Miten patja heitetään roskiin?
Uusavuttomuuden huipentuma. Sain äsken uuden joustinpatjan ja olen aikeissa heittää vanha roskiin. Mutta: minulla ei ole mitään käsitystä siitä "miten" se tehdään. Se on liian iso laitettavaksi säkkiin ja haluan kuitenkin jotain sen ympärille ettei koko taloyhtiö näe minun menkka (yms.) tahroja. Entä lajittelu, tuleeko se normaaleihin talousjätteisiin?
Kommentit (145)
Minä olen kerran purkanut kaksi joustinpatjaa ja oli siinä kova homma. Mutta loppupeleissä niissä on paljon ilmaa sisällä. Mutta aika paljon siinä sai leikata niitä metalliosia että sai ne siihen kokoluokkaan, jonka voi viedä taloyhtiön metallinkeräykseen. Ja olihan sen päällisen saksimisessakin hommaa. Tunsin kyllä itseni niin sankariksi kun sain homman valmiiksi ja arvokkaat metallit kierrätykseen.
Jos ei ole autoa, niin tuollaiselle voi tilata kyllä kuljetuksenkin jäteasemalle. Ei ole ihan ilmaista lystiä. Helpointa on ostaa se vanhan patjan poiskuljetus siitä liikkeestä, josta ostaa uuden sängyn ja tilaa sen kuljetuksen. Useimmat huonekaluliikkeet tarjoavat tällaista palvelua. (Ei auta nyt tässä kohtaa, mutta ensi kerralla sitten.)
Vanhat huonekalut eivät kuulu kotitalousjätteeseen. Et siis heitä sitä roskiin, vaan toimitat sen kyseisen tuotteen keräyspisteeseen. Meillä patjat viedään jätelajitteluun ja joustinpatjasta taidetaan periä 10€ maksu.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju mutta ihanko oikeasti joku elelee niiden patjan palasten kanssa ja "pikkuhiljaa" vie niitä roskikseen :D muutama kommentti edellisellä sivulla antoi tällaisen kuvan.
Kun joustinpatjan palastelee, niin sitä jätettä ei tule montakaan kassillista.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kerran purkanut kaksi joustinpatjaa ja oli siinä kova homma. Mutta loppupeleissä niissä on paljon ilmaa sisällä. Mutta aika paljon siinä sai leikata niitä metalliosia että sai ne siihen kokoluokkaan, jonka voi viedä taloyhtiön metallinkeräykseen. Ja olihan sen päällisen saksimisessakin hommaa. Tunsin kyllä itseni niin sankariksi kun sain homman valmiiksi ja arvokkaat metallit kierrätykseen.
Jos ei ole autoa, niin tuollaiselle voi tilata kyllä kuljetuksenkin jäteasemalle. Ei ole ihan ilmaista lystiä. Helpointa on ostaa se vanhan patjan poiskuljetus siitä liikkeestä, josta ostaa uuden sängyn ja tilaa sen kuljetuksen. Useimmat huonekaluliikkeet tarjoavat tällaista palvelua. (Ei auta nyt tässä kohtaa, mutta ensi kerralla sitten.)
Itse pilkoin yhden patjan keräysastioihin, mutta siinä oli niin kova homma, että 10€ kierrätysmaksu ei tuntunut enää yhtään pahalta kun vein kaksi muuta patjaa jätelajitteluun.
Traveller-Why-Name-Myself kirjoitti:
Vai on järjen käyttö sallittua.
Suomessa tosiaan moni saa tarpeekseen järjettömästä syyllistämisen ja roskien viemisestä laskuttamisen kulttuurista ja jätteitä sen mukaisesti sitten löytyy sieltä täältä ja syntyy kaikenlaisia lisäkustannuksia.
Portugalissa jostain syystä minkään jätteen hävittäminen ei maksa. Taloyhtiölläkään ei ole roskista, vaan julkisia roskiksia joiden säiliöt ovat maan alla ja ne maanalaisesti myös tyhjennetään on siellä täällä. Pieniä pönttöjä joihin menee kymmeniä tuhansia litroja jätettä ja ilmaiseksi. Aina alle 100 metrin matkalla missä tahansa taajamasta pääsee mistä vaan jätteestä eroon.
Roskaamisesta saa ison sakon ja kaikkialla on siistiä. Kas kummaa että onkin siistiä ja vieläpä köyhässä maassa ja sikahalvalla.
Kotitalousjätteen viemisestä kierrätykseen ei pitäisi periä maksua, vaan siitä pitäisi maksaa pieni palkkio, vaikka vapaalippu uimahalliin tms. Nyt roskaväki jättää jätteitään vääriin keräyspisteisiin, koska oikea paikka on hankalasti tavoitettavissa tai se maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sellainen noutopalvelu löytyy, se vaan maksaa ja porukka niin pihiä, että ei halua siitä maksaa. Sitten roskat ovat katoksissa ja metsänreunoissa.
Ei tässä ole mitään epäreilua, ei se auton omistaminenkaan ole ilmaista. Halvempaa on maksaa silloin tällöin jokunen kymppi kuljetuspalvelusta.
Järjen käyttö on sallittua.
Käytätkö omaa järkeä? Vastasit VIIME VUONNA TEHTYYN KETJUUN.
Ääliö
Ketju on vuodelta 2014.
Dorka.
Ja nyt on jo 21.8.2021
Idiootti
Vierailija kirjoitti:
Alat pilkkoa sitä vähitellen pieniksi palasiksi. Viet roskapussissa aina muutaman palan kerrallaan. Vuoden kuluttua on jo hyvällä mallilla tilanne.
Tämä juttu nyt ei kuulu tähän,mutta haluan kertoa. Mulla oli toimelias koiranpentu.Kerran töistä tullessani ovella oli vastassa iso kasa kangasriekaleita ja vaahtokumin silppua.Patja oli kaluttu niin,että vieterit vaan törröttivät.En voinut muuta kuin nauraa,kun pentu innoissaan esitteli urotyötään ja odotteli kehuja.Kyllä siitä tuli ihan kunnon koira,kun vauva-aika meni ohitse.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 09:15"]
Pistät sen vaikkapa veitsellä palasiksi ja jätesäkkiin.
Yläpeukutin tätä vahingossa, tarkoitus oli alapeukuttaa. Patja ei kuulu taloyhtiön päivittäisjätehuoltoon, vaan sinä itse toimitat sen kaatikselle. Jos sulla ei ole autoa, soita asuinpaikkakuntasi jäteasemalle ja tilaa nouto. Samaan kuormaan voit laittaa muutkin kaatopaikkajätteesi, jos sellaista on.
Itse hoidettu hävitys maksaa korkeintaan jokusen kympin, mutta jos sä tunget sen patjan teidän taloyhtiön roskikseen, siinä saattaa käydä niin kuin meidän talossa, että talon jätekustannukset nousee ja se peritään sit kaikilta omistajilta. Olet ilmeisesti vuokralainen, jos edes pohdit taloyhtiön roskikseen jättämistä?
Peukutusta voi muuttaa painamalla uudelleen haluttua peukkua. Silloin väärä peukutus miinustuu myös pois.
En tiedä miten onnistuu kohtuuvaivalla autottomalta. Leikkeleminenkin on varmaan kova urakka. Itse olen vienyt patjat autolla jäteasemalle. Vaahtomuovipatjan saa vedettyä remmillä tiukalle rullalle, joustinpatja melkein vaatii pakettiauton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sellainen noutopalvelu löytyy, se vaan maksaa ja porukka niin pihiä, että ei halua siitä maksaa. Sitten roskat ovat katoksissa ja metsänreunoissa.
Ei tässä ole mitään epäreilua, ei se auton omistaminenkaan ole ilmaista. Halvempaa on maksaa silloin tällöin jokunen kymppi kuljetuspalvelusta.
Järjen käyttö on sallittua.
Käytätkö omaa järkeä? Vastasit VIIME VUONNA TEHTYYN KETJUUN.
Ääliö
Ketju on vuodelta 2014.
Dorka.
Hyvä Dorka,
Tarkoitatko, että patjat ovat muuttuneet oleellisesti neljässä vuodessa, vai mitä väliä sillä on milloin ketju on aloitettu?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten onnistuu kohtuuvaivalla autottomalta. Leikkeleminenkin on varmaan kova urakka. Itse olen vienyt patjat autolla jäteasemalle. Vaahtomuovipatjan saa vedettyä remmillä tiukalle rullalle, joustinpatja melkein vaatii pakettiauton.
Vanhan hävityksen voi sopia sen liikkeen kanssa josta ostaa uuden.
Kannattaa kaivaa patja metsään noin puolen metrin syvyyteen - siihen kasvaa korvasieniä. Vielä parempi on jos kaivaa kaksi patjaa eri metsiin ja vaihtaa niiden pintamaat keskenään. Ei muuta kuin ryöppäämään ja herkuttelemaan 😋
Ei ihme että metsät täyttyy jätteistä kun kierrätys tehty niin vaikeaksi?
