Miksi suomalaiset lapset ovat niin huonoissa ja kamalissa vaatteissa?
Kommentit (87)
meiän 3v ja 5,5v on enimmäkseen collegepukuja.
kaikesta rumasta :)
Melkein minkä tahansa vaatteen saan hänelle markkinoitua kun väitän sen olevan sikaruma. Yksiväriset punaiset sukat suostui tänään ensimmäistä kertaa laittamaan jalkaansa kun sanoin niiden olevan kauheat verenpunaiset ;p
Siitä olen tarkka että vaatteet näyttää lapsella hyvältä eikä värit riitele ja noista asioista vanhin poikanikin on tarkka vaikka hänellä nyt " ruma" -kausi on päällä.
Sään mukaan pukeutuvat. Suomesta ostan kaikki vaatteet, ja ihan ovat muodinmukaisia. Suomalaiset lapset ovat ihan nätisti puettuja.
Omasta kokemuksesta Etelä-euroopassa sekä Amerikassa lapset eivät koskaan ulkoile huononmalla ilmalla, joten hienoja vaatteita voi käyttää aina. Toiseksi ainakin suurissa kaupungeissa ulkoilu tarkoittaa puistossa " käyskentelyä" vanhempien leikittäessä. Suomalaiseen rymyämiseen en ole missään törmännyt. Muualla lapset riehuvat esim. urheiluharrastuksissa.
Suomessa on neljä vuodenaikaa, joten vaatteita tarvitsee paljon erilaisia. Suomessa palkat ovat huonoja, vaatteet kalliita ja pitkät äitiys- ja perhevapaat verottavat vielä perheiden taloutta enemmän.
Ainakin Amerikka ja Etelä-euroopassa on paljon yksilapsisia perheitä sekä paljon naisia, jotka eivät halua lapsi uran takia. Tämän takia perheillä ja suvuilla on varaa ja halua helliä ainokaista.
Kyllähän tilanne on se, että vaikka teidän Nicot tai Janitat haluavat sen järkyn hämähäkki-paidan tai vielä hirveämmän Hello Kitty -paidan ja siihen kaveriksi ah, niin iki-ihanat collarihousut, niin se haluaminen ei tee niistä yhtään sen kauniimpia. Olkoonkin käytännölliset, niin silti ne ovat järkyttävän näköisiä.
lasin vahingossa päälleen, ilman, että kukaan siitä saa hepuleita.
V
Meillä muuten hienoimpia vaatteita pidetään paitsi kylässä, myös kotona, koska kotona on helpompi katsoa ettei lapsi sottaa vaatteita. Tarhaankin laitetaan aina toisiinsa sopivat vaatteet, enkä ole kokenut sitä mitenkään vaivalloiseksi.
[/quote]
on kotona päällään vähä mitä sattuu. mukavat vaatteet. mutta kun mennään ihmisten ilmoille, on lapsella aina päällään hyvän näköiset vaatteet.
t. sossun tuella elävä kirppari mamma
Vierailija:
Tässähän se tuli: lapsen toimintaa rajoitetaan, jottei vaatteet sotkeudu. Siihen en rupea koskaan. Meillä saa maalata ja leikkiä kylppärissä vesileikkejä, saa kaataa mustikkakeitto
lasin vahingossa päälleen, ilman, että kukaan siitä saa hepuleita.V
Meillä muuten hienoimpia vaatteita pidetään paitsi kylässä, myös kotona, koska kotona on helpompi katsoa ettei lapsi sottaa vaatteita. Tarhaankin laitetaan aina toisiinsa sopivat vaatteet, enkä ole kokenut sitä mitenkään vaivalloiseksi.
Jos haluaa leikkiä sottaavia leikkejä, laitetaan essu tai riisutaan ne hienommat vaatteet. Olen kamala äiti! :O Etenkin kun jos vaatteet menee sotkuun, otan ne heti pois, sanon ettei haittaa kun oli vahinko, putsaan tahrat ja vaihdan lapselle puhtaat vaatteet. Lapsiraukka saa kohta varmaan traumoja.
-38
Collegevaatteet EI ole yövaatteita.
Mahtaisivat olla tod. hyvännäköisiä 20 minuutin kuluttua. Ja lapsi olisi aivan jäässä ja märkä hienoissa vaatteissaan. Haloo, mammat, jotain järkeä. Kaupungillekin kun lähtee ja bussilla joutuu menemään niin on lapsi aika jäässä jossain villakangastakissaan kun viima puhaltaa suoraan läpi.
Samaa mieltä olen että puhtaat ja ehjät vaatteet lapsella pitää olla, ja ihan ok jos värit passaa keskenään :-)
Luulen, että näkemykset ovat varsin vaihtelevat. Itse en ainakaan tykkää monien etelän maiden ja esim. venäläisten tyylistä pukea pikkulapset tekokuituisiin pitseihin ja hörselöihin ja kauluspaitoihin.
Mutta ei meillä ainakaan kaupoista sellaisia edes löydy. Eikä niitä kenelläkään ole. Käytetään siis kylminä öinä, kun ei niitä viitsi laittaa päivällä. Kaikki ihmettelee, miksi on yöpaita päällä. Tiedän toki, ettei niitä Suomessa yöpaidoiksi mielletä, mutta sitä ne ovat täällä.
Vierailija:
Collegevaatteet EI ole yövaatteita.
Ei minun tai lasteni villakangastakeista todellakaan tuule läpi ja itse tarkenen villakangastakissani pidempäänkin ulkona ainakin 10 pakkasasteeseen asti tuulesta riippumatta. lapsenikaan ei ole ikinä valittanut kylmää sammareissaan ja takissaan bussipysäkillä, jossa kuitenkin ollaan yleensä korkeintaan se vartti. Sen sijaan valittaa kyllä kuumaa, jos joskus olosuhteiden pakosta joutuu viittä minuuttia pidemmäksi aikaa esimerkiksi kauppaan toppahaalareissaan.
Vierailija:
Mahtaisivat olla tod. hyvännäköisiä 20 minuutin kuluttua. Ja lapsi olisi aivan jäässä ja märkä hienoissa vaatteissaan. Haloo, mammat, jotain järkeä. Kaupungillekin kun lähtee ja bussilla joutuu menemään niin on lapsi aika jäässä jossain villakangastakissaan kun viima puhaltaa suoraan läpi.Samaa mieltä olen että puhtaat ja ehjät vaatteet lapsella pitää olla, ja ihan ok jos värit passaa keskenään :-)
Sammareiden alla tietysti sukkikset, ja duffelissakin kunnon vuori. Ei mulla itselläkään ole sen enempää päällä, ja hyvin lapsikin tuntuu tarkenevan (tosi harvoin kipeänä eikä valita vilua) vaikka bussilla kuljetaan.
Minä puen tyttöni nätisti kirppari vaatteilla. Meillä on eri paikoihin eri vaatteet. Omalle pihalle kuraleikkeihin vanha kulunut toppapuku, puistoon siistimpi toppapuku ja sitten kun mennään autolla kauppaa niin takki ja farkut.
Kotonakin lapsilla on nätit gollege vaatteet. Eikä se haittaa että ne menee likaiseksi, meillä on pyykkikone sitä varten. Mitään merkki vaatteita ei ole vaan ihan perun marketti vaatteita, mutta ne on ehjiä ja puhtaita.
MIELESTÄNI KUULUU PERUS SIVISTYKSEEN ETTÄ OSAA PUKEUTUA. Eihän äititkään kulje rikkinäisissä vaatteissä niin miksi lapsen pitäisi.
Meidän lapset puetaan tilanteen edellyttämällä tavalla, kauniisiin, käytännöllisiin ja väreiltään yhteen sopiviin vaatteisiin. Esim. collegepukuja, toppalakkeja, spiderman, muumi... vaatteita lapsilla ei ole ollenkaan.
Suurin osa vaatteista on yksinkertaisia ja helposti toisiinsa yhdisteltäviä. Kotipihan ulkopuolella ulkoillessa ovat siistit ulkoiluvaatteet, parempina ulkovaatteina (kaupunkivaatteina) esim. villakangastakit, tikkitakit ja farkut, sammarit tai puuvillahousut. Juhliin pukeudutaan juhlavaatteisiin. Kotipihalle kelpaa huonommatkin vaatteet, mutta myös niiden pitää olla säähän sopivat.
Sekä tytöillä että pojilla on ihan kaikenvärisiä vaatteita. Lapsilla on paljon mustia vaatteita, koska mustan kanssa voi yhdistellä hyvin muita värejä. Vaatteita kierrätetään isommilta pienimmille. Uusia vaatteita ostetaan/tehdään tarpeen mukaan, ja joskus vaikka ei olisi tarvettakaan.
Myös lasten mielipiteet otetaan huomioon pukeutumisessa.
meillä kun vielä uskotaan, että ihmisen arvo voisi mahdollisesti olla jossain muussa kuin ulkonäössä ja materialismissa.
Mutta ole huoleti ap -- koko kansakunta näyttää seuraavaan sinua sinne materialismin ja itsensä nysväämisen twilight zonelle.
Vierailija:
meillä kun vielä uskotaan, että ihmisen arvo voisi mahdollisesti olla jossain muussa kuin ulkonäössä ja materialismissa.
vrt Italia, aikamiespojat asuu vielä nelikymppisinä mamman kans kaksiossa ja pukeutuu kun Elvikset
Siksi ostan 104-134cm kokoisille lapsilleni kaikki uutena.