tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19800)
Ongelma - en pysty käyttämään kaikkein rakkaimpia vaatteitani aktiivisesti, koska pelkään niiden kuluvan loppuun. Aiheutuu kierre, joka johtaa vaatekaapin paisumiseen. Ostan varavaatteen, joka saattaa taas muodostua säästettäväksi lempivaatteeksi. Siis toki ilman muuta pidän niitäkin vaatteita, mutta esim. vain kerran kuussa.
Onko tämä muille tuttua ja miten ollette päässeet tämmöisestä tunteesta yli? Raivausprojekti ei yllä siis vaatteisiini :-/
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:52"]
mitä muita converseja on kuin tennareita? Eri värisiä?
[/quote]
Mulla on 5 converset: 2 matalavartiset kankaiset (mustat ja valkoiset), yhdet nilkkapituiset punaiset, kahdet nahkaiset (mustat ja valkoiset). Näillä menen suurimman osan vuodesta, kesäksi on lisäksi yhdet ballerinat ja yhdet sandaalit, talveksi yhdet talvikengät, juhliin yhdet korkokengät. Eli yhteensä 9 kenkäparia, converseja on monet koska pidän niistä.
Pääkaupunkiseudulla käynnistymässä
http://www.kierratyskeskus.fi/myymalat_ja_palvelut/tavaran_lahjoittaminen/hyva_kiertaa_-auto
Ehkä kamat voi viedä tänne, jos ei muuta keksi?
Ekologisintahan olisi käyttää tavaraa, vaikka se olisikin ns. käyttökelvotonta eli rikkinäisistä tehdään rättejä ja pyyhkeitä ja ehkä matonkuteita tai vaikkapa aikuisten vaatteista lapsille sopivammat jne. Olen elänyt tällaisen ideologian mukaan koko lapsuuteni ja saanut mukanani sellaisen syyllisyyden, että kaapit pursuavat isomummun ja mummojeni pyyhkeitä, lakanoita, verhoja jne. Huonekalutkin ovat käytettyjä ja perittyjä, ne muutamat jotka olen ostanut, ovat muuten heikoimmassa kunnossa ja pakko pian korvata.
Se tavarapaljous voi tulla jostian muusta kuin jatkuvasta shoppailusta. En ole toistaiseksi pystynyt heittämään pois mitään perittyä, en valokuvia, en kankaita, en verhoja. Ainoat, mitkä olen vienyt kierrätykseen, on ollut jotkut vauvanvaatteet kun meille ei vauvoja enää tule ja nuorinkin aloittaa koulun ensi vuonna. Yhdellä lapsella on huoneessaan oman lastenhuoneeni verhot ja hän nukkuu vanhassa sängyssäni. Minulla on makuuhuoneessa anoppini ensimmäisen kodin verhot, keittiössä mummoni 60-luvulla tekemät verhot ja olohuoneessa anopin siskon vanhat olohuoneen verhot. Keittiön pöytänä on mummolan pöytä, matot lattioilla mummoni tekemiä räsymattoja ja suurin osa vaatteista jonkun sukulaisen vanhoja ja tuunattuja - astioista nyt puhumattakaan. Käytämme mummoni häälahjaksi saatua astiastoa. Vaatekaappi on täynnä vanhoja verhoja, mattoja ja pyyhkeitä eli valinnanvaraa on.
Ja olen kyllästynyt tähän. Olen kyllästynyt tilan puutteeseen ja siihen, ettei minulla ole mitään omaa ja kaunista. Olen kyllästynyt olemaan suvun kaatopaikka ja säilömään kangaspakkoja siltä varalta että teen lapselle naamiaisasun tai tarvitsen uudet lakanat. Olen kolme vuotta suunnitellut tyhjentäväni vaatehuoneen kaksi alinta pitkää hyllyä, joissa on noita vanhoja verhoja ja pyyhkeitä. En ole vielä saanut sitä tehtyä. En heitä niitä roskiin mutta en näe mitään ekologista arvoa sillä, että säilön niitä loppuelämäni hyllyssä. Ennemmin otan riskin, ettei kukaan muukaan niitä halua ja että ne lopulta päätyvät roskiin.
Olen tullut siihen tulokseen, ettei minun tarvitse tuntea syyllisyyttä, vaikka en haluakaan käyttää niitä vanhoja ja käyttökelpoisia. Ehkä joku toinen haluaa. Silloin tekoni on ekologinen, koska omilla hyllyilläni ne eivät ainakaan tule käyttöön. Ymmärrän, että on itsekästä haluta jotain uutta, kun vanhaa ja käyttökelpoista löytyy hyllyiltä mutta jotenkin koen että saan olla edes kerran elämässäni itsekäs. Haluan uudet olohuoneen verhot. Vaikka kaapissa on monia käyttökelpoisia verhoja. Miksikö? Koska ne hyllyillä olevat ja nykyiset eivät ole makuni mukaisia, eivät kauniita eivätkä edes sopivan mittaisia. 60-luvulla käytettiin lyhyitä verhoja tai sitten ikkunat olivat matalammat. Ei ole kiva katsella puoleen väliin seinää ulottuvia verhoja.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:06"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:47"]No mitä se kenenkään pyllyreikää kutittaa mitä toisilla on säästetty? Ihan kuin mitään ei saisi pitää ja kaikki pitäisi hävittää. [/quote] Tartuin tähän kohtaan: paita, jossa ei ole mitään oikeaa vikaa, se ei vaan valikoidu koskaan päälle. Miksi se pitäisi säästää?
[/quote]
Aika monesta minimalismiblogista olen lukenut, että kun vaatteita on vähän, ne kuluvat yllättävän nopeasti. Joten olisiko maailman ja oman rahankäytön kannalta järkevää pitää kaapissa se vaate, jossa ei mitään vikaa ole, jos tavaroiden vähentäminen kumpuaa ihan vain terveestä järjestä eikä pakkomielteestä. Osan vaatteista voi vaikka pakata syrjään, jos kaappi pursuaa.
[/quote] Mutta kun sitä vaatetta ei ikinä käytetä niin miten ihmeessä se vähentää muiden vaatteiden kulumista?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:06"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:47"]No mitä se kenenkään pyllyreikää kutittaa mitä toisilla on säästetty? Ihan kuin mitään ei saisi pitää ja kaikki pitäisi hävittää. [/quote] Tartuin tähän kohtaan: paita, jossa ei ole mitään oikeaa vikaa, se ei vaan valikoidu koskaan päälle. Miksi se pitäisi säästää?
[/quote]
Aika monesta minimalismiblogista olen lukenut, että kun vaatteita on vähän, ne kuluvat yllättävän nopeasti. Joten olisiko maailman ja oman rahankäytön kannalta järkevää pitää kaapissa se vaate, jossa ei mitään vikaa ole, jos tavaroiden vähentäminen kumpuaa ihan vain terveestä järjestä eikä pakkomielteestä. Osan vaatteista voi vaikka pakata syrjään, jos kaappi pursuaa.
[/quote] Mutta kun sitä vaatetta ei ikinä käytetä niin miten ihmeessä se vähentää muiden vaatteiden kulumista?
[/quote] Ja toisaalta vaatteetkin on ihan vaan kulutustavaraa. Ainakaan ostos ei ole mennyt hukkaan, jos sen saa käytettyä puhki!
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:06"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:53"] [quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:47"]No mitä se kenenkään pyllyreikää kutittaa mitä toisilla on säästetty? Ihan kuin mitään ei saisi pitää ja kaikki pitäisi hävittää. [/quote] Tartuin tähän kohtaan: paita, jossa ei ole mitään oikeaa vikaa, se ei vaan valikoidu koskaan päälle. Miksi se pitäisi säästää? [/quote] Aika monesta minimalismiblogista olen lukenut, että kun vaatteita on vähän, ne kuluvat yllättävän nopeasti. Joten olisiko maailman ja oman rahankäytön kannalta järkevää pitää kaapissa se vaate, jossa ei mitään vikaa ole, jos tavaroiden vähentäminen kumpuaa ihan vain terveestä järjestä eikä pakkomielteestä. Osan vaatteista voi vaikka pakata syrjään, jos kaappi pursuaa. [/quote] Mutta kun sitä vaatetta ei ikinä käytetä niin miten ihmeessä se vähentää muiden vaatteiden kulumista?
[/quote]
Ehkä sitä vaatetta alkaa kummasti käyttää, kun on käyttänyt muutaman vastaavanlaisen loppuun/mökkikuntoon.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:06"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:53"] [quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:47"]No mitä se kenenkään pyllyreikää kutittaa mitä toisilla on säästetty? Ihan kuin mitään ei saisi pitää ja kaikki pitäisi hävittää. [/quote] Tartuin tähän kohtaan: paita, jossa ei ole mitään oikeaa vikaa, se ei vaan valikoidu koskaan päälle. Miksi se pitäisi säästää? [/quote] Aika monesta minimalismiblogista olen lukenut, että kun vaatteita on vähän, ne kuluvat yllättävän nopeasti. Joten olisiko maailman ja oman rahankäytön kannalta järkevää pitää kaapissa se vaate, jossa ei mitään vikaa ole, jos tavaroiden vähentäminen kumpuaa ihan vain terveestä järjestä eikä pakkomielteestä. Osan vaatteista voi vaikka pakata syrjään, jos kaappi pursuaa. [/quote] Mutta kun sitä vaatetta ei ikinä käytetä niin miten ihmeessä se vähentää muiden vaatteiden kulumista?
[/quote]
Ehkä sitä vaatetta alkaa kummasti käyttää, kun on käyttänyt muutaman vastaavanlaisen loppuun/mökkikuntoon.
[/quote] Ei ala. Se ei muutu yhtään sen houkuttelevammaksi sittenkään.
Varovasti palaan raivauksieni kanssa kiivaan keskustelun joukkoon. Mehän emme aikoneet käydä perkaamaan alunperin sisävarastoa ollenkaan. Se on iso, yli 12 neliötä, ja lattiasta kattoon asti täynnä. Tänään kuitenkin tartuttiin siihen heti aamusta. Tähän mennessä sieltä on poistettu minun ja mieheni opiskeluaikaiset materiaalit. Koko varaston läpikäymiseen ei riitä yksi päivä. Jatkan eteenpäin ->
- Palapeli
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 09:39"]Jotkut täälläkin karsivat tavaroitaan sanomalla vein 15 jätesäkillistä vaatetta, 25 lakanaa ja pyyhettä roskiin tai kierrätykseen. Helvetin hullua, parempi lakata ostamasta ja käyttää mahdollisimman loppuun kaikki. Se on ekologista. [/quote] Täällä on pari viimeistä sivua väännetty siitä, että pitääkö ne huonot tavarat jättää hävittämättä vai ei... Itse en halua ekologisuudesta huolimatta käyttää sitä kutittavaa villapaitaa, sähköistyvää neuletakkia, hiertäviä kenkiä, puristavaa vyötä, ihoon liimaantuvaa mekkoa, kutistunutta t-paita, jaloissa pysymättömiä lörpähtäneitä sukkia, jalansuista käytössä venähtäviä alushousuja, kutittavia sukkahousuja, lörpähtäneitä rintaliivejä, farkkuja joiden sivusaumat kiertyvät eteen, kutittavaa pipoa, nyppyyntynyttä neuletakkia, tahraista trikoopaitaa, lakanoita jotka keräävät kaiken pölyn ja hiukset, lahjaksi saatua kynttilälyhtyä kun en polta kynttilöitä ollenkaan jne. Mielestäni on epäekologisempaa jättää nämä kaappiin pyörimään kuin laittaa ne eteenpäin. Harvoin ostan tilalle mitään.
[/quote]
Joko sinulla on olematon sisälukutaito tai olet nyt kommentoinut väärään ketjuun. Täällähän nimenomaan on puhuttu ihan hyvistä, käyttökelpoisista tavaroista, joissa ei ole mitään vikaa, mutta jotka eivät syystä tai toisesta ole aktiivikäytössä.
Vaate, jossa ei ole mitään vikaa, mutta jota ei tule käytettyä on tavallaan oksymoroni, koska jos vaatteessa ei ole mitään vikaa, niin sitä kyllä käyttäisi. Vikaa ei siis ole vain tunnistettu tai sanoiksi puettu ja se voi olla vaikka se, että esim. omistaa iltapuvun, mutta ei saa kutsuja juhliin, joissa pukua voisi käyttää. Kannattaako tällaista vaatetta säilyttää on jokaisen itse päätettävä. Itse yrittäisin ottaa vaatteen, jonka "vikaa" en tunnista, aktiivikäyttöön ja kuulostelisin koejakson ajan, löytyykö vaatteesta se vika vai osoittautuuko se kelpovaatteeksi.
Olen samaa mieltä useiden muiden kirjoittajien kanssa siitä, että tärkeintä on tarkkailla sisään tulevien tavaroiden määrää ja edelleen suosittelen excel-taulukkoa kaikille. Se on lahjomaton työkalu tähän tarkoitukseen. Itse teen kirjanpitoa taloudestani melko tarkasti muutenkin ja samalla kun syötän muita kuluja taulukkoon on helppo poimia ostetut tavarat kuiteista omaan kirjanpitoon. Nyt on esimerkiksi helppo tarkistaa, että olen viimeisin hankinta on heinäkuussa hiuslenkkejä kolme kappaletta. Osoittautuivat muuten turhaksi ostokseksi jälkeenpäin kun siivosin tarkemmin asuntoa ja löysin niitä lisää sohvien alta ja pesukoneen takaa. Nämä ovat kuitenkin sellaista nopeasti kuluvaa tavaraa, joten en aio poistaa niitä. Silti tässä on hyvä opetus siitä, että pitäisi tarkemmin tietää, mitä omistaa, jotta turhilta ostoksilta välttyisi.
Tavarasta luopuminen voi aiheuttaa järjettömän määrän syyllisyyttä, varsinkin jos kyse on perintötavaroista ja kyseessä on kiltti ihminen. Jos omistaa 25-50 kpl lakanoita, niin ei niitä saa koko elämänsä aikana kulutettua loppuun, vaan ne tulevat periytymään taas seuraavalle raukalle. Näissä tapauksissa ei mielestäni on ihan selvää, että ylimääräiset saa kierrättää pois. Samoin mielestäni aikuisella ihmisellä on oikeus luopua muiden ihmisten lahjoittamista tavaroista kuten esim. niistä mummon Hobby Hall-lautasista. Jos itse on ostanut jonkun tavaran, jolle ei löydy käyttöä, syyllisyys on tavallaan ihan tervetullutta. Mutta ei sekään tarkoita sitä, että se olisi syy kuljettaa tavaraa mukanaan hautaan saakka. Varsinkaan, kun vanhasta luopuminen ei tarkoita sitä, että ostaa uuden samanlaisen tilalle. Elämäntilanteet muuttuvat ja ihminen voi joutua esimerkiksi muuttamaan kolmiosta yksiöön, jolloin on pakko tehdä karsintaa.
Joskus on joitain tavaroita, jotka joutuu heittämään sekajätteeseen, mutta ei sitäkään saisi pelätä niin paljon, että säilyttää vanhoja kindermunia perinnönjakoon saakka. Tärkeintä on, että ei enää jatkossa osta niitä kindermunia vaan vaikka suklaalevyn sen sijaan. Sen verran armollinen pitää osata olla itselleen ja muille.
Aura
-excel-taulukointia (sisään ja ulos) vuoden alusta asti
-tavaroiden karsintaa ja uuden ostamisen välttämistä n. 1 vuosi takana
Mulla on Anttilasta ostettu neuletakki joka huopunut läpi helmasta!
Meinasin viedä sen polttojätteeseen ( vetoketjun oisin ottanu talteen) mutta leikkasin siitä paloja siivousräteiksi.
Kun en löytänyt niitä kaupan liinoja!
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:40"]
[/quote]
Jos vaate on kiva, sitä tulee yleensä käytettyä edes satunnaisesti. Jos vaate jää kokonaan käyttämättä, sille on yleensä syynsä (ei ole yhteensopivaa alaosaa, väri tuntuu päällä väärältä tai pääntie turhan avaralta jne.), ja sitten kun lempivaatteet on kuluttanut loppuun, tulee ostettua tilalle uusi lempivaate sen sijaan että ottaisi käyttöön jonkin "ihan kivan" vaatteen kaapin perukoilta.
Vaatteet tietty kuluu aina, ja niitä voi olla varalla, mutta kannattaa miettiä, onko tuleeko jotain säilytettyä varavaatteksi vain koska ei raaski heittää pois, vai haluaako sitä ihan oikeasti käyttää.
[/quote]
Senkin uhalla että tätä pidettiin jankkauksena ja asiasta jo mainittiinkin, ihmettelen kovasti tämänkaltaisia viestejä. Jos pohditaan pitäisikö säästää vaate joka ei ole lempivaate (eli ei juuri eksy päälle) mutta jossa ei ole mitään vikaa, on aika typerää tulla vastineessa luettelemaan mitä vikaa siinä voisi olla ja sillä perustella se että vaate joutaisi pois.
Vaatteet kuluvat. Jossain vaiheessa se ei-lempivaate-mutta-muuten-hyvä on se paras saatavilla oleva vaihtoehto ja se tulee silloin käyttöön, jollei ole sitä sorttia ihminen joka ostelee ihan huvikseen ja turhan päiten tavaraa jota ei tarvitse.
Olen seurannut ja kommentoinut tätä ketjua alusta asti mutta nyt tuntuu ensimmäistä kertaa että joillain täällä todellakin on mennyt tämä tavaran vähentäminen pois järkevistä mittasuhteista. Asiaa pohtineelle sanon että älä ihmeessä heitä paitaa pois vaan käytä se loppuun kun lempivaatteesi ovat kuluneet, ja ota opiksesi jatkossa ostaaksesi vain "mahdollisimman täydellisiä" vaatteita.
Ylipäätään on näemmä aika täällä peräänkuuluttaa vastuuta entisistä kulutuspäätöksistänne, te olette vaatteet ja tavarat haalimalla tietyssä mielessä sitoutuneet niihin. Niihin on kulutettu luonnonvaroja. Paljon. Käyttäkää ne parhaalla mahdollisella tavalla loppuun saakka tai laittakaa kiertoon jos niistä aidosti on jollekin toiselle vielä hyötyä. Parasta on tietysti saada mahdollisimman suuri varmuus siitä että tavara todella tulee vielä käyttöön, esimerkiksi myymällä se koska jos joku siitä jotain maksaa, hänellä varmaan on sille käyttöäkin. (Ja niillä puheilla käyvän tavaran roskiin laittamisesta saa päälleen vain idiootin leiman.)
Minä sain tänään järjesteltyä miehen vaatekaapin! Sukat ja alusvaatteet meni koreihin, mikä toi jo paljon järjestystä.
Meillä on tyypilliset 70-luvun syvät vaatekaapit, ja päädyin viikkaamaan vaatteet vain hyllyjen etuosaan, niin ei tarvitse kaivella. Tein saman omille vaatteilleni viime viikolla ja toistaiseksi on pysynyt järjestyksessä. Suurin osa paidoistani on tosi henkareilla.
Roskiin lähti tosi monta rikkinäistä sukkaa, ja kaksi paitaa menee kierrätykseen, kun ne on miehelle väärän kokosia. Muuta turhaa vaatetta hänellä ei onneksi olekaan.
Viikkasin myös kaikki kevyet huivini Konmarin tyylillä ja kylläpä näyttää hienolta lipastossa ja helppo valita mieleisensä. Talvihuivit ja muut talviasusteet ovat kaapin ylähyllyllä muovipussissa, ja tarvitsevat varmasti karsimista vaikka ne jo kerran kävinkin läpi.
Pyrkimykseni on löytää jokaiselle tavaralle talossa paikka siten, että kaikki samantyyppiset olisivat aina samassa tilassa. Nyt ovat esim. kaapit jo suht siistejä, mutta samoja juttuja löytyy vähän sieltä täältä. Esim. hiustenlaittojuttuja on eteisen lipastossa sekä kylppärissä, mutta haluaisin ne kaikki kylppärikaappiin. Samoin kyniä on vähän siellä sun täällä, ja tavoite on löytää niille joku hyvä "central location". Meiltä ei löydy työpöytää tai -tilaa, joten tällä hetkellä on toimistotarvikkeita, papereita, mappeja, taidevälineitä jne. vähän siellä sun täällä. Niille kun keksisi jonkun hyvän ja toimivan säilytysratkaisun.
Viestiketjun äpi lukeneena viimeisten päivien aikana, en voi muuta kuin kiittää kaikkia kirjoittajia! Olen inspiroitunut järjestelemään omaa kotia ja voi pojat mitä kaikkea sitä on tullut säilöttyä viime vuosien aikana.
Nyt on eteisen kaappiin raivattu paikat laatikoillle joihin lajittelen myyntiin ja muuten kiertoon lähtevät tavarat.
Toki myös silkkaa roskaa on tullut paljon, mutta ne ovat olleet tavaroita joiden paikka on roskis esim. vanhentunuttta kosmetiikkaa joka on kaapin perälle jäänyt.
En ole lukenut tätä pitkää ketjua, joten en tiedä onko tätä kirjaa jo kehuttu: Marie Kondo, siivouksen elämänmulllistava taika. Ostin kirjan stokkalta 29,95 e, mutta en kadu. Aivan ihana kirja, luin sen ihan hulluna ja samalla alleviivasin tärkeimmät. Aivan lyhyesti sanottuna; säilytä ainoastaan se mikä "tuottaa iloa" sinulle. Toinen tärkeä pointti on ehkä se, että kaikki taitellaan "pystysuunnassa" laatikoihin, myös sukat, joita ei siis laiteta kerälle.
Olen ottanut opiksi tästä kirjasta. Kaikki ylimääräinen pois hänen oppiensa mukaisesti. Kaapit ovat ihanan "puolityhjiä". Nyt taittelen kauniisti kaiken sukista alkaen. On minulla vielä tekemistä, mutta jonkinlainen sisäinen rauha tästä on tullut. Tsemppiä kaikille!
Tänä aamuna tein viimeisen keskeneräisen järjestelyasian työhuoneessani eli vaihdoin pari viikkoa notkuneen operaattorin lähettämän uuden modeemin vanhan tilalle (vanha modeemi pitää vielä SER-keräykseen myöhemmin tällä viikolla). Työhuoneessani on nyt täydellinen järjestys. Kaikki on paikallaan, pölyt pyyhitty ja mieli on hyvä.
Varasto ei ole juuri edennyt ainakaan näkyvästi. Siinä olikin iso pala haukattavaksi. En edes muista, mitä olen tänne päivittänyt varaston raivauksesta. Lähinnä olen lajitellut eri laatikoissa olevia tavaraoita omiin ryhmiinsä. Esim. heijastimia meille on kertynyt kokonainen kenkälaatikollinen. Hiihdosta, jääkiekosta yms. on kertynyt iso laatikollinen pientä sälää. On suksien voiteluaineet, varahenkseleitä ja kiekkoja, teräsuojia jne. Jostain syystä kengännauhojakin on melkoinen määrä. Sitten joulukoristeet. Löysin jo aiemmin keittiöstä(!) rikkimenneitä jouluvaloja ja varastosta löytyi lisää. Menevät modeemin kanssa SER:iin.
Laitoin lisäksi kaksi muovikassillista meidän lapsilta jääneitä vaatteita siskon lapselle. Osassa on kasvuvaraa vielä n. 10 cm, mutta sisko huoli mielellään ne.
Poistin myös kaksi muovikassillista vanhoja sisustuslehtiä paperinkeräykseen. En edes vilkaissut niitä. Lehdet ovat seisseet varaston kaapissa monia vuosi ja olen kuvitellut vielä lukevani niitä. Enpä ole lukenut.
- Palapeli
Luin koko ketjun läpi (useampi päivä siinä menikin :D), mutta mielenkiintoisia kertomuksia. Itse olen jo muutaman kuukauden ajan vähentänyt tavaraa, mutta tästä tuli taas innostusta lisää. Asumme yhdessä mieheni kanssa 54 neliöisessä kaksiossa. Aloin kyllästyä tavarapaljouteen, siihen että vaatekaapit, vaatehuone, häkkivarasto ja kaikki mahdolliset kaapit ovat aivan täynnä. Muutamme tästä asunnosta parin vuoden sisällä, joten ennen sitä haluan karsia kaiken turhan asunnostamme. Kerrotaanpa sitten mitä olen saanut aikaiseksi ja mitä on vielä jäljellä.
Mitä kaikkea olemme tehneet?
1. Miehen konsolipelit. Pelejä löytyi yhteensä varmaan 30kpl, vanhoille konsoleille yms. Mieheni tyhjensi kaikki sellaiset pleikkari yms muut konsolipelit joita ei enää pelaa ja vei kaikki myyntiin paikalliseen peliliikkeeseen. Vanhemmistakin peleistä tuli vähintään muutama euro. Sen jälkeen hän on ostanut muutamia uusia pelejä ja vienyt nekin myyntiin kun on ne pelannut läpi. Tällä hetkellä taitaa löytyä enää 4 konsolipeliä tästä taloudesta ja niitä kaikkia mies pelaa.
2. Kirjahylly. Minä rakastan kirjoja, mutta päätin, että kaikkien kirjojen tulee mahtua yhteen Ikean 80cm levyiseen kirjahyllyyn. Osan kirjoista olen myynyt Torin kautta (mm Taru Sormusten Herrasta, meillä oli niitä kaksi kappaletta), osa odottaa kirpparille menoa. Päätin, että säilytän hyllyssä tasan ne kirjat, joilla on tunnearvoa, kirjat joita voin lukea uudelleen ja jotka haluaisin mahdollisten lasteni lukevan ja muutaman ammattikirjallisuusteoksen. Tällä hetkellä hyllystä löytyy kuitenkin vielä jopa 170 teosta. Näistä aion osan vielä karsia pois (löytyy kirjoja, joita en ole vielä ehtinyt lukea, ne ovat seuraavana lukulistallani, tiedän sen jälkeen niiden kohtalon). Lisäksi päätin, etten osta uutta kirjaa, ellen sitä jostain syystä kirjastosta pysty saamaan ja sen haluaisin lukea.
3. Kosmetiikka. Tätä on kertynyt älyttömästi kaappeihin. Kävin ensiksi meikkivoidearsenaalini läpi, niistä löytyi lähes tyhjiä vaikka kuinka monta. Nyt olen käyttänyt niitä loppuun asti (lopulta leikannut saksilla purkit auki jotta saan kaiken käytettyä). Muutamia käyttämättömiä meikkejä luovutin pikkusiskolleni, jolla on niille enemmän käyttöä. Laitoin yhteen pussukkaan arkimeikissä käyttämäni tuotteet ja loput löytyvät laatikostosta lajiteltuna. Huonoksi menneet heitin roskiin. Tässä oli sekin hyöty, että tiesin mitä minun tarvitsee ostaa ja mitä ei todellaakaan. Shampoita olen käyttänyt kaapista pois (hamstraaja......) ja suurimmalla osalla kosmetiikalla pärjään lopun vuoden. Päätin, että en osta varastoon kuin korkeintaan yhden paketin kutakin tuotetta (tarjoushaukka) ja niille on määritelty tarkat paikat. Ei enää kosmetiikan löytämistä esimerkiksi vaatehuoneesta! Samalla tuli käytyä myös siiivousvälineet ja heitettyä menemään huonoiksi havaittuja rättejä yms.
4. Häkkivarasto. Tänne olimme tunkeneet parin vuoden takaisessa muutossa kaikkea mahdollista, paikka oli lähes kattoon asti täynnä. Sen jälkeen sieltä ei olla haettu oikeastaan muuta kuin luistimet ja sukset. Pelkästään minun vaatteita, kenkiä ja laukkuja löytyi 7 Ikeakassillista, käyn ne läpi tarkemmin kahden viikon kuluttua alkavalla lomallani. Tulen tavarat lajittelemaan 5 kasaan, a) säilytettävät b) hävitettävät c) myytävät d) hyväntekeväisyyteen lahjoitettavat e) ystäville lahjoitettavat (helppo ottaa kuvia ja lähettää ystäville sellaisista tavaroista kuvia mitkä heitä voisi kiinnostaa). Myytävät vien syksyllä kirpparille ja osan ajattelin laittaa Toriin/fb-kirpparille myyntiin. Mieheni käy omat vaatteensa samalla tavalla läpi. Roskiin lensi jätesäkillisen verran tavaraa (rikki olevia tavaroita) ja tavaraa lähti myös pikkusiskolleni ja vanhempiemme mökeille (meillä oli paljon tavaraa yhteenmuuton takia kaksin kappalein, joten ylimääräisenä oli mm. imuri, vedenkeitin, kahvinkeitin, silitysrauta, leivänpaahdin). Jotain olen myös myynyt netissä pois. Läpi käydyt tavarat laitettiin siististi ja vielä lajittelua odottavat tavarat ovat siististi Ikeakasseissa oven lähettyvillä odottamassa. Tilaa varastoon tuli älyttömästi lisää, sitä tosin ei ole tarkoitus tunkea täyteen!
5. Omat vaatteeni ja asusteet. Asunnossamme olevat vaatteet, kengät ja laukut yms kävin läpi ja sieltä poistui varmana yhteensä se 5 Ikeakassillista myyntiin ja hävitettäväksi. Järkyttävä määrä sitä olikaan kertynyt!
6. Miehen vaatteet. Samaan tapaan on miehen vaatteet yms jo lajiteltu, nyt on vaatekaapissa tilaa.
7. Vaatehuone. Myyntiin täältä lähti sisustustavaraa, joille ei meillä ole paikkaa (mm. kehyksiä, maljakoita). Paljon löytyi sekalaista tavaraa jota on muuallakin säilytyksessä (kosmetiikaa, kynttilöitä ymsymsyms) ja nämä ovat nyt järjesteltynä yhteen ja samaan paikkaan.
8. Elokuvat ja tv-sarjat. Näitä on kertynyt aivan liikaa kaappeihin. Olen myynyt lähes 30 tuotantokautta Torin ja Facebook-kirpparin kautta. Lisäksi vielä on myynnissä elokuvia ja muutama tuotantokausi, jos eivät mene netin kautta myydyksi, vien ne kirpparille syksyllä. Uusia ei luonnollisesti osteta tähän talouteen. Muutamia elokuvia tosin tulen säilyttämään, minulta löytyy mm. musikaalileffoja, joista en mitenkään pysty luopumaan (Cats, My Fair Lady, Rocky Horror Picture Show). Jäävät elokuvat mahtuvat kuitenkin yhteen tv-tason laatikostoon, kun ne ovat aikaisemmin vieneet tilaa noin 4 laatikon verran.
9. Muut tavarat. Henkilökohtaisista papereista lähti vanhaan asuntoon liittyvät jutut, ''tylsät'' onnittelukortit, turhat koulupaperit, vanhat laskut yms poltettavaksi. Vanhat lehdet lähtivät ystäville ja lehtikeräykseen. Erilaisia johtoja ja piuhoja lajittelimme ja siistiksi kerälle käärittynä ne löytyvät nyt yhdestä ja samasta paikasta. Kaikki pientavara (esimerkiksi kynttilät, kynät) löytyvät kaikki yhdestä paikasta kerättynä.
Vielä on kuitenkin paljon tehtävää. Häkkivarastossa olevien vaatteiden, kenkien ja laukkujen läpikäynti ja kaiken ylimääräisen myytävän myyminen. Astiakaappeihin, liinavaatteisiin ja pyyhkeisiin en ole vielä koskenut, niitä löytyy aivan liikaa. Astioista en todennäköisesti osaa luopua, löytyy Iittalaa ja Marimekkoa joista pidän, niiden säilytykseen tulee vaan kehittää fiksu systeemi. Pyyhkeistä ja liinavaatteista osa lähtee varmaan löytöeläinkoteihin lahjoituksena. Kuiva-ainekaapit tulisi vielä käydä läpi ja hävittää vanhentuneet tuotteet ja vähälle käytölle jääneille tuotteille täytyy keksiä käyttökohteita.
Sen tässä projektissa on huomannut, että sitä helposti säilöö tavaraa, jolla ei ole kenellekään mitään arvoa (puoliksi hajonnut kynä, vanhoja kuitteja ymsyms). Tällaista tavaraa lähti roskikseen muutaman muovikassillisen verran. Tärkein muutos jota olen tehnyt on kuitenkin kulutustottumukset. En ole ostanut koko kesän aikana juuri mitään tavaroita, joten kaapit eivät ole päässeet täyttymään uudelleen. Kun olen saanut tähän kämppään tilaa, alkaa vaatekaapin uudistus. Ei enää halpakaupoista 'ihan kivoja vaatteita', vaan mieluummin vähemmän ja paremmalla laadulla.
Tästä on muodostumassa lempiketjuni.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:54"]
Vilkaisin noita KonMari-videoita Youtubesta. Päällimmäiseksi jäi hämmästys siitä, miten paljon ihmisillä on pelkästään vaatteita o_O Tunne oli siis sama kuin edellisellä kirjoittajalla. Oma tavaramäärä ei tunnu enää missään. Jatkan silti tätä omaa projektia.
ps. Edellisellä kerralla meidän kierrätettävät paperiroskat mahtuivat yhteen ainoaan paperikassiin.
[/quote]
Meidän kaikki paperit mahtuisivat yhteen paperikassiin.