tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19910)
Tämä toimii ihan käytännössäkin todella hyvin.
Nykyään kun ostan sukkia, tpaitoja, alusvaatteita etc , heitän aina huonoimman ja kuluneimman setin roskiin.
Ostan mielelläni kestävämpää ja ns. parempia merkkejä. Eron huomaa käytännössä.
Lisäksi muuton yhteydessä, jos ja kun se hetki joskus koittaa, niin kirpparille turhat, mutta siistit tavarat myyntiin tai Uff:lle.
Loput ”remppavaatteet, vanhat halpisastiat, rikki menneet(voishan tän viel korjata), vanhat kirjat ja lehdet roskiin vaan!
Itse hävitin muutossa näillä tavoilla 8 täyttä jätesäkillistä aaaaiiivan turha romua.
Lisäksi SPR kontti haki vanhat dvd:t (40kpl)
Punttipenkin, kalastusvehkeet ja 4 ylimääräistä parveketuolia)
Kyllä oli hienoa päästä romiusta eroon!
Zenmaister kirjoitti:
Tämä toimii ihan käytännössäkin todella hyvin.
Nykyään kun ostan sukkia, tpaitoja, alusvaatteita etc , heitän aina huonoimman ja kuluneimman setin roskiin.
Ostan mielelläni kestävämpää ja ns. parempia merkkejä. Eron huomaa käytännössä.
Mä olen yrittänyt tätä. Ostin kalliita sukkia ja leggingsejä, ne hajosivat nopeasti. Joten ostan jatkossakin Lidlin halpoja ja hyviä (kestäviä) sukkia ja leggingsejä. Mutta siinä olen samaa mieltä, et vanhat ja reikäiset ja kuluneet voi panna roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Mihin laittaisitte myyntiin mariskoolit? Luulen että noista voisi jotain rahaa saada. Ostaako joku astiakauppa tms könttänä niitä?
Laittaisin Toriin.
Te, joilla on meneviä ja sotkevia, alle kouluikäisiä lapsia: miten paljon sisävaatetta teillä on? Omani on kohta 5-vuotias poika, ja luulen että vaatekaapissa olisi karsimisvaraa (lähinnä jatkoa ajatellen). Mutta miten monta paria esim. arkihousuja (college, velour jne) riittää yleensä? Miten monta pitkähihaista trikoopaitaa? Hupparit tai colleget? Kalsarit? Jos haluaa pyykätä vain viikonloppuisin? Vai pitäisikö vain hyvällä omallatunnolla pyörittää vajaita koneellisia monta kertaa viikossa? Mikä on toiminut teillä?
Meillä tuo vaatemäärä on ehkä vähän ryöpsähtänyt senkin takia, että lapsi on kova sotkemaan, ja toisaalta keskittyy välillä niin kovasti leikkeihinsä, että ei ehdi ajoissa pissalle. Kotona ohjaamme vessaan tasaisin väliajoin, mutta päiväkodissa käy vahinko yleensä noin kerran viikossa, joskus useammin. Niin housuja kuluu. Ja aika usein paidasta voi päiväkotipäivän jälkeen lukea päivän menyyn ja aktiviteetit, joten yksi vaatekerta per päivä riittää harvoin. Ja taisin minä vähän sortua shoppailemaankin turhia mutta söpöjä lastenvaatteita koronatylsyyden ratoksi. Onneksi lapsi kasvaa, ja pieneksi jääneet saa karsia pois, mutta nyt pitäisi saada jatkoon jotain suunnitelmallisuutta.
Meillä on jo ihan huonekaluja liikaa. Otan esimerkiksi olohuoneemme, jossa on noin 20 neliötä tilaa. Siellä on:
takka
kulmasohva
sohvapöytä
tv-taso
kulmakaappi
30-luvun lipasto
Singerin vanha ompelukone
isoisoisän antiikkinen leluaatikko 1910-luvulta
kaksi senkkiä 30-luvulta
Ikean lipasto
Astiakaappi
Kapea 2m korkea kaappi Ikeasta
Kaksiovinen astiakaappi (osa 2., ei sama kuin tuo aiempi)
30-luvun matalahko kirjahylly (näitä on kaksi kappaletta)
Mä siis NIIIIIN kadehdin ja ihailen niitä pääasiassa kai nuorempia aikuisia (alle 40v) joilla on olkkarissa tyyliin sohva, tv-taso, sohvapöytä ja sit joku vehka nurkassa. Aijjettä! Sellasen tahtoisin! Mut en tiedä mihin laittaisin nää kaikki omat antiikkiromut...
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jo ihan huonekaluja liikaa. Otan esimerkiksi olohuoneemme, jossa on noin 20 neliötä tilaa. Siellä on:
takka
kulmasohva
sohvapöytä
tv-taso
kulmakaappi
30-luvun lipasto
kaksi senkkiä 30-luvulta
Ikean lipasto
Astiakaappi
Mä siis NIIIIIN kadehdin ja ihailen niitä pääasiassa kai nuorempia aikuisia (alle 40v) joilla on olkkarissa tyyliin sohva, tv-taso, sohvapöytä ja sit joku vehka nurkassa. Aijjettä! Sellasen tahtoisin! Mut en tiedä mihin laittaisin nää kaikki omat antiikkiromut...
Kuulostaa kyllä tosi isolta määrältä huonekaluja yhteen olohuoneeseen! Huonetta näkemättä arvelen, että kauniit ja tärkeät perintö- ja antiikkikalusteet eivät pääse oikeuksiinsa, kun kaikkea on liikaa. Ovatko kaikki kalusteet käytössä? Jos ovat, voisiko tavaraa karsia niin, että ne vähemmän tärkeät kalusteet tyhjenesivät? Voisiko kalusteita siirtää muihin huoneisiin? Voisiko niitä antaa/lainata ikuisuuslainalla ystäville tai perheenjäsenille, joilla olisi niille käyttöä? Hyväkuntoisille vanhoille huonekaluille on myös kysyntää eli myyntiäkin kannattaa harkita.
Oon 35-vuotias, ja minulla on isohkossa yksiössä juuri sellainen kalustus kuin kuvailit. :D Oleskeluhuoneessa on sohva, nojatuoli, pieni sohvapöytä, kaksi sivupöytää, kirjahylly, sänky ja yöpöytä. Kodikasta on silti, koska seinillä on tauluja, sohvalla tekstiilejä ja kirjat ovat näkyvissä.
Tänään oli vihdoinkin helppoa tehdä sellainen päätös, että panin kaikki tuunattavat vaatteet kiertoon. Samalla kävin vaatekaappini läpi ja luovuin 3 kassillisesta vaatteita. Nopeastihan ne kassit ätyttyivät, kun poistoon meni esim. liian suuri välikausitakki ja muutama muukin iso vaate.
Vierailija kirjoitti:
takka
kulmasohva
sohvapöytä
tv-taso
kulmakaappi
30-luvun lipasto
kaksi senkkiä 30-luvulta
Ikean lipasto
Astiakaappi
Heti herää kysymys, mihin tarkoitukseen Ikean lipasto ja kaappi ovat, kun on niin monta muutakin kaappia/senkkiä/lipastoa?
Nauratti tuo loppukappale. T. N 31, jolla juuri nuo huonekalut plus matala kirjahylly (niin ja vehkoja on kahdessa eri nurkassa)
Oot varmaan rikas kun on noin paljon kaikkee
Vierailija kirjoitti:
takka
kulmasohva
sohvapöytä
tv-taso
kulmakaappi
30-luvun lipasto
kaksi senkkiä 30-luvulta
Ikean lipasto
Astiakaappi
Karsit tavaraa sen verran, että ne mahtuvat niihin antiikkikalusteisiin, jolloin voit luopua noista ikearomuista. Ilman niitäkin tuossa on niin paljon säilytystilaa, että tasan varmasti kaikki tarpeellinen mahtuu niihin. Ja esim sen tv-tasonkin voi korvata jollain luettelemistasí esineistä.
Vierailija kirjoitti:
Karsit tavaraa sen verran, että ne mahtuvat niihin antiikkikalusteisiin, jolloin voit luopua noista ikearomuista. Ilman niitäkin tuossa on niin paljon säilytystilaa, että tasan varmasti kaikki tarpeellinen mahtuu niihin. Ja esim sen tv-tasonkin voi korvata jollain luettelemistasí esineistä.
Ikean tavara ei ole mitään "romua". Ihanaa tuo ylemmyydentuntoinen nenännostosi. Ei ole muuten minulla mitään Ikeasta, jos sitä mietit. Olen kyllä kaupassa käynyt, mutta en ostanut. En silti pidä sitä millään tavalla romuna: en vaan kaivannut mitään ja aikaa oli tyydyttää uteliaisuutta.
Ehkä alkup.kirjoittajan olohuoneessa ei sovi oikein muiden kalusteiden tyyliin tai siitä olisi uusina helpompi luopua, mutta romua se ei siitä tee. Suututtaa tuollaiset nyrpisteljät.
Vierailija kirjoitti:
Kenkä ei tiedä, että onko sitä käytetty viimeksi eilen vai toissapäivänä, jos ei ole kastunut ja vaadi kuivumista.
Toki kengän käyttöaika on ajallisesti pidempi, jos sitä käytetään harvemmin. Yksi pari kenkiä kestää joka päiväisessä käytössä kolme vuotta, joka toinen päivä käytettynä kuusi vuotta. Kyse ei ole siitä, että kuusi vuotta kestävä kenkä olisi ollut jotenkin parempi, paremmin hoidettu tai palautuneempi kenkä.
Nahkakenkä tietää, onko sitä huollettu oikein ja annettu levätä. Kunnollinen nahkakenkä kestää käytössä vuosikausia, kun sitä on käytetty, huollettu ja korjattu asiallisesti.
Nykyään kengät tehdään niin laaduttomasti, että jo kolmen kauden käyttöikä saattaa olla ihme.
Apua! Miten te mahdutte tonne olkkariin sekaan? Onko mitään toista huonetta jonne voisi kasata noista antiikkikalusteista oman kokonaisuuden? Tai vaikka isot kaapit makuuhuoneeseen tms "näkymättömiin". Meilläkään ei olkkari ole todellakaan tyhjä/minimalistinen, mutta tuo kalustemäärä kuulostaa jo vähän ahdistavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikean tavara ei ole mitään "romua". Ihanaa tuo ylemmyydentuntoinen nenännostosi. Ei ole muuten minulla mitään Ikeasta, jos sitä mietit. Olen kyllä kaupassa käynyt, mutta en ostanut. En silti pidä sitä millään tavalla romuna: en vaan kaivannut mitään ja aikaa oli tyydyttää uteliaisuutta.
Ehkä alkup.kirjoittajan olohuoneessa ei sovi oikein muiden kalusteiden tyyliin tai siitä olisi uusina helpompi luopua, mutta romua se ei siitä tee. Suututtaa tuollaiset nyrpisteljät.
Kyllä menee herne pienestä syvälle nenään. Mahtaa sulla olla vaikea elämä.
Leila kirjoitti:
Apua! Miten te mahdutte tonne olkkariin sekaan? Onko mitään toista huonetta jonne voisi kasata noista antiikkikalusteista oman kokonaisuuden? Tai vaikka isot kaapit makuuhuoneeseen tms "näkymättömiin". Meilläkään ei olkkari ole todellakaan tyhjä/minimalistinen, mutta tuo kalustemäärä kuulostaa jo vähän ahdistavalta.
No meidän olkkarissa on sohva, lipasto, työpöytä, kaksi matalaa kirjahyllyä ja kaiken kruununa parisänky. Olkkarit on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin laittaisitte myyntiin mariskoolit? Luulen että noista voisi jotain rahaa saada. Ostaako joku astiakauppa tms könttänä niitä?
Laittaisin Toriin.
Minä voisin ostaa jos hinta on kohdallaan. Viimeksi maksoin 5€. Äskettäin näin yhdellä kirppiksellä mariskooleja 25-38€. Ei kannata ihmetellä jos siihen hintaan ei mene kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin Toriin.
Tori olisi varmaan tehokas, mutta arvelluttaa osaanko hinnoitella niitä. Olen ymmärtänyt että jotkut värit ovat paljon arvokkaampia kuin toiset, mutta mistä minä tiedän onko sävyn nimi turkoosi vai vedenvihreä? Siksi kiinnostaisi vaan viedä ne jonnekin myymälään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin Toriin.
Tori olisi varmaan tehokas, mutta arvelluttaa osaanko hinnoitella niitä. Olen ymmärtänyt että jotkut värit ovat paljon arvokkaampia kuin toiset, mutta mistä minä tiedän onko sävyn nimi turkoosi vai vedenvihreä? Siksi kiinnostaisi vaan viedä ne jonnekin myymälään.
Ei ne myymälätkään niistä suuria summia maksa. Oletko katsonut huutokauppakeisaria? Kaikkein arvokkaimpia ei ehkä kannattaisi myydä lainkaan vaan pitää ne itsellä koska ei niiden myynnillä rikastu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tehdä tällaisessa tilanteessa: Olemme vähävarainen perhe. Asumme ahtaasti, eikä säilytystiloja ole. Olen taloudellisen tilanteen takia ottanut kavereilta vastaan esim. lakanoita ja pyyhkeitä. Tilojen ahtauden takia ne eivät tunnu mahtuvan mihinkään, ja liikaakin niitä on eli enemmän kuin 2 per nokka. En raaskisi kiertoonkaan laittaa, koska takaraivossa on ajatus että entä jos tilanne ei vähään aikaan kohene?
Netissä on videoita, miten taittelet lakanat, pyyhkeet jne oikeaoppisesti, että ne mahtuvat pienempään tilaan.