tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19766)
Sama vika! Tavaran paljous on ruvennut ahdistamaan siitä asti kun muutin uuteen kotiin ja siinä tavaroita pakatessa ja purkaessa vasta se iski, että jumankauta mulla on ihan liikaa tavaraa, jota en käytä enkä tarvitse. Paljon lähti roskiin sellasta mistä ei varmasti olisi hyötyä kenellekkään eikä menisi kaupaksi kirppiksellä. Nyt on sitten jätesäkillinen vaatteita nurkissa lojumassa. Tekis mieli kirppikselle viedä, mutta siellä on kans käyttämättömiä merkkivaatteita ja -asusteita, joista haluaisin vähän paremman hinnan, joten ei kehtaa viedä kirppikselle (ainahan kaikki valittaa jos joku tavara kirpputorilla maksaa yli kympin). Ja en ikinä saa aikaiseksi myydä mitään netissä. HUOH. Ja en tajua miks oon joskus ajatellut, että tarvitsen kymmentä erilaista kosteusvoidetta ja muuta kosmetiikkaa... Niitä nyt oon tässä jaellut lähipiirille kun ei kehtaa myydäkkään.
Kyllästyin omaan hasterointiini ja tavaramäärään, kun luin minimalistien/downsiftaajien blogeja. 'Zero waste blog' on ihan mieletön, ja siellä on ihan hyviä vinkkejä. Hän suosittelee monikäyttöisiä tavaroita ja vaatteita. (kuinka miesten paita ja maksimekko puetaan 30 eri tavalla jne)
Tyhmä.
Nykymaailmassa tarpeellistakin tavaraa on niin paljon, että sen kanssa ahdistuu. Ei todellakaan tarvitse edes täyttää elämäänsä turhalla.
Jos perheellä on harrastuksia, jo yksin niistä tulee mahdoton tavaramäärä. Edes juoksua ei oikein voi harrastaa niin, että on yhdet lenkkarit, yhdet trikoot, yhdet rintsikat ja yksi toppi, ei ainakaan silloin jos pitää löytyä aikaa muuhunkin kuin päivittäiseen pyykkäämiseen ja jos talvellakin meinaa juosta. Samoin lasten polkupyörät, kypärät, pikkusisaruksen kasvamista odottavat vaatteet jne.
Me emme osta lapsille leluja, emme osta itsellemme juuri mitään, kodintekstiilejä ym. on vain kahdet (toiset käytössä, toiset pesussa/puhtaana), vaatteita, kenkiä ym. on vain minimimäärä, silti tavaraa on todella paljon.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 14:40"]
te hamsterit olette oikeasti sairaita, toivon että hankitte apua.. jos täyttää elämäänsä tavaralla, jokin on pahasti pielessä. raivatkaa KAIKKI turha, niin huomaatte keventyneen olon kaikella tapaa.
[/quote]
-vie tavaroita varastoon. jos et ole vuoteen niitä tarvinnut, mieti kannattaisiko ne hävittää.
-sama homma vaatteille. jos et halua viedä niitä varastoon, käännä kaikki vaatteet nurinpäin. käytettyäsi jotain vaatetta, laita se takaisin kaappiin oikein päin. vuoden lopussa käy läpi, mitä vaatteita et ole käyttänyt.
-ota kuva muistoesineistä, ja hävitä itse esineet sitten. toimii vaatteille, kirjeille, lapsuuden leluille, onnittelu korteille yms.
-säilytä kaikkia valokuvia vain digitaalisessa muodossa. hyödynnä ulkoista kovalevyä ja pilvipalvelua, jos haluat varmistua, ettei kuvat katoa bittiavaruuteen.
-rikkinäisestä vaatteesta voit ottaa talteen napit, vetoketjut, pitsit, ehjät kangaspalat yms ja lahjoittaa kierrätyskeskukseen. lopuista voit tehdä siivousliinoja
-ota projektiksi säännöllinen järjestely. järjestele ensin ruokakaappi, parin viikon päästä vaatekaappi, jne. helpompaa kuin suursiivous. samalla tulee säännöllisesti tietoiseksi, jääkö jokin tavara käyttämättä, tai mitä ylipäätään omistaa
-satsaa monikäyttöisiin ja vähän tilaa vieviin esineisiin. divaanisohvassa on sisäänrakennettua säilytystilaa, ja samalla se on vierassänky. googleta "multifunctional" ja "convertible", saat paljon vinkkejä!
-jos tuot taloon uuden esineen, päätä, että hävität jonkun. tai kaksi, jos olet rohkea.
-tarvitko todella niin paljon astioita? mieti, mitä käytät säännöllisesti arjessa, ja olisiko juhlaan mahdollista vuokrata astiat?
-tarvitsetko kaikkia kirjoja/cd/dvd levyjä? onko ne mahdollista saada digitaalisessa muodossa? esim. käsityökirjoja löytää netistä pdf muodossa.
-käy läpi kosmetiikkavarastot. onko jokin tuote mennyt jo vanhaksi? mieti, voisitko lahjoittaa tuttaville sellaista kosmetiikkaa, mitä et tarvitse, mutta et kehtaa heittää roskiin?
-lojuuko nurkissasi tavaraa, jota olet suunnitellut myyväsi, mutta et ole saanut aikaiseksi? jos haluat äkkiä eroon tavarasta, raahaa ne suosiolla kierrätyskeskukseen
-kokeile ajatusleikkiä. kuvittele, että olisit muuttamassa pienempään asuntoon kuin missä nyt asut.
-tarvitsetko koriste-esineitä? jouluvaloja joita käytetään kerran vuodessa? siivouskin helpottuu, kun et joudu siirtelemään koriste-esineitä.
-pyyhkeitä ja lakanoita tuppaa kertymään. lakanoita voi lahjoittaa esim. ompelija opiskelijoille, jotka tarvitsevat paljon kangasta vaatteiden prototyyppeihin!
-laita itsesi shoppailukieltoon! tai lievempänä; jos tunnet halua ostaa jonkin esineen, mieti asiaa yön yli. tarvitsetko, vai haluatko esineen?
-ota joku kaveriksi käymään läpi tavaroita. ystävä saattaa toimia järjen äänenä "oletko varma että tuo on tarpeellinen?"
-onko pakko omistaa uusinta uutta? asukokonaisuudet saa näyttämään muodikkailta parilla uudella asusteella. meikki ja kampauskin vaikuttavat!
ja lopuksi pinterest inspiraatiota:
Minulla on häiriö, johon kuuluu tavaran hamstraus, mutta olen alkanut opetella siitä tietoisesti eroon: valitsin yhden kohderyhmän, jota keräilen, ei mitään muuta. On toiminut, ja löydöistään on vähintään yhtä iloinen kuitenkin. :)
Silloin kun rahat ovat vähissä, en ostele yhtään mitään. En käy edes marketissa, vaan läheisessä pikkukaupassa, jottei tulisi houkutuksia. Pieni kauppa on kallis, joten ostan vain pakolliset ja nuukailen muuten. Toimii tämäkin.
Se auttaa myös, että etsii jokaiselle tavaralle oman paikkansa. Ylimenevät pois.
Ei niitä lehtiä ole pakko hävittää. Mukava lukea joskus vuosienkin päästä jotain.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 17:43"]
Ei niitä lehtiä ole pakko hävittää. Mukava lukea joskus vuosienkin päästä jotain.
[/quote]
Jos alkaa säästää pinoittain naistenlehtiä sillä ajatuksella, että vuosien päästä niitä on mukava lukea, niin tavarakaaos on ihan kohta valmis.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 17:20"]
Täytyy vielä sanoa, että projektin aloittamisen jälkeen olen huomannut saavani eniten motivaatiota näistä:
- vapauttava tunne kun tavaramäärä vähenee
- ansaittu raha: mitään tavaroista ei ole ikävä ja olen silti monta sataa euroa rikkaampi
- projektissa eteneminen ja sitä myötä aikaansaava olo
Tykkään listoista, joten olen kirjannut excel-taulukkoon ylös kaikki myymäni / pois antamani tavarat lukuina ja euromäärinä. Varsinkin euromäärien tuijottelu motivoi penkomaan kaapeista lisää myytävää, mutta myös tavaramäärän tasainen kasvu kannustaa jatkamaan omaan tavoitteeseeni eli 365 tavaraa vuoden 2014 aikana.
- 178
[/quote]
Tuo excel-taulukointi osoittaa kyllä, et olet *tosissasi*! Rakastan myös listoja mutta noin järjestelmällinen en ole vielä tämän proggiksen kanssa ollut. Olen kyllä tehnyt kalenteriin raivaussuunnitelman työlistan. Ja meinaan siinä pysyä.
Tänä viikonloppuna raijaan kaikki tällä kierroksella kertyneet kamat eteiseen. Ja siitä ne lähtevät kahteen osoitteeseen: lahjoituskirpparille ja ystävälleni, jolla on mahdollisuus saada tavaroista jopa vähän rahaa oman paikkakuntansa ilmaisella kyläkirppiksellä.
Rahat kaverini saa pitää vaivansa palkaksi!
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 08:44"]
Sain eilen tehtyä jotain: otin kuvia vaatteista/tavaroista, joita myyn sitten netissä. Lähinnä esim huiveja voisi saada myytyä, ehkä jotain hyviä kirjoja tms. Tulee ihana tunne, kun rahat ovat tilillä ja laitan tavaraa postiin - pääsipähän siitäkin eroon ja sai hieman vaivanpalkkaa :)
-ap
[/quote]
Kirjoja on todella vaikea myydä kirppikselläkin, ja vieläkin vaikeampaa netissä :/ Mutta lykkyä tykö!! Tulee tosiaan todella hyvä mieli, kun vie paketteja postiin :) Se jotenkin konkretisoituu mukavammalla tavalla kuin tavallinen kirppismyynti.
Tulin tänne raportoimaan illan aikaansaannoksistani, kun tuli niin hyvä mieli:)
Tarkoitukseni oli siivota yöpaitahyllyni, 2 hyllyä. Miksi ihminen omistaa niin paljon yöpaitoja, vaikka kuitenkin käyttää lähes aina niitä samoja muutamia, jotka ovat mukavia päällä ja juuri sopivan lämpöisiä/viileitä?
No, minä olen saanut yöpaitoja kummitädiltäni joululahjaksi. Nämä yöpaidat ovat kuitenkin paksua trikoota, pitkiä, pitkähihaisia, käytän niitä aniharvoin, jos on oikein kylmä, ja kuitenkin yöpaitoja oli useampia kappaleita. Sain valtaosan hävitettyä, pari säästin, jos joskus joudun arktisiin olosuhteisiin tai jollekin kylmälle mökille.
Tuli reipas olo, kun näki siistiytyneet yöpaitahyllyt, niinpä kävin myös muiden hyllyjen kimppuun. Ja mitä kaikkea sieltä löytyikään: rintaliivejä, jotka eivät ole mahtuneet minulle vuosiin, paksuja sukkahousuja, joita niitäkin käytän aniharvoin (hävitin näistäkin ison osan), huonoja T-paitoja, joita olen kuvitellut pitäväni maalatessani (öhh... kuinka usein maalaan....?), pöksyjä, jotka eivät ole hyviä päällä ja joita ei siten tule koskaan pidettyä.
Tuo hylly, missä on t-paitoja ja toppeja on ongelmallinen, olen sitä ennenkin käynyt läpi. Miksi ihminen omistaa niin paljon t-paitoja? No, kyllähän niitä kieltämättä käyttääkin aika paljon, mutta useimmiten näissäkin niitä samoja. Olen aika kriittinen t-paitojen ja toppien suhteen, kaula-aukon täytyy olla mielestäni juuri tietyn mallinen ja kokoinen, joten nyt sain huonoja hävitettyjä. Ja huomaan omistavani hyviäkin t-paitoja vaikka kuinka, olen niitä ilmeisesti ostanut liian usein kun olen nähnyt mielestäni hyvän mallisen.
T-paitoja jäi kaappiin vielä aikamoinen kasa, mutta muuten kaappi on nyt paljon siistimpi, kun siellä on tilaa, löytää haluamansa, niin jospa noita vähemmän käytettyjäkin tulisi käytettyä, kun ne näkee paremmin.
Kolme pussillista vein roskiin (oli sen verran kulahtaneita yms.), jotain laitoin sivuun pelastusarmeijalle vietäväksi.
omassa lapsuudenkodissa huomaa tuon että tavaramäärä vaikuttaa kodin siisteyden ylläpitoon. Kyllä siellä puhdasta on, siis niin ettei ole esim pöydät likaisia jne mutta tavaroiden järjestely on todella työlästä. Tuntuu että äitini kerää kaikkea, kahvikuppeja, astioita, koruja, kenkiä, kaikkea kivannäköistä. ensin täytyy kaapit, sitten minun vanha huoneeni (toki saavat täyttää sen miten haluavat, en yövy siellä koskaan) jopa sauna, sitten sullotaan vielä hieman lisää jonka jälkeen alkaa tasot ja sohvat pursuilla. välillä suorastaan oksettaa.
231 päivittää: sain siivottua osan vaatekaapistani sekä alusvaate-ja sukkalaatikon. Hengarikaappi ja neuleet vielä käymättä läpi. Muovipussillisen laitoin vaatekeräykseen, isot pinkat kuvattavaksi ja myyntiin. Todella työlästä muuten!
Kannattaa yrittää saada mahdollisimman paljon vaatteita roikkumaan henkareille. Näkee paremmin mitä omistaa ja henkareiden lukumäärän mukaan rajattu määrä.
Raivaaminen on tosiaan työlästä!
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 10:41"]
1. Älä säilö vanhoja lehtiä. Äläkä tilaa/osta irtonumeroina mitään, mitä et varmasti voisi pitää kotisi paraatipaikalla seuraavat 10 vuotta.
[/quote]
Tämä ohje sopii niille, jotka tuntevat helposti häpeää tai sosiaalista painetta toimia tietyllä tavalla. Minä taas voin ihan helposti pitää sanoma- tai aikakauslehtiä esillä vaikka kuinka kauan.
Ap kirjoittelee. :) minulla on ollut kiireistä, joten raivaus on jäänyt. Päinvastoin olen tuonut jonkun verran kotiin tavaraa, ilmaista tavaraa...
ensi viikolla kiireet helpottavat ja alan siivota ja raivata, juhlatkin ovat tulossa piakkoin. Mietin, mistä aloittaisin, kaikki on taas sekaisin. Lapsen vaatteita ehkä voisi katsoa läpi, esim t-paitoja on aivan liikaa tuolle yhdelle lapselle :)
kun en ole tehnyt nyt varmaan ainakaan kuukauteen tavaran karsimista, niin tuntuu kyllä toivottomalta, mistä taas aloittaisi.
Mietin, jos alkaisi pitää listaa tavaroista joita tarvitsen esim kuukauden aikana. Arkena esim tulee käytettyä lähinnä samoja tavaroita, joten aika vähälläkin pärjää,, mutta lyopumisen vaikeus! Hamstraajaluonne :(
tässä jotain ajatuksia, ensi viikolla toivottavasti luopuminen on jo hieman helpompaa....
Todella inspiroivia videoita koko kodin alueilta kuinka organisoida esim. keittiön kaappeja, vaatehuonetta jne.
On tietysti klassikko, jolla saat säännöllisten rutiinien avulla pikkuhiljaa raivattua koko kodin!
Kiitos tasta ketjusta! Jarjestelin eilen vaate- ja kirjakaappini uudelleen, ja jaoin poisvietavat kahteen kasaan, hyvantekevaisyyteen ja huutonettiin. Laitoin kaikki arsyttavat vaatteet pois (vahan liian leveat, kiristavat vyotarolta, liian lyhyet, ei hyva kangas...), ja laitoin kaikki kayttamattomat kengat myyntiin! Vaatteita lahti roskapussilinen ja myytavaa tavaraa pahvilaatikollinen.
On todella vapauttavaa huomata, etta tavaroista ei ole kauhean vaikea luopua! Muutin muutama vuosi sitten vain kahden matkalaukun kanssa, mutta nyt viime aikoina olen kunnostautunut uuden asunnon tayttamisessa taloustavaroilla, kirjoilla (oman alan) ja vaatteilla (mukaan ei mahtunut kuin pieni lasti). Tavaroiden suhteellinen paljous kuitenkin alkoi ahdistamaan todella nopeasti, ja nykyisin joka uuden tavaran ostosta (viime viikolla pyykkikori ja makuuhuoneen kirjahylly) iskee hirvea morkkis! Tykkaan pitaa asuntoni ilmavana, ja kaiken maailman romut ahdistavat. Haluaisin pitaa kaiken melko minimilinjalla mutta silti kodikkaana.
Vaikea yhtalo. Ainakin eilisen siivoussession jalkeen tuntuu hyvalta :)
Hankalaa on tosiaan se, että jostain tulee/saa ilmaista tavaraa, jota pitää ottaa kotiinsa. Sille on vaikea sanoa ei. On helpompi olla ostamatta uutta, kuin ottamatta vastaan ilmaiseksi. Tavaramäärän pitäminen optimaalisena on tasapainoilua.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 10:39"]
kirjasto on hyvä "keksintö",sieltä saa kyllä hyvin lainattua kirjoja eikä tarvitse niitä sitten ostaa itse, säästyy rahaakin.
[/quote]
Totta, mutta jos on kova lukemaan ja haluaisi kannattaa kustannusalaakin (uusia kirjoja kun ei pelkillä kirjastomaksuilla ylläpidetä) niin sähköinen lukulaite on myös kätevä vaihtoehto. Kindlet sun muut eivät kovin montaa kymppiä maksa. Ja jos on jo tabletti, niin siihenkin voi ladata e-kirjoja.
[/quote]
Korjaus: ylläpidetä = tuoteta