Kuvitteleeko joku, että asuntojen hinnat Hgissä laskee ikuisiksi ajoiksi? :O
Jos siis ylipäätään kauheasti laskevat lähiaikoinakaan...
En voi uskoa, että joku voisi sillä tavalla ajatella. Voi olla, että tulee hintataantumaa ja hinnat jopa laskevat, mutta kyllä ne taas nousevatkin - jos ei heti, niin 5-10 vuoden sektorilla ihan taatusti.
Me ostamme asunnon pidemmäksi aikaa, ei vuoden tai parin (tai voitontavoittelun) takia. Sen vuoksi en todellakaan jaksa murehtia, mikä sen arvo on ensi tai seuraavana vuonna.
Voihan se olla, että voitontavoittelulla saisimme jotain enemmän, mutta kun se ei ole tarkoitus.
Me hankimme asunnon elämää, ei rahankeruuta varten.
Kommentit (65)
noin isoa eroa. Tinkivaraa jätetään tietty jonkun verran aina, mutta sekään ei ole mikään arvonnousu.
5
Jos on hyvä tsäkä, niin sitä ostaa silloin kun hintakäyrä on alhaalla. Ja myy, kun se on huipussaan. Nyt moni odottelee sitä laskua ja markkinat ovat hyytymässä. Ainakin ympäryskunnissa on jo pientä laskua tapahtunutkin omakotitalojen osalta.
Vierailija:
Opetus historiasta: hintojen laskua ei tapahdu.
.
Kerroin tämänhetkisen tilanteen alueella, jota seuraan. Tiedän myös että ko. alueella todella myytiin vuosi sitten aivan vastaavia asuntoja ja heti tuolla 450 000 euron hinnalla. Nyt myydään jopa hintaan 350 000 euroa. Ja hinnalla 400 000 ko. asunnot roikkuvat myytävänä pitkään.
3
että neuvon nimenomaan millä Helsingin hyvällä alueella on fiksua odottaa hyvää asunto-ostosta kohtapuoliin??
Kuule, ota ihan itse selvää ja käytä päätäsi!
21
muuten olet vain surkea haaveilija jolla on rahaa ja asunto vain virtuaalitodellisuudessa.
pitkään sitä hinnanlaskuaan jos alle puolen miljoonan asunnolla meinaa tehdä sadantonnin tilin odottamalla. Ostamalla nyt ja myymällä viiden vuoden päästä voisi olla paremmat mahdollisuudet. Tosin jos kuvitttelee, että pyynnin ja maksetun hinnan välinen erotus kuvaa asuntojen hintojen kehitystä, niin lienee parempikin vain odotella.
Tämä on kuule netin keskustelupalsta, eikä mikään tuomioistuin. Sitäpaitsi oikea termi on -velvollisuus, eikä -taakka.
Mitä se minulta on pois, jos joku nyt ostelee! Sitä enemmänhän niitä epäonnistuneita kauppoja on sitten, minkä seurauksia keräillä.
3
Odottelen, että alueen hinnat laskevat. Ne laskevat varmasti. Aiomme ostaa sieltä asunnon pitkäaikaiseen käyttöön, joten minulla on varaa odotella. Asumme jo nyt velattomassa talossa Helsingissä ja uuden asunnon rahat kasvavat koko ajan sijoituksissa, joten mitään kiirettä _minulla_ ei todellakaan ole.
3
mutta kuten totesin, voit väittää mitä tahansa mutta kun tulee aika katsoa mitä sinulla on sanojesi vastineeksi, peräydyt. et voi paljastaa asuinaluetta jotta näkisimme kaikki onko hinnanlaskussa perää.
siksi olet ainakin minulle vain tyhjän huutaja (jos sallit kielikuvan).
Todistustaakka-sanan käyttö on outoa, koska täällä ei tarvitse todistaa (tämä ei ole tuomioistuin) ja taakaksi en tätä miellä.
Olet tainnut juuri ostaa ylihintaisen kämpän, kun noin kiihdyit. Se taas ei ole minun syyni!
3
jotain tiettyä aluetta. Panee Oikotielle hauksi ja tilaa sähköpostiinsa uudet ja muuttuneet. Siitä selviää aika nopsaan mikä missäkin liikkuu, mikä ei ja mikä on tällä hetkellä hintapyyntöjen suunta. Ainakaan se ei ole ylöspäin...
muttet voi paljastaa onko väitteissäsi perää. taidat vain haaveilla, mutta sallittakoon se sinulle! täällä netissähän voi helposti esittää olevansa miljonääri eikä tarvitse antaa tilitietojaan todisteeksi siitä.
Eiköhän asioiden oikea laita sinullekin tässä vähitellen ihan uutisista ja muusta mediasta valkene.
3
Ilmeisesti jonkun mielestä asuntokauppa ja basaarikauppa Turkissa ovat ihan suoraan verrainnollisia asioita: tuotteella ei ole ns. oikeaa hintaa, vaan turisti maksaa joka kerta tyhmänä ylihintaa - vaikka sitten tinkisikin.
Minä ajattelen asian niin, että olen valmis maksamaan tuotteesta/tavarasta/asiasta/palvelusta jonkin hinnan, jonka sopivuuden määritän itse. Sitä hintaa eivät siis määrää markkinatalous tai pörssikurssit. Tottakai ne voivat _vaikuttaa_ hinnanmuodostukseeni, mutta en ikinä ajattele maksavani jostakin yli- tai alihintaa.
Me ostamme asunnon nyt ja maksamme siitä 310 000 euroa. Haluamme tehdä kaupat nyt, sillä:
- tällä alueella vastaavia tilaisuuksia tulee aniharvoin
- asunnon pohjaratkaisu on loistava ja voimme vaikuttaa siihen/materiaaleihin
- tarvitsemme ja haluamme asunnon nyt, ei joskus tulevaisuudessa
Niinpä meille tuo 310 000 on aivan sopiva hinta. Jos hinnat laskevat ja asunnon arvo on vuoden kuluttua 250 000, niin en todellakaan aio itkeä. Vuoden päästä emme kuitenkaan tätä asuntoa saisi.
Onko oikeasti niin vaikea ymmärtää, että kaikki eivät ajattele asuntoa sijoituskohteena ja laskelmoi hankinta-aikaa viimeisen päälle?
jo tehtyjen kauppojen hinnatkin. Ei siis pelkät pyynnit. Niistä voinee katsoa neliöhintojen kehityksen. Hesarin viime syksyisen artikkelin mukaan hinnat ovat pääkaupunkiseudulla viime vuonna kallistuneet yli 6 prosenttia. Sitten 90-luvun alun ei odottamalla ole päässyt voittoa tekemään, mutta ehkäpä #3 on oikeassa. Vähän vaan naurattaa ne jotka ovat täälläkin useita vuosia puhuneet " asuntokuplan" puhkeamisesta ja odotelleet. On todella mennyt raha hukkaan. Tulevaisuutta ei meistä tiedä kukaan, mutta jos edellisestä hintojen laskusta on kohta 20 vuotta, niin en kovin radikaalia muutosta kyllä menisi ennustelemaan. Ainakaan niin, että noin pienellä sijoituksella pääsisi sadan tonnin voittoihin.
paremmin tuottaviin sijoituksiin. Eivät siis mene mitenkään hukkaan.
...seuraavalle sukupolvelle tulee entistä enemmän rahaa käyttöön (perinnöt). Tämä puolestaan on omiaan nostamaan hintoja siellä, missä kysyntä ylittää tarjonnan (Hki ja erityisesti ns. hyvät alueet).
Te suostuitte maksamaan sen minkä maksoitte, se on siis " oikea" hinta. Ehkä olitte tinkineet, tai sitten joku muu olisi voinut onnistua tinkimään hinnan alaspäin.
Vierailija:
Ilmeisesti jonkun mielestä asuntokauppa ja basaarikauppa Turkissa ovat ihan suoraan verrainnollisia asioita: tuotteella ei ole ns. oikeaa hintaa, vaan turisti maksaa joka kerta tyhmänä ylihintaa - vaikka sitten tinkisikin.
i]
" ..paremmin tuottaviin sijoituksiin. Eivät siis mene mitenkään hukkaan."
mutta missä asuu ihminen joka sijoittaa rahat " paremmin tuottaviin sijoituksiin" ?
Sinä sanoit viestissä #14. Pyyntihinnan ja ostohinnan erotus ei kerro mistään muusta kuin pöljästä myyjästä tai osaamattomasta välittäjästä.
5