tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19800)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 22:54"]
Oon nyt lukenut raivaustuskissani koko ketjun. Kiitos, ihanat <3
Oon saanut ravatta vaatekaapeista kolme Ikea-kassillista erilaisua vaatteita. Nyt mietin, pääsisikö niistä esim. Huutiksessa tai Torissa eroon. Kyseessä on siis ihan tavallisia vaatteita (Ellosta, Lindexiä jne) ja ne ovat isokokoisia (XXL). En usko, että kukaan niitä yksittäin ostaisi (enkä jaksaisi ruveta kuvaamaan erikseen ja mittaammaan). Meniskö ne pakettina kaupaksi? Ostaisitko ite siis pakettina vaatteita?
[/quote]
Täytyy ne kaikki kuvata joka tapauksessa erikseen (mittoja en ikinä laita ellei erikseen jostain kysytä). Sellainen suttuinen kuva jossa on vain taiteltuja vaatteita päällekkäin ei myy kyllä yhtään mitään. Mutta muuten vaatepaketit liikkuvat yhtä hyvin kuin yksittäiset vaatteetkin, tosin tietysti "tukkuhintaan". Ja se on ihan ok, koska kaupanteon vaivakin on paljon pienempi (vain yksi postituskerta tai noudon sopiminen).
[/quote]
Tartuin innostamanasi haasteeseen ja kuvasin tänään parikymmentä vaatetta, kirjoitin esittelyt ja latasin nettikirpparille. Pitäkää peukkuja, että joku ne sieltä huomaa ja tulee hakemaan pois!
Ilman tätä ketjua en ois kyllä saanut tätä aikaan!
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 20:32"]
Onko kokemuksia KonMari tekniikasta? ostin kirjan (e-krijana) ja luen sitä parhaillaan.. tuntuu virkistävän erilaiselta verrattuna aiemmin lukemiini amerikkalaisiin
[/quote] KonMari on japanilainen, ei amerikkalainen. Minusta kirja on mainio. Luin sen juuri 2. kertaan ja olin aivan yhtä innostunut kuin 1. lukukerran jälkeen. Kirjassa on asioita, jotka pinnallisesti ajateltuna ensikuulemalta kuulostavat hömpältä ja länsimaiselle ihmiselle vieraalta. Takana on kuitenkin pätevää ja tehokasta psykologiaa. Olen saanut loistavia tuloksia aikaan kirjan avulla. Tunsin olevani maailman kuningas sen jälkeen kun sain vaatekaapit ja eteisen kuntoon. Sen jälkeen siitä kunkkuoloa oli ihan pakko saada lisää.
Mun mies myös hamsteri ja mulla hermot riekaleina! Itse pidän kaapit siistinä, ei mitään ylimääräistä krääsää. Käyn 2-3 kertaa vuodessa kaikki kaapit ja laatikot läpi ja varastossa täyttyy kirpparisäkit, voittoa tulee aina 200-300 euroa ja koti pysyy siistinä sekä helposti siivottavana. Jos pyydän miestä käymään läpi kamojaan ja luopumaan jostain, hän närkästyy ja vie kamat työpaikalle. Kerran vei satoja leffoja ja puoli vuotta myöhemmin ihmetteli missä kaikki leffansa on
Ja kahvinkeitinongelmaan ehdotan seuraavaa:vieraita varten voi olla pikakahvijauhetta ja keitin pois jos ette sitä halua. Itse olen kahvinjuoja ja mulla on useita ystäviä, jotka eivät kahvia juo eivätkä omista keitintä. Tarjoavat Nescafeta tms ja hyvin maistuu!
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:15"]
[/quote]
Onko sulla joku erityinen syy mikset voi niitä turhia tavaroita antaa hyväntekeävisyyskirppikselle tai kierrätyskeskukseen, jos et itse jaksa myydä? Miksi roskiin?
[/quote]
Kirjoitin että roskikseen tai annan ilmaiseksi pois.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:15"]
[/quote]
Onko sulla joku erityinen syy mikset voi niitä turhia tavaroita antaa hyväntekeävisyyskirppikselle tai kierrätyskeskukseen, jos et itse jaksa myydä? Miksi roskiin?
[/quote]
[/quote]
Niin, lastenvaatteet kavereille. Luinhan minä sen mutta mietin että entä ne muut tavarat? No turha saivarrella, kannattaisi vaan kirjoittaa jo ekalla kerralla oikein, eivät muut osaa lukea ajatuksiasi =)
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:50"]
Mun mies myös hamsteri ja mulla hermot riekaleina! Itse pidän kaapit siistinä, ei mitään ylimääräistä krääsää. Käyn 2-3 kertaa vuodessa kaikki kaapit ja laatikot läpi ja varastossa täyttyy kirpparisäkit, voittoa tulee aina 200-300 euroa ja koti pysyy siistinä sekä helposti siivottavana. Jos pyydän miestä käymään läpi kamojaan ja luopumaan jostain, hän närkästyy ja vie kamat työpaikalle. Kerran vei satoja leffoja ja puoli vuotta myöhemmin ihmetteli missä kaikki leffansa on
[/quote]
Sinun täytyy olla aika kova ostamaan jos monta kertaa vuodessa täytyy säkkikaupalla laittaa tavaraa poistoon, ja siinä välissä on kuitenkin siisti ja helposti siivottava koti. Toisin sanoen jostain lappaat sitä tavaraa tilalle, että on taas jotain poistettavaa... Eikä tuo silloin ole tavaran vähentämistä vaan kova vauhti tavarakierrolla.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:56"]
Ja kahvinkeitinongelmaan ehdotan seuraavaa:vieraita varten voi olla pikakahvijauhetta ja keitin pois jos ette sitä halua. Itse olen kahvinjuoja ja mulla on useita ystäviä, jotka eivät kahvia juo eivätkä omista keitintä. Tarjoavat Nescafeta tms ja hyvin maistuu!
[/quote]
Meillä ei juoda kahvia eikä ole kahvinkeitintä. Olen suodattanut tavallista kahvia suoraan kuppiin jos joku on tarvinnut kahvia, koska olen siinä käsityksessä että nuo pikakahvit vanhenevat avattuina tosi nopeasti, joissain viikoissa? Ei niitä voi niin kauaa kaapissa seisottaa jos kahvia tarjotaan pari kupillista vuodessa?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:15"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin, lastenvaatteet kavereille. Luinhan minä sen mutta mietin että entä ne muut tavarat? No turha saivarrella, kannattaisi vaan kirjoittaa jo ekalla kerralla oikein, eivät muut osaa lukea ajatuksiasi =)
[/quote]
No voi hyvänen aika. Kirjoitin että roskikseen tai esimerkiksi lastenvaatteet ilmaiseksi kavereille, en nyt alkanut jokaista tavaraa erikseen luettelemaan, pahoitteluni siitä. :D Only in av..
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:44"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:56"]
[/quote]
Meillä ei juoda kahvia eikä ole kahvinkeitintä. Olen suodattanut tavallista kahvia suoraan kuppiin jos joku on tarvinnut kahvia, koska olen siinä käsityksessä että nuo pikakahvit vanhenevat avattuina tosi nopeasti, joissain viikoissa? Ei niitä voi niin kauaa kaapissa seisottaa jos kahvia tarjotaan pari kupillista vuodessa?
[/quote]
Vanhentuu se suodatinkahvikin avattuna. Niitähän pitäisi hifistelijöiden mukaan säilyttää jääkaapissa...mitenköhän pakastaminen onnistuisi?
Löysin kaapista juuri lukiolaiskorttini. Kirjoitin ylioppilaaksi vuonna 1999.
Roskiin.
Aikoinaan seurasin vanhempien esimerkkiä ja minulla oli useita mappeja joihin tunnollisesti mapitin kuitit ja laskut ja tiliotteet jne. Lisäksi muovitaskuihin pikkukuitit jne.
En koskaan tarvinnut näitä kuitteja yms papereita.
Tilaa tulee metrikaupalla kun tuhoaa tällaiset turhat arkistot.
Meillä suurin ongelma on mies, joka ei antaisi minun hävittää mitään. Hän ei ymmärrä, vaikka olen yrittänyt selittää, ettei siivoaminen ole kunnolla mahdollista, ennen kuin turha on raivattu pois. Itse hän ei silti myöskään siivoa vaan minun pitäisi tehdä se. Siltikään en saisi heittää mitään pois, hän elää mieluummin siivottomassa asunnossa. Olen heittänyt häneltä salaa pois aivan käyttökelvotonta tavaraa (kuten vanhoja pahvilaatikoita ja virttyneitä, liian pieniä talvitakkeja), mutta on paljon sellaista jonka häviämisen hän huomaisi ennen pitkää. Olisiko teillä neuvoja tilanteeseen?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:00"]
koti on jaettu 6 osaan, n 80 neliötä ja aina kerran kuussa käyn sen kuun osan läpi.
esim kun on keittiön vuoro, otan kaikki astiat pois, pyyhin pölyt ja laitan jokaisen takaisin miettien tarvitsenko.
[/quote]
Tuo kuulostaa oikeastaan tosi kiinnostavalta systeemiltä. Täytyy miettiä ottaisinko sen itsekin käyttööni, tosin mulla se tapahtuisi varmaankin niin että jokainen osa tulisi käytyä läpi kerran vuodessa jos siihen kuuluisi tuo jokaisen tavaran siirtely ja ennen kaikkea sen alueen läpikotainen siivoaminen.
Se pelkkä tavaroiden läpikäyminen on kyllä ihan tuttua puuhaa ja sitä varten ei paljoa tarvitse kamoja siirrelläkään, meillä on niin vähän tavaraa suhteessa kaappitilaan. Mutta tuossa tulisi tehtyä perusteellinen suursiivous ainakin kerran vuodessa vaikkei sitten joka paikka olisikaan kerralla puhdistettu =)
raivaus käynnissä. Mitä olette tehneet vanhoille hymypatsaille? Av-raati antakoot tuomion!
Roskiin! Joko esille tai roskiin, kaapissa sitä ei kukaan ihaile eikä edes muista.
Onko täällä tänä viikonloppuna ketään muita raivaajia? Tämä menee minun yksinpuheluksi kohta. Seuraa kaivataan :)
Tänään mieskin osallistuu. Hän lupasi selvittää oman vaatekaappinsa. Minä järjestelen siivouskaapin ja eteisen kaapistot. Sillä välin lapset saavat siivota huoneensa koulunaloituskuntoon.
Heräsin hyvin pirteänä ja motivoituneena. Pitää käyttää hyväksi tämä mielentila.
Useissa raivausohjeissa sanotaan, että etene huone kerrallaan. Tänään nuo kohteet valikoitui sen perusteella, mikä ärsyttää tai haittaa arkea eniten. Siivouskaapin epäjärjestys suorastaan raivostuttaa. Siellä on purkkia ja putelia monessa rivissä. Selvitän niiden tilanteen.
- Palapeli, 846
Tänään en ehdi raivata, koska pian pitää lähteä töihin. Olen kuitenkin pari viikkoa tehnyt ankarasti hommia, ja kirppispöytä on tällä hetkellä tuottanut 180. Meinasin vielä jonkin aikaa sitä pitää. Roskiin on myös mennyt hillitön määrä tavaraa. Innostuinpa vaihtamaan lapsillekin kertaheitolla tarkoituksenmukaiset kalusteet (olivat taas kasvaneet vähän ohi edellisistä). Hienointa on se, että pääsin tällä kertaa myös niistä vanhoista eroon! Vein lelujakin todella paljon kirpparille, menivät hetkessä kaupaksi :)
Vielä hyvän yön toivotukset ja summaus päivän mukavimmista löydöistä. Vaihdoin kuluneen ja nuhjaantuneen rahapussini lipaston laatikosta löytyneeseen nahkalompsaan, joka on tosi hyvässä kunnossa. Samasta laatikosta löytyi pussukka, jossa oli yli 40 € rahaa. Muistan etsineeni ko. pussia.
Tavaraa on siirtynyt päivän aikana mukavaa tahtia uusille omistajille. Laatikoiden järjestely vapautti tilaa. Asustepuolelta korut on käyty kokonaan läpi. Huivit, laukut ja kengät tarvivat toisen kierroksen.
Muutenkin olen saanut paljon pikkusälää järjestykseen. Sitä mukaa kuin on tullut vastaan olen siirtänyt mm. hakaneulat ja napit ompelupakkiin. Nyt nukkumaan.
- palapeli, 846
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 22:54"]
Oon nyt lukenut raivaustuskissani koko ketjun. Kiitos, ihanat <3
Oon saanut ravatta vaatekaapeista kolme Ikea-kassillista erilaisua vaatteita. Nyt mietin, pääsisikö niistä esim. Huutiksessa tai Torissa eroon. Kyseessä on siis ihan tavallisia vaatteita (Ellosta, Lindexiä jne) ja ne ovat isokokoisia (XXL). En usko, että kukaan niitä yksittäin ostaisi (enkä jaksaisi ruveta kuvaamaan erikseen ja mittaammaan). Meniskö ne pakettina kaupaksi? Ostaisitko ite siis pakettina vaatteita?
[/quote]
Täytyy ne kaikki kuvata joka tapauksessa erikseen (mittoja en ikinä laita ellei erikseen jostain kysytä). Sellainen suttuinen kuva jossa on vain taiteltuja vaatteita päällekkäin ei myy kyllä yhtään mitään. Mutta muuten vaatepaketit liikkuvat yhtä hyvin kuin yksittäiset vaatteetkin, tosin tietysti "tukkuhintaan". Ja se on ihan ok, koska kaupanteon vaivakin on paljon pienempi (vain yksi postituskerta tai noudon sopiminen).