Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19910)

Vierailija
4961/19910 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehokasta poistoa ollut jo kuukausi putkeen. Se on ihmeellinen tunne kun pääsee tavaroista eroon. Vähän samantapainen hyvä kun se tunne kun ostaa jotain uutta mutta näin päin jotenkin vapauttava. Joka päivä olen poistanut useita esineitä ja tässä lokakuun aikana olen päässyt eroon monesta sadasta tavarasta. Kotona alkaa olla jo väljempää.

Vierailija
4962/19910 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä olen ollut onnekas, että olen havahtunut tähän "vähemmän on enemmän" ajatteluun jo nyt, alle 30-vuotiaana. Kun muutti vanhempien luota, mukaan sai ja halvalla tuli ostettua tarpeelliset, mutta ei välttämättä ne mieluisimmat jutut. Asunto oli pieni, paljon tavaraa ei mahtunut 28 neliön yksiöön. Silti sain iloa ostelusta, kiertelin alennusmyyntejä, kulutin aikaa kauppakeskuksissa hiplaten hienoja tavaroita. Kaikki uusi viehätti ja olin onnellinen kun oli varaa mennä ostamaan se alessa oleva kylpyhuoneen tuotesetti missä oli kuorinta-aine, tossut, ihanan pehmeä kasvopyyhe ja vartalovoide.

Sitten opiskelujen jälkeen pääsi työn makuun ja ennen kaikkea palkan! Jonkin verran tulikin osteltua. Mutta sitten havahduin siihen aika nopeasti, että voin ostaa kaiken mitä haluan, mutta en haluakaan sitä kaikkea. Haluan laittaa pois ne ihan-kivat tai ihan-ok tavarat ja ostaa tilalle ne mitä oikeasti haluan. Mutta en halua täysiä kaappeja ja tavaraa joka paikkaan, vaan aloin tykätä pelkistetystä, väljyydestä. Ostin kaksion ja päätin sinne muuttaessa että en ota turhaa tavaraa mukaan ja muutin 20 neliötä isompaan asuntoon, vähemmällä tavaralla! Paitsi ostin sohvan, mitä ei yksiössä ollut ja ruokapöytä vaihtui isompaan, mutta vaatteita, astioita, keittiötavaraa, sisustustavaraa, tekstiilejä, kosmetiikkaa jne lähti kiertoon ja roskiin säkkitolkulla! Ne saatanan pörrötossut, vanhentunut vartalovoide ja yksinäinen eriparikasvopyyhe lähti ensimmäisessä säkissä. En vieläkään ymmärrä miten se kaikki mahtui ja päätyi siihen pieneen yksiöön. 😄

Nyt on unelmien koti, tilaa, muttei paljoa tavaraa, asunnon siivoaa nopeasti, aina on siistin näköistä kun tavaroille on omat paikat ja järjestystä on helppo ylläpitää kun on väljyyttä, tavarat on mieleisiä ja laadukkaita. Rahaa ei enää mene jatkuvasti "johonkin" ja kauppakeskukseen seku kauppoja kiertelemään minua ei saa väkisinkään!

Mutta tiedän että pääsin helpolla ja nostan hattua teille, jotka raivaatte isoja asuntoja, useamman ihmisen tavaraa, vuosikymmenien ajoilta. Ehkä se on mullakin jonain päivänä edessä, mun vanhemmat ei ole tähän karsimiseen ja tavaramäärän optimoimiseen ainakaan vielä hurahtaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4963/19910 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen muuttoa tällä hetkellä ja roinaa on kyllä tullut hamstrattua ihan mahdottomia määriä. Olen heittänyt roskiin ja kierrätykseen jätesäkillisiä. Tämä siivousurakka on saanut silmäni avautumaan. Kannattaa vaan suosiolla laittaa myyntiin, roskiin, kierrätykseen mahdollisimman paljon.

