tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19923)
Läheisen kuoleman jälkeen tunteet on niin pinnassa että tuollaisia kieltoja tuskin noudatetaan. Ihmiset haluavat päästä menettämäänsä ihmistä "lähelle" ja todennäköisesti lukevat tuollaiset. Ei siis pidä luottaa mihinkään mitä muut eivät oikeasti saa nähdä.
Mun mies kuoli, luin ja tongin joka ikisen lippusen ja lappusen, puhelimet, tietsikat ja kaikki läpi. Jos vastaan olisi tullut joku "älä lue" kirjekuori tai kansio, niin ihan varmaan olisin lukenut.
Ja jos joutuisin tyhjäämään jonkun kuolinpesää, niin kävisin kaikki huolella läpi, ettei mikään tärkeä tai arkaluontoinen menisi roskiin. En uskaltaisi tuhota mitään katsomatta ensin mitä olen tuhoamassa. Jos laatikossa lukisi "nuoruuden päiväkirjat, tuhoa lukematta" ja näkisin, että kyse on päiväkirjoista, niin voisin tuhota. Mutta jos laatikossa lukisi vain "tuhoa avaamatta", niin en tuhoaisi, ennen kuin näen mitä siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on iso kuori tiukasti kiinniteipattuna papereita, jossa lukee päällä "tuhottava lukematta".
Toivon todella, että minun kuolinpesäni siivooja kunnioittaa sitä.
No ei todellakaan sitä tule tekemään vaan kuori repeää auki heti kun saa sen käsiinsä. Ihan takuuvarmasti! Miksi et hävitä niitä itse elämäsi aikana? Älä ole sinisilmäinen hölmö.
Jos laittaa jonkun kiellon niin sepä on melkein kuin kehoitus avata kuori ja lukea.
Juuri näin. Ihmisen mielikuvitus lähtee laukalle kaikista "top secret" -merkinnöistä. Sitä alkaisi miettiä, että siellä on Palmen ja Kennedyn murhat, Area 51-salaisuudet, aviottomat sukulaiset ja aarrekartta piilotettujen kultaharkkojen luokse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on iso kuori tiukasti kiinniteipattuna papereita, jossa lukee päällä "tuhottava lukematta".
=====
Jos se jokatapauksessa on tuhottava, niin miksi et tuhoa sitä itse? Pikkuhiljaa revit, paperi kerrallaan. Tai isket juhannuskokkoon kesällä tms.
Tiesin että isäni piti päiväkirjaa. Onneksi hän hävitti ne ennen kuolemaansa. Ei tullut kenellekään kiusausta lukea.En ole aiemman viestin kirjoittaja, mutta jos sattuu kuolemaan yllättäen vaikka onnettomuudessa, sairaskohtaukseen tms. ja haluaa, että muut tietävät miten toimia. Jos taas ei kuole yllättäen, voi olla että haluaa itse vielä lukea päiväkirjoja vaikka vuosienkin ajan.
Ratkaisu on laittaa nämä vaikka skannattuina pilvipalveluun ja tehdä sitä varten uniikki tunnus ja salasana. Jota ei laita mihinkään ylös eikä kerro siitä kellekään. Näin data on siellä pilvessä leijumassa eikä kukaan lue sitä, ja katoaa kun yhtiö lopettaa/poistaa tietyn ajan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan sitä tule tekemään vaan kuori repeää auki heti kun saa sen käsiinsä. Ihan takuuvarmasti! Miksi et hävitä niitä itse elämäsi aikana? Älä ole sinisilmäinen hölmö.
Jos laittaa jonkun kiellon niin sepä on melkein kuin kehoitus avata kuori ja lukea.
Juuri näin. Ihmisen mielikuvitus lähtee laukalle kaikista "top secret" -merkinnöistä. Sitä alkaisi miettiä, että siellä on Palmen ja Kennedyn murhat, Area 51-salaisuudet, aviottomat sukulaiset ja aarrekartta piilotettujen kultaharkkojen luokse.
Tai vähintään kasa käteistä.
Papereista tuli mieleen, että perikunnan työtä helpottaa tosi paljon, jos kaikki hautaukseen ja perintöön liittyvät paperit olisivat järjestyksessä, hyvin merkittynä ja niiden sijainnista olisi kerrottu etukäteen läheisille.
Menee nyt jo vähän ohi aiheen, mutta kyllä minä luotan äitiini.
Asiaan, siivouksesta ja kodinhoidosta olen tajunnut kaksi asiaa. Yksi: alenna rimaa. On parempi pyyhkäistä jääkaapin hyllyltä isoimmat tahrat nopeasti rätillä kuin odottaa sopivaa tilaisuutta tyhjentää ja siivota koko jääkaappi. Kaksi: jos jonkun homman voi tehdä alle minuutissa, se kannattaa tehdä heti (esimerkiksi mainospostin avaaminen ja sen laittaminen paperinkeräykseen tai kuivan lehden nyppäiseminen huonekasvista tai likaisten vaatteiden laittaminen pyykkikoriin).
Mulle oli aikoinaan iso oivallus tajuta, että kun siivoan jälkeni heti tekemisen jälkeen ja tavallaan osana sitä, järjestelyyn ei kulu aikaa juuri yhtään ja siivotessa pääsee heti siihen pintojen putsaamiseen. Esimerkiksi kahvimukin vieminen tiskikoneeseen tai uunivuoan tiskaaminen ei vie montaa hetkeä, mutta jos tiskejä on joka huoneessa ja tiskipöytä täynnä likaisia astioita, niiden selvittämiseen pitää varata oma aikansa ja se tuntuu kotityöltä. Likapyykit menevät yhdellä kädenliikkeellä koriin vaatteita vaihtaessa mutta likapyykkien keräily ympäri asuntoa ja niiden etsiminen huonekalujen alta on taas yksi erillinen tehtävänsä.
Toimiakseen tuo vaatii tietenkin sen, että jokaiselle asialle ja toiminnolle on järkevä paikkansa ja se on vaatinut sekä melkoista tavaroiden raivaamista että omien rutiinien tarkastelua. Huomasin tekeväni joitain asioita tottumuksesta samalla tavalla kuin lapsuudenkodissa, vaikka se ei osana omaa arkeani ollutkaan se helpoin tapa.
Pariin edellä olevaan siivousjuttuun liittyen, olen itsekin nyt yrittänyt ottaa tavaksi, että laitan tavaran heti takaisin oikealle paikalleen yms. Huomaan välillä, että jätän esimerkiksi jonkun säästettävän paperin kansion päälle, jonne sen aion laittaa ja jossain vaiheessa, kun tarvitsen kansiosta jotain, huomaan että sen päällä on muutamien kuukausien ajalta papereita, joiden laittamista oikeisiin kohtiin joudun miettimään ja aikaa menee. Sen sijaan pyrin siihen, että mapitan lapun saman tien, joka vie enintään sen minuutin.
Pyyhkeitä karsittava, kummat pistäisitte pois: kovat Luhdan ja Marimekon pyyhkeet vai pehmeät retropyyhkeet, mitä ei ole samaa sarjaa? Nuo kovat eivät tule pehmeäksi vaikka menevät kuivuron läpi ja ovat niin pieniä, että peittävät hädin tuskin koko vartalon-
Pois luhta ja marimekko, säästöön retrot- vanhat pyyhkeet useimmiten on todella paljon parempilaatuisia kuin uudet.
Meillä on ystävien kanssa ihana perinne, joka aloitettiin parikymppisinä, kun haluttiin muistaa toisia jouluna, mutta ei tiedetty mitä toiset tarvitsee. Joulukuussa ostetaan jotain mitä itse halutaan, mutta ei ole aiemmin hankittu ja laitetataan jollekin kaverille kuva + teksti "kiitos joululahjasta". Näin tulee kavereilta pitkin kuukautta kuvia, voi ostaa itselleen jotain ilman huonoa omaa tuntoa ja kaikki saa tarpeellista tavaraa tai hyödykettä. Itse olen esimerkiksi tänä jouluna "saanut" lahjaksi ihanan villapaidan, kalliimman viinipullon ja uudet lapaset. Viime vuonna kävin hieronnassa, tänä vuonna ei valitettavasti voi.
Huh, tekee tosi pahaa, kun siivosin laatikoita ja niissä käyttämättömiä lahjoja. Siis sellaisia mitä ei voi käyttää ja kun vanhemmat ovat syytäneet niihin rahaa. Esimerkiksi tosi voimakashajuisia voiteita ja deodorantti, sähköinen jalkaraspi . Saippuaa on ihan hirveä laatikollinen, kun aina joku antanut jouluna saippuan. Ja eihän ne kulu, kun ovat käsisaippuoita. Harmittaa, kun monia kymppejä pistetty asioihin, jotka löytyvät sitten kaapeista. Mielummin olisin vaikka kerryttänyt summaa ratsastustunteihin. Nykyihmisen pitäisi ajatella, että tavara ei tuo onnea eikä ole lahjana paras vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Huh, tekee tosi pahaa, kun siivosin laatikoita ja niissä käyttämättömiä lahjoja. Siis sellaisia mitä ei voi käyttää ja kun vanhemmat ovat syytäneet niihin rahaa. Esimerkiksi tosi voimakashajuisia voiteita ja deodorantti, sähköinen jalkaraspi . Saippuaa on ihan hirveä laatikollinen, kun aina joku antanut jouluna saippuan. Ja eihän ne kulu, kun ovat käsisaippuoita. Harmittaa, kun monia kymppejä pistetty asioihin, jotka löytyvät sitten kaapeista. Mielummin olisin vaikka kerryttänyt summaa ratsastustunteihin. Nykyihmisen pitäisi ajatella, että tavara ei tuo onnea eikä ole lahjana paras vaihtoehto.
