Multa kysyttiin eilen paperit!
Tosiaan, minä 28-vuotias, vähän hämmästyin eilen Citymarketissa kun kassa kysyi saisiko nähdä henkilöllisyystodistusta! Ihan mietin, että minkä ihmeen takia kun ostokset eivät todellakaan ylittäneet 50 euroa tms. Luulin jopa hetken näyttäväni rikolliselta...kunnes jo pakkaamaan mennessä tajusin, että olin ostanut mm. kaksi siideriä!!
Kommentit (23)
joka kirjoitti että " voi jumalauta kattois myyjä nyt pitkään papereita" , en muista numeroa..
sen kaupan kassan pidä kysyä niitä henkkareita jos ostokset ylittää 30¿? Multa on ainakin kysytty monesti kun ostokset ylittänyt ton summan.
jolla pyritään saamaan ala-ikäisten juominen kuriin. Paitsi että yritetään nostaa tietoisuuteen, että alaikäiselle alkoholin välittäminen on rikos, