Miten patja heitetään roskiin?
Uusavuttomuuden huipentuma. Sain äsken uuden joustinpatjan ja olen aikeissa heittää vanha roskiin. Mutta: minulla ei ole mitään käsitystä siitä "miten" se tehdään. Se on liian iso laitettavaksi säkkiin ja haluan kuitenkin jotain sen ympärille ettei koko taloyhtiö näe minun menkka (yms.) tahroja. Entä lajittelu, tuleeko se normaaleihin talousjätteisiin?
Kommentit (145)
Hyötykäyttöilijäksikö kirjoitti:
Kannattaa kaivaa patja metsään noin puolen metrin syvyyteen - siihen kasvaa korvasieniä. Vielä parempi on jos kaivaa kaksi patjaa eri metsiin ja vaihtaa niiden pintamaat keskenään. Ei muuta kuin ryöppäämään ja herkuttelemaan 😋
Jos on oikein mäihäinen ja eritteissä patja niin kasvaa taikasieniä !
Kauppahan vie vanhat pois kun tuo uuden. Jinkun kierrätysmaksun voi ottaa. Sama sohviin jne.
Sit ihmiset tarjoaa koiransyömiä risija sohvia jossain roskalavaryhmässä hävittääkseen.
Molokin kita kirjoitti:
Laitat patjan tiiviksi rullaksi ja tarvittaessa sidot sen narulla yhteen ja käyt tipauttamassa sen pihalla olevaan isoon Molokin kitaan, jos sitä ei pysty millään konstilla kaivamaan esille. Kyllä patja tulessa palaa.
160 leveetä runkopatjaa ei rullata eikä paljon yksin kanniskella, on aika jötkylä !
Minun vanhan patjani vei pientä korvausta vastaan uuden patjan tuojaliike. Mihin sitten vienytkin.
Vien sorttiasemalle, 10e + bensat ja nouto maksaisi n. 20e.
Tuollainen runkopatja tuo kyllä harmaita hiuksia jos ei ole autoa jolla voisi kiikuttaa ne itse kaatopaikalle. Eikä pikkuautokaan välttämättä riitä. Patja täytyy saada ehkä vähintään kahteen kappaleeseen, jotta mahtuisi pieneen autoon.
Vein kesällä taittopatjat kaatikselle ja samalla paljon muutakin tavaraa. Tuo patja oli ainoa, josta otettiin 3 euron tuontimaksu.
Paras ne firmat jotka tuo ja vie vanhan mennessään
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaa kaupasta, ottaa patjan kotiinkuljetuksen ja vanhan patjan poisviennin. Minuakin nolotti patjan kuukautisjäljet, kun nuoret pojat kantoivat sitä pois.
Pääkaupunkiseudulla on tämä. Hakivat poikani vanhan runkopatjan ja risan tuolin
https://www.easynouto.fi/?utm_campaign&utm_adgroup&utm_network&utm_keyw…
Hirveän kallista. Lähtöhinta 89,00 euroa.
Ota kaveri avuksi ja nakkaa läheiseen metsään. Saa spuget ja narkkarit hyvän patjan ja kaikki kiittävät.
Jos sinulla on vetokoukulla varustettu auto ja peräkärry, on homma yksinkertainen. Roudaat patjan peräkärryyn, köytät sen huolellisesti kiinni ja ajat 40 kilometrin päähän kaatopaikalle, jota nykyään kutsutaan joksikin kierrätysasemaksi tms, maksat pyydetyt kympit ja saat luvan jättää patjan kasaan, johon henkilökunta sinut opastaa. Ajeluineen ja jonottamisineen aikaa menee tuskin neljää tuntia ja jos et käyttämällesi ajalle laske hintaa, saatat selvitä kaikkine kuluineen satasella.
Hävitimme omamme nylkemällä siitä kaiken verhoilun ja pehmusteet, jotka veimme taloyhtiön roskikseen. Jäljelle jääneen metallirungon jousineen laitoin Torin annetaan-osastolle eikä aikakaan kun noutaja saapui ja niin se sai uuden elämän köynnöstukena espoolaisen ulkorakennuksen seinällä.
Viet sen Sortti asemalle.Jos laitat taloyhtiön roskiin? kerrostalo kyttä ilmiantaa sinut ja maksat kaliin kuljetus kulun sitä taloytiölle.Oli kysessä vuokratalo,osaketalo.Roskikisin ei laiteta patjoja,ei huonekaluja,kodinkoneita.jne.
Täällä Hakunilassa Som put heittävät huonekalunsa taloyhtiöiden pihoille. Joskus parvekkeelta alas. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Hakunilassa Som put heittävät huonekalunsa taloyhtiöiden pihoille. Joskus parvekkeelta alas. Problem solved.
Oritie 1 heitetään huonekalut kadun varteen. Välillä ikkunoista alas.
Kaupungin vuokratalossa monilla oli tapana "kierrättää" vanhat sohvat, sängyt ja telkkarit vain dumppaamalla ne yön pimeinä tunteina jätekatoksen kylkeen taivasalle. Kyllä ne siitä aina joku pois kuskasi. En silti tätä tapaa suosittele.
Jos omaat auton, kuskaat itse kaatopaikalle. Muuten pilkot patjat puukolla tai sahalla jätesäkkeihin muutamissa erissä ja metalli yms palat kierrätät erikseen.
Patja autoon ja lähimmälle levähdyspaikalle. Sinne jätetään ojaan 👍
Kaikki isommat jätteet hävitetään viemällä jäteasemalle. Meillä päin vastaanotto maksaa reilut kolme kymppiä kuutio.
"Arvokkaat metallit" Oliko hopeajousilla ?