Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olipa positiivinen tokaluokkalaisen arviointikeskustelu...:-(

Vierailija
19.11.2008 |

Vähän jäi huono maku suuhun opettajan kanssa tehdystä arviointikeskustelusta. Myös mies oli samaa mieltä.

Opettaja kävi läpi arviointilomakkeen ja ihan asiallisesti. Hän totesi, että kirjoittaminen ja lukeminen on työlästä ja käsiala hirveää. Matikasta hän totesi, että "se menee ihan hyvin". Sitten hän sanoi: mutta käytös on se, mistä pitää todella puhua.

Lukeminen on työlästä ja käsiala on hirveää. Mutta matikka "menee ihan hyvin"?? Poika osaa kaiken, mitä on eteen tullut. Kaikki virheet ovat pelkkiä huolimattomuusvirheitä. On se kumma, ettei opettaja kykene antamaan positiivista palautetta.

Tuo käytös koskee kolme selkkausta, mitkä pojalla on koko syksyn aikana ollut. Hän oli mm. kerran paininut parhaimman ystävänsä kanssa ja siinä oli sattunut vahinko ja toinen oli satuttanut itsensä. Ei mitään kiusaamista, mutta tapahtumia, joista pitää lapsen kanssa keskustella ja hyvä niin - Mutta näitä kolmea tapahtumaa käsiteltiin yli puolet arviointiajasta.

Poika on sangen älykäs. (Tämä ei ole vain minun mielipiteeni, vaan myös koulupsykolgi on todennut pojan olevan ja eräs lto sanonut, että pojan pitäisi mennä älykkyystesteihin). Hän ei siis ole ns. lahjakas, vaan älykäs, koska hän mm. pystyy abstraktiin ajatteluun. Ei hänelle olisi vaikea antaa positiivista palautetta... tai vaikka olisikin, niin kyllä opettaja voisi jotain keksiä!

Kommentit (182)

Vierailija
21/182 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäytymisen.

Sinuna kyllä nyt kiinnittäisi huomion tuohon asiaan ja antaisin jankkaamisen muusta olla.

Ystäväni on täysin sokea omalle lapselleen. Hän on itse ammattikasvattaja ja vaatii toisilta paljon, mutta ei omaltaan. Lapsi on todellinen riiviö. Koulussa ja kylässä käyttäytyy huonosti. Siksi monikaan ei tuota lasta halua esim. koulun jälkeen leikkimään. Ikävää, mutta totta. Kun tätä lasta komentaa, hän valittaa äidilleen miten

hänelle ihan turhasta sanottiin ja äiti uskoo. Äitinsä sitten soittaa perään ja valittaa, miten hän on nyt ikävässä tilanteessa kun ei ollut näkemässä tilannetta ja eihän hänen lapsensa ole mitään ikävää voinut tehdä/sanoa. Aina syyyllistää muita.

Jännäsin kun kaverini lapsi lähti kouluun, että miten käy. No, sieltähän opettaja otti yhteyttä kuulemma ja pyysi keskustelemaan. Lapsi oli jäänyt usein kiinni valehtelusta, kiusaa jne. Ja ystäväni ei usko.

Vierailija
22/182 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojallasi on kontakti koulupsykologin kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/182 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella siis ajattelet poikasi olevan erityisen älykäs? Viesteistäsi on käynyt ilmi, että poikasi:

*kirjoittaa kirosanoja vihkoonsa

* ei osaa lukea tai kirjoittaa sujuvasti

* on väkivaltainen toisia oppilaita kohtaan toistuvasti

*ei viittaa kuin yhdellä oppitunnilla

=poikkeuksellisen älykästä???

Vierailija
24/182 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä äidit sanovat aina, oli kyse miten pienistä ongelmista tahansa että muitten lapset ovat pikkupiruja ja äidit sekopäitä. kun tilanne tulee omalle kohdalle....

mun mielestä poikasi jutut ei kuulosta mitenkään kauheilta. pojat painii that's it. esimerkiksi Jari Sinkkosen kirjoissa suorastaan rohkaistaan, poikien pitäisi antaakin painia. naisopettajien ja yleensäkin äiti-ihmisten on tätä vaikea ymmärtää ja hyväksyä. poikien kuuluu nujuta, mun mielestä tekee hyvää tytöillekin :)

toki siihen pitää puuttua että lapsen on vaikea lukea ja kirjoittaa ja varmasti siihen puututaankin. ei opettaja silti saa sanoa vain negatiivisia asioita. monet opettajat vaan on semmosia harppuja, ettei mitään muuta tule sanottua. itse annan palautteet tyyliin, ensin jotain positiivista jotta aloitetaan hyvällä jalalla, sitten vakavasti keskustellaan negatiivisista asioista, rakentavaan sävyyn jotta vanhemmat saa kertoa omia fiiliksiään, loppuun vielä jotain positiivista ja rohkaisevaa. ja kas kummaa, oppilaat kehittyy ihan silmissä kun koko ajan ei heitetä paskaa niskaan.

Vierailija
25/182 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh taas. Ensinnäkin en ole korostamassa pojan älykkyyttä. Hän on ihan tavallinen poika, mitä nyt jutut ovat erilaisia kuin muilla pojilla.

Totta kai niihin asioihin pitää puuttua. Hän on kerran ennenkin kirjoittanut kirosanoja ja minä olen niihin puuttunut.

Totta kai opettaja saa sanoa, että voisi viitata vieläkin enemmän.

Totta kai tiedän, mitä hän koulussa osaa ja mitä ei - kyllä minä tehtävävihkoja olen katsellut.

Toki minä tiedän, että hänen otteensa voivat olla rajut, minkä vuoksi voi tulla vahinkoja. Mutta sen tiedän, ettei hän töni eikä kiusaa - mikäli opettajaan ja ip-kerhoon on uskominen.

Lukihäiriö on niin lievä, ettei hän saa siihen tukiopetusta. Jotkut kirjaimet vaihtavat paikkaa.

Ja miksi ihmeessä tämä olisi provo.

Vierailija
26/182 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaako joku aikuinen (=ap?) ihan tosissaan tällaista tekstiä? Voiko joku aikuinen olla noin naivi? En voi uskoa!!!!

Jos ihan oikeasti mietit tällaisia asioita , niin sanon sinulle: nyt lusikka kauniiseen käteen ja nopeasti! AVAA SILMÄSI! Jos et tajua, että opettajan sanomisiin pitää suhtautua vakavasti ja miettiä, miten korjata ne oman lapsen käytöksestä pois. Jos et herää nyt, heräät myöhemim, mutta silloin herättäjänä toimii kenties poliisi! Poikasi käytös on selvästi häiriökäyttäytymistä!!

Lapsesi toimii todella VÄÄRIN kirjoittaessaan kirosanoja vihkoonsa. Fiksu lapsi ymmärtää tuon itsekin! Luojan kiitos lapsellanne on niin AIKUINEN OPETTAJA, että puhuu asiasta, kun vanhemmat vaikuttavat mitä suurimmasssa määrin keskenkasvuisilta, vastuunpakoilijoilta.

Lapsenne käyttäytyy huonosti, koska te sallitte sen kritisoimalla opettajan käytöstä ja kehtaatte vielä vetää mattoa lapsenne jalkojen alta. Valitettavasti kaivatte maata oman lapsenne jalkojen alta. Yrittäkää nyt hyvät ihmiset tajuta se!

PS: Miksi et laita fiksua lastasi tekemään siistiä jälkeä vihkoon? Lapsesi tekee siksi suttua, kun SINÄ ET VANHEMPANA HOIDA VELVOLLISUUTTASI JA VAADI HÄNTÄ TEKEMÄÄN TYÖNSÄ HYVIN!

Vierailija
27/182 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh taas. Ensinnäkin en ole korostamassa pojan älykkyyttä. Hän on ihan tavallinen poika, mitä nyt jutut ovat erilaisia kuin muilla pojilla.

Lukihäiriö on niin lievä, ettei hän saa siihen tukiopetusta. Jotkut kirjaimet vaihtavat paikkaa.

Ja miksi ihmeessä tämä olisi provo.

Siis KUKA on lukihäiriön todennut?

Millä lailla "jutut" ovat erilaisia kuin muilla pojilla? Töniminen on ihan kaikkien harrastamaa, jos sitä tarkoitat, ei se tee pojastasi erikoista. Ja kyllä olet useaan otteeseen korostanut poikasi "älykkyyttä".

Vierailija
28/182 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet harvinaisen rohkea ihminen, kun uskallat puolustaa minua. En itse ehdi edes vastata näihin viesteihin.

Minustakin poika on ihan tavallinen poika. Vahvatahtoinen kyllä. Kyllä minulla on perustelut kaikille väitteille, mitä olen hänestä esittänyt.

Haluan korostaa, että emme koskaan, emme kertakaan, ole haukkuneet opettajaa pojan kuullen! Poika ei tiedä, mitä me opettajasta ajattelemme.

Ne kolme vahinkoa, jotka ovat olleet, eivät ole johtuneet samasta kiellosta. Joku arveli, että edes kolmen kiellon jälkeen poika ei tottele. Ei kyse ole sellaisesta. Kyse on liian rajuista otteista. (Mistä olemme kotona puhuneet). Ei meillä kotona ole ongelmaa tottelemattomuuden kanssa, eikä opettajakaan sellaisesta ole puhunut.

Ja kerron jälleen, että poika ei ole ollut koulupsykologilla, vaan tämä on meidän tuttumme.

ap

Vierailija
29/182 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti pelkällä älykkyydellä ei pitkälle pötkitä. Älä ymmärrä väärin, en tarkoita, etteikö älykkyydestä olisi hyötyä, miten sitten elämänsä päättääkin elää ja etenkin se auttaa, jos joskus myöhemmässä vaiheessa haluaa kääntää elämänsä suuntaa, vaikka olisikin ajautunut hieman syrjäpoluille.

Mutta ja tämä on iso mutta: Pelkkä älykkyys ei takaa yhtään mitään. Koulu-uran alku on erittäin merkittävä ja määrää tulevaa koulutuspolkua. Se, että on älykäs saattaa auttaa tekemään ihmeitä abivuonna (kuten minun kohdallani kävi), mutta suurin osa älykkäistäkään ei niin tee, jos ne 11 aiempaa kouluvuotta ovat menneet penkin alle. Kirjoituksesi perusteella näen vaaran, että poikasi kanssa voi käydä juuri niin. Hän suoriutuu ihan hyvin matematiikassa, mutta tekee huolimattomuusvirheitä (kuinka paljon? sekin jo sinänsä voi olla ongelma) ja ennen kaikkea hänellä on isoja ongelmia lukemisen ja kirjoittamisen suhteen. Onko kyse lukihäiriöstä vai yrittämisen puutteesta? Molempiin pitää puuttua. Samoin siihen, että tuntiaktiivisuutta on vain kiinnostavassa aineessa. Lapsesi ei selvästikään ole vielä oppinut tekemään töitä koulun suhteen ja on matkalla alisuoriutujaksi.

Pahimmassa tapauksessa alisuoriutuminen tulee seuraamaan häntä halki koko elämän ja hän ei pääse käyttämään hyväkseen potentiaaliaan. Kahtena ensimmäisenä vuotena koulussa olisi tärkeintä oppia lukemaan ja kirjoittamaan, toimimaan koulun sääntöjen puitteissa ja yrittämään parhaansa koulun suhteen. Pojallasi on ongelmia näissä kaikissa asioissa. Nyt on korkea aika puuttua niihin.

Opettaja ei selvästikään saanut viestiä perille haluamallaan tavalla. Syy voi olla viestin lähettäjässä tai vastaanottajassa. Niin tai näin, teidän tehtävänne ei ole paneutua opettajan kommunikointitaitoihin vaan poikanne koulunkäyntiin ja tulevaisuuteen.

Vierailija
30/182 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin sanoit, että ensimmäistä kertaa kirjoitti (tai annoit sellaisen vaikutelman) kirosanoja vihkoon ja nyt se onkin jo toinen kerta. Ensimmäinen siis kieltojen jälkeen!!!! Ja jos ne niin sanotut vahingot ovat tulleet rajuista otteista, eikö syy ole silloin aina ollut sama, rajut otteet. Eli kiellot eivät tehoa poikaasi. Missä siis se erityinen älykkyys tulee esiin, hän ei osaa kirjoittaa selvästi, matikassa on ihan hyvä, viittaa vain muutamilla tunneilla, on tottelematon....

Älä hyysää vaan mieti mitä voitte tehdä auttaakseenne poikaanne ettei hänestä tule EI haluttua seuraa välitunneilla (rajut otteet ja siitä seuranneet "vahingot") eikä kukaan halua häntä kotiinsa kylään.

Vierailija
31/182 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukihäiriötä ei ole sinänsä todettu. Minä olen sen huomannut, ope on huomannut (kysyin hänen mielipidettään siitä), eräs tuttu lto on huomannut. Mutta se on lievä. Kirjaimet vaihtaa vain paikkaa.

Jutut ovat erilaisia siten, että hän analysoi ja tekee johtopäätöksiä. Korostin älyykkyyttä sen vuoksi, että ei se poika niin vähä-älyinen ole, etteikö hänestä kehutttavaa löytyisi. En odottanut, että ope kehuisi hänet maasta taivaaseen. Odotin vain jotain sellaista, että lapsen kouluinto vain kasvaisi.

ap

Vierailija
32/182 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko antaa jonkin käytännön esimerkin?

Vierailija
33/182 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein häirikkölapsen vanhempia lohdutetaan sillä, että "lapsi on älykäs, mutta..." Juupa juu. Halutaan pehmentää kertomaa. Kuka sitä älykkyyttä on oikeasti mitannut, ja älykkyyttä on oppia ja ymmärtää tekojensa seuraukset. Älykäs lapsi kehittyy nopeammin kuin muut (oppii lukemaan, kirjoittamaan ja seuraamaan ohjeita) ja puupääksi taas sanotaan sellaista, joilla on vaikeuksia näissä asioissa. Tuo on ainoa saatavilla oleva objektiivinen mittari. Kaikki muut selitykset on keksitty vanhempien lohdutukseksi.

Ap, poikanne vaikuttaa oikeasti tosi häiriintyneeltä. Esimerkiksi tuo kirosanojen kirjoittaminen... no, kielii kyllä ongelmista. Sinä vain haluat olettaa, että aikuinen ammattilainen ja virkamies ihan huvikseen valehtelee. Opettajille tuon kaltaisen palautteen antaminen on tosi vaikeaa muutenkin, joten yleensä sitä annetaan harkiten. Tuo paperin seuraaminen viittaa siihen, että opettaja oli asiaa miettinyt ja pähkäillyt, ja halusi selvitä vaikeasta tilanteesta käyttämällä paperia apunaan.

Vierailija
34/182 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikan summatiivissa kokeissa hän saa 26-28 pistettä (out of 30). Loput on huolimattomuusvirheitä.

Hän lukee sujuvasti, mutta hitaasti.

Kirjallisissa kokeissa hän saa ehkä 20 pistettä (out of 30). Hän unohtaa kirjaimia, mikä on huolimattomuutta. Ja kaksoiskonsonantteja puuttuu.

Luetun ymmärtäminen hänellä on opettajan mukaan ihan hyvää.

Opettajan mukaan tähän ei tarvitse puuttua. Kunhan harjoittelee. Minä laitan pojan lukemaan viikottain ylimääräistä ääneen ja maksan siitä lystistä vähäsen hänelle.

Kirjoittamisessa on paljon huolimattomuusvirheitä.

Hän hoitaa kaikki läksyt itse. Häntä ei tarvitse vahtia. Oma-aloitteisesti ja ahkerasti. Tämä on hänen vahvuutensa.

Tietääkseni hän toimii sääntöjen mukaan - yleensä... Kotona toimii, koska ei halua sanktiota. Ja iltapäiväkerhon ohjaajien mukaan hän tottelee myös hyvin. Kuten kotonakin.

ap

Vierailija
35/182 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lähipiirissäni aivan mahdoton perhe. He pitävät itseään (vanhemmat ja lapset) superälykkäinä ja ennen muuta muita parempina ja lahjakkaina. On niin raivostuttavaa, kun vanhemmat eivät näe metsää puilta. Nyt on sitten käynyt niin, että yksi lapsista on sairastunut reumaan ja hänellä on vaikka mitä muita sairauksia. Ajattelin, että jospa he nyt tajuaisivat jotain elämästä ja alkaisivat nähdä asiat vähän suhteellisemmin, mutta ei . Nyt sitten toiveet vanhimman lapsen osalta ovat jo sellaisissa mittasuhteissa, että jos tämä lapsi selviää normaalina aikuiseksi niin ihmettelen. Vanhemmat ovat mm. soittaneet rehtoria ja kouluhallitusta myöden pojan arvosanoista, kun oli muka tehty virheitä, onneksi numerot pitivät.... Heitä ei koske omasta mielestään mitkään normaalit säännöt ja rahaa käytetään niin, ettei siinä ole mitään järkeä tyyliin 6-vuotiaan viikkoraha on 100 euroa. Koulusta ollaan pois, jos perheellä on kivempia suunnitelmia tyyliin 10 kertaa vuodessa, jonkun kivan lomamatkan merkeissä...

Vierailija
36/182 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja huomasi kirosanat ensimmäistä kertaa. Minä huomasin ne toista kertaa.

Otan vastaan ohjeita, miten lasta ohjataan olemaan käyttämättä rajuja otteita esim. leikkitilanteessa? Please, kertokaa. Minä en tiedä. Ja kun sanominen ei auta.

Haluan kuitenkin painottaa, ettei hän niiiin rajuotteinen ole. Tunnen kovaotteisimpiakin poikai. Mutta minä haluaisin kyllä se vähänkin rajuuden pois.

Muut vastaukset olen jo antanut moneen kertaan.

ap

Ensin sanoit, että ensimmäistä kertaa kirjoitti (tai annoit sellaisen vaikutelman) kirosanoja vihkoon ja nyt se onkin jo toinen kerta. Ensimmäinen siis kieltojen jälkeen!!!! Ja jos ne niin sanotut vahingot ovat tulleet rajuista otteista, eikö syy ole silloin aina ollut sama, rajut otteet. Eli kiellot eivät tehoa poikaasi. Missä siis se erityinen älykkyys tulee esiin, hän ei osaa kirjoittaa selvästi, matikassa on ihan hyvä, viittaa vain muutamilla tunneilla, on tottelematon....

Älä hyysää vaan mieti mitä voitte tehdä auttaakseenne poikaanne ettei hänestä tule EI haluttua seuraa välitunneilla (rajut otteet ja siitä seuranneet "vahingot") eikä kukaan halua häntä kotiinsa kylään.

Vierailija
37/182 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josko sinä laittaisit tämän keskustelun oikeisiin mittasuhteisiin??

Olen moneen kertaan sanonut, että opettaja antoi ihan aiheellista palautetta. Kaikki, mitä hän sanoi, oli totta. Minä olen samaa mieltä.

Aloitin tämän keskustelun vain siitä, että opettaja voisi antaa LAPSELLE positiivista palautetta. Vaikka keksiä tikusta se palaute, mutta jättää lapselle hyvä mieli.

ap

Vierailija
38/182 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni hän toimii sääntöjen mukaan - yleensä... Kotona toimii, koska ei halua sanktiota. Ja iltapäiväkerhon ohjaajien mukaan hän tottelee myös hyvin. Kuten kotonakin.

ap

Niin toimii sääntöjen mukaan - yleensä... koska ei halua sanktioita. Onkohan poikasi nyt äärimmäisen hyvä esimerkki siitä mihin ollaan menossa kun opettajat eivät koulussa uskalla antaa oikeita sanktioita tottelemattomille oppilaille. Miten tuntihäirikkö saadaan luokasta pois kun häneen ei saa koskea? Mitä sanktioita pojallesi koulussa voidaan antaa, etteivät rajut otteet uusiudu tai kirosanat.

Voisiko huolimattomuusvirheet kuitenkin olla osaamattomuusvirheitä? Ne virheelliset kohdat on varmasti käyty tunnilla läpi ja poikasi on oppinut siinä sen oikean vastauksen. Kotona on helppo osoittaa, että tiesin mutten viitsinyt vastata oikein vai mitä on huolimattomuus matikassa...

Summa summarum, poikasi on tottelematon ja huolimaton, tee asialle jotain äläkä pelkästään puolustele poikaasi. Teet vain karhunpalveluksen hänelle hyysäämällä liikaa.

Vierailija
39/182 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, poikanne vaikuttaa oikeasti tosi häiriintyneeltä. Esimerkiksi tuo kirosanojen kirjoittaminen... no, kielii kyllä ongelmista. i]

Vierailija
40/182 |
19.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatimattomalta tulokselta. Meidän jo isomman koululaisen kokeissa hyväksytyn suorituksen raja on hieman vaihtelevasti 33 %-50 %. Tuollainen 65 % on siis 6-6 1/2, korkeintaan 7 tasoa. Mutta teillä tietysti mitta-asteikko voi olla ihan muuta.

Jos sinusta tuntuu, että koulussa kuitenkin noin hyvin sujuu, niin ehkä olisi aika alkaa vaatia sitä huolellisuutta? Aloittaen kotitehtävistä ja käsialasta ja siitä sitten siirtyen kokeisiin ja tuntityöskentelyyn. Huolellisuuskin on tärkeä asia.