tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19809)
Eilen ostin itselleni pitkästä aikaa vaatteita: paidan ja sortsit. Kaappi on täynnä vaatteita ja myös kesävaatteita on paljon, mutta en tykkää niistä. Ovat jo melko vanhoja jne ja vaikka hyvässä kunnossa ovatkin niin tyyli muuttunut yms. Shoppailun lomassa tuli oivallus, että nyt voi sitten hyvällä omallatunnolla laittaa vanhoja kesävaatteita pois kun nyt on uudet :-)
itselläni siis todella paljon esim kesävaatteita joita en pidä, mutta jotka silti aina kaapissa lojuvat... Etsin aina niistä jotain päällepantavaa mutta kun ovat päälläni niin en viihdy niissä.
ap :)
Ap jatkaa,että ennen tuli ostettua esim kauppareissulla kaikki halpa ja suht kivalta näyttävä. Mutta ettei kaapit pursuaisi, niin pitää kai ostaa Se,mitä oikeasti tarvitsee. Ei kai esim sortseja tarvitse olla kuin max 2 tms? Ja tärkeää kai on oivaltaa, että heti heittää pois kun ei jostain vaatekappaleesta tykkää... :-)
Ap, olen itse ihan tehotavarankarsija ja meidän tavaramäärä on tosi vähäinen. Koen tämän aivan suunnattoman vapauttavana asiana ja olen sen vuoksi vähentänyt turhaa ostelua todella paljon. Myös kulutuskriittisyyteni on kasvanut huomattavasti.
Toimivin ja samalla karuin vinkkini on se, että kaikki mitä et käytä, heitä ne pois. Et sinä ala niitä käyttämään myöhemminkään ja käyttämättömiksi jääneitä tavaroita ei osaa kaivata. Varmasti heität jotain pois, mitä tarvitsetkin myöhemmin, mutta hei; kyllä kaupasta saa jos niin käy. Ei se nyt niin vakavaa ole. Nyt kerään karulla kädellä kassiin kaikki vaatteet mitä et ikinä käytä. Kosmetiikka ei säily ikuisuuksiin ja vaikka se sininen luomiväri olisikin maksanut 30€ neljä vuotta sitten, ei sitä sen enempää tule käytettyä :) Tee omat laatikot askartelutarvikkeille, harrastetarvikkeille jne. Kaikille perheenjäsenille yhdet sekatavaralaatikot ja that's it.
Mulle ei tuota ongelmaa kierrättää yhdentekeviä tavaroita, enkä koe tarvitsevani kovin suurta kokoelmaa käyttötavaraa. Keräily on isohko ongelma... Kerään mm. astioita, sekä vintagea että uudempia sarjoja ja säilytystilat alkavat tulla vastaan. Käyttöön ei tietenkään pienessä perheessä "mahdu" kerrallaan kuin pieni osa... Lisäksi on esimerkiksi ihan liikaa kaikenlaisia vähän kalliimpia maljakoita ja koriste-esineitä, niitäkään ei todellakaan voi kaikkea laittaa kerrallaan näkyviin ja loput odottavat kaapissa käyttöä.
Ihan tosissaan meillä juo kahvia 2 henkeä, ja erilaisia kahviastiota on varmasti toista sataa... Luopuminen on aika vaikeaa, kun monia sarjoja on keräillyt vaivalla. Keittiön kaapit ovat jo liian täynnä astioita, joissa on myös kiinni aika summa rahaa.
Sama koskee monia muita sisustustarvikkeita. Hiljalleen olen saanut myytyä tai annettua monia tavaroita, joista tiedän, etten niitä ikinä halua esille laittaa tai käyttöön ottaa. Haluan kuitenkin mieluiten lahjoittaa nämä jollekulle, joka ne oikeasti haluaa, sen verran kauniita tavaroita rakastava materialisti olen.
Seuraava ostokseni onkin lisää kaappitilaa... Siinä mielessä en pidä tilannetta kovin vakavana, että kyseessä on mieluinen harrastus. Ja esineet, joita haluan, ovat pääsääntöisesti melko kalliita, joten normaalituloilla asunto ei täyty kovin nopeaa vauhtia.
Muita vimmaisia keräilijöitä?
Hyvä idea. Paitsi että tuokin ihminen taitaa jo tietää että kannattaa hankkiutua eroon. Apua kannattaa hankkia, ainakin kaveri siihen siivoukseen, joskus tarttee poisoppia kotona opitut tavat myös. Joskus on niin sanotusti päässä vikaa (kuten mulla), niin sitten kannattaa hakea apua myös siihen. Parempi se ku kokoajan tuntea syyllisyyttä sellaisesta johon ei oikeesti pysty yksin. Perhetyö voi auttaa.
Ihanan inspiroiva ketju! Täältä on tullut tosi hyviä vinkkejä omaankin karsimisprojektiin :)
308, joka tuskaili perintötavaroidensa kanssa: olisiko tavaroita mahdollista lainata johonkin museoon tai näyttelyyn niin, että ne olisivat siellä esillä ja muidenkin ilona, mutta niistä ei tarvitsisi lopullisesti luopua? Muistelisin että olen joissakin näyttelyissä nähnyt tavaroita, jotka ovat olleet lainassa joko toisesta museosta tai yksityishenkilöiltä.
Ihanaa!! Olen käynyt aiemminkin jo lueskelemassa tätä ketjua ja taas eksyin!
Silmäni osuivat lahdessa järjestettävään kurssiin, eroon tavarakaaoksesta ja
Ilmottauduin salamana mukaan ja PÄÄSIN!
Kurssi alkaa vasta kk päästä, mutta olen tehnyt jo ennakkovalmisteluja:
Liinavaatekaappi
Kuiva-ainekaappi
Lasten vaatteet + kestovaipat
Lehdet
Tuntuu niiiiin hyvältä, kun laittaa kahvipurkin kaappiin ilman survomista!
Ja samalla ihailee aikaansaannostaan, huokailin vaan kaapin äärellä ja huusin miehenki mukaan.
Minustq on jo pitkään tuntunut siltä, että vaikka siivoaisi näkyvät paikat, ahdistaa ne kaapit
ja se, että muutenon siistiä, menettää merkityksensä.
Tuntuu melkein, että eläisin valheessa, jos ymmärrätte.
Anteeksi kirjoitusvirheet, pieni näyttö eikä aikaa korjailla.
Palataan asiaan, kunhan kurssi alkanut! Jos sieltä tulisi vielä jotain uutta.
Voi hyvänen aika, miten tuli tuo äskeinen kirjoitus! Tein kyllä välit ja kaikki, mutta plörinäksi meni näköjään. Terveisin edellinen.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 18:38"][quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 18:01"]
Tämä ketju on toiminut inspiraationani ja tavaroiden karsinta on alkanut! :) Missä olisi hyvä myydä naisten vaatteita? Meneekö huutiksessa yksittäiset vaatteet vai paketit paremmin?
[/quote]
Vaatepaketit menee mielestäni paremmin, itse kolme pakettia heinäkuun jälkeen myynyt, yksittäisiä vaatteita vain yhdet farkut.
[/quote]
Kiitos! :) Kokeilen heti viikonloppuna tehdä vaatteista kivan paketin.
Mua auttoi todella paljon alueemme FB sivusto. Lisäksi siellä saa myydä myös toisilla palstoilla, kun vaan kerron tämän ilmoitukseen.
Tein hyvin, hyvin pitkän listan tavaroista, joita tulen tarvitsemaan esim vuoden sisällä tai yksinkertaisesti haluan.
Minulla on oma kansio kahdessa FB sivustossa, toisessa asun ja toisen halki menen työmatkoilla. Kotini on jo hyvin roina-vapaa, mutta kun lasten huoneet käydään läpi, tulee aina ylimääräistä. Lisäksi saan paljon lahjoituksia. Kun ylimääräisiä tavaroita on vähintään 10 kpl, otan jokaisesta kuvan, laitan kansioon ja lisään erikseen suunnilleen arvon jokaiseeen. Koska teen tämän urakalla, ei aikaa tähän mene juurikaan.
Nyt suurin ongelma on kansion määrä. Puhelimella katsottuna lista on pitkä, pöytäkoneella näkee kaikki kuvat kerralla. Kuvia on tällä hetkellä yli 100.
Toisaalta kuvien määrä myös kertoo sen, kun vaihdan jonkun kanssa jotain, hän yleensä löytää myös enemmän vaihdettavaa.
En osaa edes arvioida paljonko täältä on lähtenyt tavaraa kiertoon pelkästään tämän vuoden aikana, paljon.
Huutiksessa myyn kaikki, joiden arvo on yli 20 euroa.
Kaaosta ei tainnuteta hetkessä. Pikkuhiljaa, ensiksi projektina 1 kaappi ja siellä hylly kerralla. Kuukaudessa määrä on iso, vuodessa melkoinen.
Rahaa ei edes kannata ajatella. Harvoin käytetyn tavaran arvo nousee, ei kaikki kulutustavara voi olla designia.
Nyt on muutettu uuteen kaupunkiin ja tavarat saatu jo melko hyvin paikoilleen. Muuttolaatikoiden määrä oli kaikesta karsimisesta huolimatta niin järkyttävä, että päätimme ettei tähän asuntoon osteta mitään uutta. Saatamme muutaman vuoden päästä muuttaa ulkomaille ja myydä kaiken irtaimiston, joten kotiin ei kaivata yhtään lisää tavaraa. Suurin osa projektistani taitaa olla jo takana, mutta tavaran vähentäminen jatkuu silti hiljalleen :) Mahtava nähdä että keskustelu täällä on taas aktivoitunut. Lisäksi täytyy sanoa, että nro 456 kirjoittama lista on todella kattava!
Minun on ollut vähän vaikea löytää Helsingistä Facebook-ryhmiä, joissa voisi myydä tai antaa tavaraa. Asumme Pukinmäessä ja olisi hienoa, jos jokin Fb-ryhmä keskittyisi lähialueelle. Entisessä kotikaupungissani toimi Roskalava-ryhmä, joka toimi samalla tavalla kuin myyntiryhmät, mutta tavaroita sai vain lahjoittaa/pyytää. Pidin ryhmän ideasta ja toivoisin, että löytäisin Helsingin alueelta vastaavan Fb-ryhmän. Olisiko kellään täällä hyviä vinkkejä Facebook-ryhmistä joihin voisin liittyä?
- 178
Minulla aika ei vain riitä kirppispöydän ylläpitoon ja yritän myydä ylimääräistä tavaraa netissä. Ihan kivasti se on tässä syksyn aikana sujunutkin, laskin tienanneeni 710euroa! Mutta, mutta.... tavaraa vaan riittää ja toivoisin nopeampaa kaupaksi menoa. Nyt myytävät tavarat pyörivät nurkissa odottamassa ostajaa. Onko vinkkejä siitä, mikä foorumi olisi paras myydä minkäkinlaisia tuotteita?? Itse olen kokenut, että huuto.net on paras "merkkituotteiden" ja lasten ulkovaatteiden myyntiin.
Löysin tänään tämän ketjun, ihana. Sain luettua sivulle 4 asti ja nyt tuli se vaihe, että mun oli siirryttävä lisäämään tänne tämä kommentti:
Aivan pakko päästä nyt heti samantien siivoamaan joku kohde täällä kotona. Erilaisten romujen kanssa olen myös kamppaillut vuosikausia. Minulla on tavarat hyvässä järjestyksessä, mutta säilytän liikaa. Viimeaikoina en ole enää hankkinu turhia tavaroita, olen käyttänyt suureksi paisuneita varastoja pois (esim. juurikin kosteusvoiteet, pesaineet ym.)
