Osa porukasta näköjään luulee, että fyysinen kajoamattomuus tarkoittaa löysää kuria.
Meillä ainakin on melko tiukka kuri, mutta kukaan perheessä ei saa toista satuttaa.
Kommentit (96)
ihminen, ja reippaan annoksen! Koskee väärään esineeseen ja lyödään.. Joopajoo, sitähän tässä itse kukainenkin ajaa takaa, että ykskin väärä sana ja remmi heiluu niin että selkänahda on rullalla!
Vierailija:
ihmetellään, kun veli tappaa siskonsa! Jos kotona on löyhä suhtautuminen väkivaltaan, lapsi koskee väärään esineeseen ja häntä lyödään. Totta kai lapsi isona näitä omaksumiaan keinoja pistää käytäntöön ja tappaa vaikka koska väkivalta on opittu käyttäytymismalli jos tulee tukala tilanne.
Koulumaailma ainakin on muuttunut rauhallisemmaksi mitä lapsimyönteisemmäksi maailma on muuttunut..
oikeasti kasvattavat, saavat siis aloittaa kaiken alusta ja " ansaita" sen pikkuterroristin kunnioituksen.
" Terve auktoriteettiasema suhteessa (omiin tai muiden) lapsiin ei perustu pelkoon vaan aitoon kunnioitukseen, joka on jokaisen itse ansaittava."
Muuttunut rauhallisemmaksi? HÖPÖHÖPÖ.
t. opettaja
Vierailija:
Koulumaailma ainakin on muuttunut rauhallisemmaksi mitä lapsimyönteisemmäksi maailma on muuttunut..
jompaakumpaa lastani, olen keskustellut asiasta lapsen äidin kanssa ja hän on useaan otteeseen KESKUSTELLUT siitä lapsensa kanssa. No, eipä ole mennyt jakoon. Muutama viikko sitten minä kielsin tätä poikaa ja ei taaskaan totellut, joten otin tyynen rauhallisesti tukasta kiinni ja ohjasin jäähypenkille ja kertasin meidän säännöt. Eipä ole tuon jälkeen lyönyt ja käy meillä leikkimässä edelleen mielellään. Puhuin asiasta jälkeen päin pojalle ja kerrattiin vielä miksi tukistin ja sovittiin leikkimisestä. Ei tuntunut traumoja saaneen.
tai jos lapseni olisi hoidossa/kylässä ja siellä aikuinen tukistaisi lastani tai raahaisi hiuksista nurkkaan, ottaisin varmaan yhteyttä poliisiin. Tai ainakin aikoisin ottaa, ja varmaa olisi ettei ikinä koskaan enää sen jälkeen se ihminen olisi lapseni kanssa tekemisissä.
En ole koskaan satuttanut lastani, enkä voisi kuvitellakaan satuttavani, eikä sitä takuulla tee kukaan vieraksaan aikuinen, jotain rajaa sentään!!
Meillä viedään lapsi jäähypenkille kädestä kiinni pitäen.
En edes saanut raivaria vaan tyynen rauhallisesti tein minkä tein ja istutin jäähylle ja kerroin miksi tukistin. Mm. puhuminen ei auta, jos lyöminen ei lopu ei meille enään saa tulla leikkimään vaikka mukava poika muuten onkin.
En erityisesti kannata fyysista kurittamista, mutta muu oli jo kokeiltu ilman tulosta moneen kertaan. Nyt näytti tepsineen.
Omille lapsillenikin olen aina yrittänyt muut konstit ensin ja hartaasti, mutta joskus on käynyt niin, että ei vaan mene jakeluun vaikka kuinka puhut. Olen varoittanut etukäteen, että tukistan jos et nyt usko. Joskus olen joutunut tukistamaan ja todennut valitettavasti, että tehosi. 69.
Nimim. olen tukistanut äitiäni...
Ei pelkkä jäähykään kerrasta tehoa aina. Kasvattaminen on juuri sitä asioiden toistamista.
Hyvin tehoaa eikä tarvitse pahoinpidellä ketään. Uskomatonta käydä käsiksi tuolla tavalla vieraaseen lapseen!
Ei ole auttanut. En enään keksinyt muuta, kaikki koitettu, myös äiti kokeillut kaiken. Oli viimeinen konsti, mutta oliko se nyt aivan kamalaa kun kerran auttoi ja poika on ollut meillä sen jälkeen leikkimässä monta kertaa uudelleen ja kysyy että saako tulla taas seuraavana päivänä? 69
" Kysymys on siitä, että lapselle on oltava mahdollista asettaa rajat keinolla millä hyvänsä. Ja oletpa itse kuinka viisas ja täydellinen kasvattaja tahansa, kaikki TOISET eivät tähän pysty aina 100% sanallisin/ei-fyysisin keinoin.
Kun tuota ei-fyysistä kasvattamista kohti ollaan koko ajan menty luulisi, että se olisi jo todistanut itsensä ylivertaiseksi kasvatusmetodiksi. Näinhän ei kuitenkaan ole, vaan kouluissa ja kaduilla hilluu kasvava määrä tenavia, joille kuria ei saa MILLÄÄN. Inhottavia, kiroilevia, muita pelottelevia räkänokkia joiden äidit takuulla kirjoittelee tällä palstalla. "
Mulla on itselläni sen verran vahva luontainen auktoriteetti, että mun lapset kyllä uskovat mun sanaani. Kaikilla sitä ei todellakaan ole, ja kaikkein hirveimpiä on nössövanhempien lapset, jotka pompottavat vanhempiaan miten sattuu, ja vanhemmat ovat sitä mieltä, että koulunhan se ne lapset pitäisi kasvattaa... vaan kuinka kasvattaa, kun räkänökka siellä pieksee opettajaa ja tietää tasan oikeutensa, että HÄNEEN ei saa koskea.
Ihan jokaisella ihmisellä on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen, mutt asiinä vaiheessa kun toistuvasti toisen koskemattomuutta rikkoo, sen omansa myös menettää. JA sen pitäisi olla joka pennulle selvä. JOs ei se mene sanomalla perille, niin sitten vaikka selkäsauna.
Paiskot pitkin seiniä? Lyöt? Tukistatko myös omia lapsiasi? Entä kun heidän kohdallaan se ei enää riitä?
Kun älykkyys loppuu niin väkivalta alkaa...
Etkö ap. ihan oikeasti keksi mitään muuta tapaa miten voisi lasta fyysisesti kurittaa, kuin se että ensin huudetaan ja sitten yht´äkkiä lyödään?
AP. hei, mä TIEDÄN, että kun sä viet lapsesi jäähylle, niin se tapahtuu silleen, että sä vaan meet ja sieppaat lapsen ja tyrkkäät sen pimeään kellariin määrättömäksi ajaksi, eikö niin?
Vierailija:
Vierailija:
niinhän niistä sun kullannupuista kasvaa vaikka mitä rinsessoja!
ja jos lapsi lyö esimerkiksi vieraita, niin sekin vain " olankohautuksella" ohitetaan, heh, mitäs tuosta!Jos lapseni lyö toista, menen tilanteeseen, ja sanon lapselle, että ketään ei saa lyödä, koska se sattuu. Kehotan lasta pyytämään anteeksi. Mikäli lapsi niskuroi, vien hänet myös pois tilanteesta.
ap
Kyllä mun lapset ainakin osaaat asettua toisen lapsen asemaan. JOs oma lapseni on vaikka ottanut jotain toisen kädestä, niin otan sen omaltani pois ja annan takaisin. Ja lapseni kyllä ymmärtää kun selitän, että toiselta ei saa ottaa ja toiselle tulee paha mieli kun kädestä otetaan.
Lapseni siis ymmärtää sen SIITÄ HUOLIMATTA, että itse otin tavarn häneltä pois. EI jää vaan tyhmänä ihmettelemään, että nyt äiti otti minulta kädestä.
Ihan sama se on jonkun läpsimisen/puremisen tms. kanssa. Lapsi ihan varmasti tajuaa, että se läpsiminen sattuu toista, jos kielloista huolimatta hän ei ole lopettanu, ja sen jälkeen hän saa itse tuta miltä se tuntuu.
Vierailija:
Jos oma lapseni ei uskoisi, vaan menisi uudestaan lyömään, lähdemme kotiin, ja selitän hänelle myös miksi.ap
tyhmiä, mutta välillä tosi kovapäisiä. Yritän siis aina muut kostit ensin.
Naapurin poikaa en aio nostaa seinille vaan on sovittu, että jos vielä kerrankin lyö, ei tule enään meille. Nyt ei siis pitkään aikaan ole lyönyt. Ei ole osannut selittää koskaan miksi lyö. Toivoisin, että tuosta olisi oppinut, koska yleisesti ottaen muuten on ihan mukava poika ja lapset leikkivät mielellään yhdessä. Se lyöminen vaan ennen alkoi aina leikin kestäessä n. tunnin ja sitten omalta lapselta hirveä itku. Joskus naamassa myös kynnen jäljet. 69
Loppujenlopuksi niitä lapsia ei tarviste kasvattaa kuin sen 18 vuotta. Ei kannata ottaa niin tosissaan, että tekeekö niistä kunnon kansalaisia vai ei. Jos kerran on miljoonat kerrat asiat selittänyt ja lasta ei kiinnosta niin päästäkää irti, antakaa lapsen olla. Ei siihen kannata mennä puhumista enempää puuttumaan. Jos koulussa sanotaan, että teidän lapsi potkii ja kiusaa pienempiä niin ainakin voitte sanoa puhuneenne. Perheneuvolassakin voi käydä puhumassa ja psykologilla vaikkapa koko perhe yksn tai yhdessä. Kun ei jaksa enää puhua niin on laitoksia johon laittaa lapset jotka ei kuuntele puhetta. Siellä niille on mukavat huoneet kaltereilla ja lukitut ovet ja saavat puhua ammatilaiselle.
Vierailija:
tai jos lapseni olisi hoidossa/kylässä ja siellä aikuinen tukistaisi lastani tai raahaisi hiuksista nurkkaan, ottaisin varmaan yhteyttä poliisiin. Tai ainakin aikoisin ottaa, ja varmaa olisi ettei ikinä koskaan enää sen jälkeen se ihminen olisi lapseni kanssa tekemisissä.En ole koskaan satuttanut lastani, enkä voisi kuvitellakaan satuttavani, eikä sitä takuulla tee kukaan vieraksaan aikuinen, jotain rajaa sentään!!
Jos sun lapsesi jatkuvasti rettelöisi kylässä, ja naapuritn äiti pystyisi johonkin mihin sinä et (=pistämään lapsesi kuriin), niin sen jälkeen riistäisit lapselta sen kaverisuhteen? Todella fiksu äiti.
Ihan vakavissaanko joku kuvittelee tekevänsä lapselleen suorastaan palveluksen tukistamalla häntä? :O Onneksi muutama järjenäänikin mahtui vastaajien joukkoon, esim. tämä oli osuvasti kirjoitettu:
Minäkään en muuten oikein tajunnut, mikä siitä kylässä olleen miehen teosta teki jotenkin hienoa...? Sehän oli tosi överi reaktio! Vanhemmilla oli juu selvästi kyllä pallo hukassa kasvatuksen suhteen, mutta taatusti ihan pelkkä silmiin katsomiinen ja tiukka sanominen olisi tepsinyt siinä tilanteessa. Harva lapsi ei noteeraa vieraan aikuisen komentamista, ellei hän ole jossain raivarissa. Ja raivariin taas auttaa syli paremmin kuin satuttaminen. Tukistaminen oli tuossakin esimerkissä totaalisen turhaa. Ja mainittakoon nyt, että itse tulen perheestä, jossa ei IKINÄ tukistettu saati läpsitty ketään tahallaan. Ei tulisi pieneen mieleenkään satuttaa omiakaan lapsia, ja hyvinpä nuo näyttävät käyttäytyvän paitsi kotona myös koulussa ja vapaa-ajallaan.
Aikuisen on osattava asettaa rajat ilman väkivaltaa. Jos siihen ei itse kykene, on haettava apua. Sitä saa, kun älyää pyytää.