tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19751)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa vain tarpeeseen, miettiä, mitä ostaa ja käyttää omat tavaransa ihan loppuun, siis siihen tilaan, että tavaran oikea paikka todellakin on roskiin heittäminen tai kierrättäminen oikealla tavalla, kuten esim. sähkölaitteiden SER. En itse halua vanhaa tavaraa, enkä myöskään myydä tai lahjoittaa mihinkään vanhoja tavaroitani tai muutakaan vastaavaa, joten yritän noudattaa edes tuota alussa mainitsemaani ja koen sen itselleni parhaaksi tavaksi.
Minella on kuitenkin asenne loppuun käyttämisestä huono. Itse käytin esim pesukoneen niin loppuun että jouduin huuhtelujen välillä itse kaatamaan ämpärillä uutta vettä sinne. Tosin pyykeistä ei tullut yhtä puhtaita.
Ei tuo vielä ole mitään loppuunkäyttämistä, pikkuvika, todennäköisesti pumpun uusimalla kone olisi jatkan
Joo en viitsinyt kaikkea kirjoittaa. Hävitin sitten kun siihen tuli lisäksi myös ohjelma kytkin vika. Siihen oli kerran takuuseen jo vaihdettu yksi ohjelma kytkin joka maksoi silloin mummon markoissa töineen noin vajaa 1500 munnon markkaa jos upo ei olisi korvannut sitä. Se takuuseen vaihdettu ohjelma kytkin meni rikki sen jälkeen kun olin muutaman vuoden täytellyt ämpärillä. Onneksi en vaihtanut vesi pumppua kun kytkin meni myös olisin hävinnyt paljon rahaa. Koneen sain ilmaiseksi ja takuukuitin mukaan siihen. Upo korvasi takuuseen aikaisemmin kun kone oli alle 4 vuotta vanha kun valitin. Ei koskaan enää upoa minulle.
Vierailija kirjoitti:
No sitten joudun olla ilman romuja, koska kolmellakin eurolla ostan mieluummin veskipaperia kuin juomalaseja ja juon sitte itse suoraan hanasta ja kaveri termospullon korkista. Sänkyä minulla ei eds ole, patja on lattialla, sekin oli jonkun tänne jättämä. Jos tää suuri tuholaiskeskustelu nyt vesittää köyhien avittamisen, ni mitenkäs sitte kontit, kierrätyskeskukset tai kirppikset saavat nekään toimia. Mutta joo näillä mennään, onpahan kevyt olo, kun ei omista yhtään mitään.
No sitten olet ilman mitään, mitä tänne valitat kuin keskenkasvuinen kakara? Sinunlaisellesi en antaisi mitään, ennemmin heitän roskiin. Niin epämiellyttävä ulosanti jo parin viestin jälkeen, että huh hei. Kannattaa muistaa tämä palaute, kun jossain vaiheessa huomaat, kuinka kunnolliset työpaikat jäävät aina saamatta.
Oletpas äkäinen..? Siis minullahan on osa-aikainen työpaikka opiskelupaikan lisäksi. Tulot vain ovat tosi pienet, kun lisäksi en saa kuin opintotukea. Kai tajuat miten pienillä tuloilla siis elän. Vuokran maksun jälkeen ei paljoa jää. Enkä todellakaan mitään ruinaa. Olet tosi ikävä ulosanniltasi. Mutta tuo kertookin sinusta jo kaiken, kun ennemmin heittäisit roskikseen tavaraa, kuin antaisit köyhille opiskelijoille. Sinunlaisiasi me kunnon opiskelijatytöt kutsumme tyhmiksi öykkäreiksi.
Tuo yksikin tuossa heittäisi romujaan mieluummin roskiin, kun antaisi tuolle köyhälle opiskelijatytölle? Säälittävää kun jotkut ihmiset sotkevat tunteitaan tavarasuhteeseensa.. tavara on vain tavaraa. Ihmisten pitäisi tajuta se. Minäkin annoin vanhan turhan polkupyöräni viereisen rapun pojalle, joka oli joskus minullekin pihalla urputtanut. Pojankin käytös muuttui kaupan päälle kohteliaaksi. Ja olisin kyllä antanut pyörän ihan kelle vain sitä tarvitsevalle, pääasia ettei se seisonut enää yhtään kauempaa käyttämättömänä pyörävarastossa. Mutta heittele sinä vain roiniasi roskapönttöön, kun et muuhun pysty tolla luonteellasi.
Mun äidin työkaveri sanoi kerran just noin että heittäisi mieluummin roskiin kaikki hienot tavaransa kuolinvuoteelta, kuin antaisi vieraille, koska hänellä ei ollut lapsia. Lisäksi hän vielä sanoi, että koska hänellä ei ole omia lapsia tänne jäämässä, niin hän aikoo kuluttaa surutta niin paljon kuin haluaa. Hän olikin varsinainen kerskakuluttaja. Oli ehkä katkera, jos ei ollut pystynyt lapsia saamaan ja ikäänkuin kosti sitä nyt maailmalle. Jospa tuo ulosanniltaan ikävä tätikin on katkera jostain? Mitäs pahaa tuo opiskelija muka on tehnyt?
