Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitko tyttäresi liittyä cheerleadereihin?

Vierailija
09.02.2008 |

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
09.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cheerleading-joukkueessamme oli mahtava henki, yhdessä treenattiin 5-6 kertaa viikossa. Jo tyttöinä joukkuekaverini olivat rautaa, ja kun katson heitä nykyään mitä näenkään: 2 opettajaa, 4 ekonomia, yrittäjä, toimittaja, DI, insinööri jne. Tietenkään koulutus ja työpaikka eivät kerro ihmisestä mitään, mutta kerron teille että laji kasvattaa kunnianhimoiseksi, vastuuntuntoiseksi, tiimipelaajaksi ja vahvaksi niin pään kuin fysiikankin puolella.

Näiden naisten yli ei kävellä ja he tietävät, että yhdessä toimien naisilla on mahdollisuus mihin tahansa. Cheerleadereista kasvaa kokemukseni mukaan vahvoja feministejä ja kun heiltä näin yli kolmekymppisenä kysyy, mikä on ollut elämän parasta aikaa, niin vastaus on selvä: vuodet cheerledingin parissa.

Vierailija
2/33 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! :) 

Olen 13 vuotias, olen harrastanut hieman yli vuoden KILPAcheerleadingiä. Voin sanoa, että laji ei ole perseen vatkausta, eikä vartalon, tai rintojen esittelyä. Kilpacheerleadingiin kuuluu akrobatia, nostot, heitot (ja ilmassa saatetaan tehdä jopa voltti), huuto (joka on tunnelman nostattamista varten),  tanssi, hypyt ja ennen kaikkea yhteishenki. Minulle joukkueestani tuli kuin perhe, aina treeneihin mennessä oli sellainen tunne, että kohta näkee taas ihania ihmisiä. ♥ Huipputason joukkueilla on treenit jopa 5-7 krt viikossa. Vasta-alottaneetkin voivat päästä huipputasolle. Itse vaihdan juuri joukkuetta vanhemman ikäluokan joukkueeseen, minusta se on mielenkiintosta, kun pääsee tekemään uusia nostoja, hyppyjä ja jopa heittoja. Mini-ikäiset (noin 8-12v) eivät saa heittoja tehdä, ne ovat haastavia. Lisäksi entisessä joukkueessani (8-12v) oli myös 6 vuotias, joka oli todella kiintynyt lajiin ja meidän joukkueeseemme. :') ♥ Katsokaa Youtubesta tämä video --> 

, ja sitten miettikää, onko kilpacheerleading jotain hetkuttelua.

Lisäksi aloitin hieman vuoden vaihteen jälkeen cheerdancen, joka on eri asia kuin cheerleading, siihen kuuluu piruetit, hypyt, tanssisarja, venyvyydet ja paljon muuta. Jääkiekkopeleistä ja elokuvista saa aivan väärän käsityksen cheerleadingistä ja cheerdancestä. Ottakaa selvää asioista, ennen kuin muodostatte niistä mielipiteen.

Terveisin 13 vuotias cheerleader & cheertanssija.
Ps. Monissa sekajoukkueissa (naisia/tyttöjä + miehiä/poikia) on myös poikia/miehiä, ja ensimmäiset cheerleaderit olivat ainoastaan miehiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöni on harrastanut sitä siitä asti kun oppi kävelemään. Toki se oli alkuun aika leikkimielistä.

Onneksi asun Jenkeissä enkä siellä Suomen takapajulassa. Täällä ei kukaan tuomitse lasten normaaleja harrastuksia - paitsi ehkä jotkut uskikset mut ei ne ketään kiinnosta.

Vierailija
4/33 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin lapsi harrastaa tuota lajia eikä esiinnu jäähallin rappusilla vaan homma on vataivaa akrobatiaa ja ovat edustaneet Suomea  menestyksekkäästi MM-kisoissa jokusen kerran. erottakaa nämä toisistaan, ihan yleissivistyksenkin vuoksi.

Itse antaisin harrastaa. Olen itse saanut harrastaa metsästystä ja kalastusta ja käynyt intin enkä silti muistuta rekkalesboa saati pussaile naisia ;)

Vierailija
5/33 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos todella haluaisi harrastaa juuri sitä, niin toki antaisin, mutta olen kyllä ohjannut tyttäreni tanssiiin ja lentopallon, enkä pidä jääkiekkokaukaloiden tanssityttö-ilmiötä terveenä..

Vierailija
6/33 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni on cheerleader, itse asiassa eilisen Huumassa olleen seuran junioreissa. Ihan vaan tiedoksi, lapsilla ei saa pyöriä pyllyt, ei näkyä napa, ei näkyä pikkarit. Musiikissa ei saa kuulua sex, ass tms loukkaava sana. Navat on peitettyinä myös treeneissä. Treeneissä ei kiroilla eikä riehuta, kuri on kova. Jos tytöistä jää joku tupakasta tai viinasta kiinni lentää ulos joukkueesta, tämä on siis alaikäisiä koskeva sääntö.

Treenit ovat kovia, tyttäreni treenaa 4 kertaa viikossa 2h kerrallaan. Ennemmin annan harrastaa tuota kun notkua ostarilla tissi topissa ja rööki huulessa.

Tyttäreni joukkue on voittanut sm-hopeaa ja syyskisoissa kultaa.

Ja he eivät hetkuta pyllyä missään jäähallin portailla.

Vierailija
7/33 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten kuin sm-kilpailuissa. Kyllä täällä on monella aivan harhakuva lajista. Itse olen aikoinaan harrastanut kyseistä lajia, amerikkalaisen jalkapallon kannustusjoukkueessa. Meidän tehtävä oli kyllä osaksi olla kannustamassa omaa joukkuetta pelien aikana mutta se oli todella vaan hyvin pieni osa koko asiaa ja siinä ei ollut kyllä seksillä mitään tekemistä.

Siellä ei todellakaan oltu vähissä vaatteissa eikä tytöt ollut " pelaajien tyttöystäviä" .

Laji on hyvin haastava fyysisesti ja minä ainakin jopa toivoisin että oma tyttöni olisi kiinnostunut kyseisestä lajista, koska se todella on hyvin monipuolinen laji. Tänäpäivänä on poikia jo jonkin verran myös kyseisen lajin parissa.

Eikös niin ole, että tänä päivänä suurin osa näistä ryhmistä tähtää harjoittelullaan ihan kisoja varten ja hyvin harva tytöistä on esiintymässä esim. kenttien ja kaukaloiden reunoilla sekä yleisötilaisuuksissa.

Näin alkuvuodesta on yleensä lajin sm-kisat helsingiss,ä joten käykääpä ihmiset vähän tutustumassa lajiin vaikka siellä tai ottakaa selvää mistä on kyse ennen kuinl uokittelette hutsuksi nämä pienet tyttöset, jotka kovasti tekevät töitä harrastuksensa parissa.

Vierailija
8/33 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kylläkään ymmärrä lajista mitään. Katsoessani SM-kisoja TV:stä, muistutti aikuisten ryhmät lähinnä joukkuevoimistelun ja joukkueaerobicin yhdistelmää. Ei siis minkäänlaista " cheerleadingia" sanan varsinaisessa merkityksessä. Nuoremmat teki pyramideja ym. hienoa, niissä oli sentään jotain ideaa. Varmasti fyysisesti on vaativa laji, mutta katsottuna todella tylsää (tuo aikuisten versio).

Vierailija
9/33 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toivoisin, että nämä tyttöjä huorittelevat aikuiset naiset miettisivät tykönään, mistä ne seksistiset asenteet kumpuavat...

Vierailija
10/33 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cheerleadingissä on kaksi eri alalajia cheer ja tanssi. Cheer joukkueet tekevät pyramidejä ja stuntteja ja heillä on myös akrobatiaa. Tanssijoukkueet tekevät tansseja ja siksi muistuttaakin joukkuevoimistelua ja kilpa-aerobiciä. Molemmat lajit ovat fyysisesti vaativia ja sm-tasolla harrastavat harjoittelevat todella ammattimaisesti. Upea laji ja kuri on todella kovaa kuten funkkarin äiti tuolla kertoikin. Uskomatonta että täällä kehdataan vielä huoritella näitä upeita harrastajia?!

Vierailija:

En kylläkään ymmärrä lajista mitään. Katsoessani SM-kisoja TV:stä, muistutti aikuisten ryhmät lähinnä joukkuevoimistelun ja joukkueaerobicin yhdistelmää. Ei siis minkäänlaista " cheerleadingia" sanan varsinaisessa merkityksessä. Nuoremmat teki pyramideja ym. hienoa, niissä oli sentään jotain ideaa. Varmasti fyysisesti on vaativa laji, mutta katsottuna todella tylsää (tuo aikuisten versio).

Vierailija
11/33 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kovaa harjoittelua monta kertaa viikossa. Kilpailee SM tasolla jossa joukkue on hyvin pärjännyt . Mukana jo 5 . ttä vuotta .

Vastuullinen harrastus . Niin ja saahan vaikka baletista sekstistisen jos hakemalla haetaan . Itse olen ainakin sitä mieltä että hyvän harrastuksen parissa on todella paljon parempi kuin " kylillä " . Jos epäilet niin käy katsomassa seuran harjoituksia niin huomaat että kyse on hyvästä harrastuksesta .

Vierailija
12/33 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Cheerleadingissä on kaksi eri alalajia cheer ja tanssi.

Kiitos tästä vailaisusta, taas olen yhtä asiaa viisaampi. Cheers!

Vierailija
13/33 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkuun sairaan huorittelukommenttiin. Ei suurin osa lajin vastustajista tyttöjä huorittelisi, tuntuu vaan muuten vieraalta tuo cheerleading-meininki. Edelleen olen sitä mieltä että mieluummin antaisin tyttöni harrastaa itse jotain lajia kuin että tyttö olisi se, joka kannustaa poikia/miehiä. Vaikka olisi miten vaativaa fyysisesti.

Vierailija
14/33 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monetkaan joukkueet eivät edes käy missään kannustamassa toisia joukkueita vaan ovat keskittyneet täysin kilpaurheiluun. Ja mitä pahaa on toisten kannustamisessa oli ne sitten poikia, miehiä, tyttöjä tai naisia? Tarkoitushan on saada oma joukkue pärjäämään. *\o/*

Vierailija:

Edelleen olen sitä mieltä että mieluummin antaisin tyttöni harrastaa itse jotain lajia kuin että tyttö olisi se, joka kannustaa poikia/miehiä.

Vierailija
15/33 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Edelleen olen sitä mieltä että mieluummin antaisin tyttöni harrastaa itse jotain lajia kuin että tyttö olisi se, joka kannustaa poikia/miehiä. Vaikka olisi miten vaativaa fyysisesti.

Kannattaa sitten kieltää myös esim. bändien fanitus ja pistää tyttö perustamaan oma bändi. :P

Mutta niin kuin tässäkin keskustelussa on monet kerrat sanottu, ei ainakaan kaikki cheerleading-ryhmät edes käy kannustamassa ketään vaan harjoittelevat cheerleadingia omana lajinaan omia kisojaan varten jne. Tällöinhän cheerleading-ryhmä kilpaillessaan ja esiintyessään on nimenomaan pääosassa eikä minkään urheilujoukkueen varjossa.

Ja toisaalta, kyllähän cheerleader edelleen " harrastaa itse jotain lajia" vaikka kävisikin kentän laidalla kannustamassa, eihän se kova treeni ja harrastaminen siitä miksikään muutu. Tarkoittanet sitten sitä, että kovasti treenanneet cheerleaderit eivät siellä kentän laidalla pääse oikeuksiinsa, kun pääosassa on kuitenkin urheilujoukkueet?

Seksististähän tuosta kentän laidalla kannustamisesta (jota, huom., taas kerran, kaikki cheerleading-ryhmät eivät edes tee) ei tee muu kuin se, että perinteisesti cheerleaderit ovat tyttöjä ja pelaajat miehiä, ja siinä heijastuu perinteinen asetelma: miehet tekevät ja naiset hihkuvat taustalla - kannustamisessa sinänsä ei ole mitään pahaa. Mutta entä jos pojat olisivat kannustamassa tyttöjä, tai tytöt tyttöjä, tai pojat poikia?

Vierailija
16/33 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOSKA suurelle yleisölle, ulospäin se on edelleen seksuaalista viihdyttämistä. Minä näen sen sellaisena, mieheni näkee sen sellaisena, ja siksi meidän tyttärellemme laji ei tule kysymykseen. Tarkoitus ei ratkaise vaan tulos.

Vierailija
17/33 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisön mukaan saaminen kannastushuutoihin, megafonit ja kyltit apunaan, akrobatia ja (myöhemmin pyramidit ja tanssi) ovat olleet jo noin 100 vuoden ajan sekä mies- että naischeerleadereiden harteilla amerikkalaisessa jalkapallossa lajin emämaassa. (paitsi että miehet eivät jenkeissä juurikaan tanssi)

Koska kyse on vahvasti angloamerikkalais-kristilliseen traditioon pohjaava yhteiskunta, niin cheerleaderit ovat olleet aina osa systeemiä, myös sen moraalis-siveellista puolta korostavaa. He ovat pikemminkin olleet niitä " hyvin perheiden" jälkikasvua, niitä samoja jotka istuvat kirkossa perheen kanssa joka sunnuntai ja harjoittelevat koulun cheerleaderjoukkueissa, ovat kauniita ja fiksuja, osa sitä amerikkalaista unelmaa, ne jotka menevät hyviin yliopistoihin jne.

He edustavat pikemminkin Madonna-Äiti osastoa kuin sitä huora- puolta. Tämä siis valaisemaan lajin alkuperäiseen imagoon liittyviä faktoja.

Suomessa kilpacheerleading on kehittynyt juuri jenkkifutisjoukkueista eriytyneistä ryhmistä (Whips, Taft, Colts, Patriots, Vikings, Trojans. Crocodiles jne). Lajin imagon kannalta Suomessa ongelmallisia ovat lähinnä nämä lätkässä olevat tanssiporukat. Niidenkin ongelmana on nähdäkseni enemmän heikohko taso kuin siveelliset puutteet. Toki jääkiekossa on mukana taitaviakin cheerleadereitä etenkin Tampereen seudulla.

Mutta kertoohan se paljon tyttyöihin kohdistuista moraalis-siveellisistä paineista, että suomalaiset tytöt eivät saa osallistua cheerleading-joukkueseen. Tosiasiassa vaarallisempaa ja seksistisempää on lähettää lapsi paikalliselle yläasteelle tai taitoluistelutreeneihin. Siinähän nostetaan jalkaa ja melkein piip näkyy. Muistakaa äiteet olla tarkkoina ettei cheerleading vie tyttäriä (ja poikia) turmioon!

Vierailija
18/33 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku oikeesti voi nähdä siinä jotain huoraamista? Onko sitten hienompaa kasvaa jääkiekkoilijaksi, josta suurella todennäköisyydellä kasvaa megaegoisen öykkärinasistin ja aivottoman kanan sekoitus? (ja puhun siis pojista- naisia en tunne tällä saralla yhtään) Ai niin tuohan se mammalle kunniaa muiden silmissä...

Antakaa hyvänen aika lasten tehdä sitä mikä heistä tuntuu hienolta älkääkä kompensoiko omia traumojanne ja elämättömiä elämiänne heihin.

Vierailija
19/33 |
09.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäisin puhua ympäri.

Vierailija
20/33 |
09.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vain urheilua/liikuntaa mieluummin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän