HS: Puistotädit ja vanhemmat kiistelevät leikkipuistosta
Kommentit (96)
miksei näin voi olla joka puistossa?
Joista yksi oli tuolloin eskarissa. Kotiinhaku osui erinomaisesti yksiin juuri tuon ulkoilun kanssa, mies vei aamulla eskarilaisen samalla kun meni töihin.
Ja onneksi meidän lähipuistossa oli hiukan avaramielisempiä äitejä kuin mitä ilmeisemmin sinä olet.
Koeta nyt vaan kestää se, että ihmisillä on erilaisia päiväohjelmia ja rytmejä. En minäkään sinua ala haukkua pellossa eläjäksi vain sen takia, että haluat ulkoilla aamupäivisin.
Aika ikävää lapselle että äiti jää sänkyyn lorvimaan kun lapsen pitää nousta ylös ja lähteä.
Ei riitä ne 71 puistoa jotka on vapaasti kaikkien käytössä, vaan pitää tunkea vielä niihin puistotätien "karsinoihinkin". Siitä tässä pakilan jutussa on kyse.
Jos kerta näitä puistotätejä tarvitaan niin sitten pitää niille rakentaa joku oma "karsinansa", missä näitä lapsia katsovat. Näinhän muuten onkin aika monessa puistossa tehty.
kun olin ensin imettänyt koliikkivauvaa tunnin välein pitkin yötä. Varsin kärsikin eskarilaiseni siitä, että JOUTUI lähtemään isänsä kanssa.
Sä olet oikeasti av-mamma pahimmasta päästä, tiedätkös!
[Aika ikävää lapselle että äiti jää sänkyyn lorvimaan kun lapsen pitää nousta ylös ja lähteä.
ja muut pysyköön aidan ulkopuolelle. ei luulisi olevan vaikeaa, ja ainakin kaikissa puistoissa missä olen ollut, homma on toiminut hyvin.
että selvä enemmistö kotiäideistä lapsineen herää aamuisin viimeistään ennen yhdeksää ja ulkoilee aamupäivällä ennen puoltapäivää ehtiäkseen lounaalle puolenpäivän tienoilla ja pienemmät lapset päiväunille iltapäivällä. Miten tähän rytmiin sopii se, että puistotäti kieltää ulkoilun lähipuistossa klo 9-12, "voihan sitä muulloinkin ulkoilla". Yrittäjä hommatkoon oman puiston tai sopeutukoon yhteisiin sääntöihin. Kaupungin säännöstössä selkeästi sanotaan, että "puistotoiminnan aikana puistossa saa olla myös muita lapsia" ja asiasta on oltu käräjäoikeudessakin, puiston vapaa käyttö voitti. Ei kai tässä enää pitäisi olla mitään epäselvää?!
[/quote]
Mutta kun lapsia on useampia ja joku käy vaikkapa kerhossa tai eskarissa, niin aikataulu muovautuu väkisinkin niin että herätään n. klo 7-8 ja päiväunille klo 12. Jos haluaa puistossa nähdä muitakin aikuisia lapsineen, sinne kannattaa mennä juuri aamupäivällä. Ja jos haluaa käydä esim. perhekahvilassa, niin ei auta nukkua kymmeneen (ainakin täällä vain aamupäivisin).
Yhden kanssa on helppo elää kuin pellossa, useamman kanssa päivärytmi muodostuu nopeasti samantapaiseksi kuin esim. päiväkodeissa.
[/quote]
Jos se on sinulla niin, ei se ole sitä kaikkialla, av-lla on aina näitä "väistämättä" totuuksia.
Kun olin kolmanne kanssa äitiyslomalla ja hoitovapaalla nukuimme aika jonnekin yhdeksään ja nautiskelimme kiireettömästä aamusta jonka jälkeen söimme lounaan juuri ennen kerhoon lähtöä. Sitten veimme kaksi vanhempaa kerhoon, jossa ulkoilivat ja vauva kävi päiväunille, Kun haettiin vanhemmat lapset kerhosta ulkoiltiin tyhjässä puistossa parikin tuntia.
Kun vähän löysää eikä mene niin laput silmillä, niin tosiasiassa kaikkien ei ole "väistämättä" ulkoiltava klo 9-12. Osan toki on, mutta kuten sanottu, Helsingissä kyllä puistoja riittää. Näinköhän saadaan tämä puistotätiperinnekin tapettua ihmisten "minähän en kävele sataa metriä kauemmaksi koska minulla on OIKEUS" -asenteen vuoksi.
Asumme pienellä paikkakunnalla, jossa ei todellakaan ole mitään puistotätejä ja olen tästä asiasta ollut kateellinen mm. helsinkiläisille, mutta enpä ole enää.
Ihan älytöntä, että muut ei saa mennä puistoon yhtä aikaa. Enkä edes jättäisi lastani 24 muun lapsen kanssa yhden aikuisen vahdittavaksi puistoon.
Ikeasta yms. paikasta muutaman euron huomioliivit puistotädin vahdittaville muksuille päälle ja kotiäidit lapsineen samaan puistoon!!! (Ikeassa mm. myynnissä 3 erivärisiä huomioliivejä ja voihan liiveihin vielä vaikka jotain itse lisää laittaa, että erottuu puistotädin lapset muista).
Puistot on tarkoitettu kaikille, verorahoilla tehtyjä!
Itse olen kotiäiti ja meidän lähipuisto on n. 500 metrin päässä. Jos sen valtaisi puistotäti, joka kieltäisi muita käymästä siellä, olisi tässä "lähellä" ainakin 4 leikkipuistoa, mutta niihin on kaikkiin vähintään 2 km matka. Ja vaikka meidän esikoinen on pienestä asti ollut reipas kävelemään, en silti olettaisi, että KAIKKI yli 2-vuotiaat jaksaisivat kävellä tuon 2 km leikkipuistoon ja 2 km takaisin (ja kauan siihen menisi aikaa...). Bussin varaan on aika tylsä jättää, kun bussit, jotka täällä kulkee on yleensä täynnä rattaita. Kiva sitten seistä räntäsateessa bussia odottamassa, kun lähipuisto olisi puistotädin käytössä.Mun mielestä Helsingissä asuessa pitäisi omaan lähipuistoon päästä kävellen, myös lasten. Eli joku 1 km vois olla siinä rajana.
Mutta ymmärrän myös puistotätiä, enkä itse suostuisi vahtimaan useita lapsia isossa puistossa, missä kävisi myös muita lapsia vanhempineen. En ensinnäkään ymmärrä, miten kukaan puistotäti ottaa vastuulleen yli 10 kpl yleensä n. 1-2-vuotiaita lapsia! Itse en ottaisi, vaikka olin ennen kotiäiteyttä päiväkodissa töissä. Joku 10 lasta vielä menisi, pienessä puistossa, niin että näkisin heistä jokaisen koko ajan. Isossa puistossa se harvoin on mahdollista (siis olla näköyhteydessä koko ajan jokaiseen), varsinkaan jos siellä on muita lapsia samaan aikaan. Mun mielestä osalla puistotädeistä toi touhu on aika vastuuntunnotonta. Ihme, ettei noihin lapsimääriin ole mitään rajoja!
Eikä puistotädeillä ole 24 lapsen ryhmiä. Meidän puistotädillä oli kahdeksan, toisella tutulla on 14 maksimi ja monet eivät ota kovin pieniä ollenkaan.
Nyt yritystoiminnalla yritetään syrjäyttää puistojen varsinainen kohderyhmä. Yrityksen perusajatus on, että se ei investoi tiloihin vaan käyttää julkisia tiloja toimintaansa, nyt sillä edellytyksellä, että veronmaksajat pysyvät poissa.
Mun mielestä puistotädit voivat jatkaa toimintaansa, mutta investoiden omiin tiloihin tai sitten niin, että kaupunki vuokraa puistotilaa kovan rahan hintaan, esim. 2000 euroa kk, päivittäisestä 2h käytöstä.
Jos terveyskeskuksiin haluaa tulla yksityislääkäreitä päivystämään, kyllä hekin joutuvat maksamaan tilavuokraa, eivätkä he voi estää millään lailla potilaiden menemistä julkisen puolen lääkärille.
Jos yrittäminen ei onnistu niillä ehdoilla yleisessä puistossa, että siellä saa muutkin olla, pitää yrittäminen siirtää jonnekin muualle, mihin ei ole odotettavissa muita ihmisiä.
MInä makasin sängyssä ja muksut tuli antaan muiskut kun JOUTUIVAT lähtemään tarhaan isän vieminä.. Raskaana viimesillään nääs!