Inspiroidun aina kirjasta Puhdas tyyli. Suosittelen sitä muillekin. Viime joulun tienoilla tuli televisiosta ohjelma, jossa mies vei kaikki tavarat varastoon, jäi alasti asuntoonsa ja ideana oli hakea 1 tavara päivässä takaisin sitä mukaa kuin tarvitsee. Se oli tosi herättävä ohjelma. Ensimmäiseksi mies haki takin (sanomalehteen verhoutuneena talvipakkasella), jota käytti takkina, pyyhkeenä, makuupussina, vaatteena... Jos löydätte ohjelman katsottavaksi jostain, niin vinkatkaa. Katsosin sen mielelläni uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:32"]Ap nostaa. Olen tämän keskustelun ansiosta ymmärtänyt että turha roinaa maksaa esim neliöissä paljon. Tavaraa olen karsinut hiljalleen . Silti esim hyväkuntoisia petivaatteita ja pyyhkeitä tuntuu todella typerältä heittää pois. Ne vievät paljon tilaa ja olen itseasiassa siirtänyt ne pahvilaatikkoon... mutta en raaski niitä heittää pois!
[/quote]miksi hyviä lakanoita ja pyyhkeitä pitäisi hävittää, nehän ovat kulutustavaraa. Minä päätin 10 vuotta sitten etten osta mitään ennen kuin oikeesti tarviin. Nyt hiljattain ostin ensimmäisen pussilakanan. Pyyhkeitä en ole ostanut pitkään aikaan. Ne kun kestävät ja kestävät. Mukava lukea että moni muukin on innostunut kulutuksen vähentämisestä
Olipa kiva pitkästä aikaa nähdä tämä ketju! Minullakin on tavaran vähentäminen nyt syksyllä vähän junnannut paikoillaan, no, jotain pientä olen saanut myytyä Torissa, jotain Huutonetissä, mutta eika vähän. Jotain odottaa kuvaamista.
Lähinnä ajatuksen tasolla olen toiminut siis :)
Mutta kuiva-ainekaapista olemme käyttäneet järjestelmällisesti vanhempia pois, siellä oli esim. mannaryynejä, joita käytämme aniharvoin, ne käytimme kaikki vispipuuroon, jota otin sitten myös evääksi. Kaurahiutaleitakin löytyi parikin avattua pakettia, olemmekin syöneet paljon kaura-omenapaistosta, omenat omasta pihasta.
Nyt on vielä talvitamineiden kausi edessäpäin, eli hopi hopi turhat luistimet ja sukset myyntiin! Tosin tämä joulunaika ja alennusmyynnit voi vähän sotkea myyntejä. Vai sotkeeko, kokemuksia?
Itseltäni löytyisi yksi turha iltapuku, jota voisi kaupitella vaikka vanhojen tanssipuvuksi, täytyyki yrittää kuvata se tänään. Kiitos inspiraatiosta!
Minäkin toivoisin, ettei jouluksi tulisi uutta tavaraa, koska emme oikeasti tarvitse mitään. Pahoin pelkään, että tulee, siskollani on paha tapa ostaa tyyliin "kolme lahjaa jokaiselle", oli se lahja mitä vaan.
Raivaajatar
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:17"]
Löysin tänään tämän ketjun, ihana. Sain luettua sivulle 4 asti ja nyt tuli se vaihe, että mun oli siirryttävä lisäämään tänne tämä kommentti:
Aivan pakko päästä nyt heti samantien siivoamaan joku kohde täällä kotona. Erilaisten romujen kanssa olen myös kamppaillut vuosikausia. Minulla on tavarat hyvässä järjestyksessä, mutta säilytän liikaa. Viimeaikoina en ole enää hankkinu turhia tavaroita, olen käyttänyt suureksi paisuneita varastoja pois (esim. juurikin kosteusvoiteet, pesaineet ym.)
Inspiroidun aina kirjasta Puhdas tyyli. Suosittelen sitä muillekin. Viime joulun tienoilla tuli televisiosta ohjelma, jossa mies vei kaikki tavarat varastoon, jäi alasti asuntoonsa ja ideana oli hakea 1 tavara päivässä takaisin sitä mukaa kuin tarvitsee. Se oli tosi herättävä ohjelma. Ensimmäiseksi mies haki takin (sanomalehteen verhoutuneena talvipakkasella), jota käytti takkina, pyyhkeenä, makuupussina, vaatteena... Jos löydätte ohjelman katsottavaksi jostain, niin vinkatkaa. Katsosin sen mielelläni uudestaan.
[/quote]
Sen ohjelman nimi on Tavarataivas, ja oli tosiaan herättävä ohjelma. Kuinka paljon meillä onkaan turhaa tavaraa. Dokumentista löytyy paljon tietoa netistä, mutta enpä ainakaan näin pikaisesti onnistunut löytämään mitään paikkaa, mistä sen pystyisi katsomaan.
Kiitos kirjavinkistä, täytyypä katsoa, mistä löytäisi tuon Puhdas tyyli -kirjan! Itse inspiroiduin Hyvän mielen vaatekaappi -kirjasta, suosittelen.
Raivaajatar
Raivaus jatkuu. Ja aina tulee lisää uusia puuhia, joiden eteneminen vaatii seurantaa: työn alla on tämä ketju, olen lukemiseni kanssa kirjoituksessa nro 251, puolessa välissä siis.
Huomaan, että minulle kertyy kokoajan epäjärjestykseen myös aineetonta (tarpeetonta) tavaraa, raivausurakka tulisi laajentaa puhelimeen, tietokoneeseen, digiboxiin ym. Tietokone varsinkin sisältää niin paljon turhaa tietoa, että tärkeiden asioiden löytäminen on välillä vaikeaa. Ongelmana ovat lisäksi varmuuskopioiden varmuuskopiot...milloin on ulkoisella kovalevyllä, milloin tikulla jne. Ja kun yhtä päivittää, saa jo olla varuillaan, että seuraavalla kerralla palaa takaisin uusimpaan versioon.
Lisäänkin nyt samantien raivausohjelmaan tietokoneen.
Paperiaineistoja käyn parhaillani läpi. Hirveästi tulosteita, hermot menee. Tarvitsen työssäni jatkuvasti erilaisia aineistoja, joiden tieto päivittyy tiuhaan tahtiin. Kaikki olisi luettavissa aina netissä, mutta silmäni eivät kestä nettilukemista (vuoto/kirvely), joten tärkeimmät minun on pakko tulostaa (ja se taas lisää kierteen, että minun on kuitenkin seurattava aineistossa tapahtuvat muutokset, ennenkuin voin luottaa tiedon paikkansapitävyyteen, työlästä).
Olisiko kellään vinkkiä tähän ongelmaan. (Minulle ei todellakaan sopisi sähköiset kirjat).
-Kökkö
Keittiön kaapit tuli kurkattua läpi. 2 muovikassillista turhaa paskaa ja 1 kierrätyskamaa lähtee pihalle nyt!
Eilen ostin itselleni pitkästä aikaa vaatteita: paidan ja sortsit. Kaappi on täynnä vaatteita ja myös kesävaatteita on paljon, mutta en tykkää niistä. Ovat jo melko vanhoja jne ja vaikka hyvässä kunnossa ovatkin niin tyyli muuttunut yms. Shoppailun lomassa tuli oivallus, että nyt voi sitten hyvällä omallatunnolla laittaa vanhoja kesävaatteita pois kun nyt on uudet :-)
itselläni siis todella paljon esim kesävaatteita joita en pidä, mutta jotka silti aina kaapissa lojuvat... Etsin aina niistä jotain päällepantavaa mutta kun ovat päälläni niin en viihdy niissä.
ap :)