Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset lapset ovat niin huonoissa ja kamalissa vaatteissa?

Vierailija
23.01.2008 |

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ne ovat vain yöpaitakäytössä. Joskus saadaan Suomesta lapsille lahjaksi tuollaisia ja yöpaidoiksi ne menee, kun jo 3-vuotiaskin kieltäytyy collegehousuja jalkaansa laittamasta ja sanoo niiden olevan yöksi.

Itse olen aina ajatellut, että olisivat mukavampia lapsille, mutta eipä nuo lapset niin näytä ajattelevan. Farkut, sammarit tai puuvillahousut haluaa poikakin mielummin päälleen - jopa kotona.

Vierailija
22/87 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Meillä ne ovat vain yöpaitakäytössä. Joskus saadaan Suomesta lapsille lahjaksi tuollaisia ja yöpaidoiksi ne menee, kun jo 3-vuotiaskin kieltäytyy collegehousuja jalkaansa laittamasta ja sanoo niiden olevan yöksi.

Itse olen aina ajatellut, että olisivat mukavampia lapsille, mutta eipä nuo lapset niin näytä ajattelevan. Farkut, sammarit tai puuvillahousut haluaa poikakin mielummin päälleen - jopa kotona.

Ja kaiken lisäksi kuulostaa aika kuumalta asulta jos teillä on lämmintä. Meillä on hiukan vetoinen ok-talo, eikä silti collegevaatteita käytetä yövaatteina. Jos on kylmempää, niin yöpukuna on Ruskovillan kerrasto ja lapset unipusseissa.

Meillä lapset kyllä arvostavat mukavuutta ja ovat mieluiten trikoovaatteissa kotona. (Karmeita) collegevaatteita ei meillä olekaan, paitsi ne, jotka anoppi on lahjaksi antanut. Kun lähdetään kotoa pois, niin vaihdetaan sammarit/farkut/puuvillahousut,j a talvella tytöt ovat kerhoissa paljon myös hameissa. Jos on niin kylmä että pitää automatkallekin laittaa toppahousut, niin hame on helppo vetäistä perillä sukkahousujen päälle.

Eli ehdottomasti yritän laittaa siistimpää lapsille päälle kun menemme ihmisten ilmoille, kotona ei ole niin kovin tarkkaa. Tuo 2,5v on edelleen niin kova sotkemaan syödessään, ettei kotona viitsi parempia vaatteita käyttää, sillä pysyviä tahroja tulee vaikka kuinka käyttäisi tahranpoistoaineita. Kirpparivaatteita ei harmita niin kovasti heittää tahrojen takia pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
24/87 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä niitä vaatteita tule muuten käytettyä lainkaan, kun ei niitä huolita päälle. Ne on kuitenkin ihan hyvä vetaista esim. kylvyn jälkeen päälle. Ja täällä talot on hiukka kylmempiä kuin Suomessa. Täälläkin on talvi ja varsinkin silloin on muutamia päiviä aina, että on aika vilpoisaa myös sisällä, kun lämpötila ulkona painuu miinukselle. Mutta se pitää kokea, ennen kuin sen ymmärtää....

Vierailija:

Vierailija:

Ja kaiken lisäksi kuulostaa aika kuumalta asulta jos teillä on lämmintä. Meillä on hiukan vetoinen ok-talo, eikä silti collegevaatteita käytetä yövaatteina. Jos on kylmempää, niin yöpukuna on Ruskovillan kerrasto ja lapset unipusseissa.

Meillä lapset kyllä arvostavat mukavuutta ja ovat mieluiten trikoovaatteissa kotona. (Karmeita) collegevaatteita ei meillä olekaan, paitsi ne, jotka anoppi on lahjaksi antanut. Kun lähdetään kotoa pois, niin vaihdetaan sammarit/farkut/puuvillahousut,j a talvella tytöt ovat kerhoissa paljon myös hameissa. Jos on niin kylmä että pitää automatkallekin laittaa toppahousut, niin hame on helppo vetäistä perillä sukkahousujen päälle.

Eli ehdottomasti yritän laittaa siistimpää lapsille päälle kun menemme ihmisten ilmoille, kotona ei ole niin kovin tarkkaa. Tuo 2,5v on edelleen niin kova sotkemaan syödessään, ettei kotona viitsi parempia vaatteita käyttää, sillä pysyviä tahroja tulee vaikka kuinka käyttäisi tahranpoistoaineita. Kirpparivaatteita ei harmita niin kovasti heittää tahrojen takia pois.

Vierailija
25/87 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasiallinen syy siihen on seuraava:

Meillä lapset saavat rymytä pihaleikeissä, kiipeillä puissa jne. En viitsi maksaa kohtuuttoman paljon ulkovaatteista, jotka ovat parin ensimmäisen käyttökerran jälkeen likaisia -ja jotka mahdollisesti rikkoutuvat tai ainakin jäävät pieniksi yhden kauden jälkeen.

Joskus itsekin kauhistelen sitä, miten rumia lasten ulkovaatteet voivatkaan olla, mutta mielummin rumia, laadukkaita ja käytännöllisiä kuin " hienoja" mutta herkkiä ja varottavia. Laadukkaalla tarkoitan tässä kestävää (esim. lassien haalarit kestävät meillä erittäin hyvin vaikka ovatkin rumia).

Kun lähdemme johonkin päiväkotia tai lähikauppaa kauemmaksi, laitan lapsille hieman siistimmät vaatteet päälle (ellei tiedossa ole ulkoilua).

Sisävaatteet meillä on siistejä ja kivannäköisiä (ei gollege- tai trikoovaatteita)

terveisin rumasti puettujen lasten tyylikäs äiti

Vierailija
26/87 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni tarhassa (normaali helsinkiläinen lähiö) en ole sellaisia bongannut. Ulkona lapsilla on ehjät ja säähän sopivat ulkovaatteet, useimmilla on myös pipot, kengät ja hanskat sävy sävyyn haalarin kanssa. Sisällä tytöt ja pojat käyttävät kivoja ja toisiinsa sopivia gollegevaatteita, tytöt myös hameita ja mekkoja. Juhliin kaikille lapsille on aina laitettu jotain parempaa päälle (esim. sammarit ja kauluspaita pojille, juhlavampi mekko tytöille).

Vierailija
27/87 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin kun olin työttömänä ei raha riittänyt. Ulkomailta tullut miehen sisko sanoi, että voisinko ostaa lapsille uudet kengät, kun ne ovat niin kuluneet. Sanoin, että ei ole rahaa. Jos tulee Suomeen valittaa sellaisista asioista, niin ostakoon itse meidän lapsille kengät. Taisi suuttua siitä. Ei kai uskonut, että minulla ei oikeasti ollut rahaa ostaa uusia kenkiä:)

Vierailija
28/87 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta Suomessa ei kukaan kiinnitä huomiota kaupassa olipa lapsi sitten kauniissa tai rumissa vaatteissa. Joten tavallaan ihan kai sama mitä laittaa päälleen (niin itselle kuin lapsille).

Vierailija
29/87 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kylmää suurimman osan vuodesta, järkevästi pukeutuminen on paljon tärkeämpää ja ekologisempaakin!

Vierailija
30/87 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka ostaisi kirpparilta vaatteita voi kuitenkin katsoa, että ne sopivat edes jollakin lailla keskenään yhteen. Ei siis punaista paitaa, sinisiä housuja, vihreitä sukkia yms. värikirjoa tarvitse kerralla tumpata päälle.

Minä ostan paljon vaatteita lapsille alennusmyynneistä. Silloin saa laadukkaita vaatteita edullisesti. Minulle on moni tullut sanomaan, että teidän lapset on aina puetu niin sievästi.

Silti puen lapset mielestäni tilanteeseen sopivasti eli ei ne lapset missään juhlavaatteissa kulje. Mutta esim. kaupungille ei lähtä ostoksille toppapuku päällä, vaan laitetaan villkangastakki, samettihousut/farkut, sievä neule jne.

Ei se aina ole rahasta kiinni, että lapsille saa hyviä vaatteita. Kun hyödyntää alennusmyynnit ja nettikaupojen alet myös. Esim. leviksen farkkuja saa leikki-ikäiselle 15¿ eli samaan hintaan mitä maksa hm:n farkut. Tai siistin villakangastakin saa 50¿:lla. Marimekon paitoja on usein tarjouksessa 15- 20¿. Myös Timperlandia, Tommy Hillfigeria yms saa edullisesti, jos vain haluaa. Eikä se tyylikkyys ole merkistä kiinni. Kyllä merkittömätkin vaatteet ovat tyylikkäitä. Riippuu miten niitä yhdistelee ;-)

Vierailija
31/87 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei se aina ole rahasta kiinni, että lapsille saa hyviä vaatteita. Kun hyödyntää alennusmyynnit ja nettikaupojen alet myös. Esim. leviksen farkkuja saa leikki-ikäiselle 15¿ eli samaan hintaan mitä maksa hm:n farkut. Tai siistin villakangastakin saa 50¿:lla. Marimekon paitoja on usein tarjouksessa 15- 20¿. Myös Timperlandia, Tommy Hillfigeria yms saa edullisesti, jos vain haluaa. Eikä se tyylikkyys ole merkistä kiinni. Kyllä merkittömätkin vaatteet ovat tyylikkäitä. Riippuu miten niitä yhdistelee ;-)

Tätä kurakeliä näkyy nyt riittävän ja auto on sen näköinen, vaikka kerran viikossa pesettäisi. Meillä ainakin lapset aina pyyhkäisevät autonkylkeä kun jonnekin lähdetään, ja takin hihat ovat karmeat... Siksi meillä käytetään siistejä toppatakkeja kaupungilla, villakangastakkia en yhden haksahduksen jälkeen enää lapsille osta.

Vierailija
32/87 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vaan, mut meillä lapset pukeutuu lämpimästi myös ostoksille. Ja villakangastakki ei sitä ole.

Vierailija
33/87 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun aina on niin kauniisti puettuja....esim. _tosi_tyylikkäisiin_satiiniunelmiin_ ja hehtaarikokoisiin rusetteihin yms. Kauneus on katsojan silmässä...Minä ainakin mielestäni puen lapset nätisti mutta sään mukaan. Kumisaappaatkin voi olla kauniit!

Suomalaiset on niin opetettu aliarvioimaan itseään korostamalla aina, kuinka muualla sitä ja sitä. Matkustan usein ulkomailla eikä ne lapset siellä ole oikeasti sen paremmin puettuja (mun silmääni) kuin täälläkään!

Vierailija
34/87 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vaikka kuinka ostaisi kirpparilta vaatteita voi kuitenkin katsoa, että ne sopivat edes jollakin lailla keskenään yhteen. Ei siis punaista paitaa, sinisiä housuja, vihreitä sukkia yms. värikirjoa tarvitse kerralla tumpata päälle.

Minä ostan paljon vaatteita lapsille alennusmyynneistä. Silloin saa laadukkaita vaatteita edullisesti. Minulle on moni tullut sanomaan, että teidän lapset on aina puetu niin sievästi.

Silti puen lapset mielestäni tilanteeseen sopivasti eli ei ne lapset missään juhlavaatteissa kulje. Mutta esim. kaupungille ei lähtä ostoksille toppapuku päällä, vaan laitetaan villkangastakki, samettihousut/farkut, sievä neule jne.

Kiva, että myönsit edes, että merkittömätkin vaatteet voivat olla tyylikkäät....

Vierailija
35/87 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännöllisyys on tietysti hyvä asia, mutta kuten joku jo sanoikin, tuntuu että täällä mennään välillä äärimmäisyyksiin. Kyllä käytännöllisiäkin vaatteita saa sievinä, ja sen verta monen värisinä ettei luulisi olevan ylivoimaista ostaa esim. pipoa ja rukkasia jotka sopivat muiden ulkovaatteiden väriin. Samanlaista valintaa voi tehdä niiden kirppis- ja marketvaatteiden kanssa, sen tiedän kokemuksestakin koska meilläkään ei ole suuria summia laitettavaksi lastenvaatteisiin. Siksi toisekseen, kyllä esim. sammareita saa myös pehmesätä kankaasta ja säädettävällä kuminauhavyötäröllä (kohtuuhinnalla vielä) joita ainakaan omat lapset eivät ole valittaneet epämukaviksi.

Meillä muuten hienoimpia vaatteita pidetään paitsi kylässä, myös kotona, koska kotona on helpompi katsoa ettei lapsi sottaa vaatteita. Tarhaankin laitetaan aina toisiinsa sopivat vaatteet, enkä ole kokenut sitä mitenkään vaivalloiseksi.

Vierailija
36/87 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin monessa etelän maassa tytöt puetaan ihan pienestä hirveisiin prinsessapitsirusettihörhelövaatteisiin korvakoruineen päivineen. Ei ole mun makuun, tykkään pelkistetymmästä tyylistä.

Vierailija
37/87 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niitä löytyy jopa ihan fiksun näköisiä.

Vierailija
38/87 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kolmen lapsen perheessä osa vaatteista on isosisaruksilta perittyjä eivätkä aina uusien vaatteiden kanssa tismalleen rimmaa. En kuitenkaan työssäkäyvänä äitinä ihan oikeasti jaksa käyttää aikaa siihen, että stailaisin lapset aina viimeisen päälle. Käytän mielummin vähän vapaa-aikani lasten kanssa.

En jaksa välittää jos siskolta perityt rukkaset/hatut/kumpparit eivät vättämättä soinnu uuden haalarin kanssa, pääasia että on lämmintä, kuivaa ja muutenkin käytännöllistä vaatetta puistossa päällä. Tosin ei meidän lähipuistossamme juuri kukaan vaatteillä koreile, olenkohan pari lasta nähnyt koko kaupungissa päällään Reimatec juuri kyseiseen haalariin sopivin asustein. Ilmeisesti pk-seudulla on enemmän varustelukilpailua mitä ulkovaatteisiin tulee. Täällä näkee paljon lapsia 90-luvun haalarit päällään, joten minun lapseni uusissa Lassieissaan ovat muodin huipulla, hiukan epäsointuvien asusteidenkin kanssa :o)

Vierailija
39/87 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viisi alle kouluikäistä lasta , eikä tulisi mieleenkään ostaa jokaiselle kaikki vaatteet uusina! Tärkeintä että vaatteet ovat käytännöllisiä, kestäviä ja ehjiä.

Vierailija
40/87 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi siis joku ostaa uuttakin, että saa kirpparilta hyväkuntoista! :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi