Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19766)

Vierailija
541/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

27 antoi loistavia vinkkejä. Yksi tosi hyvä on tuo että kaikki samanlaiset samaan paikkaan. Kun huomaat, että sinulla on 15 sateenvarjoa, on helppo todeta että niitä on muutama liikaa kuin jos ne on ripoteltu eri laukkuihin, eri puolille autoa ja kaappeja. Pätee kaikkeen.

Vierailija
542/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitti:)

Kiva jos jollekulle on hyötyä

-27

pari lisäjuttua tuli mieleen:

-jotkut kierrätyskeskukset / kirppikset noutaa kotoa tavarasi jos ne ovat isoja/ niitä on paljon. Tämä vinkiksi niille , jotka pystyisivät tekemään rajumpaa kertatyhjennystä.

-kirjoista, elokuvista, tv-sarjoista kannattaa miettiä tuleeko niitä luettua /katsottua uudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän siinä muuten on, että kevään tullen tulee aina tämä sama into katsoa, mitä kaappeihin on kertynyt? Harvemmin talven pimeydessä näitä pohtii.

Vierailija
544/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim kirjat ongelmana joo. ennen ostin jonkun verran. nyt en enää ostele. mutta siis koska olen hamsteri ajattelen, että : kyllä vielä joskus luen tätä kirjaa. mietin myös kirjan rahaallista arvoa, että kun 20e maksoin, niin ei viitsisi laittaa kallista kirjaa poiskaan... :<

mutta ahdistavaa tämä tavara silti. vaikeaa siivota jne. tuon alle 1v:n vaatteet ovat kanssa kysymysmerkki, mihin ne laittaisi. tarkoitus säästää, koska haaveissa suht pian toinen lapsi. makuuhuone täynnä pieneksi menneitä vauvan vaatteita.

askartelukamat myös vievät paljon tilaa. "sitten kun, joskus on aikaa, niin ihanaa tehdä ovikranssi näistä tavaroista.." :D tällaista ajattelua minulla... tuo on hyvä idea, että esim kahteen laatikkoon laittaisi esim just kaikki askartelukamat.

en kauheasti enää viitsi shoppailla. onneksi kotimme lähellä ei ole kirppareita :) no kauppakeskus on, mutta yritän hillitä itseni ostoksissa + säästäähän siinä paljon rahaa kun ei osta. jossain vaiheessa shoppailin paljon, jolloin tavarat alkoivat lisääntyä. 

minimalistista elämää pitäisi opetella. vaan se on silti vaikeaa. juuri hamsteriluonteen vuoksi.

vähän aloin siivoamaan kaappia äsken mutta alle 1v tulee uteliaana katsomaan mitä löytyy, joten pitänee jatkaa kun hän on päiväunilla. 

ap. 

Vierailija
545/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä blogi herättää tällä palstalla aina kovasti tunteita, mutta vinkkaan tämän tähän silti:

http://omakotivalkoinen.casablogit.fi/query/tags/?tag=1000%20tavaran%20haaste

Eli oma koti valkoinen-blogi ja hänen 1000 tavaran haaste. Uskomattoman vähällä tavara- ja vaatemäärällä voi pärjätä, kun päättää niin. Bloggaaja on kertonut aiemmin ostelleensa ihan liikaa vaatteita ym. eli karsintaa on tehty vuosien varrella.

Ja ennen kuin blogin haukkujat nyt innostuvat, niin on ihan selvää, että todella harva meistä pystyisi elämään noin minimalistisesti. Meillä se olisi ihan mahdotonta, kun ihmisiäkin on tuplasti enemmän eli 2 aikuista ja 2 lasta, jokaisella omat urheiluharrastuksensa, sitä myöten varusteet ja vaatteet jne. En millään pärjäisi noin vähillä treenivaatteilla, tai hänellä ei edes ole treenivaatteita, joten luulen että käy joogassa tms. Enkä sitä paitsi pidä noin valkoisesta ja minimalistisesta sisustuksestakaan. Mutta tuon tavarahaasteen seuraaminen sai ainakin minut miettimään kulutus- ja siivoustottumuksiani. Karsin kyllä tavaraa pari kertaa vuodessa ja pidän kirppistä, mutta tämän myötä olen alkanut ajatella ihan uudella tavalla. Omasta vaatekaapista lähti ihan valehtematta puolet pois maaliskuussa enkä yhtäkään vaatetta ole kaivannut. Nyt näen mitä kaapissa on, ja tein kännykkään listan vaatteista, joita tarvitsen (mm. pikkumusta-mekko, musta nahkavyö jne). Kun tekee mieli ostella jotain, katson listaa ja muistan, että en tarvitse kuin nämä. Jos en näitä listassa olevia löydä kaupasta silloin, en osta mitään. En osta enää kivaa t-paitaa huvin vuoksi. Minulla on jo kaapissa noin 10 erilaista t-paitaa. Jos kuitenkin ostan, yksi lähtee pois.

Eli toivon, että tästä ketjusta ei tule taas yhtä okv-bloggajan haukkumisketjua, vaan joku muukin saisi edes jotakin vinkkiä tuosta haasteesta. Muitakin vastaavia blogeja, joissa karsintaa on tehty, olisi kiva lukea - vinkatkaa ihmeessä!

Vierailija
546/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yrittänyt tarjota kirjoja divariin ? Aika huonostihan ne kyllä niistä maksavat. Itse vein yhden satsin muka-parempia kirjoja divariin. Rahaa en saanut, mutta pari kirjaa vaihdossa->määrä ainakin pieneni....

Pystyisitkö luopumaan kirjoista paremmalla mielellä, jos ne menisivät esim. "hyvään tarkoitukseen" ? Jonnekin missä kirjoja saisi lukea vaikka vanhukset, sairaat tms. (en kyllä valitettavasti tiedä mitään esimerkkipaikkoja).  Tai jos paikkakunnallasi olisi kirpputori / järjestö (joka myisi tavaraa varainhankintaan), jonka tuotto menisi toimintaan mitä haluaisit kannattaa.

Itseäni ärsyttää välillä tietyt ketjukirppikset, mutta kun lahjoitan vaikka eläinsuojeluyhdistyksen kirpputorille, tulee siitä myös hyvä mieli :)

Vähän aikaa sitten törmäsin jossain ajatukseen että raha on mennyt siinä vaiheessa kun jokin tuote on ostettu, ei siinä vaiheessa kun siitä ei enää saa haluamaansa jälleenmyyntiarvoa. En nyt kauniisti saanut muotoiltua sitä ajatusta, mutta pointti on että turha haikailla sitä rahanmenoa myöhemmin, se katoaa jo ostohetkellä. Yleensä tavaran arvo ei ainakaan kasva, joskus kukaan ei siitä enää halua maksaa mitään.

Jos kirjoja haluaa ostaa itselle, ehkä ne menisivät paremmin kaupaksi silloin kun ovat vielä "tuoreita" ?

-27

Vierailija
547/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin raha katoaa ostohetkellä, ei rahanmeno :D pitäisi ehkä vähän koota ajatuksiaan...

Vierailija
548/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 12:59"]

Eli toivon, että tästä ketjusta ei tule taas yhtä okv-bloggajan haukkumisketjua, vaan joku muukin saisi edes jotakin vinkkiä tuosta haasteesta. Muitakin vastaavia blogeja, joissa karsintaa on tehty, olisi kiva lukea - vinkatkaa ihmeessä!

[/quote]

yksi käsityö/tuunausblogi, jota luen on mennyt minimalismin suuntaan, siis kotiaan / tavaramääräänsä tekijä minimoi, ei käsitöitään ;)

Mutta sori, en halua linkittää kivaa blogia tänne, kun täällä velloo aikamoinen blogivihamielisyys :(

Googlettamallahan noita löytyy.

Vierailija
549/19766 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
550/19766 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aiemmin kommentoinut tähän ketjuun, mutta olen pikkuhiljaa jo vuoden verran yrittänyt vähentää tavaraa, kun tarkoitus on n. viiden vuoden sisällä muuttaa pienempään asuntoon, kun toinenkin lapsi lentää pesästä, toinen muutti viime syksynä opiskelupaikkakunnalle.

Itselläni ajatuksena ensin tökki se, että kuvittelin myyvväni tavaraa kirpputorilla. Aikaisemmin olen näin tehnytkin, mutta pöytävuokrat ovat niin isot, että tuntuu ettei kannata...

Tuo on hyvä ajatus, että se raha on mennyt jo siinä vaiheessa, kun tavaran on ostanut, ei siinä vaiheessa kun sen hävittää.

Itseäni auttaa (kuten joku täällä myös mainitsi), kun käy useampaan kertaan läpi samoja paikkoja, aina löytää jotain uutta hävitettävää. Ja myös se auttaa, jos voi panna kiertoon.

Paljon olen vienyt pelastusarmeijalle, juuri on sinne lähdössä mm. vanha mutta hyväkuntoinen päiväpeitto, jotain sohvatyynyjä ja toimiva printteri. Noikin veivät paljon tilaa. Roskiin meni 40 vuotta vanha kumivene ja yksi iankaikkisen vanha makuupussi. Miehen vanhat sukset pitäisi hävittää, mutta sahaan ne ensin palasiksi niin menevät sekajätteeseen.

Kirjoja tarjosin divareihin, mutta varastot on kuulemma täynnä ja eivät olisi juurikaan maksaneet niistä. Niinpä olen kiikuttanut kirjoja pikkuhiljaa kirjaston kierrätyshyllyyn, jos niistä on jollekulle iloa, niin hyvä. Ja näyttävät ne sieltä kadonneen. Säästän vain ne kirjat, jotka oikeasti voisin lukea uudelleen.

Paljon on vielä raivattavaa, minulla on vielä joitain laatikoita jäljellä vanhemmiltani heidän kuolemansa jälkeen tullutta kamaa. Ja astioita omistamme ihan liikaa. Ja vaatekaapit käydä jälleen kerran kriittisesti läpi.

Ap. älä tilaa tai osta uusia naistenlehtiä, jos vanhoja on lukematta. Ja lehti heti paperinkeräykseen, kun olet lukenut sen, turha säilyttää, ei niihin palaa kuitenkaan myöhemmin.

Tsemppiä!

Vierailija
551/19766 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
552/19766 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 11:53"]Täällä harvennustyötä on tehty pari vuotta. Shoppailusta olen päässyt jo eroon, eli tavaravirta on todellakin saatu käännettyä. Silti on vielä paljon tehtävää...

Lastenhuoneet on mielenkiintoiset, koska itse tavaramäärä on ihan hallinnassa, mutta piirtävät ja askartelevat (mm. hamahelmijuttuja) niin paljon että kaapit pursuaa niitä. Ja kun niitä on kymmeneltä vuodelta kahden lapsen aikaansaannokset... Järjestelemättä tietenkin. Nyt kun olen viisaampi niin olisin hankkinut kummallekin lapselle jonkinlaiset säilytysjutut, johon olisin joka vuodelta säästänyt vain parhaat tuotokset.

Kaikista ihaninta on ollut se kun tavara on vähentynyt niin paljon että on voinut jopa luopua muutamasta lipastosta ja muista säilytysjärjestelmistä ja saanut ihan oikeaa tilaa huoneisiin. Siivouskin on helpompaa.

[/quote]

Työskentelen päiväkodissa lto:na ja monet vanhemmat tuskailevat tuon saman ongelman eli lasten askartelujen kanssa. Olen monille suositellut töiden kuvaamista ja vaikka digikehyksen hankkimista, jossa kuvat vaihtuvat. Näin lapsen työt säilyvät ja ovat esillä, lapsi saa tunteen, että töitä arvostetaan, mutta kaikki paikat eivät pursua. Toki lisäksi voi säilyttää jotain. Moni vanhempi on tarttunut vinkkiin ja yksi lapsi toi omista töistään teetetyn ifolor-kirjan päiväkotiin näytille ja oli todella ylpeä! :)

Vierailija
553/19766 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea tuo valokuvaaminen, vielä kun saisi tehtyä niin omillekin aarteille! Itse asiassa olen huomannut, että monista haluamistani kauniista asioista riittää se että niistä on netistä kuvia, kaikkia ihania vanhoja kippokappoja ei tarvitse itse omistaa ja haalia kaappiensa täytteeksi.  

Vierailija
554/19766 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

120 jatkaa:

autotallihommiin voi kierrättää kulahtaneet lakanat, puuvillapaidat, pyyhkeet...

Vierailija
555/19766 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä oliko jo mainittu, enkä ehdi selata, mutta siis myös monet eläinsuojeluyhdistykset ottavat mielellään vastaan löytöeläintaloihin vanhoja lakanoita, pyyhkeitä, tyynynliinoja, tyynyjä eläimille. Kannattaa katsoa netistä ja vaikka soittaa. Saa hyvään käyttöön vanhat tekstiilit. Siivouksessa voi tietty myös käyttää hyödyksi vanhoja pyyhkeitä, nuhjuisia puuvillaisia vaatteita, joita ei voi enää laittaa eteenpäin.

Vierailija
556/19766 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 09:51"]

Oletteko muut säästäneet opiskelupapereita vai olemmeko miehen kanssa ainoat?

[/quote]

mulla on yksi mappi tallessa.

Vierailija
557/19766 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 14:50"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 09:51"]

Oletteko muut säästäneet opiskelupapereita vai olemmeko miehen kanssa ainoat?

[/quote]

mulla on yksi mappi tallessa.

[/quote]

Minä olen säästänyt, ja niille on kyllä käyttöä. Tällä hetkellä ne ovat tilanpuutteen vuoksi varastossa, ja olen monta kertaa kironnut, kun olisi pitänyt päästä tarkistamaan joku juttu.

Vierailija
558/19766 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

142 täällä. Ei tullut vielä keittiöstä valmista, mutta yhden romualueen sain raivattua, kiva. Jotain meni roskiin, kuurasin muutaman jutun käyttökuntoon ja sain järjestettyä pikkusälää paikoilleen.

Vierailija
559/19766 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 2-3 ikea kassillista hävitettävää tavaraa, en raaskisiniitä pois heittää kun olen hoitovapaalla ja tulot ovat pienet, mutta pitäisi saada ne myytyä. Kuitenkin oma prosessi laittaa ne esim nettiin myyntiin.pitäisi laittaa joku aikaraja missä ajassa pitäisi saada ne myytyä.

kirjasto on hyvä "keksintö",sieltä saa kyllä hyvin lainattua kirjoja eikä tarvitse niitä sitten ostaa itse, säästyy rahaakin.

muutenkin olen oivaltanut, ettämielummin käytän rahaa palveluihin ja kokemukseen kuin materiaan. Esim mielummin menisin kesälomalla risteilylle kuin kauppaan shoppaamaan :-) rahaa säästyy kun on ostamatta turhuuksia.

nyt kun meillä on lapsi niin haluaisin opettaa hänellekin sellaista, ettei kaikkia tavaroita tarvitse ostaa.

ap

Vierailija
560/19766 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 10:39"]

kirjasto on hyvä "keksintö",sieltä saa kyllä hyvin lainattua kirjoja eikä tarvitse niitä sitten ostaa itse, säästyy rahaakin.

[/quote]

Totta, mutta jos on kova lukemaan ja haluaisi kannattaa kustannusalaakin (uusia kirjoja kun ei pelkillä kirjastomaksuilla ylläpidetä) niin sähköinen lukulaite on myös kätevä vaihtoehto. Kindlet sun muut eivät kovin montaa kymppiä maksa. Ja jos on jo tabletti, niin siihenkin voi ladata e-kirjoja.