Vierailija
4964/19910 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin katsomassa yhtä myynnissä olevaa asuntoa, omaiset myy sitä, kun asukas oli menehtynyt. Asuntoa ei oltu vielä tyhjennetty. Huomioni kiinnittyi vaatehuoneessa olevien lakanoiden ja pyyhkeiden määrään. Laskin nopeasti, että pieniä käsipyyhkeen kokoisia oli ainakin 16, isompia pyyhkeitä 11. Lakanoita oli hyllyllinen ihan täynnä, en laskenut, mutta arvioisin että ainakin 20 settiä. Oli kuitenkin asunut yksin siinä asunnossa!

Vierailija
4965/19910 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi lakana ja pyyhemäärä on yleinen. Yksi ihminen tarvitsee maksimissaan 3 lakanaa ja kolme kylpypyyhettä.

Vierailija
4966/19910 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi lakana ja pyyhemäärä on yleinen. Yksi ihminen tarvitsee maksimissaan 3 lakanaa ja kolme kylpypyyhettä.

Asun mieheni kanssa, meillä on 4 isoa pyyhettä, 6 pientä ja sitten mulla on vielä 1 keskikokoinen, joka on hiustenkuivauspyyhe 😄 Ja koiralla on yksi oma pyyhe.

Lakanoita on 3 settiä, kahdellakin pärjäisi, toinen petiin ja toinen pyykin kautta kaappiin odottamaan taas vuoroaan. Mutta se kolmas on ihan hyvä olla, jos vaikka tulee vieraita niin ei tule kiire pyykätä jos sattuu olemaan likaisena se toinen setti.

Vierailija
4967/19910 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin sitä tavaraa pääsee aina kertymään, vaikka kerran vuodessa karsisi. Olen nyt karsinut kirjoja yms.

Erityisesti nyt kun muutin yhteen miehen kanssa niin on jouduttu karsimaan ihan hirvittävästi kaikkea, kun molemmille oli jo kertynyt tärkeät asiat.

Minua haittaa se, että vanhempani raahasivat yhdessä vaiheessa tavaroita minulle ja olen niistä joutunut hankkiutumaan eroon. Siis jotain mummun vanhoja astioita ja muuta mitä perinnönjaossa saivat...

Vierailija
4968/19910 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaran vähyys olisi parempi nimi tälle ketjulle, kun minimalistit täällä enimmäkseen kirjoittaa.

Vierailija
4969/19910 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin katsomassa yhtä myynnissä olevaa asuntoa, omaiset myy sitä, kun asukas oli menehtynyt. Asuntoa ei oltu vielä tyhjennetty. Huomioni kiinnittyi vaatehuoneessa olevien lakanoiden ja pyyhkeiden määrään. Laskin nopeasti, että pieniä käsipyyhkeen kokoisia oli ainakin 16, isompia pyyhkeitä 11. Lakanoita oli hyllyllinen ihan täynnä, en laskenut, mutta arvioisin että ainakin 20 settiä. Oli kuitenkin asunut yksin siinä asunnossa!

===

Lakanat ja pyyhkeet kuluu hämmästyttävän hitaasti loppuun. Jos niitä on vähän reilummin, niin sitten ne kuluu vielä hitaammin kun yksi pyyhe on harvemmin käytössä.

Vierailija
4970/19910 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on voitu ostaa jo edelliseen kotiin.

Isäni on syntynyt vuonna 1940 ja vanhemmilla on käytössä vieläkin pyyhkeitä, jotka hänen äitinsä on antanut, isän lähdettyä opiskelemaan.

Vierailija
4971/19910 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla ihmisillä on monella ihmeellinen tapa haalia näitä lakanoita. Esim äidilläni on edelleen iso kaapillinen täynnä petivaatteita ja käsipyyhkeitä, ja niitä sentään muutama vuosi sitten tyhjennettiin talosta useampi JÄTESÄKILLINEN! Saunan eteisessä on kaapissa edelleen varmaan parikymmentä kylpypyyhettä. Hän asuu yksin. Taannoin juuri valitteli kun osa käsipyyhkeistä on niin huonoja ja ohuita, kun kerran pyyhkii kädet on se ihan märkä ja kestää kauan kuivua. Kysyin miksi säilyttää ja käyttää sitten sellaisia, miksei käytä vain niitä hyviä (joita tiedän kaapissa olevan), ja hävittäisi huonot. Ei osannut selittää miksi ja suuttui vielä minulle🤷‍♀️

Talosta tosiaan tyhjennettiin monta tonnia muutakin rojua, mm alakerrasta yksi huone joka oli kirjaimellisesti ovelta peräseinään, ja lattiasta kattoon asti täynnä tavaraa.

Vierailija
4972/19910 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teillä on tavoitteena kun poistatte tavaraa kodista ? Varmaan jokaisella on yksilöllinen ajatus siitä miksi tähän projektiin on lähtenyt.

En koskaan ajatellut että haluaisin olla minimalisti mutta tavaramäärä ahdistaa. Mitä enemmän poistan tavaraa sitä enemmän sitä tekee mieli poistaa, onko muilla samoin?

Vierailija
4973/19910 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronavuosi on tosi hyvä aika vähentää tavaroita kotona kun siellä vietetään enemmän aikaa eikä ole välttämättä muuta tekemistä niin paljon. Sitten on vielä sekin että kaupoissa ei ehkä tule käytyä niin paljon kuin aikaisemmin ja uutta tavaraa ei virtaa kotiin samaa tahtia kuin ennen.

Vierailija
4974/19910 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla ihmisillä on monella ihmeellinen tapa haalia näitä lakanoita. Esim äidilläni on edelleen iso kaapillinen täynnä petivaatteita ja käsipyyhkeitä, ja niitä sentään muutama vuosi sitten tyhjennettiin talosta useampi JÄTESÄKILLINEN! Saunan eteisessä on kaapissa edelleen varmaan parikymmentä kylpypyyhettä. Hän asuu yksin. Taannoin juuri valitteli kun osa käsipyyhkeistä on niin huonoja ja ohuita, kun kerran pyyhkii kädet on se ihan märkä ja kestää kauan kuivua. Kysyin miksi säilyttää ja käyttää sitten sellaisia, miksei käytä vain niitä hyviä (joita tiedän kaapissa olevan), ja hävittäisi huonot. Ei osannut selittää miksi ja suuttui vielä minulle🤷‍♀️

Talosta tosiaan tyhjennettiin monta tonnia muutakin rojua, mm alakerrasta yksi huone joka oli kirjaimellisesti ovelta peräseinään, ja lattiasta kattoon asti täynnä tavaraa.

Mun äiti on samanlainen.  Säilyttelee mm. risoja kenkiä ja vain pitkin hampain vie niitä roskiin. Sitten lähes kyyneleet silmissä muistelee hävittämiään esineitä. :O sairasta...

Vierailija
4975/19910 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teillä on tavoitteena kun poistatte tavaraa kodista ? Varmaan jokaisella on yksilöllinen ajatus siitä miksi tähän projektiin on lähtenyt.

En koskaan ajatellut että haluaisin olla minimalisti mutta tavaramäärä ahdistaa. Mitä enemmän poistan tavaraa sitä enemmän sitä tekee mieli poistaa, onko muilla samoin?

Arjen helppous. Kun kaappitila on käytetty järkevästi, ei ole mikään tupaten täynnä, tiedän missä mikäkin tavara on. Myös se puoli, että tiedän, että ei ole sellaista täysin tarpeetonta ja roskaa viemässä tilaa. Kaikkialla on siistiä. Helppo ja nopea siivota. Koti näyttää kivalta. Voin panostaa laatuun, ei mene rahaa mihinkään rojuun.

Vierailija
4976/19910 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavaran vähyys olisi parempi nimi tälle ketjulle, kun minimalistit täällä enimmäkseen kirjoittaa.

Niin kyse on turhan tavarapaljouden poistamisesta. Tämä ei siis ole hamstraajille tarkoitettu ketju, missä hehkutettaisi sillä omistamallaan tavaramäärällä, vaan täällä kannustetaan löytämään ja pyrkimään sellaisen tavaran hallintaan, mikä sopii paremmin omaan elämään.

Vierailija
4977/19910 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoardaajalle se 6 pyyhettä tai 8 kahvikuppia voi kuulostaa minimalistiselta. Toiselle se on ihan normaali, täysin riittävä määrä.

Vierailija
4978/19910 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

===

Lakanat ja pyyhkeet kuluu hämmästyttävän hitaasti loppuun. Jos niitä on vähän reilummin, niin sitten ne kuluu vielä hitaammin kun yksi pyyhe on harvemmin käytössä.

Mulla on ollut nyt jatkuvassa käytössä 3 settiä lakanoita noin 10 vuotta, ja ovat uuden veroisia. Pesen 90 asteessa.

Samoin pyyhkeitä on 2 settiä per henkilö. Nämäkin pesen 90 asteessa kerran viikossa. Noin 10 vuoden aikana pesuja per pyyhe on siis tullut satoja. Hieman on värit haalistuneet uudesta, mutta muuten lähes uuden veroisia, ei siis purkautuneet tai ohentuneet tms.

Ei hyviä lakanoita ja pyyhkeitä kyllä käyttämällä saa loppuun kulumaan kuin vuosikymmenissä.

Vierailija
4979/19910 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tavoitteena siisti, neliöihin suhteutettuna riittävän avara ja toimiva koti, jossa on kaikki tarpeellinen mutta ei mitään ylimääräistä tilaa viemässä. On aivan hölmöä säilyttää tavaroita, joita ei koskaan tarvitse tai joiden olemassaoloa ei edes muista. En ole minimalisti enkä mikään trendisisustaja, mutta en pidä siitä, että joka paikka pursuaa tavaraa. Inhoan shoppailua, mutta mieheni on valitettavasti aivan toista maata ja hän keksii koko ajan uutta ostettavaa, eikä hän millään haluaisi luopua mistään vanhasta. Olemme omasta tahdostamme lapsettomia, enkä ymmärrä, mitä tai ketä varten hän kaikkea tavaraa säilyttää: vastausta en ole onnistunut hänestä nyhtämään, ja joka kerta kun tavaraa on tarkoitus karsia, alkaa tiuskiminen. 

Vierailija
4980/19910 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kyse on turhan tavarapaljouden poistamisesta. Tämä ei siis ole hamstraajille tarkoitettu ketju, missä hehkutettaisi sillä omistamallaan tavaramäärällä, vaan täällä kannustetaan löytämään ja pyrkimään sellaisen tavaran hallintaan, mikä sopii paremmin omaan elämään.

Tyhmä kommentti. Tuskin kukaan kuvittelee, että kyse on tavaran hehkuttamisesta, kun otsikossa on surunaama. Mutta otsikossa nimenomaan sanotaan 'tavarapaljous' ja kun monella on selkeästi minimalistinen koti, niin on turha puhua paljoudesta, siis oikeasta paljoudesta, eikä siitä, että heidän omassa nupissaan ahdistaa, jos on yksi pyyhe liikaa. Miksi ette avaa omaa Minimalistien ketjua, kun tarve ei selvästikään ole puhua tavaran paljoudesta?

Muutenkin ihmiset voisivat keskittyä omiin koteihinsa, eikä toisten. Tuo juuri alkanut pyyhekeskustelu todistaa, että teillä joillain on tarve paheksua muita. Miksi pitää tulla kauhistelemaan koteja, joita on käynyt katsomassa asunnonostomielessä? Sairasta.  

(eri vastaaja)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi