Miten patja heitetään roskiin?
Uusavuttomuuden huipentuma. Sain äsken uuden joustinpatjan ja olen aikeissa heittää vanha roskiin. Mutta: minulla ei ole mitään käsitystä siitä "miten" se tehdään. Se on liian iso laitettavaksi säkkiin ja haluan kuitenkin jotain sen ympärille ettei koko taloyhtiö näe minun menkka (yms.) tahroja. Entä lajittelu, tuleeko se normaaleihin talousjätteisiin?
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alat pilkkoa sitä vähitellen pieniksi palasiksi. Viet roskapussissa aina muutaman palan kerrallaan. Vuoden kuluttua on jo hyvällä mallilla tilanne.
Tähän repesin. Ap:lla on sitten kuukausikaupalla reunasta nikerretty patjanraato makkarin nurkassa...!
Kukin tavallaan.
Voiskohan tässä hyödyntää niitä pieniä kittareita?
Parvekkeelta heität pihalle jos asut kaupungin vuokrakämpässä. Ihan normimeinkiä.
Vierailija kirjoitti:
Heitä metsään!
Tästä tulee kyllä sakot. Ehdottomasti ei näin.
Tee patjaan reikiä joihin upotat kiviä. Sitten heität patjan veteen.
Vierailija kirjoitti:
Hmh. Taas on ainakin viisi patjaa ja joku sohva jätekatoksessa. Meille tuli lappu että niiden pois kuskaaminen maksaa taloyhtiölle 1500 euroa. Kameravalvonta, tai joku rekisteröinti ko esineisiin, niin että saadaan urpot vastuuseen haitan ja kulujen aiheuttamisesta.
Ei todellakaan maksa 1500 €, joku tekee nyt hyvän tilin.
Minä pääsin eroon siten, että leikkasin tekstiilit pois ja vein omaan roskikseen, kehikon vietereineen laitoin Toriin annetaan-osastolle. Eipä siitä halukkaille tappelua tullut eikä se ihan samana päivänä lähtenyt, mutta lähti kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa viedä taloyhtiön roskikseen, vie se sorttiasemalle. Maksaa kympin verran mutta samalla saat vietyä koko autollisen lajiteltavaa samalla hinnalla. vaihtoehtona on purkaa patja eli ota kangas pois, leikkaa metalliosat irti ja vie ne metallikeräyksen ja muut sekajätteisiin.
Entä autottomat ja ajokortittomat jotka eivät saa apua?
Suomessa patjat jätetään tienvarsien levähdyspaikoille, niin kulkijat voivat levähtää.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 09:15"]
Pistät sen vaikkapa veitsellä palasiksi ja jätesäkkiin.
Yläpeukutin tätä vahingossa, tarkoitus oli alapeukuttaa. Patja ei kuulu taloyhtiön päivittäisjätehuoltoon, vaan sinä itse toimitat sen kaatikselle. Jos sulla ei ole autoa, soita asuinpaikkakuntasi jäteasemalle ja tilaa nouto. Samaan kuormaan voit laittaa muutkin kaatopaikkajätteesi, jos sellaista on.
Itse hoidettu hävitys maksaa korkeintaan jokusen kympin, mutta jos sä tunget sen patjan teidän taloyhtiön roskikseen, siinä saattaa käydä niin kuin meidän talossa, että talon jätekustannukset nousee ja se peritään sit kaikilta omistajilta. Olet ilmeisesti vuokralainen, jos edes pohdit taloyhtiön roskikseen jättämistä?
Parempihan se on, että muut joutuu maksaan ku itse.
Vierailija kirjoitti:
Voisin tehä tähän jatkokysymyksen että miten hävittää patja jos käytössä ei ole autoa millä sen saisi vietyä kaatikselle? Hirveen epäreilua tämä jätteiden hävittäminen kun niitä pitää kotona/varastossa säilöä niin kauan kun saa jonkun viemään ne kaatikselle. Miksei ole järjestetty jotain kaatiskuljetusta joka tekisi keikan vaikka kerran kuussa niiden luona joilla on tarve päästä eroon isommasta jätteestä? Maksua vastaan tietysti.
Jäteyhtiöillä on kuljetuspalveluita. Ne pitää tilata ja niistä joutuu maksamaan.
Vanhalle isolle kuvaputkitelevisiolle ostin aikoinaan kuljetuksen. Se painoi hirveästi ja tuskin olisi saatu henkilöautoon tungettua sisään, ainakaan ongelmitta.
Meillä taloyhtiö hankkii jätelavan aina vuotuisten talkoiden yhteydessä ja sinne saa kipata romujaan. Viimeksi meni risa tuoli. Joten vanhat asukkaat osaavat säilöä niitä jossain aina tuohon ajankohtaan, vaikka häkkivarastossaan. Sijoittajien asunnoissa asuvista vuokralaisista on haittaa, he jättävät isoja romujaan roskiksille.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ylimääräinen petauspatja, aattelin pilkkoa sen ja viedä pikkuhiljaa taloyhtiön roskikseen.
Oon aikeissa ostaa taas uuden petauspatjan, kun nykyisessäkin on menkka- ja etenkin kahvitahroja. Juon aamukahvia usein sängyssä ja välillä muki on kaatunut :/Mulla on siis sängyn alla vanha petari, josta haluan eroon, ja käytössä olevan petarin tilalle haluan uuden. Kun saan sängyn alta petarin vietyä roskiin, ostan uuden.
Osta siihen petariin samalla petarinsuojus, jonka saa pestyä helposti pyykkikoneessa.
ota yhteyttä johonkin romunkerääjään ja kerro, että on joustinpatja metallijousilla, saa tulla hakemaan.
Pohojanmaalle P Paikalle. Joku survin mukaan.
Täällä ei nykyään maksa hyötykäyttöasemalle vienti mitään, kunhan itse vie. Ennen sai viedä kolme kuormaa vuodessa ja ongelmajätteet maksutta, nykyään kaikkien vieminen on maksutonta.
Onkohan Ap 6 vuoden jälkeen saanut patjan hävitettyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmh. Taas on ainakin viisi patjaa ja joku sohva jätekatoksessa. Meille tuli lappu että niiden pois kuskaaminen maksaa taloyhtiölle 1500 euroa. Kameravalvonta, tai joku rekisteröinti ko esineisiin, niin että saadaan urpot vastuuseen haitan ja kulujen aiheuttamisesta.
Ei todellakaan maksa 1500 €, joku tekee nyt hyvän tilin.
Ei ole hinnalle ala eikä ylärajaa missään määrätty.
Leikkaa mattoveitsellä tai muulla tahrakohdat pois, ole varovainen. Sitten yön pimeydessä raahaa patja jonnekin.
Ai Lapin patja?! Hohohooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo!!!!!!
Heimlichin otteella patja heilahtaa helposti, puolinelsonia peliin jos vastustelee. Ilma-Jorma sit jos ei muu auta.