Aivan uskomatonta että todella suuripalkkaiset perheet saavat lapsilisää
tuota tuloketjua lukiessani olin aivan ihmeissäni, jos perhe tienää 10 000e kuukaudessa, niin mihin he tarvitsevat lapsilisiä? moni ei edes tiedä paljonko se lapsilisä on.
Suomessakin on hirveästi todella suuripalkkaisia perheitä (yksinhuoltajiakin), miksei heiltä voida ottaa lisää pois ja jakaa pienempituloisten kanssa? uskon että moni todella hyvin tienaava haluaisi tämän pienen summan lahjoittaa huonompituloisille
voivat vain arvailla miltä tuntuu kasvattaa 2 lasta yksin sossun tuilla, käteen ei jää oikein mitään
Kommentit (35)
näitä suurituloisia? Sen byrokratian pyörittäminen sen tulojen tarkistamisen ja mahdollisen takaisinperimisen osalta maksaisi huomattavasti enemmän vuositasolla kuin maksaa tasaisesti se pienehkö lapsilisä kaikille lapsiperheille. Kyse on kokonaiskustannuksista.
kun hankkiutuu töihin ja velkasaneeraukseen ja alkaa elää suu säkkiä myöten selvin päin.
Kokeile, se onnistuu.
Veroja olen tälle vuodelle maksanut 33 000 E välittömästi, lisäksi veron luonteisia maksuja niin että vähennykset ovat ansiotuloista 38 500 E. Kuinka paljon tuon päälle välillisiä veroja alv: n muodossa --luoja yksin tietää.
Minusta on ihan ok, että verorahoillani tuetaan kunnallisia palveluita. On myös hienoa, että kaikilla on perustoimeentulo.
Minusta on kohtuullista että lapseni saa saman lapsilisän kuin muidenkin lapset.
Nimittäin keskituloinen maksaa samaa päivähoitomaksua, kuin suuri tuloinen.
Maksut pitäisi olla tulojen mukaan.
Maksakoon hyvätuloiset sitten isompaa päivähoitomaksua.
Keskituloinen on aina kärsijän asemassa ja heiltä rahat viedään. Onhan meitä keskituloisia persaukisia paljon.
Nimittäin keskituloinen maksaa samaa päivähoitomaksua, kuin suuri tuloinen.
Maksut pitäisi olla tulojen mukaan.
Maksakoon hyvätuloiset sitten isompaa päivähoitomaksua.
.
Jos luit viestini, huomasit että olen maksanut veroja tälle vuodelle jo saman verran kun keskituloinen tienaa vuodessa. Joten olen kyllä osani maksanut myös lapseni hoidosta. Jos kaikki palvelutkin laskutetaan niin, että maksut menevät bruttotulojen mukaan ei työnteko kannata. Kukas sitten kustantaa sosialietuudet?
Ennemmin kannattaisin tasaveloitusta päivähoitomaksuihin ja tulonsiitoja siten, että huonotuloiset saisivat rahat päivähoitomaksuun valtiolta. Lasten kotihoito tulisi taloudellisesti kannattavaksi ja päiväkotipaikkoja läheltä löytyisi niitä oikeasti tarvitseville.
suurentua samassa suhteessa kuin tulotkin. Niinhän verotkin tekevät ;)
Nimim En varmasti lahjoita, hyväntekeväisyys on sitten juttu erikseen!
Moni olisi varmaan valmis ottamaan meiltäkin pois lapsilisän, kun bruttotulot on noin 8000 euroa kuussa. Voin kuitenkin vakuuttaa, että ihan tarpeeseen tulee eikä taatusti mene mihinkään lasten sijoitustilille.
Tän kuun lapsilisällä maksan pk-maksun.
tuntuu vain tyhmältä että on olemassa sellainen tuki, mitä saa myös sellaiset ihmiset jotka eivät sitä tarvitse, kun niitä ihmisiä on paljon joille se esim 50e kuussa lisää olisi todella iso raha
sossun rahoilla kun ei eletä, ja olen opiskelija, en voi mennä töihin. Nyt on vain sossun rahoilla elettävä siihen asti että valmistun, ja kyllä, kun tienaan valmistuttuani 3000-4000e kuussa, voisin hyvin antaa lapsilisän pois
jaa jonkun toisen mielestä voisi olla tyhmää että ajaa ittensä sellaseen tilanteeseen että pitää elättä itsensä vain ja ainoastaan yhteiskunnantuilla.
Minä esim. opiskelin ensin ja sain "vain" opintotukea+ asumislisää. loput tienasin itse. Perustin perheen vasta sitten kun minulla oli varaa elättää lapseni.
Nyt saan lapsilisää lapsestani, vaikken sitä välttämättä tarvitsekaan, mutta omilla valinnoillani olen esim. sinuun verrattuna säästänyt yhteiskunnan varoja toimeentulotukina kun olen itseni elättänyt opintojen aikana itse noita opintoetuuksia lukuunottamatta.
Mun mielestä, jos itse päättää "elää yli varojensa" eli tässä tapauksessa tehdä lapsia ennen kun on varaa niitä elättää on ihan turha rutkuttaa siitä että toiset valitsevat toisin.
Sinä voit tosiaan valmistuttuasi antaa lapsilisäsi jollekin joka nyt on vastaavassa tilanteessa kuin sinä. niitä varmasti riittää.
miten jonkun mielestä toisille ei kuulu lapsilisät??
Köyhät on kumman kateellista sakkia... ne on aina vaatimassa toisilta pois. Näkisivät mielummin tuokin vaivan kohentaakseen omaa talouttaan...
tällä palstalla ei paljon persaukiset pyöri :D
Naurattaa oikein kun lukee näitä kirjotuksia. Täällä ei ole kuin tasan kahta tyyppiä olevia ihmisiä. Toiset on niitä joilla ei ole yhtään rahaa ja toiset tienaavat vähintään 10k€ kuussa
Ei muuta.. kettu kuitta
Ps. niin ja me ollaan niita korkeasti koulutettuja ja johtaja-asemassa ja vaikka mitä, mutta ei meillä kyllä silti tulot ole yli 10k€ kuussa.. ei edes sitä 10k€ ei lähelläkään..
Jospa saman tien otettaisiin kaikki etuudet pois kaikilta. Ei makseta ollenkaan veroja, ei saada ilmaista terveydenhuoltoa tai koulutusta. Ei mitään tulontasauksia progressiivisella verotuksella, jos olet köyhä tai sairas niin siinäpähän sitten olet.
Minä olen keskituloinen, saattaa tulot jäädä kuussa jopa hiukan sen alle ja todellakin ottaa päähän maksaa hirveitä veroja, joilla elätetään vähävaraisia valittajia. Jospa arvon ap laskisit kuinka paljon plussan puolelle jäät ja lopettaisit sen valittamisen.
ne etuutensa ja teidän perheen vielä kaupan päälle.
Kaikkea voi sattua ja ihminen joutua vaihtamaan ammattia jne., mutta suurin osa sossutuilla elävistä lapsiperheistä on ihan vapaaehtoisesti tilanteessaan. Se on kumma, että lapsia halutaan, vaikkei pystytä edes kantamaan vastuuta omasta itsestään. Mulle on ainakin opetettu kotona, että lapsensa on elätettävä.
Mitä joku laski tuolla maksamiensa verojen määrän ja saamiensa palveluiden, niin siitä unohtui vielä yksi ERITTÄIN iso juttu: Työssäkäyvä tuottaa esimerkiksi yritykselle ja sieltä kertautuu lisä veroja yhteiskunnalle. Lisäksi isommista nettotuloista kulutetaan enemmän ja se taas pitää yllä kauppaa ja monia muitakin firmoja. Ne taas maksaa veroja (esim. alv) ja työllistää ihmisiä, jotka maksaa veroja. Työssäkäyvä ihminen on joka tavalla erittäin kannattava yhteiskunnan kannalta.
hurjat verot ahkeruudella ansaitsemillaan rahoilla. Kaipa hekin ovat lapsilisänsä ansainneet. Mene ap töihin, minäkin tein töitä opiskelujen ohella vaikka oli jo lapsikin. Kyllä kannatti, sossusta en ole koskaan nostanut euroakaan.