska: Ainokin on vetänyt päähänsä isänsä kalsarit ¿ tosin valitettavasti likapyykkikorista¿ Uh huh. Onneksi eivät olleet kovin likaiset!

Amy, jaksuja! Täällä kanssa yksi mama, jolta työ vie voimat. Tai ehkä sitä jotenkin jaksaisi, jos ei työpäivän lisäksi tarvitsisi tehdä kotitöitä. Pyrin työpäivän jälkeen touhuamaan Ainon kanssa ja teen kotityöt vasta sitten kun Aino nukkuu, joten kotitöiden jälkeen olen joka ilta aivan puhki poikki. Toivottavasti kevään läheneminen helpottaisi.

Onnittelut vielä hienoista kuulumisista Queenille, Hermionelle ja Q:lle!

Vielä pikaisesti paranemiset Heidille!

Meille ei kuulu kummempaa. Ens viikko vielä töitä, sitten on 9 päivän loma ja päästään miehen kanssa sinne Pariisiin. Olen kyllä loman tarpeessa. Ihan oikeesti pitäis nyt jotenkin koittaa saada organisoitua asiat paremmin, ihan liikaa energiaa menee kotitöihin ja jatkuvaan siistimiseen. Miehen kanssa käydään kotihommista jatkuvaa keskustelua, ei todellakaan jakaudu tasaisesti hommat tällä hetkellä.

Aino on oppinut juomaan tavallisesta mukista! Ei juo enää nokkamukista, eikä edes kahvallisesta, vaan ihan tavallisesta mukista. Onneksi ostin Ikeasta muovisia mukeja, laseja en kuitenkaan ihan vielä uskaltais Ainolle antaa. Ainosta on tullut niin iso tyttö. Huoh. Ihan surku tulee välillä, kun aika vaan juoksee ohi. Mutta niin ihanaa Ainon kanssa on touhuta, nautin tästä ajasta kyllä paljon enemmän kuin pikkuvauva-ajasta.

Jenniä vielä lopuksi huhuilen, mitä kuuluu?

Karssuli ja Aino 1v4kk

Vierailija
4/63 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Karssuli muistamisesta ;). Oon lukenut näitä juttuja päivittäin, mut en nyt tällä hetkellä jaksa hirveesti kirjottaa mitään. Meillä on vähän vaiheessa tää elämä nyt enkä haluu siitä missään vielä julistaa sitä tai tätä mut toisaalta en pysty kirjotteleen mitään " jokapäiväisiä kuulumisiakaan" (kun niis ois kuitenki vaan korkeintaan puoli totuutta).

Viime viikon D oli kipeenä. Molemmis korvissa lääkärin mukaan " kunnon korvatulehdus" . Jotenki nyt oon alkanut pelkään et joka räkätaudistako alkaa tulla korvatulehdus, kun siltä vähän on näyttänyt.. Molemmat ollaan ihan uuvuksissa vielä tosta sairastamisesta, kun niin monta yötä (ja päivää) meni tosi huonoilla unilla.

Sanoja D' lla on tosi paljon. Ihanin on D' n oma versio omasta nimestään, D' n mukaan hän on " Tale" . Toinen ihana on lapsi, tänään esim D hoki vaan lapsi lapsi, kun kysyin et missä on lapsi niin taputti omaa rintaansa ja sano " tää" . Välil sit D taas leikkii vauvaa, sanoo ensin vauva ja sit alkaak ontata ympäriinsä ja tulee syliin mönkiin. Piirtäminen oli vielä viikko sit tosi in, mutta nyt jo vähän vanha tylsä juttu. Kissat ja vauvat on tällä hetkellä in. D lukis varmaan koko päivän Kunnaksen Joulupukki-kirjaa, kun siinä on kissa melkein joka sivulla.

Nyt meen vielä vähän tutkiin yhtä juttua (mitä siis alunperin tulin netistä hakeen).

Palailen myöhemmin, kunhan asiat tästä selkinee..

Jenni ja D (pian 1v. 8kk)

Vierailija
5/63 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kun on näin paljon viestejä. En vaan nyt ehdi paljon kommentoimaan, kun täytyis jo mennä nukkumaan. Huomenna aikainen herätys. Mun piti muutenkin vaan käydä lukemassa, mutta olitte taas niin mielenkiintosista asioista keskustelleet, että pakko oli tulla kirjottamaankin :).

Ensin paljon onnea 2v Eetulle! Ja onnea kuperkeikkataidosta. Ei varmasti moni kaksivuotias vielä osaa kuperkeikkaa.

Onnea myös O:lle etukäteen! Vai jokos ne synttärit oli? No, onnea jokatapauksessa :)

Onnittelut vielä Eemeleillekkin! Onpas paljon lapsia syntynyt alkuvuodesta, kun niin paljon synttärisankareita.

Piirtämisestä: Jonsku tykää aika paljon piirrellä. Kun ollaa miehen kanssa aamiaisella ja Jonsku on jo syönyt oman puuronsa, se tykkää piirtää. Toinen piirrustuspaikka on tässä koneella. Hetken voi rauhassa olla koneella, kun ottaa Jonskun syliin ja antaa sille kyniä ja paperia. Usein se silti menee siihen, että kynät alkaa lentelemään sieltä purkista.

Keväthaalarista: Jonskulle varmaan vielä menee viime keväänä käyttöön otettu 92cm Reimatec. Mietin vaan, että pitäisköhän syksyksi ostaa jo nyt isompi vai myydäänköhän niitä vielä syksyllä.

Vaatteista: Oon antanut sukulaistytön vauvalle muutamat sellaset vaatteet, joita meillä oli useat samalaiset tai ei muuten oltu tarvittu. Sitten kaikista nuhjusimmat ja huonoimmat ollaan vaan heitetty pois. Paljon haluan vaatteita säilyttää, kun niissä on niin paljon muistoja. Uudelle vauvalle silti varmaan myös ostetaan uusia vaatteita, kun vauvan vaatteet on niin ihania. Pojalle varmaan vähempi, mutta tyttöä en haluu pukea Jonskun äijävaatteisiin :)

Nimistä: Tytön nimiä löytyy tosi paljon kivoja, mutta ei just meille sopivaa. Pojalle on nyt kaksi nimeä vaihtoehtona. Yksi ilta tehtiin miehen kanssa listat joihin kirjotettiin viisi omaa suosikkinimeä tytölle ja pojalle. Sitäkautta löytyi ne pojan nimet. Tyttö on vaan ongelmaisempi. Haluisin, että sisarusten nimet jotenkin sopis yhteen, mutta ei saa kuulostaa liian samalta. Oltasi toisaalta haluttu tytölle myös J:llä alkava nimi, mutta ei oo yhtään kivaa J nimeä tytölle. Hankalaa. Onneksi tässä on vielä aikaa. Ja NapNapin tapaan mäkin oisin tykännyt S:ään loppuvista pojannimistä, mutta meilläkin (tai toistaseksi vielä miehellä ja Jonskulla) alkaa sukunimi S:llä.

Hermione sai puhtaat paperit jäkitarkastuksessa. Hyvä, hyvä! Ja hienoa, että Q:n ei tartte miettiä sitä parvorokkoasiaa.

Onnittelut Queenille hienoista ultrauutisista. Vai, tulee teille poika. Ihanaa! Mulla on vähän ehkä enempi tyttöfiilis, mutta ehkä johtuu siitä, että kuvittelee toisen olevan tyttö, kun eka on poika. Toisaalta mulla on samat fiilikset, kun Q:lla, että tuntuis oudolta, että meillä olis tyttö. En oo vielä ihan päättänyt mennäänkö 4d ultraan ja kysytään sukupuoli vai ei. Viimeksi ei tiedetty ennen, kun Jonsku syntyi.

Uhmaakin on täällä liikkeellä. Jonskulla alkoi uhma kans siinä 1v tienoilla. Ne tulee sillain kausiluontoisesti. Välillä on ihan mahoton meininki ja välillä vähän rauhallisempaa.

Kiva kuulla Jenninkin kuulumisia. Ihanasti D sanoo oman nimensä. Jonksu ei suostu sanomaa omaa nimeään vaikka varmaan osais. Lempinimensä se suostuu sanomaan. Toivottavasti saat asiat järjestykseen, mistä sitten onkaan kyse.

Muuta en oikeesti muista. Oli vielä monta asiaa mitä olis pitänyt kirjottaa, mutta pää lyö jälleen kerran tyhjää.

Yritän huomenna töistä tulla vielä jatkamaan, jos ehdin.

Meidän napoja vielä sen verta, että Jonsku tuli eilen kipeeksi. Tänäänkin on ollut kuumetta ja räkistä. Taitaa olla liikkeellä, kun muillakin täällä oli ollut. Olin tänään pois töistä hoitamassa pientä potilasta. Hyvin jaksoi leikkiä, mutta uni maistui ja ruoka ei. Toivottavasti huomenna on parempi.

pesukarhu

Vierailija
6/63 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun lehden välissä tuli meille toi keräilykuori ja muistaakseni siinä luki, että kolme tuotetta pitää kerätä. En vaan enään löytänyt sitä kohtaa, missä se luki.

pesukarhu

Vierailija
7/63 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuttiin tänään pommiin, tai minä en nukkunut koska mulla on iltavuoro, mutta miehelle tuli vähän kiire. No, ei se ole niin vaarallista...

Kiva kun Jenni käväisi vähän kertomassa kuulumisia, toivottavasti kaikki asiat selkiytyvät parhain päin. Ihania juttuja D:lla!

Mulla on sellanen fiilis, että pesukarhulle ja Q:lle syntyy tytöt! Burden vauvasta en vielä tiedä, pitää vähän miettiä=) Vähänkö kiva kun näitä tonskia rupee kohta syntymään! Mä olen aina haaveillut kolmesta tyttärestä, mutta eihän sillä oikeesti tietenkään ole väliä tuleeko tyttö vai poika. Onneksi sitä ei voi itse valita, olis aika vaikee päättää=) Mähän täällä puhun niinkuin olisin raskaana... Tai potisin vauvakuumetta, tai jotain. Jota en siis kyllä myönnä=)

Meidän tyttö oppi joskus viime syksynä tekemään kuperkeikkoja, mun äiti oli ihan ihmeissään kun pikku natiainen pyöriskeli pitkin olkkaria kuperkeikkoja tehden. Se on hauskan näköistä!

Paranemisia pienille potilaille, ainakin Joonalle ja Heidille. Oliko muita potilaita?

Mun pitäis nyt oikeesti ruveta tekemään kouluhommia...

NapNap + tyttö

Vierailija
8/63 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun kirjoittelut kuulumisia Jenni. Toivottavasti kaikki järjestyy, mistä kyse sitten onkin. Tsemppiä kovasti!

Nukkumisesta piti eilen kysyä, mutta unohtui. Nimittäin oletteko jossain vaiheessa selvästi huomanneet, että unimäärä olisi vähentynyt? Aino pari kolme viikkoa sitten alkoi nukkua selvästi vähemmän. Aiemmin nukkui aina sen 11+2 h (yö- ja päiväunet) mutta nykyään enää 10+1-2 h. Tuntuu jotenkin rajulta muutokselta noin niin kuin yhtäkkiä. Tosin Ainohan on aina nukkunut paremminkin vähemmän kuin enemmän " keskiarvoihin" katsottuna.

Mutta nyt töiden pariin. Viettäkäähän mukava ystävänpäivä!

Karssuli ja Aino (tarhassa)

Vierailija
9/63 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tultiin tyttösen kanssa toivottelemaan oikein ihanaa ystävänpäivää tännekin! Aurinkoa ja iloa kaikkien päivään!

t. iida-linnea ja tyttönen 9 kk

Vierailija
10/63 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en varmaan muista puoliakaan, mitä aioin kommentoida :) Eli kiva! On oikeesti tosi hauska lukea kaikkien juttuja.

Hassua, miten mustakin on tullut aamuvirkku, tai no olosuhteiden pakosta, mutta enää ei tuota vaikeuksia nousta joka aamu klo 7. Tänäänkin käytiin heittään isi töihin ja tultiin vielä takas kotiin hakemaan yökylässä ollutta kaveria ja kympiltä oltiin jo muskarissa. Ihan outoa, kun vielä joulua ennen nukuttiin typyn kans joka aamu kymmeneen asti... :D Nyt oon vihdoin saanut typyn valvomaan vähän pidempäänkin, eli menee vasta kahdeltatoista nukkumaan, niin ei oo niin kiire heti muskarista unille.

Pajuskalla oli työtarjous, toivottavasti saat asian järjestymään.

jennille kans tsemppiä asioiden kehittymiseen!

Nimistä - mulla pyörii joka viikko useempikin nimi, jostain syystä mietin etenkin poikien nimiä, tyttöjen en oikeestaan ollenkaan. Mutta tiedän, että niitä on turha miettiä nyt, kun sit jos vauva tuliskin, se näyttäis ihan joltain muulta. Niin kävi typynkin kanssa, mitkään meidän etukäteen miettimät nimet ei sopineet ollenkaan.

Haalariasiaa - Typylle on nyt aikalailla just passeli se syksyllä ostamani 86 koon Remu, tosin lahkeet ja hihat on vielä inasen pitkät ihan sen takia, et typyllä on lyhyet jalat (kuten isänsä suvulla) ja kädet (kuten mulla). Selkää sit on siitäkin edestä. Mutta en oo ihan varma, meneekö toi haalari enää ensi syksynä, mutta meillä on käytettynä saatu Reiman 92 odottamassa, täytyis testata pitääkö se vettä. Ehkä haluan jonkun kaksosaisen puvun toiseksi. Mutta oon päättänyt, et jos en vaikka tällä kertaa hamstrais kevätalesta kaikenlaista... :) Kyllä niitä haalareita saa syksylläkin, ei vaan tuu uusia mallistoja. Talvella meillä on ollut oikeestaan koko ajan Reiman 86 eikä kakkoshaalarina ollut käytetty 80 enää nyt menekään. Meillä oli äitiyspakkauksen haalari ja Cats&Dogsin vanuhaalari, joita käytettiin kans unihaalarina niin pitkään ku meni, mut ku ei vetskari oikein enää meinannut mennä kiinni ja lahkeet oli sääressä... :D

Pukemisesta - typy ei juuri pue, sukkia ja kenkiä mallailee paikalleen, muttei saa jalkaan asti, hanskat välillä saa. Kaiken muun vetää pään yli niskaan.

Menkoista - anteeks mistä?? Eli jatkuu yhtä poissaolevina ku ennen raskauttakin. Ja kun tulevat, menevät saman tien, eli en juuri kärsi. Mä oon kans näitä, joille pillerit ei sovi, enkä tosiaan aio niitä enää koskaan syödä.

Nukkumisesta - typy on kans vähentänyt hirveesti unia, yöllä nukkuu 11h ja päivällä vaihtelevasti 45 min - 2,5 h, yleensä ehkä sen 1,5h. Olin aluksi ihan kauhuissani, et mikä on ku meidän unimaakari ei nuku, mut kaipa se vaan kuuluu ikään.

Jaahas, eiköhän siinä taas tarpeeksi. Tyttö on pihalla unilla ja pelkään, et se läkähtyy ku aurinko paistaa... tosin tuulee aika hirveesti kans.

-Osse ja unitypykkä 1v3kk

Vierailija
11/63 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti vaan pienet terveiset täältä, kohta pitäs hakea Eetu hoidosta ja tulla kotiin vaihtamaan vaatteet, viedä Eetu mun isälle ja lähteä miehen kanssa sinne Kirkan muistokonserttiin. Huominen onkin vapaa! Ihanaa! Ja sitten on ma-ke vapaata kanssa. Ihana pieni loma! Vaikka " lomalla" oonkin vähän väliä ollut, kun Eetu on sairastanut.

Hermione, mä kanssa toivon, että se talo on kunnossa, kuulostaa kyllä aikas ihanalta... Ja ihanaa että kaikki on kunnossa " siellä" .

Quu, sulla on postia sähköpostissa...

Nimistä, meillä oli aikoinaan muutama vaihtoehto Eetulle, ja tuo nimi oli kyllä jo mielessä odotusaikanakin, ja siihen sitten päädyttiin, Eetuhan näyttää niin Eetulta, ettei muuta nimeä vois sillä ollakaan! Tulevalle (siis jos ikinä saadaa!) on kanssa nimiä muutama valmiina, mutta kattellaan nyt... (Ainoo juttu mikä puuttuu on sen vauvan lisäksi kummit!, meillä ei oo mitään hajua ketä haluttais seuraavalle kummeiksi. Eetulle oli ihan selvää, ei tarvinnu kauaa miettiä) Mutta eipä noi oo meillä ajankohtaisia asioita, kun ees oo siis raskaana, ja tuskin koskaan raskaudun, taas tuntuu niin siltä...

Mitenkäs Pajuskan työkuviot selvis?

Burden Heidille pikaisia paranemisia, miltäs teillä nyt vaikuttaa tytön tilanne?

Vielä siitä Eetun kuperkeikasta... Mä kysyin sitä terkalta maanantaina ja sano että nuorin mikä oli siihen mennessä tehnyt hänen " urallaan" kuperkeikan, oli ollut 3v...

Karssulin Ainokin puhua pälättää... Täällä edelleen ootellaan sanoja!

Napnap, kyllä tuo jo vauvakuumeelta vaikuttaa/kuulostaa... ; )

Ossekin on alkanut heräilemään " ihmisten aikaan" , ei vaan... Kyllä mä nautin, kun joskus (hyvin harvoin!) Eetu nukkuu viikonloppuisin tuonne ysiin, kerran on jopa nukkunut puol kymppiin, mut oli " pakko" käydä poika herättämässä, ettei ihan mennyt häränpyllyä rytmit.

Mä en tajuu, mun on varmaan mentävä jossain välissä käymään lääkärissä, mun vasen olkapää on ihan sika kipee. Särkee jatkuvasti. No, jos se menis loman aikana ohi...

napero ja Eetu 2v+

Vierailija
12/63 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

no niin nyt on työasiat selvitetty ja näillä näkymin saan jäädä kotiin liitonrahoilla syksyyn asti, jee-jee-jee! oon kyllä niin iloinen, sillä 800¿ kuussa pärjää jo ihan kivasti, ainakin huomattavasti paremmin kun kotihoidontuella¿

meillä valvottiin taas, tai ei siis olla pitkään aikaan valvottu, viime yö. eemeli nukahti nopeasti illalla ja oli jo ysiltä unten mailla..yhdeltä heräsi ja sitten valvottiinkin kolmeen, tunti nukuttiin sohvalla kunnes taas oltiin hereillä tunti, sen tunnin aikana tuli kaksi kakkaa, mitä ei ole tapahtunut kun kerran ennen joskus ihan vauvana, että yöllä tarttis kakkavaippaa vaihtaa, ei kuitenkaan ollut löysällä vaan ihan kunnon tavaraa, mielenkiintoista varmaan¿no sitten nukuttiinkin äitin kainalossa viidestä yhdeksään ja taas tehtiin kakka¿joku totaali tyhjentäminen ilmeisesti kyseessä¿voiskohan sekin johtua hampaista, meidän tulevalla yksivuotiaalla kun ei ole vasta kun kaksi hammasta ja nyt tuntuu, että niitä tehdään, ainakin kuolaamisen määrä on taas valtava¿.

PESUKARHU: juu pientä lukihäiriötä mulla ilmassa, selvästihän kirjekuoressa lukee, että ¿laita keräämäsi alkuperäiset kuitit KOLMEN natusan baby-tuotteen¿.¿ miljoona kertaa varmaan luin kuoren läpi, mutta ei mukamas missään lukenut kuinka monta tuotetta täytyy ostaa :o)) just juu! kiitos kuitenkin!

JENNI: olitpas salamyhkäinen :o) uteliasta alkoi oikein mietityttämään :o) toivottavasti kuitenkin hyviä asioita ja kaikki hoituisi parhain päin!

NAPEROLLA oli kivan kuuloisia suunnitelmia ja oikein kunnon lomaakin tiedossa, kivaa! kyllä teidän eetu onkin taitava kuperkeikkamies!

missä muuten pi-ki on? onko ollut linjoilla pitkään aikaan? ite kun olin niin kauan pois niin mistä tietäisin, vaikka linjoilla olisikin, mutta kaipailen kuitenkin :o)

tää oli nyt tällainen pikamoi, kun tarttis saada jotain aikaiseksikin kun poitsu nukkuu¿.ite kyllä väsynyt öisestä valvomisesta ja nuhakin iski päälle, blääh!

-pajuska+ulkona myrskyssä nukkuva eemeli

Vierailija
13/63 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=deeppink]♥♥♥KAIKILLE ENSKATTARILLE LAPSINEEN TASAPUOLISESTI HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ♥♥♥[/color]

Han ja Sampo 1v.

Vierailija
14/63 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys taas täältäkin ystävänpäivän kunniaksi ;)

Karssuli ja Osse (?), mitäs menitte niistä äkillisesti lyhentyneistä unista mainitsemaan, Aino ilmeisesti otti heti opikseen siitä :DD Tällä viikolla on kahtena päivänä jäänyt päikkärit vajaaseen kahteen tuntiin, ja aamutkin on vallan alkaneet jo seiskalta viime aikoina... Mulle kyllä sopis paremmin ne kolmen tunnin päikkärit ja aamu vasta klo 8...

Me tehtiin eilen sitten pienimuotoinen maitoaltistus kokeilu Ainolle täällä kotona. Välipalalla annoin lusikallisen maustamatonta jogurttia hed.soseen seassa, ja noin kolmen tunnin päästä neiti sitten okseni päivällisen pihalle ja luultavasti myös tuon välipalan... Illallakaan ei vielä oikein halunnut syödä, varmaan mahassa kiersi, joten tyhjällä masulla sai sitten nukkua yön. Eli ei ollu maitoallergia parantunut, pitää mennä vielä lääkärille viralliseen altistukseen, niin saadaan uus lausunto Kelaan. Hassua (?) tässä Ainon allergiassa on vaan se, että mikään muu ei tunnu neitiä ärsyttävän, kun toi maito. Kun aika usein tuntuu, että jos maito on se mikä ei sovi, on ainakin munaa ja jotain muutakin. No, täytyy olla tyytyväinen vaan, kun ei muuta ainakaan hälyttävää ole ilmennyt. Jotain pientä saattaa olla, kun nyt viime aikoina Ainon iho on ollut vähän huono, ihottumaa ja muuta.

Toi neiti haisee sen verran pahalle, että mun ehkä täytyy tehdä sille jotain...

Kiva kun Jennikin kävi moikkaamassa sentään!

Ja Eetuhan se onkin taitava poika, kun nyt jo kuperkeikkoja heittelee! Monet kun ei vielä kouluiässäkään...

Vai ei ole NapNapilla mitään vauvakuumetta ;))) Kuullostaa pahalta :DD

Nimistä: meillä oli Ainoa odottaessa tytön nimi selvillä aika helposti, mutta pojan etunimi on edelleen arvoitus ;) Eli jos joskus tulis toinen lapsi (toivottavasti joskus) sille pitää miettiä nimi ihan alusta asti, ainoastaan pojan toinen nimi ois tiedossa (miehen suvusta). Ja kuten Naperolla, meilläkin olis myös " kummiongelma" toiselle lapselle. Mun veli vaimoineen on jo Ainon kummeja, ja miehellä ei oo sisaruksia. Sit taas mun hyvä ystävä olis muuten " hyvä kummi" , mutta sillä on oikeesti varmaan toistakymmentä kummilasta ennestään... No, onneks ei tarvii tätäkään nyt pohtia :D

Meillä on eteisessä nykyään hiekkalaatikko, pitänee mennä siis vaipan vaihtoon ja häätää se hiekkis imurilla pois meiltä ;))

t. Ope ja Aino 1v ja ylihuomenna 4kk

Vierailija
15/63 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun on perjantai, huomenna saa nukkua ihan niin pitkään kun nukuttaa! Ja palkkapäiväkin tänään... maksoin läjän laskuja, joskus kertyy ihan hirvee nippu laskuja... toivottavasti ensi kuussa vähemmän.

Napero ja ope epäilee mun vauvakuumeettomuutta... ei, ei mulla kyllä ole...=) Vai olisko ehkä vähän...?

Huomenna mennään kattomaan rattaita, en tiedä kuinka järkevää se enää on rattaita ostaa, että jäävätkö kovin lyhytikäisiksi... mutta kyllä mä uskon niillä vielä käyttöä olevan, koska tarhaan on aika pitkä matka ja silloin kun minä haen tytön tarhasta niin tarvii rattaita. Jotkut sellaset mitkä voi ottaa sitten keväällä reissuun mukaan.

Kattelen muumeja telkkarista, kohta suihkuun ja sitten lääkäriin. Ja sitten töihin, toivottavasti tänään pääsee ajoissa töistä kotiin.

NapNap

Vierailija
16/63 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=green] Napero oli kyselly Heidin vointia.. Kiitos kysymästä, neiti voi jo aikalailla paremmin!!! Vaikka se ei oo syöny tänään tähän mennessä kuin ehkä puolikkaan pienen banaanin ja ehkä 2 lusikallista jugurttia, niin on silti aika pirtee jo. Räkä vuotaa edelleen ja yskän puuskat on välillä aika karmeita, mutta yleisvointi on jo aika bueno. Kun nyt vielä alkais taas syömään, ni JES. =)

Me käytiin neuvolassa tänään. Mies on aamuvuorossa, ni mun piti tietysti ottaa Heidi sinne mukaan. Siitä tuliki aika eksoottinen reissu. Muuten Heidi oli ihan kiltisti jne.. mutta siirtymävaiheet autoon-autosta pois-kotiin jne. oli aika =(#&¤)" =#(¤&%¤!. Siis oli tosi ihanaa kantaa tän mahan kanssa tuolla peilijäällä 9kg:n herhiläistä joka huus täyttä huutoo mun korvaan, hiero räällä niin ittensä ku minutkin, rimpuli joka suuntaan jne... Ja kokeilin kyllä, että jos neiti olis ite kävelly, mutta ei auttanu. Lopulta ku oltiin päästy kotiin ja riisuttua, otin neidin kainaloon, iskin tutin suuhun ja Heidi simahti saman tein.. Muutama kerta piti vielä silitellä ja hyssyttää kun pistin sänkyyn, mutta siellä se ny nukkuu...

Neuvolakuulumisia sen verran, että

- paino 58,6kg (+1kg 2vko:ssa)

- vauvan syke 135-145

- sf-mitta 28,5 (+1,5cm 2vko:ssa)

- RR, pissa, ym. ok

- pääalaspäin siellä oleskeltiin ja ilmeisesti aika alhaalla, mutta ei kiinnittyny tai mitään...

Äh... Tulipa omaa napaa taas kerrakseen. Pakko mennä vähän iteki lepäämään ennenku neiti taas herää.

Burde, heidi-herhiläinen kohta 1v5kk & Vilho-Viljami 32+5

Vierailija
17/63 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkyttävä tuuli ulkona niinkuin oli eilenkin, käytiin kuitenkin kävelemässä tunnin lenkki tyttö rattaisiin topattuna ja koirat puettuina ja kyllähän se piristi, tunsi ainakin olleensa ulkona:)

Vaateasiaa nyt kun muistan, me ollaan menty koko talvi tolla yhdellä reimatecin 92cm haalarilla, ostin kirppikseltä ihan alkutalvesta 86cm lassien haalarin mutta se jäi pieneksi ja sitä tuli käytettyä ehkä pari kertaa, kevääksi aattelin hommata vaan yhden välikausihaalarin.

Meillä noi 86cm haalarit jäi lyhyiksi lahkeista vaikka en mä oo huomannut että tyttö ois mitenkään pitkäsäärinen.

Nimiasiaa: meillä oli Liiaa odottaessa tytön nimi heti selvillä mutta pojan nimi tuotti vaikeuksia enkä enää nyt kelpuutakaan sitä pojan nimeä minkä oisin silloin antanut:) Nyt taas mulla on kaksikin vaihtoehtoa pojalle, mä vaan satun pitämään enemmän toisesta ja mies sitten siitä toisesta;) Toinen nimi tuottaa nyt päänvaivaa. Kun meidän lapsia ei kasteta ja nimi otetaan käyttöön heti niin koitetaan miettiä koko nimi jo ennen syntymää.

Ainiin, tytön uudet mitat oli neuvolassa painoa vähän yli 13kg ja pituutta 86cm, tasaisesti kasvaa.

" kivalta" kuulosti burden neuvolareissu heidin kanssa..

Löytyykö muilta tuttava piiristä henkilöitä jotka on kertakaikkiaan niin ärsyttäviä että verenpaine kohoaa jo näkemisestä?:D

Yks neinen taas kiristeli mun hermoja tällä viikolla, meidän miehet tuntee toisensa ja me tavataan melkein viikottain tän naisen kanssa koska sillä on samanikäinen lapsi ja satutaan käymään samoissa paikoissa lasten kanssa, se on mua ainakin 10vuotta vanhempi ja mä taidan olla sen silmissä ihan teini;) Ikinä en oo kysynyt siltä mitään lastenhoitoneuvoja tai valittanut sille mistään ongelmasta ja silti se jakelee niitä ohjeitaan joka halvatun kerta! Se aina kysyy ensin kuulumisia ym. ja alkaa sitten neuvomaan aivan typerissä ja tavallisissa asioissa ja jessus että mua hajottaa sen äiti neuvoo-asenne:) Sit se jo aikana ennen mun raskautta tuli kerran lässyttämään että jaksanko mä varmasti hoitaa lastani, et hän vois kyllä ottaa tytön hoitoon niin mä saisin tehdä jotain muuta ja pärjäisin sitten taas tytön kanssa paremmin..täh!Miks mä en ois muka jaksanu siinä missä sekin lapsensa kanssa:D Nyt viimeks se näki kun mä kahvilassa annoin Liian hörpätä kaakaostani ja tuli varta vasten siihen viereen kertomaan että kaakao on tosi allergisoivaa..uuuh..joku kerta pahan päivän sattuessa mä tinttaan sitä nenään;)

Kiva kun jennikin oli käynyt moikkaamassa, mietinkin tossa yhtenä päivänä että mitä teille kuuluu, toivottavasti kaikki on hyvin:)

Mukavia viikonloppuja kaikille:)

Täytyy mennä vähän laittautumaan, lähdetään kauppaan kun mies tulee töistä..tää on tää mun viikon kohokohta;D

Queen rv 19+1 ja nukkuva neiti

Vierailija
18/63 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta mikä pino:) Tai ei siinä muuten oo mitään kauheeta, mutta kun joka päivä joutuu kattomaan tarkasti että onko jollekin tapahtunut jotain poikkeavaa kun on muutkin niin paljon kirjoitelleet, mut ei oo siis sellasesta kyse, muuten vaan aktiivisia tällä kertaa:) Kiva juttu:)

Vaatteista: Mä oon aika paljon laittanut eteenpäin. Varsinkin sellaisia joihin mulla ei liity mitään erityisiä tunnesiteitä. Ihan pienet vaatteet meillä olikin pääasiassa lainattuja. Lisäks ne joissa on sellaisia tahroja etten saa pois, niin en oo laittanut eteenpäin. Itseni tuntien jos sellainen ihme tapahtuisi että vielä lisää lapsia tulisi, niin ihan samalla tavalla mä uusia vaatteita ostelisin. Eikä toi tytön-joka-ei-muka-käytä-vaaleanpunaista-vaatteet vältsisti oikein pojalle sopisikaan jos sellainen tulisi:)

Osse: Me oltiin kans eilen Ronjan kaa liukurimäessä, ja hauskaa oli:) joko siis niin että äiti istui liukurilla ja tyttö sylissä tai sit äiti piti kiinni kun tyttö istui liukurilla. Ja kovatahtoinen pikkuneiti löytyy myös täältä :X

Milli: ai vähän uni yllätti Aksun:) Ihana:)

Pukemis-gallup: Ronja on itseasiassa tällä viikolla innostunut. Sukkia yrittää laittaa itse, ja eilen oikein suuttu ensin itselleen kun ei saanut sukkia jalkaansa ja sitten mulle kun mä laitoin ne sukat. Erilaisista kengistä on myös innostunut, tänään yritti kävellä anopin koon 40 kengillä:) no, ne oli helppo laittaa jalkaan:) Ja hatuista on nyt innostunut, kesähattunsa on jostain löytänyt ja sitä täällä laittelee päähänsä harvasepäivä. Riisumisessa Ronja onkin jo suureksi avuksi, osaa siis vetää hienosti kädet pois hihoista jne.

Menkat on helpottaneet. Säännölliset ovat aina olleet, mutta ennen vuodin kuin Niagara 2-3 päivää, nyt enää 1-1,5 päivää. Kivut on myös helpottaneet. Ja pillereitä en ole koskaan syönyt, enkä syö:)

Myöhästyneet 1v onnittelut O:lle:)

Bejpi: Meillä on kans vaan 1v ja 1,5v neuvolat, et varmaan sit kesällä saadaan se rokote. Ronja juo kanssa siitä Nubystä, mutta on (piru vie) oppinut että silläkin voi sotkea:) Eli kun sen painaa pöytää vasten alassuin, niin sinne suuosaan tulee sellainen paine, vähän kuin imiessä... Älä kerro Evelle;)

Ronja voi myös liittyä kaikkien nakuilijoiden joukkoon, tai ainakin koittaa. Ei oo yks eikä kaks kertaa kun sängystä on löytynyt tooga-tyttö, jolta on joko toinen tai molemmat kädet poissa yöhaalarin sisästä:)

Han: juu, voin ilmoittautua täys-kotipäivä-päivä-kestoilijaksi:) Eli kun ollaan päivä kotona, tai lyhyellä piipahduksella käydään jossain niin sitten kestoillaan ihan sujuvasti:) Isikin on innostunut tästä:) Joko te kävitte Sampon kanssa sielä labrassa?

Miamik: meillä taitaa olla kaks 86cm haalaria kevääks. Tosin en tiiä ovatko isoja tms. Voitas ehkä tsekata se teidän pienempi haalari jos meille tuntuu noi isoilta;) Talvihaalareita meillä on nyt käytössä 80cm Reima ja 86 Remu (jälkimmäinen ei ees oo kovin iso, tuskin menee siis syksyllä vaikka sen sitä varten hankin), postissa on tulossa 86cm reima ja kaapissa nököttää 86 TTH (mut kun 86 remu tuntuu melkein 80 reimalta, 86 reima 86 reimalta;) ja 86 TTH 92 reimalta:)) Ai niin, kokeilin sitä name itin takki-housut-pukua mitä ronja käytti viime kesänäkin, niin sehän oli nyt just passeli, ja kokoo on 74:)

Open Aino se on päässyt kävelyn makuun:) Kynnet leikataan kun tyttö on väsy tai hyvällä päällä. Ei siis sellainen kiukku-väsy vaan raukea-väsy:) Silloin antaa ihan hyvin leikellä. Muuten pitäs saada omaan käteen ne sakset koko aika.

Queenille onnittelut poikauutisista:)

Hermionelle onnittelut uudesta kodista. Onkos toi se mistä puhuit silloin? Se on kyllä suuri helpotus että osaatte miehen kanssa tehdä paljon itse, kun me jos jouduttas muuttaan niin tarttis löytää kämppä jossa ei tarvii kuin maalia ja tapettia laittaa, niistä me selvittäis:)

Q: jos mä olen pystynyt sopeutumaan tytön äidiksi niin kuka vaan pystyy:) eli ei se ookkaan niin kauheeta kun etukäteen aatelis:) ainakaan vielä, teini-ikä mua vähän jo pelottaa;)

Nimet: meillähän oli vino pino poikien nimiä valmiina varmaan kolme kuukautta ennen ronjan syntymää, niistä ois vaan pitänyt osata valita. Ja samaan aikaan meillä oli.. ööh.. tytölle 3. nimi:) Eli tyttö-nimiä ei tosiaan oo varastossa, poika-nimiä löytys.

pajuska: me kerättiin Ronjalle viime keväänä natusanin yökkäri. Oiskohan siihen pitänyt kerätä kolme tuotetta, mutta muistaakseni sinne piti lähettää ostoskuitit, ei mitään merkkejä. Mutta voi tosiaan olla että on nyt muuttunut. Yritin kattoo natusanin sivuilta, mutta en löytänyt tietoo keräyksestä. Mä ostin kanssa Ronjalle kylpytakin just tällä viikolla, jos ois näppärämpi uinnissa kuin tuo pyyhe. Me ollaan vielä usein hyvissä ajoin altaan reunalla, niin jos toi takki pysyis paremmin päällä kuin pyyhe. Tosin luultavasti siinä on hihat litimärät heti, kun neiti menee altaan reunalta loiskuttelemaan:)

burde: toiset on raskaana herkkiä hajuille jne, sä taidat olla meille:) toivottavasti heidin tauti nyt menisi äkkiä ohi bd

höh, naperon olka vihoittelee :( Toivottavasti tosiaan menis ohi! Oliko hyvä konsertti?

Jep jep. Mitäs meille. Laitoin just mailina menemään Ronjan hoitopaikkahakemuksen syksyksi. Piti olla jo " vama" paikka yhdellä pph:lla jota meidän kuntsari suositteli, mut se on nyt vähän auki. Ronjalle tuli tänään myös aika sairaalaan kk päästä, edellisellä viikolla hänellä on magnetti- ja röntgenkuvaus jonka perusteella sit lopulliset leikkauspäätökset jne tehdään.

Muuten, onko muut huomanneet että tässä 1v1kk tms ois ollut joku erityinen herkkyyskausi kielellisille jutuille? Kun Ronjalle tupsahti ihan yhtäkkiä noita konsonantteja jokellukseen, ei kuitenkaan matki puhetta yms, joten ei " riittävän" hyvin vissiin kuule että oppisi puhumaan noilla kojeilla, ainkaan kovin helposti. Lisäksi Ronja on nyt itse oppinut monta viittomaa, sekä on selvästi kiinnostununeempi viittomista kuin vielä esin joulun aikaan.

Jep ei nyt muuta, eiköhän sitä ollut tässäkin:)

Tikru ja Ronja 1v1,5kk

Vierailija
19/63 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oon saanut taas nauttia raittiista ulkoilmasta oikein olan takaa, kun vein ja hain tytön kävellen hoidosta. Etenkin takastullessa oli ihan kauhee tuuli ja typy oli jossain vaiheessa kasvoiltaan ihan punaisilla läikillä :( Mutta saatiin tosiaan raitista ilmaa, ja kyllähän se piristi, mutta ehkä yks tunnin lenkki tuossa ilmassa olis riittänyt.

Muutenkin oli vähän tylsää, kun tyttö jäi huutamaan naama punaisena mun perään ja rupes heti itkemään eikä rauhottunut ku sylissä, kun kävin hakemassa pois. Kotona on ihan normaali, eikä itkeskele, ja tiedän, et se vaihe menee ohi, kunhan tottuu hoitoon, mutta... en tiedä, tottuuko ikinä, kun on niin harvoin hoidossa. Tänään oli kuitenkin ihan pakko saada omaa aikaa, kun oli niin hirvee lista asioita tekemättä.

Typy on muuten nyt ruvennut hirveesti oppimaan uusia sanoja, tai ehkä enemmänkin käyttämään niitä. Sanoo pa-o (pallo), pitti (pissi), pettuu (tippuu) jne. ohhoh joka asiaan ja hei hei kaikille ohi meneville :). Tosi hauskan kuuloista ja äiti meinaa tietty haljeta ylpeydestä, kun toinen vihdoinkin on ruvennut juttelemaan enemmän.

Queenilla oli meinannut hermot mennä, kyllä muakin aina välillä jotkut ihmiset ärsyttää, mutta koetan antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Kävin muuten eilen kaverilla ja sain typylle kassillisen kenkiä ja toisen kassillisen ulkovaatteita! Mm. 86 koon Reiman tuulipuvun ja 92 koon Reimatecin haalarin. Eli ei meiltä ainakaan noi vaatteet lopu, vaikka saisinkin pidettyä itseni pois kaupoista... :) Kenkiä tosin joudutaan varmaan ostamaan, koska noista kesällä sopivat oli tosi kuluneita, mutta menevät varmasti hiekkiksellä. Mut sit kivat kyläilykengät pitää saada :) Mua kyllä vähän nauratti, kun sieltä kaapista löytyi meille KOLMET 25-koon kumpparit :D ja oon jo ostanut yhdet 24-koot varastoon. Et pitää varmaan toivoa paljon sateita, et tulee kengät käytettyä :D

Mutta nyt lähdetään koko perhe kauppaan ennenku mies menee muuttoavuksi.

Hauskaa viikonloppua kaikille!

-Osse ja typykkä 1v3kk

Vierailija
20/63 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihii, NapNapilla on ehkä vähän vauvakuume ;) Eikun toimiin siitä sitten vaan.

Pukemisesta tulin kirjottamaan, että Jonskua ei kyllä pukeminen kiinnosta tippaakaan. Ei oo yhtään kiinnostunut asiasta. Tyytyväisenä antaa mun pukea. Hatun se osaa päähänsä laittaa (menee usein väärinpäin). Isin kenkiä se tykkää myös laittaa jalkaan ja hauskuuttaa meitä sillä. Muuten ei oo kiinnostusta. Toivottavasti kouluikään mennessä oppis.

Me ostettiin tänään Jonskulle alesta toppapuku ens talveksi. Ei ollut mitenkään suunnitelmissa, mutta sattumalta huomasin kauppamatkalla lastenvaatekaupassa, että kaikki toppapuvut -30%. Ensin meinattiin ostaa 98cm reimatec, mutta päädyttiin sitten Lennen toppikseen, kun oli jotenkin kivemman näköinen, mukavamman tuntuinen ja halvempi. Reimatec oli myös aika reilunkokoinen 98 senttiseksi.

Jonsku alkaa olemaan tervehtymään päin. Eilen oli vielä hiukan lämpöä, mutta tänään ei oo ollut. Mies ja minä ollaan tosin nyt kipeinä. Mä oon silti tälläkin hetkellä töissä (tyhmä minä).

Hyvä, että Heidinkin kunto alkaa kohentua.

Nyt tuli tällänen omanapainen viesti, kun vaikea keskittyä, kun joudun välillä keskeyttämään tän kirjottamisen. Mun aivot ei muutenkaan näin räkäsenä oikein toimi :)

pesukarhu