tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19751)
Vierailija kirjoitti:
Tupuliini kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin ystävältä olisiko minulla joku vaate josta hän pitäisi ja mahdollisesti haluaisi sen. Ystäväni halusi takin, josta olin usein harmitellut mielessäni ettei se kulu nopeammin, olin ollut jo kauan aivan kyllästynyt siihen. Hän halusi myös minua liiankin kanssa palvelleen käsilaukun. Jos olisin vienyt ne Uffiin en olisi edes tiennyt ystäväni tykänneen niistä. Kannattaa siis kysäistä ystäviltä onko jotain jonka he haluaisivat.
Minullakin on liikaa laukkuja ja kenkiä, olen oikein laukkufriikki. Vanha hyvä ystäväni kävi kylässä ja kysäisin, olisiko hän kiinnostunut ehjistä, vähän käytetyistä laukuista. Näytin kahta ja molemmat kelpasivat. Toinen oli käyttämätön, tullut jostakin lahjana tai kylkiäisenä.
Entä jos kaverinne sitten vaan myyvät ne eteenpäin, ke
Siinäpähän myyvät, pääasia että on multa pois käsistä.
tässä mun alueella oli joku kv. perhe, jossa etsivät lahjoituksena vaatteita, kun olivat menossa käymään toisen kotimaassa ja veivät sinne vaatetta. Itse lahjoitin heille kassillisen vaatteita ja kaverini sanoi, että mistä tiedät vaikka myyvät ne. Siinäpähän myyvät, itse olisin saanut hirveällä av-yv-saisiko mittoja-en otakaan työllä euron tai kaksi per vaate jos olisin alkanut myymään, nyt pääsin kerralla eroon isosta kassillisesta.
Vierailija kirjoitti:
Inspiroit mua taas Suihkugeeli 😁Olen kosmetiikkahamsteri mutta nyt olen ollut koko vuoden 2024 ostamatta mitään kosmetiikkaa. Käytän kiltisti entisiä loppuun. En halua pitää varastoja kotonani (huomasin että vievät liikaa vähäistä arvokasta kaappitilaa) ja ikäväkseni huomasin että ainakin Body Shopin jättipakkauksen 750 ml tuoksu muuttui- koska ensin oli kaapissa 2 vuotta ja kun avasin sen, käytin harvakseltaan. Ei enää tällaista touhua. Nyt kukkaro kiinni ja jatkossa ostan vain kun pakkauksen pohja häämöttää ! Ja miettien tarvitsenko todella joka tököttiä..
Kiva kuulla! :) Voimia kosmetiikan kulutukseen, kuulostaa siltä että hyvin menee! Otin joskus tavaksi käyttää pois kosteusvoiteita, kun niitä oli kertynyt useita eri kokoisia ja osalla päiväys häämötti. Sijoittelin niitä strategisesti työpisteelle, sivupöydälle ja kylppärin avohyllyn päälle, ja niitä tuli tehokäytettyä suihkun jälkeen sekä palaverien ja sarjojen katsomisen aikana kun ne olivat niin hyvin näkyvissä. Kuiva ihonikin oli kerrankin mainiossa kunnossa. Hyvä pointti, ettei kosmetiikka edes säily omassa kaapissa uudenveroisena vaan on kivempi ostaa sitä kaupasta "tuoreena" vasta edellisen loputtua.
-Suihkugeeli
Vierailija kirjoitti:
Vein just kirppikselle autollisen tavaraa.
Oon karsinut vuosia ja yritän joka kk käydä jonkun kaapin läpi.
Aloitin 01.01. Menin vasta loppiaisen jälkeen töihin.
Kerkesin käymään tänä aikana koko kodin läpi. Kun tavarat oli koossa, varasin kirppikselle paikan ja eka oli vasta nyt. Täyspalvelu ja myymättömät voi jättää sinne.
On kaapit ojennuksessa nyt
Minä haaveilen että voisin pitää viikon tai jopa kahden viikon loman ja käyttää sen kodin karsimiseen ja järjestelyyn. Voisi puuhailla ihan rauhassa kun muut ovat koulussa ja töissä.
Mitä tarkoittaa tuo kv.perhe 10.3 laitetussa viestissä, ei millään keksitty lyhenteen merkitystä
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa tuo kv.perhe 10.3 laitetussa viestissä, ei millään keksitty lyhenteen merkitystä
Kansainvälinen?
Ulkona näkee ikkunoista muihin koteihin sisään. Toivotonta ja masentavaa kun niin moni koti näyttää ulospäin niin siistiltä ja minimalistiselta. Asuntojen myynti-ilmoituksissa ja vuokrausilmoituksissa taas huomio kiinnittyy siihen, miten paljon paremmat pohjaratkaisut ja parempi sisustus näissä on kuin omassani. Oman asuintalonikin muista asunnoista on näitä ilmoituksia ollut ja ihmetyttää, miten paremmassa kunnossa, hienompia ja paremmin tila on näissä hyödynnetty. Eniten kuitenkin ihmetyttää, että näissä asunnoissa, siis muissa saman taloyhtiön asunnoissa on tiskikone ja sälekaihtimet ikkunoissa, mutta itselläni ei ole.
Voithan hankkia myös tiskikoneen ja sälekaihtimet asuntoosi ja senkus vähennät huonekalut ja tavarat minimiin, niin sitten sullakin on minimalistinen koti. Turhat myymällä saat rahaakin säästöön sälekaihtimia ja astianpesukonetta varten. Niillä saat mukavuutta aikaiseksi, mutta liialla tavarapaljoudella vain pilaat asuinmukavuutta.
Kertokaa esimerkkejä tavaroista, joita olette poistaneet huomattuanne ne turhiksi, vaikka ne roikkuneet mukana kauan. Minä annoin itse pois valaisimen, jota olin säästänyt ajatuksella, että ei sovi meille, eikä edes tarvita kodissamme, mutta olin säästänyt sen kauneuden takia ja koska se oli suht arvokas. No nyt se roikkuu tuttavani olohuoneessa, eikä mahdollisesti rikkoonnu pienissä säilytystiloissani. Mitä ihmeen tulevaisuuden erilaista kotia varten sitä olin säästämässä? Enhän edes ole muuttamassa mihinkään. Ja lapset ovat niin nuoria, että tuntuisi hölmöltä jemmata jotain suurta valaisinta heitä vartenkaan. No niin vaan olin jemmannut ja vuosia. Mistä tavaroista te olette luopuneet samantien, kun oivallatte säilyttelyn turhaksi?
Mä yritän raivata.... miesystävä ostaa koko ajan uutta. Unelmani on saada oma asunto, kissa, iso lasitettu parveke ja RAUHA. Ilman liiallista roinaa.
Lisäys äskeiseen viestiini. En edes juurikaan pidä tuttavastani, jolle valaisimeni annoin.. minusta on vain mukava ajatus, että koska tiedän hänet valaisinta arvostavaksi ei se joudu mihinkään varastoon takaisin. Pääasia että se saa hoitaa nyt tehtäväänsä kunnialla jonkun katossa roikkumassa.
Kerro miesystävällesi ettei unelmanne kohtaa. Hän elää eri vaihetta tavarasuhteessaan. Kysy kumpi on tärkeämpi, sinä vai uudet hankinnat. Ja ota selvää tykkääkö kissoista, jos ei, niin heivaa heti, kummiskin joskus sen kissan otat..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihaan entistä enemmän suunnilleen kaikkia tavaroitani ja sotkuista ja likaista kotiani. Tietenkään en toivo vesivahinkoa, tulipaloa tai muuta tilannetta, jossa tavaraa tuhoutuu tai saastuu ja siitä on pakko hankkiutua eroon, mutta enpä jäisi noista tavaroista yhtäkään kaipaamaan. Kokemusta on jo pahasta tuholaisongelmasta, jonka myötä jouduin hankkiutumaan aika suurestakin määrästä tavaraa eroon. Yhtään noista tuhoutuneista tavaroista en ole hetkeäkään kaivannut. Kokemus oli traumaattinen eli ilmeisesti se laukaisi vakavan ahdistuksen, mutta noista saastuneista tavaroista eroon pääseminen oli vain suuri helpotus. Tekisi vain mieli häipyä tästä kämpästä parin muovipussin eli tärkeimpien tavaroiden kanssa ja hankkiutua muusta eroon mm. tilaamalla SER-romulle kuljetus ja sekajätteen lava pihalle ja kipata kaikki suunnilleen kaikki loput sinne ja aloittaa alusta jossakin muualla ilman taakkaa. Valitetta
Minusta tässä on hieman huonon elämänhallinnan makua tavaroiden hamstraamisen lisäksi. Lapsia ei vain "tule" vaan raskautumiselle annetaan mahdollisuus jättämällä ehkäisy pois. Jos perhekoko on omiin voimavaroihin nähden täynnä niin sitten ehkäistään.
Vierailija kirjoitti:
Oon monta kertaa ajatellut, että miksköhän mikään hyväntekeväisyystaho ei kerää isolla rekalla tavaraa suoraan ihmisiltä. Että miksi ihmisten pitää itse aina kovallakin vaivalla hoitaa tavarat hyväntekeväisyyteen. Rekka voisi pysähtyä vaikka jollain isolla kaupan parkkipaikalla ja ihmiset voisivat kauppareissulla heittää sinne kerättävää tavaraa esim.leluja, koriste-esineitä jne.
Sen takia, koska ihmiset käyttäisivät sitä väärin tuomalla kaatopaikkarojunsa kyytiin. Se rekka joutuisi ajamaan suoraan Sortti-asemalle. Jos taas henkilökunta olisi valikoimassa mitä otetaan kyytiin ja mitä ei oteta niin sitten ne huonokuntoiset ja hyljätyt tavarat löytyisivät myöhemmin lähialueen ojiin ja pusikoihin heitettyinä.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa esimerkkejä tavaroista, joita olette poistaneet huomattuanne ne turhiksi, vaikka ne roikkuneet mukana kauan. Minä annoin itse pois valaisimen, jota olin säästänyt ajatuksella, että ei sovi meille, eikä edes tarvita kodissamme, mutta olin säästänyt sen kauneuden takia ja koska se oli suht arvokas. No nyt se roikkuu tuttavani olohuoneessa, eikä mahdollisesti rikkoonnu pienissä säilytystiloissani. Mitä ihmeen tulevaisuuden erilaista kotia varten sitä olin säästämässä? Enhän edes ole muuttamassa mihinkään. Ja lapset ovat niin nuoria, että tuntuisi hölmöltä jemmata jotain suurta valaisinta heitä vartenkaan. No niin vaan olin jemmannut ja vuosia. Mistä tavaroista te olette luopuneet samantien, kun oivallatte säilyttelyn turhaksi?
Vedenkeitin. Meille tuli keittiöremontin yhteydessä induktioliesi, jolla vesi kiehuu nopeasti. Aloin miettiä, että vedenkeitin on ihan turha ja vie vaan tilaa.
Minä lahjoitin tuttujen mökeille käyttöön kaikki valurautaiset paistinpannut, joita minulla oli jostain syystä joka lähtöön vaikken niitä keraamisella liedelläni koskaan voi edes käyttää. Muutenkaan en tarvitse kuin yhden paistinpannun, joka on niin suuri että voin tehdä siinä ruokaa kahdeksi tai kolmeksi päiväksi koko perheelle
Vierailija kirjoitti:
Hiustenkiharrin (ei ollut käyttöä) epilaattori (en arvota karvattomuutta yhtä korkealle kuin nuorempana, sheivaan kun muistan), hiustenkuivaaja (föönaus ei vain käy hiuslaadulleni).
Vierailija kirjoitti:
Lasten synttäreille ei ainakaan kannata ostaa mitään uutta krääsää. Oma lapsi voi etsiä omista tavaroistaan kaveria ilahduttavan tavaran. Monesti huone on täynnä tavaroita, joilla oma lapsi ei leiki ollenkaan ja lapsi kaverinsa tuntien osaa valita oikeanlaisen. Makuja kun on monenlaisia ja lähes joka tavaralle löytyy oikea käyttäjä, kun sen saa vain oikea ihminen. Samoin vähän vanhemmat lapset voivat antaa saajansa näköisen vaatteen, korun tai avaamattoman meikin. Ja taas pienenee tavarasirkus. Mukaan kun taiteilee vielä itse kortin ja jos haluaa ostaa vaikka pienen suklaapatukan, niin lahja on valmis. Eikä osta aina uutta lahjakassia. Takuulla kaapeista löytyy itse saatujakin täysin uuden veroisia. Lahjapaperi on huono valinta, kun se yleensä vain revitään. Näin meillä on toimittu aina. Ei synny tavarakaaosta ja kaveritkin ovat olleet mielissään heille ajatuksella valituista omista tavaroista. Ne ovat olleet ikäänkuin henkilökohtaisempia ja enemmän
Mä tykkään antaa lahjaksi käyttötavaraa tarpeeseen. Esim. lapsille vaatetta seuraavassa koossa, joissa vaikka puserossa lempihahmon kuva tms. Tykkään myös saada tarpeellista käyttötavaraa lahjaksi itselle. Kun sitä tavaraa sitten arjessa käyttää, tulee aina mieleen lahjan antaja.
Jos en ole täysin varma, mitä tavaraa lahjansaaja tarvitsee, ostan lahjakortin johonkin isoon kauppaan niin että lahjan saaja voi itse valita tarpeellista ja mieluisaa. Krääsää tai tavaraa vain tavaran takia en vie. Tuliaisia tykkään viedä, silloinkin jotakin kuluvaa (suklaata/kukkakimppu/lapsille jotkut pienet karkit/...).
Minä vien myös lahjaksi aina jotain kuluvaa. Suklaata, kahvia, teetä, kynttilöitä, saippuoita, karkkia tai kukkia. Lahjakasseja etsin ensin kotoa, vasta puuttuessa ostan uuden.
Vierailija kirjoitti:
Kävin kirjahyllyn läpi sillä ajatuksella, että kaikki kirjat joita en voi kuvitella lukevani enää uudelleen, poistoon. Vein kierrätykseen monta hyllyllistä kirjoja, enkä ole kaivannut niistä vielä yhtään.
Jos jotain keräilee, niin sitten niitä ei edes oikein raaski käyttää, vaikka olisivat ihan käyttöesineitä.