Käyt vaan yöllä raahamassa sen metsään. Kaupunki hoitaa sen sitten eteen päin.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju mutta ihanko oikeasti joku elelee niiden patjan palasten kanssa ja "pikkuhiljaa" vie niitä roskikseen :D muutama kommentti edellisellä sivulla antoi tällaisen kuvan.
Minä jouduin muuttamaan taloon, jossa roskikset ovat jätehuoneessa. Ihan hirveä paikka: pieni, ahdas, haiseva, pimeä ja vain yksi uloskäynti. Kävin kerran ovella, mutta käännyin pois. Yritän elää vähäjätteisesti, mutta ne jätteet, jotka syntyvät, vedän vessasta muun asioinnin ohella. Tietysti niitä joutuu paloittelemaan ensin. Isoin urakka oli juuri patjassa, siinä meni varmaan lähes vuosi ennen kuin sekä kuori että täyte oli hoidettu. En siis tuhlaa vettä vaan laitan jätteitä menemään samalla kuin hoidan orgaaniset vessa-asiat.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 09:15"]
Pistät sen vaikkapa veitsellä palasiksi ja jätesäkkiin.
Yläpeukutin tätä vahingossa, tarkoitus oli alapeukuttaa. Patja ei kuulu taloyhtiön päivittäisjätehuoltoon, vaan sinä itse toimitat sen kaatikselle. Jos sulla ei ole autoa, soita asuinpaikkakuntasi jäteasemalle ja tilaa nouto. Samaan kuormaan voit laittaa muutkin kaatopaikkajätteesi, jos sellaista on.
Itse hoidettu hävitys maksaa korkeintaan jokusen kympin, mutta jos sä tunget sen patjan teidän taloyhtiön roskikseen, siinä saattaa käydä niin kuin meidän talossa, että talon jätekustannukset nousee ja se peritään sit kaikilta omistajilta. Olet ilmeisesti vuokralainen, jos edes pohdit taloyhtiön roskikseen jättämistä?
Ei nykyään ole kaatopaikkoja olemassakaan enää. Ne on kaikki lajitteluasemia ja kaikki seka-, energia- jne jäte ei päädy kaatopaikalle, vaan lajitteluasemalle välivarastointiin kunnes lähetetään poltettavaksi.
Itse vien hämärän laskeuduttua isojen markettien parkkipaikalle suuet romut esim. Patjat, sängyt, pesukoneet. Huolehtikoot muut ne siitä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jouduin muuttamaan taloon, jossa roskikset ovat jätehuoneessa. Ihan hirveä paikka: pieni, ahdas, haiseva, pimeä ja vain yksi uloskäynti. Kävin kerran ovella, mutta käännyin pois. Yritän elää vähäjätteisesti, mutta ne jätteet, jotka syntyvät, vedän vessasta muun asioinnin ohella. Tietysti niitä joutuu paloittelemaan ensin. Isoin urakka oli juuri patjassa, siinä meni varmaan lähes vuosi ennen kuin sekä kuori että täyte oli hoidettu. En siis tuhlaa vettä vaan laitan jätteitä menemään samalla kuin hoidan orgaaniset vessa-asiat.
Pieniä määriä sekajätettä voi viedä esim. hedelmäpussissa bussipysäkin roskikseen. Keräyspaperia voi viedä repussa työpaikan paperinkeräykseen. Takka olisi kätevä, sillä hoituisi kaikki paitsi metallijae.
Vierailija kirjoitti:
Voisin tehä tähän jatkokysymys en että miten hävittää patja jos käytössä ei ole autoa millä sen saisi vietyä kaatikselle? Hirveen epäreilua tämä jätteiden hävittäminen kun niitä pitää kotona/varastossa säilöä niin kauan kun saa jonkun viemään ne kaatikselle. Miksei ole järjestetty jotain kaatiskuljetusta joka tekisi keikan vaikka kerran kuussa niiden luona joilla on tarve päästä eroon isommasta jätteestä? Maksua vastaan tietysti.
No, kato kuljetar sen näppärästi hyvin toimivilla julkisillamme!
T: punavihreä edustsjistomme, joita moni teistäkin on äänestänyt
Tästä on lähtenyt lasku taloyhtiölle. Vastikkeissa / vuokrissa maksatte sen takaisin.