Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19910)

Vierailija
4981/19910 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin katsomassa yhtä myynnissä olevaa asuntoa, omaiset myy sitä, kun asukas oli menehtynyt. Asuntoa ei oltu vielä tyhjennetty. Huomioni kiinnittyi vaatehuoneessa olevien lakanoiden ja pyyhkeiden määrään. Laskin nopeasti, että pieniä käsipyyhkeen kokoisia oli ainakin 16, isompia pyyhkeitä 11. Lakanoita oli hyllyllinen ihan täynnä, en laskenut, mutta arvioisin että ainakin 20 settiä. Oli kuitenkin asunut yksin siinä asunnossa!

Vanhemmilla ihmisillä on monella ihmeellinen tapa haalia näitä lakanoita. Esim äidilläni on edelleen iso kaapillinen täynnä petivaatteita ja käsipyyhkeitä, ja niitä sentään muutama vuosi sitten tyhjennettiin talosta useampi JÄTESÄKILLINEN! Saunan eteisessä on kaapissa edelleen varmaan parikymmentä kylpypyyhettä. Hän asuu yksin. Taannoin juuri valitteli kun osa käsipyyhkeistä on niin huonoja ja ohuita, kun kerran pyyhkii kädet on se ihan märkä ja kestää kauan kuivua. Kysyin miksi säilyttää ja käyttää sitten sellaisia, miksei käytä vain niitä hyviä (joita tiedän kaapissa olevan), ja hävittäisi huonot. Ei osannut selittää miksi ja suuttui vielä minulle🤷‍♀️

Talosta tosiaan tyhjennettiin monta tonnia muutakin rojua, mm alakerrasta yksi huone joka oli kirjaimellisesti ovelta peräseinään, ja lattiasta kattoon asti täynnä tavaraa.

Mun äiti on samanlainen.  Säilyttelee mm. risoja kenkiä ja vain pitkin hampain vie niitä roskiin. Sitten lähes kyyneleet silmissä muistelee hävittämiään esineitä. :O sairasta...

Keskity omaan elämääsi, senkin kyylä. 

Vierailija
4982/19910 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavaran vähyys olisi parempi nimi tälle ketjulle, kun minimalistit täällä enimmäkseen kirjoittaa.

Niin kyse on turhan tavarapaljouden poistamisesta. Tämä ei siis ole hamstraajille tarkoitettu ketju, missä hehkutettaisi sillä omistamallaan tavaramäärällä, vaan täällä kannustetaan löytämään ja pyrkimään sellaisen tavaran hallintaan, mikä sopii paremmin omaan elämään.

Tyhmä kommentti. Tuskin kukaan kuvittelee, että kyse on tavaran hehkuttamisesta, kun otsikossa on surunaama. Mutta otsikossa nimenomaan sanotaan 'tavarapaljous' ja kun monella on selkeästi minimalistinen koti, niin on turha puhua paljoudesta, siis oikeasta paljoudesta, eikä siitä, että heidän omassa nupissaan ahdistaa, jos on yksi pyyhe liikaa. Miksi ette avaa omaa Minimalistien ketjua, kun tarve ei selvästikään ole puhua tavaran paljoudesta?

Muutenkin ihmiset voisivat keskittyä omiin koteihinsa, eikä toisten. Tuo juuri alkanut pyyhekeskustelu todistaa, että teillä joillain on tarve paheksua muita. Miksi pitää tulla kauhistelemaan koteja, joita on käynyt katsomassa asunnonostomielessä? Sairasta.  

(eri vastaaja)

Kiitos tästä kommentista. Mua on vähän turhauttanut lukea tätä ketjua, kun porukka miettii tyyliin että miten sitä pärjäisi elämässään vain yhdellä haarukalla. Mä oon oikea hamsteri, ja oon syksystä alkaen saanut vähennettyä kamaa n. kolme muuttolaatikollista, mutta vielä riittäis. Mulle ihan eka tavote olis se että kamaa ei olis enää lattioilla laatikko-pinoissa. Tuntuu ettei tää ketju oo ihan mua varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4983/19910 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vähentänyt tavaraa hiljalleen viime keväästä lähtien. Rahat lomautusten vuoksi vähissä, joten hyvää tavaraa on myyty alueen facebook-kirppiksellä ja yllättävän paljon on mennyt.

Nyt kokeeksi lähetin vähän käytettyyn ja mitään ei mene! Yritin hinnoitella alakanttiin ja laitoin todella hyväkuntoista tavaraa, mutta mikään ei liiku. Onko muilla viime aikaista kokemusta tuolta? Mitä muuta helppoa myyntipaikkaa / -tapaa suosittelisitte? Lahjoittaminen ei valitettavasti tässä rahatilanteessa ole vaihtoehto. :(

Vierailija
4984/19910 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teillä on tavoitteena kun poistatte tavaraa kodista ? Varmaan jokaisella on yksilöllinen ajatus siitä miksi tähän projektiin on lähtenyt.

En koskaan ajatellut että haluaisin olla minimalisti mutta tavaramäärä ahdistaa. Mitä enemmän poistan tavaraa sitä enemmän sitä tekee mieli poistaa, onko muilla samoin?

Arjen sujuvoittaminen ja siivoamisen tarpeen vähentäminen on tavoitteena. Ja myös kaunis viihtyisä koti.

Esimerkiksi astioiden määrä on meillä aika iso, mutta jos olisi vähemmän, ei saisi astianpesukonetta täyteen ja vielä ruokailtua. Jokaiselle kategorialle on sopiva määrä eri kodeissa.

Pyyhekeskusteluun: minulla menee kylpypyyhe, tukkapyyhe ja kasvopyyhe, kasvopyyhkeen vaihdan lähes joka kerta (jos tiedän käyväni vielä illalla saunassa tms. niin voin käyttää samaa). Toiset kerran viikkoon tai useammin, jos siltä tuntuu. Tarvitsen parin viikon setin ja on muutama varalla, joita käytän, jos en ehdi pyykätä 10xpikkupyyhe, 4x kylpypyyhe ja 4x tukkapyyhe. Tämän lisäksi perheen miehille molemmille 3x2 pyyhe + ulkosaunalle ylimääräiset (koska ei muista kuitenkaan ottaa mukaan) ja samalla toimivat vieraspyyhkeinä x8 +käsipyyhkeet 4x2vessaa ja koiran tassupyyhkeet x5, niin kyllähän noita on 45kpl, kaikki käytössä.

Joillekin toisten tavaramäärä voi kuulostaa paljolta, olennaisilta on minusta se onko tavara käytössä ja tarpeellinen minulle.

Vierailija
4985/19910 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaja 4991: Kiinnitin huomiota miten usein vaihdat pyyhkeitä. Olen utelias kuulemaan, mistä löydät aikaa niiden pesuun?

Itselläni on pitkät työpäivät, eikä mahdollisuutta etätöihin. Normivaatteita tulee pestyä viikon aikana pari kertaa, ja ehkä lakanat kerran viikossa. En mitenkään löytäisi aikaa jatkuvasti pestä pyyhkeitä, kun nehän pitää pestsä 60-90 asteessa suhtkoht pitkällä ohjelmalla.

Vierailija
4986/19910 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinpesusta: koneissa on tosi pitkät ohjelmat. Olen osan viikkoa etätöissä, ja niinä päivinä pesen.

Pyykinpesusta ja vaatemäärästä: mitä enemmän väkeä, sitä vähemmän kukin (periaatteessa) tarvitsee vaatteita, koska kone pyörii joka päivä.

Ja kääntäen: yksinelävä ei varmaan pärjäisi viidellä parilla pikkareita tai sukkia, koska (ainakin itselläni), hyvä jos saa ison koneen täyteen edes kerran viikkoon ja vajaita koneellisia ei kannata pestä.

Vierailija
4987/19910 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä kukaan puhu, että miten pärjää yhdellä haarukalla. Toki ikäviäkin kommentteja tänne on tullut (kuten anonyymeihin keskustelupalstoihin tulee aina) mutta pääsääntöisesti keskustelu on ollut kannustavaa ja ymmärtäväistä, keskustelusta voi saada inspiraatiota ja vinkkejä, vaikka se ei juuri identtinen oman tilanteen kanssa olisikaan. Itse sain tsemppiä niiltä "minimalisteilta" kun olin pahimman raivausväsymyksen keskellä, kun luin niidenkin juttuja, jotka on pidemmällä tai jo valmiita, jos nyt valmiiksi tällaista ikinä saa. Mutta siis tarkoitan, että erilaisetkin elämäntilanteet, suhtautuminen ja käsitykset voi olla hyvin antoisia. Ei niitä kannata kokea hyökkäyksenä. Jokaisella on omanlainen koti, ja kunhan se on itseä miellyttävä, niin se on just oikeanlainen, ihan sama mitä muut sanoo.

Vierailija
4988/19910 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä teillä on tavoitteena kun poistatte tavaraa kodista ? Varmaan jokaisella on yksilöllinen ajatus siitä miksi tähän projektiin on lähtenyt.

En koskaan ajatellut että haluaisin olla minimalisti mutta tavaramäärä ahdistaa. Mitä enemmän poistan tavaraa sitä enemmän sitä tekee mieli poistaa, onko muilla samoin?

Arjen sujuvoittaminen ja siivoamisen tarpeen vähentäminen on tavoitteena. Ja myös kaunis viihtyisä koti.

Esimerkiksi astioiden määrä on meillä aika iso, mutta jos olisi vähemmän, ei saisi astianpesukonetta täyteen ja vielä ruokailtua. Jokaiselle kategorialle on sopiva määrä eri kodeissa.

Pyyhekeskusteluun: minulla menee kylpypyyhe, tukkapyyhe ja kasvopyyhe, kasvopyyhkeen vaihdan lähes joka kerta (jos tiedän käyväni vielä illalla saunassa tms. niin voin käyttää samaa). Toiset kerran viikkoon tai useammin, jos siltä tuntuu. Tarvitsen parin viikon setin ja on muutama varalla, joita käytän, jos en ehdi pyykätä 10xpikkupyyhe, 4x kylpypyyhe ja 4x tukkapyyhe. Tämän lisäksi perheen miehille molemmille 3x2 pyyhe + ulkosaunalle ylimääräiset (koska ei muista kuitenkaan ottaa mukaan) ja samalla toimivat vieraspyyhkeinä x8 +käsipyyhkeet 4x2vessaa ja koiran tassupyyhkeet x5, niin kyllähän noita on 45kpl, kaikki käytössä.

Joillekin toisten tavaramäärä voi kuulostaa paljolta, olennaisilta on minusta se onko tavara käytössä ja tarpeellinen minulle.

Just näin! Hyvin sanottu ja avattu tuo tarve. Minulle ja miehelle tuo pyyhemäärä olisi v a l t a v a, kun meillä on vain yksi kylppäri, ei lapsia mutta koira. Käytössä on kerrallaan max 7 pyyhettä, molemmilla iso pyyhe sekä käsipyyhe, lisäksi minun kasvopyyhe, vieraskäsipyyhe, koiran pyyhe. Ja pesen kaikki vähintään kerran viikossa. Ei silti kävisi mielessäkään väittää, että meidän tapa on ainoa oikea ja että teillä olisi liikaa pyyhkeitä. 😄

Toivon että kukaan ei ota minkäänlaisena arvosteluna, jos kerron täällä omasta kodistani tai suhtautumisesta omiin tavaroihini.

Vierailija
4989/19910 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittaja 4991: Kiinnitin huomiota miten usein vaihdat pyyhkeitä. Olen utelias kuulemaan, mistä löydät aikaa niiden pesuun?

Itselläni on pitkät työpäivät, eikä mahdollisuutta etätöihin. Normivaatteita tulee pestyä viikon aikana pari kertaa, ja ehkä lakanat kerran viikossa. En mitenkään löytäisi aikaa jatkuvasti pestä pyyhkeitä, kun nehän pitää pestsä 60-90 asteessa suhtkoht pitkällä ohjelmalla.

Toki nyt kun on ollut etätöissä, niin ei tule suihkuteltua niin usein, niin hieman harvemmin voi olla, että pyyhkeitä vaihdetaan. Normaalisti kävelen tai yritän hölkätä, töistä kotiin, niin on pakko päivittäin suihkutella ja silloin pyyhe pestään kerran viikossa tai useammin.

Parin tunnin ohjelma on minulla 60 asteen missä pesen pyyhkeet, lakanat ja alusvaatteet. Pyykinpesuhan ei sinällään vie aikaa kuin 15min, mutta kotona pitää olla se koko aika ja muistaa ne märät pyykit. Tuleehan niitä normaalisti joka viikko vähintään 2x lakanat+tyynyliinoja, 4x käsipyyhkeet, 4x pyyhe, ~7x kasvopyyhe ja koiran pyyhe ja kaikki alusvaatteet, eli varmaan 5koneellista, huhhuh. Sitten jos käytetään ulkosaunaa, niin ei niitä sisäpyyhkeitä tule pesuun, eli pyykkiä ei enempää, pyyhkeitä on vaan paljon käytössä. Kasvopyyhkeet on niitä pieniä muumipyyhkeen kokoisia, niin niitä voi heittää aina muutaman mukaan koneelliseen.

Kasvojeni iho-ongelmat ovat parantuneet paljon, kun vaihdan tyynyliinan ja kasvopyyhkeen lähes joka päivä, joskus voi jäädä välistä.

Pyykinpesu on onneksi niitä ainoita kotitöitä, joista pidän. Yleensä laitan koneen päälle, kun tulen töistä, mutta välillä käy niin, että perjantaina vaan tajuaa, että viikonlopuksi on kahdeksan koneellista pyykkiä, vaatteita ei tule paljoa mutta pyyhettä ja lakanaa riittää. Ja siksi varmaan noita ylimääräisiä vieraspyyhkeitäkin on, jos aina ei jaksa pyykätä.

Vierailija
4990/19910 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä pyykin pesua 😳

Vierailija
4991/19910 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan älytöntä pyykin pesua 😳

No eiköhän sekin ole jokaisen oma asia. Ja tuo tyynnyliinan ja kasvopyyhkeen ahkera vaihtaminen ja peseminen taatusti auttaa iho-ongelmiin. Oma atooppisen kuiva ja herkkä päänahkani hermostuu jos en vaihda tyynnyliinaa vähintään viikottain. Voin just kuvitella millaista olisi olla pahan tulehtuneen ekseeman kourissa jos olisi vain yksi lakana. Se kun pitää joskus aamulla repiä irti ihosta ja kudosnesteistä. Meillä on erilaisia tarpeita.

Vierailija
4992/19910 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi en halua suututtaa ketään, kysyn koska en ymmärrä. Pyyhettä käytetään yleensä suihkun jälkeen, eli puhtaana, miksi se pitää pestä noin usein? 823

Vierailija
4993/19910 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna alkaa kirppis jakso, jospa joulukama, ulkovaatteet ja astiat liikkuisi.

Vierailija
4994/19910 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vähentänyt tavaraa hiljalleen viime keväästä lähtien. Rahat lomautusten vuoksi vähissä, joten hyvää tavaraa on myyty alueen facebook-kirppiksellä ja yllättävän paljon on mennyt.

Nyt kokeeksi lähetin vähän käytettyyn ja mitään ei mene! Yritin hinnoitella alakanttiin ja laitoin todella hyväkuntoista tavaraa, mutta mikään ei liiku. Onko muilla viime aikaista kokemusta tuolta? Mitä muuta helppoa myyntipaikkaa / -tapaa suosittelisitte? Lahjoittaminen ei valitettavasti tässä rahatilanteessa ole vaihtoehto. :(

Moi, olen laittanut Vähänkäytettyyn nyt kolme tavaraerää.

Kirjoista on mennyt vaan Potterit, dvd:t ja blurayt ei juuri liiku, vaatteita menee hitaasti. Nyt uudistuksen jälkeen eivät edes ota enää sinne juurikaan muuta kuin vaatteita. Ilmeisesti tilat täyttyneet kaikesta shaibasta mikä ei liiku mihinkään. Omien tavaraerieni kohdalla vaatteita on mennyt eniten, kohtuullisilla hinnoilla. Viimeisen tavaraerän tavarat alkoivat myydä vasta parin viikon kuluttua, eli myynti alkaa hitaasti. Onhan siinä kuitenkin puoli vuotta aikaa. Itse mietin, että mielummin ottaa sieltä nekin rahat, kun veisi lähes käyttämätöntä tavaraa aina Spr:n Konttiin. Sieltä osa vaatteista ilmeisesti kuitenkin siirtyy jollain aikavälillä Afrikkaan ja haittaa paikallisten tekstiiliyritysten toimintaa ja lisää jäteongelmaa (vrt Ylen ohjelma jossa seurattiin muutaman lahjoitetun vaatteen liikkeitä).

Kun omia vaatetarpeita tulee, niin aion jatkossa tehdä ostokset kirppareilta ja/tai vähänkäytetystä. Niistä olen löytänyt täysin käyttämättömiä vaatteita, parhaimmillaan käytettyjä merkkitpaitoja alle eurolla. 

Torissa olen myynyt isompaa tavaraa, sielläkään eivät dvd:t ja blurayt liiku. 

Tavaraongelma on jo niin suuri, että aika paljon kaikenlaista annetaan jo ilmaiseksi. Mietin vaan, että aika monella eläkeikäisellä on paljon tavaraa. Mitä tapahtuu kun suurten ikäluokkien koteja aletaan siivota vaikkapa palvelukotiin siirtyessä, onko tällä tavaralla enää mitään arvoa. Kelkotaanko kaikki suoraan kaatikselle, kun se ei enää kenellekään kelpaa. Paljon on jo vanhemmille sukupolville arvokasta tavaraa, jota ei nykyään saa myytyä enää missään mm. Paasilinnan kirjasarjat, Myrna-kahvikupit. Jotenkin surettaa se kaikki raha mitä näihin on aikanaan käytetty. Samasta syystä en halua itse kerätä mitään arvokasta. Se, mihin itse on käyttänyt paljon rahaa ja vaalinut sitä kun kukkaa kämmenellä, saattaa olla seuraavalle täyttä roskaa. Myyn ja lahjoitan nyt pois kaiken mitä en rakasta tai käytä, ja kevennän elämääni. 

Mitä mietintöjä muilla? Oletko joutunut tyhjentämään vanhempiesi koteja, ja miten se on sujunut?

Vierailija
4995/19910 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta sopivassa tavaramäärässä on siivouksen helppous. Meillä oli lapsuudenkodissa ihan liikaa kaikkea ja siivottiin aina hiki hatussa ennen vieraiden tuloa ja ennen joulua. Pelkästään tavaroiden raivaukseen meni paljon aikaa ja imuroidessa joutui siirtelemään pussukoita ja nyssyköitä. Myös huonekaluja oli paljon, mikä myös hidasti siivousta. Nyt omassa kodissa saan viikkosiivouksen tehtyä alle tunnissa ja vieraita varten ei juurikaan tarvitse erikseen siivota.

Vierailija
4996/19910 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se, mihin itse on käyttänyt paljon rahaa ja vaalinut sitä kun kukkaa kämmenellä, saattaa olla seuraavalle täyttä roskaa. Myyn ja lahjoitan nyt pois kaiken mitä en rakasta tai käytä, ja kevennän elämääni."

Täällä täsmälleen samat mietteet. Surullista, miten hyväkään tavara ei enää aina kierrä, koska tarjontaa on ihan liikaa. Tavara on myös usein omistajalleen arvokkaampaa kuin kenellekään muulle. Oma äitini ostelee koko ajan kaikenlaista "tarpeellista", vaikka kaksoiskappaleitakin löytyy melkein kategoriasta kuin kategoriasta. Toivottavasti myös kävisi tavaransa läpi kun on vielä hyvässä kunnossa.

Vierailija
4997/19910 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla karsimisen tavoitteena on ollut arjen helpottaminen. Siivoaminen ja järjestyksenpito on helppoa, kun tavaraa ei ole liikoja. Imurointi on nopeaa, kun lattioilla ei säilytetä mitään ja pölyjen pyyhkiminen ei vie montaa minuuttia, kun tasoja on vähän ja niillä ei ole paljoa tavaraa. Tässä on myös esteettinen puoli, en pidä siitä että joka paikassa on tavaraa (sotkusta puhumattakaan) johon katse kiinnittyy.

Tykkään myös ajatuksen tasolla siitä, että en omista turhia. Kyse on ilman muuta ainakin osittain hallinnan tunteesta. Kovin moni asia tässä maailmassa ei ole päätösvallassani, mutta taloni ja sen tavarat sentään ovat. Säästän myös rahaa, kun harkitsen ostoksia ja saan jonkin verran rahaa, kun myyn tyhjänpanttina ollutta tavaraa eteenpäin. Saan myös iloa ajatuksesta, että joku muu voi käyttää lahjoittamaani tai myymääni tavaraa

Vierailija
4998/19910 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla tullut vaateähkyä, siis sellaista tunnetta, että kaikkea on liikaa ja vääränlaista? Mun ongelma on tietysti tavarapaljous, mutta myös se, että olen laihtunut tosi kivasti ja homma etenee. Mikä tarkoittaa sitä, että haen laatikoita ja pussukoita hyllyiltä ja varastoista ja sovittelen ennen pieniä vaatteita. Off topic: se on kyllä niin tyydyttävä tunne, kun ennen kireä mekko vaan solahtaa ylle. Mutta se ahdistava asia ei ole ne yhä liian pienet vaatteet vaan NE TYPERÄT JA JÄRJETTÖMÄT vaatteet.

Miksi minulla on kymmenittäin polyesteripörhelöitä kun en käy edes missään bilettämässä? On salsamekkoa valuvilla olkapäillä, piukkaa kukkakuvioista jättihihoilla ja etumuksella, joka paljastaa 80% rinnoista. On niin lyhyttä, että just pakaran peittää ja vaikka minkälaista reikää ja kuviota ja ties mitä. Haaveilen siitä, että kaikki vaatteeni ovat mustia, että saan pukeutua koko ajan vain perusvaatteisiin ja ennen kaikkea mukaviin vaatteisiin. En halua koskaan enää käyttää korkoja.

Onko tää nyt vanhuutta? Vai järjen valo, joka nyt on syttynyt entisen vaatehullun päähän?

Kyllä on vaikeaa niiden halpojenkin vaatteiden pois laittaminen.

Vierailija
4999/19910 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on varmaan tutkimuksiakin (olisiko kenelläkään lähdettä?), miten levollinen kotiympäristö rauhoittaa myös mieltä. Jos katse osuu koko ajan johonkin väärässä paikassa olevaan tavaraan tai koti on kuin yksi to do -lista, niin kai se pakostakin lisää mielen kuormitusta ("pitäisi korjata nuo kengät ja tuokin lehti on vielä lukematta ja tuokin paperiläjä tuossa pitäisi käydä läpi, enkä ole tuotakaan kukkaa lannoittanut pitkään aikaan").

Olen viime aikoina miettinyt paljon sitä, miten erilaisessa ympäristössä elämme kuin mihin aivomme on luotu. Pitkäaikainen stressi on vakava ongelma ja koen, että ärsykkeiden vähentäminen ja olennaiseen keskittyminen (=ihmissuhteet, luonto) on parasta mitä voi hyvinvoinnilleen tehdä. Jatkuvan ostelun lopettaminen on omalla kohdallani ollut tässä ihan avainasemassa. Miten paljon ennen käytinkään aikaa vaikkapa sen vertailuun, mikä suihkusaippua olisi paras tai missä kaupassa olisi saatavilla jotain erityismaustetta johonkin tiettyyn reseptiin. Nyt kun käytän yhtä palasaippuaa hiusten, kasvojen ja vartalon pesuun ja olen tyytynyt siihen, että olen tylsä kokki eli teen yleensä aina samoja ruokia, päätöksiä täytyy tehdä päivittäin paljon vähemmän.

Vierailija
5000/19910 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen pyyhekeskustelu!

Olen aiemmin tässä ketjussa kirjoittanut olevani koukussa karsimiseen, eli tavarasta luopuminen ei ole ongelma. Ennen olen mennyt parilla pussilakanasetillä, kahdella pyyhkeellä jne, mutta vuosi sitten sain itselleni suvun vanhat pellavapyyhkeet, lakanat ja muut tekstiilit joita on siis PALJON verrattuna aiempaan määrääni.

Pidän niitä todella suuressa arvossa historiansa vuoksi, jonka lisäksi ne ovat paljon laadukkaampia kuin nykyään ostetut uudet. Minä siis olen ottanut ne käyttöön, mutta määrä vain on ylimitoitettu, eivätkä 80 cm sänkyyn tarkoitetut lakanat ole kovin käteviä 120cm sänkyyn, paitsi poikittain laitettuna 2 kpl.

En silti olisi missään nimessä valmis luopumaan niistä, olen oikeastaan todella ylpeä, että ne ovat päässeet jatkamaan elämäänsä arvostavissa käsissä. Nämä pyyhkeet, jotka ovat vuosikymmeniä sitten olleet kovassa käytössä, merkitsevät minulle paljon enemmän, kuin esimerkiksi joku kahviastiasto tai koru, joka on ollut käytössä vain pari kertaa isovanhempieni elinaikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän