Tyttöjen luistimista
Mietin tässä, hankkiako eskarilaiselle kaunoluistimet vai harjoitusluistimet. Viime talvena oli jäällä muutaman kerran harkkareilla. Taitoa oli sen verran että pysyy pystyssä jotenkuten, potkii vauhtia satunnaisesti ja liukuu ehkä metrin:)
Osaisiko joku viisaampi neuvoa, onko merkitystä kummanlaiset luistimet tämän tasoisella opettelijalla on? Käytettynä näyttäisi olevan paremmin tarjolla tavallisia piikillisiä luistimia kuin noita piikittömiä harjoitusluistimia.
Kommentit (13)
kunnon hokkarit vaikka onkin tyttö. Oppii ainakin luistelemaan kunnolla. Älä kaunoluistimia, ei tartte piikkejä ja harjoitusluistimet ei mielestäni enää ole eskarilaiselle hyvät eikä kyllä pienemmillekään. Omilla (2 poikaa ja 1 tyttö) kaikilla hokkarit.
Hyvä ajatus muuten, mutta olen varma, että tämä prinsessa ei suostuisi hokkareita laittamaan jalkaansa:/ On siis sen verran tyttömäinen...
Ehkä päädyn sitte noihin tavallisiin piikillisiin kaunoluistimiin.
t. ap
Jos piikilliset niin esim risport on ihan ok. Hokkarit voi muuten maalata valkoisiksi tai vaikka vaaleanpunaisiksi jos haluaa...
Noi Risportit maksaa yli 100 euroa uutena. On lisäksi aika painavat, meillä meni pitkään ennen kuin tottui painoon. Ihan ekoiksi luistimiksi on aika jytkyt.
Meillä on perheessä kaksi taitoluistelijaa ja silti ulkojäillä ollaan luisteltu ihan sellaisilla urheilukaupan kaunoluistimilla tähän asti. Nyt harkitsen osatavani ekaluokkalaiselle jostain käytetyt taitoluistimet kun on totunut niillä luistelemaan.
niin osta tavan kaunoluistimet, mutta hiotuta ainaki se alin piikki pois terästä!!! Älä osta harjotusluistimia, niillä ei tee mitään.
Piikin pois hionta on sen takia tärkeää, että lapsi oppii oikean luistelutekniikan eikä potki vauhtia niinku ois potkurilla liikenteessä! Myös kaikki piikit voi hioa pois, niitä ei tarvita muussa ku piruettien yms. kaunoluistelussa tehtävissä tempuissa ja tuskin vielä toisena luistelutalvena semmosia tehdään ;)
harjoitusluistimilla ei tee mitään? Ovatko ne huonolaatuisia? Terä tinasta? Vai miks niil ei tee mitään?
Kaikkien, joilla ei ole tosi hyvä tekniikka, kannattaa poistattaa ainakin se alimmainen piikki. Sen kanssa tulee vain huono tekniikka ja jää pilalle. Sen piikin saa pois, kun vieluistimet teroitettavaksi.
Harj.luistimet ei ole hyvät, harvoin tukevat jalkaa oikein...ovat lelut oikeisiin luistimiin nähden. Hokkareita saa vaikka minkä värisinä, eivät nykyään ole enää vaan mustia. Kaunarit ei opeta oikeata luistelutekniikkaa, ja piikit on vaan tiellä ja tökkivät jäähän ja varsinkin takaosa on ikävän tuntuinen kun kaatuu, takapuoleen jää kipeitä mustelmia... itse sain hokkarit pienenä muutamien ikävien kaunari kokeilujen jälkeen, ja edelleen hokkareilla luistelen. Siskontytölläkin on punaiset hokkarit. Myöhemmin voi ostaa kaunarit kun on oppinut hyvin luitelemaan. Ja hokkarit voi vaikka koristella kimaltavilla ja värikkäillä luistinnaruilla.
Harj.luistimet ei ole hyvät, harvoin tukevat jalkaa oikein...ovat lelut oikeisiin luistimiin nähden. Hokkareita saa vaikka minkä värisinä, eivät nykyään ole enää vaan mustia.
Luulen että ap tarkoittaa juuri niitä puhuessaan harjoitusluistimista, siis tämän tyylisiä: http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?prod…
Ne eivät ole hokkarit, hokkarit ovat niitä musta-valkoisia kohloja, joita pojat käyttävät.
Puhuin hokkareista. Niitä on muunkin värisiä kuin mustia. esim punaisia ja valkoisia, hopeisia.
Eivätkä ole kohloja jos ovat oikean kokoiset, usein pojilla on aivan liian suuret hokkarit jalassa ja liian löysällä nilkoista.
ps. olen pelannut itse lätkää yli 20 v. tiedän mistä puhun.
mutta huonoillakin luistimilla oppii moni luistelemaan.
Olen seurannut työni puolesta monen lapsen luistelutaipaleen alkua ja väitän, että ne, joilla on hokkarit oppivat luistelemaan nopeammin ja paremmin muilla välineillä luisteleviin verrattuna.
Meillää 1 poika ja 2 tyttöä ja kaikki luistelevat hokkareilla. Ja hyvin luistelevat. Tosin tuo vanhempi tyttö omaa myös kaunoluistimet kun halusi, mutta luisteli vain pari kertaa ja halusi hokkarit takaisin. Kauniksia ei tullut ennen kuin osasi luistella, mutta eipä tuo niitä pyytänytkään.
Jos kimallusta yms. haluaa, niin voihan niitä hokkareita tuunata. Mutta eiköhän pääasia niissä luistimissa ole se luistelu ja sopivuus, eikä ulkonäkö. Sitä voi yrittää lapsellekin opettaa. Urheiluvälineet pitää olla tarkoituksenmukaiset ja sopivat.
Tuosta että ne joilla on hokkarit oppivat luistelemaan nopeammin ja paremmin. Olisiko osittain niin että ne vanhemmat, joista luistelutaito on tärkeä taito ja itsekin luistelevat, panostavat enemmän lasten luistimiin ja useinmiten pitävät parempana että lapset aloittavat hokkareilla, juuri tekniikan löytymisen vuoksi. Nämä vanhemmat voivat myös opastaa vapaa-aikanakin enemmän lapsia ja viedä luistelemaan. Ja usein nämä vanhemmat ovat itse urheilullisia ja näiden vanhempien lapset myös ovat urheilullisempia. Eli kyseessä ei ole pelkät luistimien aiheuttamat erot....
Oikeasti kun itse käytän molempia luistimia, niin huomaa että ovat erityyppiä ja eri tarkoitukseen. Hokkareilla pääsee oikeasti kovempaa kuin kaunoluistimilla (ainakin minä pääsen ja ero on kohtalaisen huomattava). Kaunoluistimilla sitten onnistuu pitkät liu'ut ja muut vastaavat paremmin (ja ovat loistavat kun luistelee taaperon kanssa hiljaaaaa). Riittää että katsoo terien pituuksia ja malleja (kaunoluistimissa pitkät ja tasaiset ja matala jäävara, kun hokkareissa lyhyet, hyvin kaarevat ja korkeampi jäävara). Ja kyllä ne kaunoluistimet ovat vielä ihan eri asia kuin taitoluistimet (ne selvästi painavammat).
Olen seurannut työni puolesta monen lapsen luistelutaipaleen alkua ja väitän, että ne, joilla on hokkarit oppivat luistelemaan nopeammin ja paremmin muilla välineillä luisteleviin verrattuna.
joulupäivän aamuna käytiin ekan kerran treenaamassa ja illalla kun mentiin uudestaan, osasivat jo luistella.