Alkava psykoosi(ko)?
Osaako kukaan sanoa mikä mulla voisi olla? Vauva täyttää kohta vuoden ja "oireet" alkoivat muutama kuukausi sitten, aina olen ollut herkkä mielinen ja lääkityskin löytyy. Olen viime kuulaudet käyttäytynyt todella oudosti, koko ajan täytyy tehdä jotain tavoittelen täydellisyyttä siivoan koko ajan järjestelen paikkoja jos lastensuojelu tulee ovesta sisään, en tiedä miksi pelkään tälläistä sillä mitään tekemistä meillä ei ole lasun kanssa ollut (kai pelkään että he vievät lapseni pois). Koko ajan syyttelen itseäni kuinka huono äiti olen. Tuntuu että naapurit vainoavat meitä , esim äsken kuin näin naapurin puhumassa pihalla puhelimeen olin varma että hän puhuu poliisien kanssa koska olimme hetki sitten tapelleet mieheni kanssa. Saan ihmeellisiä raivokohtauksia ja mieliala aaltoilee todella voimakkaastii, en pysty nukkumaan , uni ei vain ota tullakseen. Lisäksi minulla on jonkinnäköisia pakkotoimintoja, pitää laskea vessanpöntön kansi viisi kertaa ja pitää katsoa että vauva hengittää kymmenen kertaa ennenkuin menen nukkumaan (muuten jotain pahaa tapahtuu. Jos matkustan bussilla minulle saattaa yhtäkkiä tulla voimakas tunne että bussissa on pommi ja alan tarkkailemaan muita ihmisiä. Tuntuu että ei ole voimia tehdä mitään ja elämä on yhtä pelkäämistä. Teksti varmaan kuullostaa että olisin täyshullu ja siltä tuntuukin, päälleppäin katsotttuna olen kuitenkin aivan normaali pienen lapsen äiti enkä ole puhunut näistä asioista edes miehelleni. Mikähän minua vaivaa haluaisin itseni vain kuntoon ja elää normaalia elämää tu ntuu että voimat loppuu.
Kommentit (32)
Väsynyt, stressaantunut ja masennusoireita.
Mulla alkoi tulla irrationaalisia pelkoja kun lapseni kuoli - ja jo vähän sitä ennen. Ei ihminen kaikkea oireilematta kestä, oireisiin kannattaa hakea apua.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 14:16"]Mulla on pakko-oireita eikä niihin kyllä liity mikään vainoamisen pelko.
[/quote]
En usko että mulla pelkästään pakko-oireinen olisi, vaan että taustalla olisi jotain muutakin ja yritän noilla pakkotoiminnoilla jotenkin alitajuisesti masennusta/ahdistista lievittää?
Ap
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 14:02"]Vaikeassa masennuksessa voi olla psykoottisia piirteitä, samoin pakkoajatuksia. Masennuspotilas ei silti välttämättä ole "paukahtamassa psykoosiin" tai täytä pakko-oireisen häiriön kriteerejä (OCD). Mutta jääkön diagnosointi lääkärille, jonne ap hakeutuu. Tai on luultavasti hakeutumatta. Ei näytä enää ketjuun palaavan itse.
[/quote]
Psykoosi ja pakko-oireinen ovat kaksi eri asiaa.
[/quote]
Aivan. Enpä ole samaksi asiaksi väittänytkään. Näitä arveluja vain on nostettu esille. Jonkinlaisen toistuvat toiminnot ja ahdistuksen lievittäminen rutiineilla ei vielä mielestäni ole pakko-oireisuutta tautina, sen sijaan se voi kyllä kertoa ahdistuneisuudesta ja masennuksesta.
Ap ei ole psykoottinen. Jos olisi, hän luultavasti kertoisi täällä tuohtuneena miten kukaan ei usko, että hänestä todellakin puhutaan ja miten muut ovat sekaisin päästään.
Tuttuja nuo hänen oireensa. Olen itse kokenut saman erottuani nuorimman syntymän yhteydessä. Tuntui kuin huoneessa olisi tlimääräinen henkilö, ohi vilahtaisi joku. suoritin täydellistä äitiyttä ja silitin alushousutkin, kunnes en jaksanut enää kuon itkeä ja kohta en sitäkään.
Selvisin kotiavulla, MTT:n terapeutin avulla ja sillä, että sain lapsille hoitoapua, pääsin kerran viikossa 2h uimahalliin yksin. Olin uupunut.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 13:25"]
Pakkooireyhtymä?
[/quote]
Se on pakko-oireinen häiriö.
Kuulostaa bipolaarihäiriön sekamuotoiselta tai hypomaaniselta jaksolta, onko tällaisen mahdollisuutta tutkittu sulta? tai sitten psykoottinen masennus.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 13:34"]
Kuulostaa psykoosin ensioireilta. Hyvä, että tiedostat tilanteet, nyt on siis aika hakea apua. Mene tk-lääkärille,msieltä ohjataan sinut eteenpäin. Älä jää odottamaan, jos psykoosi alkaa, et enää siinä vaiheessa tunnista omaa sairauttasi ja tilanne esim. kotona kärjistyy.
Terv. psyk sh
[/quote]
Kyllä psyykottinen ihminen yleensä tiedostaa sairautensa tilan, vaikka harhoja ja ajatusvääristymiä esiintyykin. Pelkkää mutuilua psyk sh.lta.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 15:01"]Kuulostaa bipolaarihäiriön sekamuotoiselta tai hypomaaniselta jaksolta, onko tällaisen mahdollisuutta tutkittu sulta? tai sitten psykoottinen masennus.
[/quote]
Ei ole tutkittu mutta lääkäri kyllä epäili tuota kaksisuuntaista. Mitää diagnoosia en siihen saanut kuitenkaan. En osaa sanoa meneekö masennus ns. Jaksoittain niinkuin kaksisuuntaisessa, voi olla kyllä että lääke mitä syön vaikuttaa tuohon, vaikka muuten siitä ei paljon apua ole mielestäni ollut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin ja positiivista tässä on se että tiedostan että kaikki ei ole hyvin ja että pelkoni ei ole todellista (kuitenkin pidän sitä mahdollisena), toisin kuin tietääkseni psykoosissa oleva ihminen tiedostaisi.
Ap
Ahdistuneisuushäiriö? Paniikkihäiriömäinen? Ahdistuneisuushäiriössä voi olla noin että pelkäät ja sit pelko lisää pelkoa eli ahdistuneisuutta- ahdistuneisuushäiriö. Pakko oireita tulee eniten stressaantuneena. Veikkaisin ahdistuneisuushäiriötä. Hankkiutua silloin ahdistavista ja mieltänsä matalaksi aiheuttavista ajatuksista ja asioista. Positiivisuutta elämään ajatuksen kautta.
En lähtisi pelleilemään noilla asioilla. Kerro ilman muuta miehelle ja hankkikaa yhdessä apua. Suuret tsempit ja halaus.
Mulla on pakko-oireita eikä niihin kyllä liity mikään vainoamisen pelko.