Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19796)

Vierailija
901/19796 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua kodistani kolkkoa askeettista. Ihanaa kun on kodikasta, tavaroita ja kirjoja siellä sun täällä.

Vierailija
902/19796 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen karsinut tavaraa jo muutaman vuoden ja voin allekirjoittaa tuon useamman karsintakierroksen faktan. 1-2 kertaa vuodessa inspiroidun tekemään "tehotyhjennystä" ja vaikka joka kerta luulen poistaneeni kaikki turhat ja tarpeettomat tavarat niin seuraavalla kerralla sitä löytyy taas samoista kaapeista. Kai aika tekee tehtävänsä, sitten huomaa mitä ei todellakaan ole käyttänyt tai mistä ei pidä. Suosin monikäyttöisiä asioita keittiövälineissä, kosmetiikassa, vaatteissa, mieluiten kaikessa. Mietin myös että vaatteet olisivat helposti yhdisteltäviä, eikä niin että joku paita käy vain tietyn alaosan kanssa tai jotain toppia on osittain peiteltävä neuletakilla. Koriste-esineitä voi olla maltillisesti jolloin ne pääsevät paremmin esiin, mutta pidän siitä että käyttöesineet ovat kauniita jolloin ei tarvitse erikseen olla asioita koristeeksi.

Vuosien saatossa olen luopunut

-"ihan hyvistä" vaatteista jotka ei imartele, jos jokatapauksessa kiskoo vaatteet päälleen niin eikö ne voi olla nätit ja parhaita puolia korostavat.

-kymmenistä ns. samanlaisista kengistä ja laukuista. Itse en tarvitse useita mustia pikkulaukkuja tai monia vaaleita juhlasandaaleita. Yksi juhlalaukku riitää minulle, mahdollisesti kaksi jos kaipaa eri tilaisuuksin tummaa tai vaaleaa.

-kosmetiikasta jota en käytä. Säästelin monia meikkejä koska kuvittelin alkavani meikkaamaan tyylikkäästi ja olisin trendikäs ja/tai elegantti city-ihminen. Todellisuudessa olen sporttinen ja rento nude-tyyppi, en muuttunut kuvitelmieni tyypiksi.

-suurimman osan koruista samasta em syystä

-kaikki cd-levyt, emme kuuntele musiikkia levyltä vaan puhelimesta tai radiosta, näin musiikki kulkee mukana mihin itse haluamme eikä ole sidottu siihen muistaako ottaa levyn mukaan tai onko soitinta.

-digikamera, videokamera, navigaattori, mp3-soitin ja muita pienkoneita jotka on korvattavissa puhelimella

-tärkeät ja "tärkeät" paperit. Skannasin ne koneelle, moniin laskuihin en viitsinyt nähdä sitäkään vaivaa. Veropaperit ja joitain asunnon asioita säästin paperisina.

-muinoin hamstratut kaksois/kolmoiskappaleet. Joskus ostin monta kun halvalla sai, en enää. Kaupat hoitakoon varastoinnin puolestani, eikä enää megapakkauksia joiden loppulle ei näy viitteitä.

-keittiövälineet jotka eivät ole monikäyttöisiä. Veitsi on ja se korvaa monta silppuria ja haketinta meidän vähäisessä kokkailukäytössä

-yhden käyttötarkoituksen pesuaineet. Yleispesuaineella ja käsitiskiaineella pääsee pitkälle. Toki meidän taloudesta löytyy lisäksi konepesuaineet, muttei jokaisella lankulle ja laminaatille omaansa.

-eripariastiat. Lisäksi myös rumat astiat

-koriste-esineet joita ei enää ostaisi jos joutuisi tekemään ostopäätöksen uudelleen

-pyyhkeistä ja lakanoista, niitä ei ihan todella TARVITSE olla kymmeniä etenkin jos taloudessa on kuivausrumpu.

