Työllistyykö teologit hyvin? Mikä on palkkaus?
Kommentit (5)
kuten ei valtion, kuntien tai seurakuntien töissä yleensäkään. Mutta sillä tulee toimeen ja leipä on pitkä, vaikka kapea.
Papeista on pulaa 200 km Helsingistä, Helsingissä tietysti vaikea päästä alkuun. Päteviä opettajia toivotaan moneen kuntaan. Kovin montaa työkykyistä teologia en tiedä pitkään työttömyydestä kärsineen.
on tavoitteena opettajuus esim. lukiossa. Olen vain ymmärtänyt, että opettajalinjalle on vaikeaa päästä.
opettajakoulutukseen pääsi kolmannes hakijoista. Nykykriteerejä ja hyväksymisprosenttia en tiedä. Kannattaa soittaa opintotoimistoon! Hakukriteerit löytyvät varmaan myös tiedekunnan opinto-oppaasta ja kannattaa satsataan opintoihin niin, että saa hyvät arvosanat ja treenata etukäteen pääsykokeissa vaadittavia asioita.
Suosittelen lukemaan laaja-alaisen tutkinnon, työmarkkinakelpoisuutta laajentavia sivuaineita (esim. psykologia, viestintä, aikuiskasvatustiede) sen mukaan, mitä muuta töitä voisi kuvitella tekevänsä kuin peruskoulun tai lukion opettajan töitä. Se saattaa ruveta tökkimään ja hyvä olla takataskussa muita pätevyysvaihtoehtoja (terv. nimimerkki "Kokemusta on tökkimisestä".)
Ja ei se opettajalinjalle pääsy nyt niin vaikeaa ole. Suosittelen samaa kuin edellinen eli lukemaan hyviä sivuaineita paketteina ja miettimään elämää laajasti. Yllättävillä yhdistelmillä on valmistuttu ja saatu töitä, johon osaaminen on tähdännytkin. Opettajan keskipalkan saanet parhaiten esim OAJn sivuilta, itse en ole opettajaja olen ymmärtänyt, että tehdyt tunnit mm. vaikuttaa...
Opettajuus, pappeus, toimittajuus vai mikä?