Mutta takasin astialle: musta on kertakaikkisen kamalaa että aletaan tappeleen julkisista puistoista.
Meilläpäin on yksi puisto. Jos jokkut sen valtaisi omaan käyttöön niin kyllä olisi ikävää.
Miksi sitten yhdelle porukalle annettaisiin valta omia puisto? Kohta kaikki haluaa tehdä niin. Entä mitä silloin tehdään kun toiminta alueella loppuisi, käyttääkö kukaan enää puistoa? Pitääkö joku mummolauma sitten huolen ettei lapset leiki yleisellä alueella?
Kaupunki voisi kustantaa liivit lapsille. Se kuulosti hyvältä idealta. Ei niin ettei lähistöllä asuva saisi puistoaan käyttää.. :(
Jos tätien on satava oma alue niin rutisee sitten kaupungilta uuden alueen, ei tollaset vallottamiset ole hyviä asioita. Pitäähän perheellisten tukea toistensa oikeuksia! Lapsella pitää olla oikeus leikkimään pihalla: saako ulos mennä tuttuun puistoon jos osallistuu toimintaan? :(
kyllä meillä täällä pikkukaupungissa ollaan aina mahduttu samaan puistoon ja samaan aikaan.
Ihme ongelmia kehitetty???
eli auta mitään jos tehtäisiin taas uusi puisto puitotätiä varten. Sitten alkaisi taas sama valitus kun juuri sinne uusinpaan ja parempaan puistoon ei pääse.
Jos tätien on satava oma alue niin rutisee sitten kaupungilta uuden alueen, ei tollaset vallottamiset ole hyviä asioita. Pitäähän perheellisten tukea toistensa oikeuksia! Lapsella pitää olla oikeus leikkimään pihalla: saako ulos mennä tuttuun puistoon jos osallistuu toimintaan? :(
varattu puistotädille joten eiköhän siitä jokaiselle riitä ihan vapaitakin puistoja niin ettei ole pakko tunkea juuri niihin varattuihin puistoihin.
Jos mä haluan alkaa yksityisen parkkipaikan pitäjäksi, niin voin siis mennä Helsingin kauppatorin parkkipaikan sulkemaan muilta ja todeta että onhan niitä parkkipaikkoja muuallakin...
kanssa riitoihin, koska ei suostu toimimaan lapsenvahtina hänen 3-vuotiaalle taloyhtiön hiekkiksella. Äiti esimerkiksi lähetti aikaisemmin lapsen edeltä yksin ulos ja saattoi tulla jopa 20 minuuttia myöhemmin itse paikalle. Tai sitten lähti tekemään ruokaa tai muuten vaan haahuili puhumaan puhelimeen kauemmaksi, eikä edes katsonut lastaan päin. Pph joutui sanomaan asiasta monta kertaa, kunnes sanoi niin jyrkästi, että äiti suuttui täysin. Tottakai lisälapsi saa tulla leikkimään ryhmän kanssa ja kivakin lapsille saada lisäkaveri siihen, mutta pph ei voi ottaa vastuulleen ylimääräisiä lapsia. Johan siitä nousisi meteli, jos joku lapsista vaikka luokkaantuisi ja sitten kävisi ilmi, että pph on hoidellut siinä sivussa vieraitakin lapsia.
Ihmiset on tampioita.
Kaupunki tukee puistotätien työtä tarjoamalla näille tilat käyttöön. Olisiko parempi, että nämä puistotätien lapset veisivät muutenkin jo kortilla olevia päiväkotipaikkoja? Koska siis varmasti osa vanhemmista/kotiäideistä tarvitsee tuon parituntisen vapaan esim. työntekoon, opiskeluun yms. Jos ei olisi puistotätiä, mihin veisivät? Kaupungin päiväkotiin varmasti ainakin osa.
Joista yksi oli tuolloin eskarissa. Kotiinhaku osui erinomaisesti yksiin juuri tuon ulkoilun kanssa, mies vei aamulla eskarilaisen samalla kun meni töihin.
Ja onneksi meidän lähipuistossa oli hiukan avaramielisempiä äitejä kuin mitä ilmeisemmin sinä olet.
Koeta nyt vaan kestää se, että ihmisillä on erilaisia päiväohjelmia ja rytmejä. En minäkään sinua ala haukkua pellossa eläjäksi vain sen takia, että haluat ulkoilla aamupäivisin.