Kannattaa muistaa tämä palaute? Siis miks ihmees hyökätä köyhän kimppuun noin? Kamala mitä ihmisiä onkin olemassa! Kyl mie ainakin voisin mielelläni auttaa toisia joillaa käyttötavaroilla ihan mielelläni. Tulisipahan ihan varmasti tarpeeseen ja käyttöön ja helpolla saisin jonkun mielen iloiseksi. Ei saa tuijottaa vaan omaa napaa tässä maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa vain tarpeeseen, miettiä, mitä ostaa ja käyttää omat tavaransa ihan loppuun, siis siihen tilaan, että tavaran oikea paikka todellakin on roskiin heittäminen tai kierrättäminen oikealla tavalla, kuten esim. sähkölaitteiden SER. En itse halua vanhaa tavaraa, enkä myöskään myydä tai lahjoittaa mihinkään vanhoja tavaroitani tai muutakaan vastaavaa, joten yritän noudattaa edes tuota alussa mainitsemaani ja koen sen itselleni parhaaksi tavaksi.
Minella on kuitenkin asenne loppuun käyttämisestä huono. Itse käytin esim pesukoneen niin loppuun että jouduin huuhtelujen välillä itse kaatamaan ämpärillä uutta vettä sinne. Tosin pyykeistä ei tullut yhtä puhtaita.
Ei tuo vielä ole mitään loppuunkäyttämistä, pikkuvika, todennäköisesti pumpun uusimalla kone olisi jatkan
Kuinka moni ihminen osaa uusia pesukoneen pumpun? Tietää millaisen pumpun tarvitsee, löytää kaupan josta saa sen ostettua, osaa purkaa pesukoneen ja irroittaa vanhan pumpun ja vaihtaa uuden sen paikalle?
Jos ongelmana olisikin "vain" tavarapaljous. Me muutettiin NELJA vuotta sitten ja piti tehda sisustus uusiksi. Viidessa huoneessa on ns. anaglypta tapeetti, eli sellainen tosi paksu, muovisen oloinen ja maalattu painokuvioinen tapetti. Alla huonoa jonkinlaista kuitulevys (murulevya). Kun tapettia irroittaa, koko seina taytyy tasoittaa ennenkuin voi maalata/tapetoida uudestaan.
Ennenkuin tama kaikki on tehty, ei mitaan kannata oikein laittaa paikoilleen, muuton jalkeisia avaamattomia laatikoita jokapaikassa, kaikki paperit/tavarat hukassa...
Liikaa tavaraa/vaatteita tietenkin pitaa myos olla. Vaatteita kasoittain huonekaluilla kun taalla Englannissa on niin kosteaa, etta jos vaatekaaappi liian taynna niin vaatteet homeessa. Enpa ole ennen koskaan joutunut heittamaan pois HOMEHTUNUTTA kasilaukkua.
terveisia ja tsemppia vaan sinne kaikille Suomeen.
Vein just kirppikselle autollisen tavaraa.
Oon karsinut vuosia ja yritän joka kk käydä jonkun kaapin läpi.
Aloitin 01.01. Menin vasta loppiaisen jälkeen töihin.
Kerkesin käymään tänä aikana koko kodin läpi. Kun tavarat oli koossa, varasin kirppikselle paikan ja eka oli vasta nyt. Täyspalvelu ja myymättömät voi jättää sinne.
On kaapit ojennuksessa nyt
Me organisoitiin kauan sitten Puolaan meneva rekka (auto ja kuski saatiin lahjoituksena kuljetusfirmalta) kun oli se Neuvostoliiton hajoaminen ja Puolassa ihmisilla pulaa kaikesta.
Saatiin ilmaiseksi kayttaa tyhjaa kauppatilaa ja parin kuukauden aikana saatiin tayspera rekka tzavara tayteen. Lastenvaatteita, kenkia leluja, koiranruokaa, hygieniatarvikkeita ym. ym.
Perilla kaupungin kirkko jakoi tarvitseville, mitaan ei mennyt hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin lapset sai kummeilta lautapelejä, jotka eivät olleet toivottuja eivätkä innostaneet. Tosi hankalaa nyt miettiä, mitä näille tekisi.
Jos ne on avaamattomia, ne voi antaa eteenpäin jollekin lahjaksi. Tai vaikka olisi avattujakin, niin voi kysellä tutuilta haluaisiko joku ne. Viime kädessä ne voi myös lahjoittaa hyväntekeväisyyskirpparille tai kierrätyskeskukseen. Jos siis on täysin varma että lapsia ei myöhemminkään innosta pelata kyseisiä lautapelejä. Eteenpäin lahjoittaminen kannattaa tietenkin hoitaa hienotunteisesti.
Voisiko ne lahjoittaa päiväkotiin, iltapäiväkerhoon tai kouluun?
Kouluissa pelaavat usein lautapelejä, jos luokka saanut palkinnoksi jostain ns.vapaatunnin. Karkkia ja lautapelejä tai leffan katselua. Varmasti pelit otettaisiin mielellään vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo vielä ole mitään loppuunkäyttämistä, pikkuvika, todennäköisesti
Akateemiset ei varmaan osaakaan yhtään mitään käytännön hommia. Kaikilla ei kuitenkaan ole peukalo keskellä kämmentä, esimerkiksi akateemisten kovasti halveksimilla amiksilla.
Kiva nähdä, että tämä ketju on vielä elossa ja on tullut uusia kommentteja! :) Kommentoin joskus tänne nimimerkillä Suihkugeeli ja kerroin viime muuttoani edeltäneestä raivauksesta, jonka aikana kävin kaksion kaikki kaapit, hyllyt ja häkkivaraston läpi ja hankkiuduin turhista eroon. Sitä ennen tavaraa oli vain kertynyt ja raahasin ties mitä turhaa roinaa muutosta toiseen.
Nyt kun muutosta on kulunut yli vuosi, voin ilokseni kertoa, ettei tavaran määrä ole kasvanut. Kylpyhuoneeseen ei ole ilmestynyt uutta kosmetiikkaa ja olen mm. pystynyt jatkamaan menestyksekkäästi yhden suihkugeelin taktiikalla puolitäysien armeijan sijasta :D
Vaatteita minulla on edelleen suht paljon, ne kaikki ovat käytössä ja mahtuvat niille määrättyyn tilaan. Ne ovat oikean kokoisia, helposti yhdisteltävissä, miellyttävää materiaalia ja sellaisia joissa minulla on itsevarma olo. Salavihkaa ylöspäin hilautuvat minimekot, liian tiukkahihaiset paidat ja muut minulle huonosti istuvat vaatteet ovat menneet kiertoon joten enää ei tule ikäviä ylläreitä ja itkustressiä vaikka juhliin lähtiessä.
Olen todella iloinen tekemästäni isosta karsinnasta, joka vieläkin helpottaa elämää! Välillä himoitsen jotain uutta, mutta muistan miten vaikea tavarasta on päästä eroon ja pystyn jättämään tarpeettomat asiat ostamatta. Saan nykyään asunnon siistiksi max vartissa ilman että tarvitsisi erikseen raivata kamaa lattioilta tai tunkea sitä piiloon täpötäysiin kaappeihin.
Jos tuttavallasi on usein tapana lahjoittaa sinulle romujaan ikäänkuin päästäkseen vaan itse niistä eroon, niin teeppäs niin, että pussita valmiiksi omia romujasi häntä varten ja seuraavalla kerralla tyynesti ojenna hänelle vastalahja. Voi olla ettet enää saa häneltä näitä lahjoituksia.
Köyhä opiskelija, onko sinulla jäänyt huomaamatta Facebookin roskalava -sivut? Siellä annetaan paljon tavaraa ilmaiseksi, sanoin tori.fi -sivuilla on annetaan vaihtoehto, usein annetaan juuri keittiön tarvikkeita.
Inspiroit mua taas Suihkugeeli 😁Olen kosmetiikkahamsteri mutta nyt olen ollut koko vuoden 2024 ostamatta mitään kosmetiikkaa. Käytän kiltisti entisiä loppuun. En halua pitää varastoja kotonani (huomasin että vievät liikaa vähäistä arvokasta kaappitilaa) ja ikäväkseni huomasin että ainakin Body Shopin jättipakkauksen 750 ml tuoksu muuttui- koska ensin oli kaapissa 2 vuotta ja kun avasin sen, käytin harvakseltaan. Ei enää tällaista touhua. Nyt kukkaro kiinni ja jatkossa ostan vain kun pakkauksen pohja häämöttää ! Ja miettien tarvitsenko todella joka tököttiä..
Minkä tavaran ostamista kadutte eniten? Minä kadun eniten sitä, että kävin edes keräilemään muumimukeja. Nyt en voi jostakin syystä sitä edes lopettaa..
Kaiken keräilyn aloittaminen harmittaa minua aina jälkeenpäin.
Mun kaveri ilmeisesti möi antamia lastenvaatteita, huomasin että hänen lapsensa on paljon isompi kuin omani jonka vaatteita annoin. Mutta ei se mitään, pois ne halusinkin. Nyt olen myynyt itse kun sain halvalla pöydän ja hyvin menee lastenvaatteet.