-kirjoista, en ole kirjatyyppiä enkä suhtaudu niihin tunteella. Mies keräilee dvd:itä, en tunteile niistäkään, mutta kyllä keräilyharrastus saa olla jos ei kerää KAIKKEA

Ylipäätänsä mietin tavaroiden kohdalla että a) ostaisinko b) muistaisinko edes koko tavaraa jos talo palaisi ja kaikki katoaisi. Niin kauhealta kuin se kuulostaakin, en halua manata mitään :)

Näitä en ole koskaan säästellytkään

-rikkinäiset jutut

-joulu- ja onnittelukortit

-ei-toivotut lahjat

-ostopakkaukset

-puolityhjät purkit ja pullot (käytetään loppuun ennen uutta)

Tällä hetkellä raivaustyön alla

-trikoiset t-paidat ja pitkähihaiset. Osa käy vain tiettyjen housujen kanssa, osa on liian lyhyitä, yksi kaikkeenkäypä on kulahtanut valkoisesta harmaaksi. Todennäköisesti kaikki rimpulat (n. 6-7kpl) saavat lähteä ja hankin tilalle yhden hyvän pitkä- ja lyhythihaisen.

-sekalaisten pesuaineiden loppuunkulutus on loppusuoralla mutta hieman kesken

-harvoin tarvittavat pyhäastiat ja viinilasit, en todennäköisesti vieläkään raaski luopua vaikkei niitä ole käytetty

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/19796 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
904/19796 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei hommat etene, ap:lla siis...

Innostuin noista kirjaston "ota tai jätä"-hyllyistä ja olen nyt sieltä ottanut itselleni kirjoja mukaan, mitä ilmaiseksi olen saanut.... Typerää :(

-ap

Vierailija
905/19796 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoittelee.

Meillä kattilat jne keittiökamat ei ole suurin ongelma, eikä myöskään petivaatteet. Ainakaan minun mielestäni, ainakaan tällä hetkellä :)

Koen ongelmakseni kaiken pienen, selittämättömän krääsän mitä löytyy kaikista kaapeista. Verhot, joulupallot, kengät & vaatteet, joita en pidä (mutta joista on vaikea luopua), kosmetiikkatuotteet (en viitsi heittää roskiin, olen käyttämässä loppuun...), kirjekuoret, kynät, paperit, kirjat, korut, lehdet.. Ne ovat mm. ongelmia. Kaikenlisäksi nuo kaikki ovat minun: mies ei voi niitä siirrellä oikeastaan minnekään.

keittiötarvikkeita kuitenkin mies myös käyttää ja myös petivaatteita, joten niitä en koe ongelmaksi....

-ap

Vierailija
906/19796 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kolmihenkinen perhe ja reilu 70 neliötä...

Tällaista löytyy:

- kaksi 40" TV:tä oheislaitteineen, pelikonsoli, stereot, LP-soitin, puolimetriset kaiuttimet, kaksi läppäriä, yksi vanha tietokone, 2 näyttöä, vanha VHS-nauhuri, vanhat kännykät, korvalappustreot ym. säilytetty, 2 isoa filmikameraa, digijärjestelmä ja muut kamerat

- piano, keyboard, pari kitaraa

- noin 300 LP-levyä

- noin 600 CD-levyä

- noin 50 tv-sarjaboxia

- noin 350 DVD/bluray-levyä

- vajaa 50 videopeliä koteloineen

- lautapelejä noin 15 ja Stiga-jääkiekkopeli

- reilu 250 kirjaa

- aikakauslehtiä reilun 10 vuoden ajalta (noin 300?)

- edelleen suurimmaksi osaksi 2 ihmisen kotitalousvälineet, esim. yksi pesukone ja mikro käytössä, yhdet vaatekomerossa säilössä sekä 5 paistinpannua jne.

- lisäksi minulla laihtumisen/lihomisen seurauksena käytännössä 3 eri kokoisen ihmisen vaatekerrat

Herättääkö ajatuksia? :)

Vierailija
907/19796 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Toivotko täältä siis ideoita siihen, mitä tavaramäärästä kannattaisi raivata pois? Se mitä kannattaa heittää pois on tietenkin siitä kiinni mitä kokee tarvitsevansa, mutta oma ajatukseni olisi, että ainakin vanhentuneet elektroniikkatuotteet siivottaisiin pois (vai kuunteletteko yhä jotain korvalappustereoilla?) ja LP-levyjä sekä cd-levyjä ainakin karsittaisiin ja jätettäisiin vain sellaiset, joita tulee kuunneltua. Aikakausilehdet laittaisin suorilta kiertoon.

- 178

Vierailija
908/19796 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen se, joka suunnitteli pahennusta herättäen yo-lakin kierrätystä, mutta minulla on kirjoja sen verran mitä 300 numerolla kirjoittavalla on kirjoja ja viihdetallenteita yms. yhteensä. Olen tosin nyt siirtynyt e-kirjoihin, mutta kirjoista en luovu.

Kysymys on tilan raivaamisesta sille, mitä itse pitää tärkeänä. Ei kukaan ole teidän tavaroitanne hävittämässä. En siis viittaa nyt tähän kirjoittajaan vaan muihin, jotka surevat meidän puolestamme muistojen poisheittämistä. Miksi on niin helppo kuvitella muidenkin puolesta mitä he haluavat ja tarvitsevat? Tiedän, että moni ahdistuisi nähdessään kuinka täysi kirjahyllyni on tai kuinka tyhjä vaatekaappini on. Tärkeintä on, että määrä on minulle sopiva.

Vierailija
909/19796 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hhmm, en ole varma onko meillä suurin ongelma tavaran määrä vai tilan puute. Joka tapauksessa tavaraa on tilaan nähden liikaa. 

Onko muuten moni luopunut jo kokonaan fyysisistä musiikki- ja elokuvalevyistä? 

En itse tykkää streamata sarjoja netistä, ja varsinkin bluraytten rippaus vie liikaa tilaa kovalevyltä, joten osa on pakko säilyttää.

Aikakauslehdistä on vaikea luopua. Mulla on myös 60-80-luvuilta äidin vanhoja sisustus-, käsityö- ym. lehtiä ja kivahan niitä on selailla. Eikä niitä saa enää mistään.

Onko joku muuten skannannut vanhoja lehtiä koneelle? Olisiko tyhmä idea?

Myös monet vinyylilevyt on harvinaisuuksia ja niitä on kiva kuunnella. DVD/bluray-levyillä ei ole samanlaista arvoa, koska oleellista on leffan katselu eikä esineellä sinänsä ole mitään merkitystä.

- 300

Vierailija
910/19796 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli joskus tapana ostella dvd:itä, etenkin jos ne olivat alennuksessa. Luovuin suuresta osasta kokoelmia tallentamatta niitä kovalevylle. Huomasin vain, että ei niitä tule katseltua enää uudelleen. Aika monia leffoja katsoin väkisin, kun olin kerran maksanut jo, ihan hullua. :) Tämä oli siis useamman vuoden projekti, en pakottautunut katsomaan kaikkia läpi viikossa. Joskus 2009 lopetin dvd:iden ostamisen ja nyt on noin kymmenen leffaa ja samanverran sarjoja jäljellä.

Vierailija
911/19796 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 22:48"]

Joku oli sitä mieltä, että kaikki vähänkin arvokkaampi kannattaa myydä Torissa tai Huutonetissä, ja kirppiksellä 1-3 euron tavaraa. Mutta miten ihmeessä saatte näin katettua pöytävuokran, jotka ovat nykyään niin suuria? Saa kyllä myydä tosi monta tavaraa, jos haluaa jotsin vaivanpalkkaakin!

[/quote]

Jos kirpparin viikkovuokra viikolta on 30 euroa, niin päivässä pitää myyntiä tulla vähintään 4,28 euroa, että pöytämaksu on katettu. Yksi paita ja DVD esimerkiksi. Loput saman päivän myynnit tuo voittoa.

Jos tuote on kirpparikävijän mielestä liian kallis, tuotetta ei osteta, se pöllitään tai se siirtyy pöydästä toiseen kadoten lopulta löytötavarapisteeseen. Kadonnutta tuotetta parempi aina on myyty tuote, vaikka siitä ei huimia summia saakaan. Pienistä pisaroista muodostuu iso joki. Samanhan se tavara sinne kotiin soluttautuessaan on tehnyt.

Jos tuote on halpa, se on helppo ostaa sovittamattakin.

Jos tuote on rikki, niin ei sitä kukaan halua, vaikka se olisi helposti korjattavissakin - joten siisti ja korjaile ennen myyntiä, jos asia on sen arvoinen.

Jos kirpparikiertelijä huomaa pöydän, jossa on edullista ja kiinnostavaa tavaraa, se katsoo sen tarkemmin ja ostaa helposti siitä enemmän.

Jos kirppispöytä vajenee nopeasti, sinne saa koko ajan vietyä uutta tavaraa myyntiin.

Jos kirppispöytää ei täytä ihan täydeksi, myynti on suurempaa. Sen pitää näyttää siltä, että siitä on jo jotain ostettukin - se saa muutkin kiinnostumaan.

Kirppispöytää kannattaa siivota usein, kukaan ei jaksa syventyä sotkuun.

Kannattaa myös laskea pitempään olleiden tuotteiden hintoja tai viedä niitä sieltä jopa kesken kaiken pois, jos eivät tunnu ihan pikku summallakaan menevän.

Oman kokemuksen mukaan parhain tulos on 0,2 -3 euron hintaisten tuotteiden myynnillä, joka päivä voi viedä uutta tavaraa myyntiin ja hävikki on ollut uskomattoman pientä.

Ja vaikka tuleekin niitä viikkoja, että voittoa tulee vain 10 euroa, niin seuraavan viikon myynnit voi kompensoida sitä sitten.

Sää vaikuttaa ihmisten kirppiskäynteihin, samoin kuin pyhäpäivistä rikkinäiset viikot, että kannattaa miettiä ajankohtaa.

Vaikka usein tuntuukin, että ei se kannata, niin on silti mukava juosta sen setelinipun kanssa siistimpään kotiin.

Vierailija
912/19796 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen asian niin, että asuinneliöt ovat arvokkaita, eikä niitä kannata tuhlata tavaran säilyttämiseen yhtään enempää kuin on välttämättä tarpeen. Jos mulla on kasa roinaa, joiden säilyttämiseen tarvitaan lipasto, joka vie reilun ½ neliömetriä, se olisi sama kuin että maksaisin säilytyksestä 2500 euroa ja vastike kuukausittain siihen päälle.

Vierailija
913/19796 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostelen huippuhienon ketjun!

Vierailija
914/19796 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan tämän haasteen vastaan. Lupaan heittää tänään pois/kierrätykseen vähintään 50 tavaraa. 100 on kuitenkin tavoite. Olen tässä omakotitalossa asunut 15 vuotta, ja tilaa on ollut turhaa tavaraa kerryttää. Palaan myöhemmin kertomaan, miten meni. T. Satatavaraa

Vierailija
915/19796 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nostan ketjua, projekti jatkuu. Peräkärry puolillaan menossa keräyslaatikkoon ja jäteasemalle :)

Vierailija
916/19796 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks vaihtoehto on koota kamat ja myydä kirppismyyjälle sopivalla hinnalla.

Vierailija
917/19796 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskailen täällä lasten pienten ja omien epäkelpojen kanssa. Niitä on paljon! Olen naputellut osan myyntiin, mutta kauppa ei käy. Keräänkö ronskisti muovikasseihin ja vien uffin laatikkoon?

Vierailija
918/19796 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä.
laitoin torin paljon myynti-ilmoituksia mutta mikään ei ole mennyt kaupaksi! Missä vika? Meneekö teillä torissa vaatteet, matot, korut yms kaupaksi??

Vierailija
919/19796 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 09:32"]

Ap täällä. laitoin torin paljon myynti-ilmoituksia mutta mikään ei ole mennyt kaupaksi! Missä vika? Meneekö teillä torissa vaatteet, matot, korut yms kaupaksi??

[/quote]

Minkälaisia hintoja pyydät, esimerkkejä? Jos oikeasti haluat päästä tavarasta eroon, niin hinnat tosi pieniksi. Jos ei vieläkään mene kaupaksi, niin viet uffin laatikkoon/lahjoitat srk kirppareille. 

Vierailija
920/19796 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 09:40"][quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 09:32"]

Ap täällä. laitoin torin paljon myynti-ilmoituksia mutta mikään ei ole mennyt kaupaksi! Missä vika? Meneekö teillä torissa vaatteet, matot, korut yms kaupaksi??

[/quote]

Minkälaisia hintoja pyydät, esimerkkejä? Jos oikeasti haluat päästä tavarasta eroon, niin hinnat tosi pieniksi. Jos ei vieläkään mene kaupaksi, niin viet uffin laatikkoon/lahjoitat srk kirppareille. 
[/quote]

laitoin omasta mielestäni hinnat alas. Esimerkiksi korupaketti jossa 10 korua 5euroa. . Mitä tarkoittaa halpa hinta? Ihanko esim parieuroa matosta yms?

Olen nyt kasannut olohuoneeseen myytävät tavarat. Se on mielestäni hyvä keino, niin muistaa laittaa tavarat myyntiin :-)

Inspiroivaa on myös käydä kodeissa, joissa ei ole paljoa tavaraa. Tajuaa verrata esim että tuolla ei ole oikeastaan mitään tv-pöydällä mutta meillä tv-pöytä on aivan täynnä tavaraa. ..ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme