Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19766)

Vierailija
521/19766 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaikille vanhoille esineille ja vaatteille jotka on niin entisiä että niille nauraa aidanseipäätkin?

Vierailija
522/19766 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:59"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:26"]Luulis että kaikuu jos ei ole verhoja eikä mattoja. En vois kuvitella olevani ilman noita vaikka olis kuinka kaunis lattia ja sälekaihtimet. Ikkunat näyttää alastomilta ilman verhoja ja sohvapöytä näyttäisi tyhmältä jos sen alla ei olisi mattoa.

ja jos sängystä pitäisi loikata suoraan kylmälle lattialle...
[/quote]

En ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta kommentoin silti. Minulle "näyttää tyhmälle" ei ole peruste ostaa tavaraa. Eli en täytä tyhjää tilaa tavaralla vain täyttämisen ilosta. Asun kerrostalossa, eikä lattia ole koskaan niin kylmä, ettenkö villasukilla pärjäisi vaikka mattoja ei olisikaan. Minulla ei ole käynyt mielessäkään, että olisi jotenkin kauheaa astua vuoteesta paljaalle lattialle aamuisin, vaikka sukkia ei olisi jalassa. Onko se tosiaan inhottava tunne vai onko se jonkun markkinamiehen syöttämä ajatus? Mitä jos sen ajattelisikin niin, että unen jälkeen on virkistävää tuntea lattian viileä pinta ja tuntea sen herättävä vaikutus? Minulla on kotona pari mattoa, mutta ne eivät täytä läheskään koko lattiapintaa ja esimerkiksi eteisestä ja keittiöstä puuttuvat matot kokonaan. Mielestäni lattiat on helpompi siivota kuin matot. Ei minulla siis ole mitään mattoja vastaan, mutta en näe niille kovin suurta tarvetta.
[/quote]

Voitko kuitenkin nähdä joillakin olevan tarvetta matoille.
[/quote]

Voin nähdä. En esimerkiksi haluaisi asua kodissa, jossa kaikuu. Tarkoitin kommentillani lähinnä sitä, että en näe niitä välttämättöminä omassa kodissani. Tykkään kyseenalaistaa esineiden tarpeellisuutta.
[/quote]
Minusta matoton ja verhoton koti on todella epäviihtyisä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/19766 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen hamsteri. Mua on auttanut katsoa esim. Himohamstraajat-ohjelmaa yms. Netistä löytää kans paljon juttuja tavaranraivauksesta. Tsemppiä sulle!

Vierailija
524/19766 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta ainakin on todella tyydyttävää, kun saa vähennettyä kaapeista sellaista turhaa tavaraa, jota ei ihan oikeasti enää käytä. Pysyy paljon paremmin järjestys ja jopa löytää ne tavarat mitä käyttää.

Luopumista helpottaa, jos saa tavarat jotenkin kierrätettyä, antamalla esim. jollekkin kaverille, tai konttiin tai myymällä kirpputorilla. Roskikseen ei kannata käyttökelpoista tavaraa heittää. Mutta ei se toisaalta maailmaa pelastakaan vaikka sä kuinka säilöisit tavaraa kaapeissasi

Ja tärkeintähän se lienee on vähentää sinne kotiin tulevan uuden tavaran määrää eli osta vaan sitä mitä oikeasti tarvitset/haluat. Jonkun tarpeen tullessa kannattaa myös miettiä, olisiko jo joku olemassa oleva tavara sopiva ko. tarkoitukseen sellaisenaan tai tuunattuna.

Vierailija
525/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä aloittaa raivaaminen? tarvitsen varmaan tänne jonkun ammattijärjestäjän. :D 

ap

Vierailija
526/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitat siitä, että käyt ensin yhden kaapin läpi, ja jaat tavarat kolmeen kasaan: roskiin, kiertoon ja säilytetään. Ja kaikki mitä vähänkään mietit, että tarvitsetko, niin päätät että et tarvitse. Esimerkiksi keittiössä loppujen lopusi ei tarvitse jokaista hilavitkutinta. Turhia ovat kaikkiyhden asian tavarat kuten valkosipulipuserrin, tomaatinviipaloija, sipulihakkuri jne. Suurimman osan  teet näppärästi veitsellä.

Vaatteita ja kenkiä sulla on kuitenkin liikaa. Valitse kauneimmat ja heitä muut pois. Mitä toivevaatteita tai jos-tää-tulis-muotiin -vaatteita älä säilytä. Pois vääränväriset ja vähemmän imartelevat.

Vierailija
527/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko muut säästäneet opiskelupapereita vai olemmeko miehen kanssa ainoat?

Vierailija
528/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä säästä opiskelupapereita.

Mieti jokaisen tavaran ja vaatteen kohdalla, olenko tarvinnut tai käyttänyt tätä viimeisen vuoden aikana. Jos et, laita pois.

Vierailija
529/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 09:51"]

Oletteko muut säästäneet opiskelupapereita vai olemmeko miehen kanssa ainoat?

[/quote]

Ei ole säästetty.

Vierailija
530/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan säästelty opiskelupapereita, minä enemmän mies vähemmän. Esim. minulla on tallessa kaikki materiaali (kirjat, kansiot yms.) lukiosta ja yliopistosta, peruskouluajoiltakin löytyy jotain.

Vierailija
531/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vuoden käyttämättömyyslogiikka ontuu. Pitääkö heittää ne kirjat pois joita ei ole lukenut vuoden aikana tai ne cd:t / dvd:t joihin ei ole vuoteen koskenut? Entä lasten muistolaatikot joita ei ole vuoteen hypistellyt?

Vierailija
532/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua auttaa ajatusleikki. Kuvittelen kysyväni joltain rikkaalta hienohelmalta, että kannattaisiko tämä säästää (joku edellisen asunnon wc-paperiteline, neulalla puhkottu nukke, kodin kuvalehti vuodelta -98 tms) ja näen sen halveksuvan epäuskoisen ilmeen tämän ihmisen kasvoilla. Helposti lentää tavara roskiin!

Olen myös tehnyt niin, että olen laittanut tavaroita, joita en ole vielä raaskinut hävittää, muovipussiin ja laittanut pussin varastoon. Puolen vuoden päästä olen pussiin katsomatta vienyt sen roskikseen enkä yhtään muistanut mitä siinä pussissa oli! Tuskin mitään tarpeellista.

Vierailija
533/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sääntö on se, että kun ostat yhden uuden tavaran/ vaatteen niin laitat/annat yhden vanhan pois.

Vierailija
534/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vein jätesäkillisen rikkinäisiä ja suht huonokuntoisia vaatteita/ tavaroita juuri roskiin. Kai sinne meni vähän tarpeetontakin tavaraa. Lisäks 2 pussillista vaatteita yms kankaita odottaa H&m:lle pääsyä ( niitä vastaan saa 15% alennuskortin jee) ja juuri varasin kirpparipöydän 2 lle viikolle. Sinne tulee menemään varmaan 3 pussillista vaatteita yms. Hienommat jutut myyn fb kirpparilla ja sitten löytyy vielä talvivaatetta ja ne myyn syssymmällä taas kirpparilla.

Vierailija
535/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mistä aloittaa raivaaminen? tarvitsen varmaan tänne jonkun ammattijärjestäjän. :D "

Mitä jos tutustuisin jonkin blogin kautta minimalistiin. Ihminen tulee aika pienellä tavaramäärällä hyvin toimeen. Ehkä kannattaisi selvittää ensiksi oma ajatusmaailma ja vasta sen jälkeen ryhtyä tosi puuhiin. Onnea valitsemalle tielle. 

Vierailija
536/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 10:31"]Hyvä sääntö on se, että kun ostat yhden uuden tavaran/ vaatteen niin laitat/annat yhden vanhan pois.

[/quote]

Tää on hyvä! Näin oon tehny viimesen puoli vuotta

Vierailija
537/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noustaan nyt kaikki koneen ääreltä ja jokainen valitkoon kotoaan yhden kaapin minkä käy perusteellisesti läpi! Ei enempää, kuin yksi. Levittää sen tavarat lattialle ja katsoo tarkkaan mitä laittaa takaisin ja oikeasti luopuu roskiin sinne kuuluvista tavaroista.

Uskon, että yksi siisti kaappi tuo intoa jatkaa siivous touhua myöhemmin. Jos sen sijaan levittää heti useamman kaapin tai edes ajattelee että kaikki täytyy käydä läpi, ei saa itseään millään innostumaan niin isoon urakkaan. 

Minä menen nyt, kirjoitellaan iltapäivällä mikä kaappi on kunnossa ja ihmetellään mitä kaikkea onkaan tullut säästettyä! 

Vierailija
538/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastan tavaraa! Minua ei haittaa, että kaapeista löytyy vaikka mitä,  mutta se haittaa, että minua pidetään ilmaisena varastona. Ensin hävitetään omasta kodista kaikki turha ja sitten tullaan sitä minulta lainaamaan, oli kyseessä sitten mehumaija, laminointikone tai saumuri.

Vierailija
539/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 10:46"]

Minä rakastan tavaraa! Minua ei haittaa, että kaapeista löytyy vaikka mitä,  mutta se haittaa, että minua pidetään ilmaisena varastona. Ensin hävitetään omasta kodista kaikki turha ja sitten tullaan sitä minulta lainaamaan, oli kyseessä sitten mehumaija, laminointikone tai saumuri.

[/quote]

Juu tämä ei ole kiva juttu, koskapa neliöt ovat kalliita, tavara halpaa.

Vierailija
540/19766 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen hamsteri ja tavarasta on vaikea luopua. Tällaiset asiat ovat auttaneet minua jossain määrin:

-olen välillä kirpputorilakossa (tee oma ostolakkosi sen mukaan mistä tulee ostettua turhaa)

-kasaan samantyyppiset tavarat yhteen jolloin näen kuinka kauhean paljon niitä on, ja karsin huonommasta päästä. Esim. minulla on ollut "korjattavia" housuja enemmän kuin ehjiä ja käyttökelpoisia, mutta totuushan on etten niitä kaikkia tule ikinä korjaamaan / käyttämään

-tiedän monia paikkoja joihin voin viedä tavaraa kiertoon. Kätevää on jos kierrätyspaikat ovat sellaisia, joissa ei tarvitse seuraavan käyttäjän maksaa, sinne voi viedä semmoisetkin, joista ei ehkä enää maksettaisi (kunhan ei ole ihan roskaa !). Esim. VHS:t hupenee kyllä kun ilmaiseksi on jaossa. Sitten pitää vaan itse malttaa olla ottamatta niitä ilmaisia kamoja.

-en kykene yleensä kerralla poistamaan paljoa tavaraa, joten uusilla kierroksilla saan lisäkarsittua jo aiemmin karsimastani

-jos esineen ainoa säilytysperuste on tunnearvo/lahjana saatu, otan siitä valokuvan muistoksi. (Maltillinen määrä muistoesineitä on ok)

-minun on helpompi luopua joistain jutuista jos voin antaa tutuille. On myös hieno juttu, jos tietää jonkun, jolla olisi käyttöä esim. tietynlaisille materiaaleille. (esim joku tekee jotain, mihin esim. farkkukangas sopii hyvin, hänelle kelpaavat hajonneet farkkuni)

-ylisuuren urakan edessä kannattaa keskittyä johonkin pienempään. Raivata jokin pieni alue kerralla.

-kun jotkin tavarat ovat olleet pitkään poissa silmistä varastoituna, onkin niistä yllättäen helpompi luopua.

- ennalta rajoittaminen. Minulla on askartelumateriaaleja, ja kaikkea roskaa voi valitettavasti säilöä askartelun nimissä ;(  Kun järjestelin tietyt kamat tiettyyn tilaan (esim. 2 säilytyslaatikkoa) niitä ei saa olla muualla, pitää mahtua päätettyyn tilaan.

-olen raahannut kotiin kaikenlaista "pelastettavaa", parempi olisi jättää "pelastamatta"

-Meillä on nurkissa liikaa projekteja. Itseään voi haastaa hoitamaan ne loppuun tietyssä ajassa. Parhaimmillaan saa käyttöön jotain hyödyllistä, joka on ennen ollut vain viemässä tilaa.

-lahjaksi saatuja asioita ei ole pakko säilyttää, jos eivät ole mieluisia/ tarpeellisia.

-olen yrittänyt vihjata, ettei minulle tarvitse antaa tavaraa lahjaksi vain "koska on tapana"

-järkevät säilytysratkaisut/ varastointi.Hankkimalla loputtomasti säilytyslaatikoita, ei kyllä ratkaise tavaranpaljoutta, malttia siis tässäkin.  Kun varastoin tavaraa merkitsen ne niin, että pystyn löytämään ne tarvittaessa. (laatikoihin voi myös merkitä varastointiajankohta esim. 04/2014, tästä voi sitten nähdä jos jotain ei ole pitkiin aikoihin tarvinnut->poistoon). Kun käytössä olevat tavarat on varastoitu fiksusti, niitä pystyy myös käyttämään ja löytämään tarvittaessa. kaappeihin voi itse lisätä hyllyjä ja laatikoita. Elfan tyyppiset moduulikorijärjestelmät on tosi käteviä.

-älä hanki uutta, jos edellinen risa laite/asia pyörii nurkissa. Korjauta heti käyttöön, jos korjaaminen on mahdollista tai sitten uuden  hankkimisen lisäksi pidä huolta edellisen laitteen asianmukaisesta hävityksestä. Meillä esim. tietokoneen raadot ovat olleet ongelma, onneksi keräysautot kiertää välillä täällä ja saimme tehtyä koneille tietojen hävittämisen turvallisesti ja laitteet kierrätettyä asianmukaisesti.

Tällaisia tapoja olen oppinut & oppinut mikä itselläni toimii, mutta tämä on vasta alku, yhä meillä on liikaa tavaraa. Onneksi kevätaurinko on pistänyt muhun puhtia siivoamisen, järjestämisen ja käsitöiden suhteen!