Itse olen vaan ottanut käyttöön. Sain liian ison pipon. Käyttöön vaan ja jotenkin se muotoutui pään muotoon sateella.
Ei niin hyvän tuoksuinen hoitoaine. Käytin tehoaineena saunassa. Reilummin ainetta, hieroin hiuksiin, saunahattu päähän ja saunaan. Kyllä se kului. Kaikki oudot voiteen, mm edellisen kesän aurinkorasvat jalkarasvoiksi. Uutta en osta, ennen kuin vanhat on käytetty. Kyllä ne käsisaippuatkin kuluvat, kun vaan ottaa käyttöön.
Ota käyttöön, äläkä haudo niitä. Nytkin minulla on ehkä 3 isoa suihkusaippuaa viime joululta jäljellä. Kyllä ne kuluu, kun käyttää ja itse en osta uutta. Ihan yliarvostettua tuoksu. Jos ei tykkää, älä vietä päivää haistamalla käsiäsi. Kyllä se haju haihtuu
Miten käsisaippua eroaa suihkusaippuasta? Ei pidä liikaa tuijottaa sitä kylkeen painettua käyttöpaikkaa, kyllä käsisaippualla peseytyy muutkin paikat.
Vierailija kirjoitti:
Miten käsisaippua eroaa suihkusaippuasta? Ei pidä liikaa tuijottaa sitä kylkeen painettua käyttöpaikkaa, kyllä käsisaippualla peseytyy muutkin paikat.
Kaupan tätinä aina naurattaa nämä ihmiset jotka kuvittelee että tuotetta ei voi käyttää yhtään mihinkään muuhun kuin siihen mitä pakkauksen kyljessä tai tuotteen nimessä sanotaan. Käsisaippua tai -voide vain käsille, jalkavoide vain jaloille, wc paperiin (puhtaaseen!) ei voi niistää nenää, paperisaksilla ei voi leikata mitään muuta kuin paperia, salaattikulhossa ei voi säilyttää hedelmiä, tavisetikkaa ei voi käyttää huuhteluaineena koska pullossa ei lue huuhteluaine, pöytätabletteja ei voi muka käyttää peflettinä (vain ja ainoastaan saunassa, ei enää pöydällä!) vaikka ovat ihan samalaista materiaalia. Ihmiset on yllättävän yksinkertaisia ja monet heittää roskiin tästä syystä täysin käyttökelpoisia tuotteita. Itse ostin voimakastuoksuista huuhteluainetta kerran ja en voinut pyykeille käyttää, joten käytin sitten wcssä raikasteena, pieni tilkka wc pyttyyn tai lavuaariin ja koko kylppäri tuoksui raikkaalta pitkän aikaa. Ei mennyt ihan hukkaan sekään litku.
Vierailija kirjoitti:
Pyyhkeitä karsittava, kummat pistäisitte pois: kovat Luhdan ja Marimekon pyyhkeet vai pehmeät retropyyhkeet, mitä ei ole samaa sarjaa? Nuo kovat eivät tule pehmeäksi vaikka menevät kuivuron läpi ja ovat niin pieniä, että peittävät hädin tuskin koko vartalon-
Pehmeät retropyyhkeet parhaita
Taas meni torissa yksi tavara kaupaksi ja laatikollinen vaatteita kasassa lähetettäväksi vähänkäytetty.fi kauppaan. Torissa on kyllä tullut muutamia tosi outoja viestejä, suoranaista veetuilua, tarjotaan 20€:n asiallisesta hintapyynnöstä 2€ ja sit kettuillaan päälle että ton tekis itsekin kahdella eurolla. Ai kiitti? Ja sitten muutamia ihme ohareita ja aikojen kanssa vekslaamista. Onko muilla samoja kokemuksia? Tätä ei ole omalle kohdalle osunut aiemmin juurikaan.
Nyt joulun jälkeen alkaa taas karsimisurakka. Lapsille tuli paljon paketteja ja uusia leluja, vaikka etukäteen koitettiin estää. Meillä on iso talo, joten lahjan antajat ajattelivat, että meille mahtuu.. tammikuussa jatkuu taas kaappien tyhjentäminen, kun oikeasti ei mahdu. Lastenhuoneissa lelut valtaa lattiat ja siivoaminen hankaloituu.
En ole aiemman viestin kirjoittaja, mutta jos sattuu kuolemaan yllättäen vaikka onnettomuudessa, sairaskohtaukseen tms. ja haluaa, että muut tietävät miten toimia. Jos taas ei kuole yllättäen, voi olla että haluaa itse vielä lukea päiväkirjoja vaikka vuosienkin ajan.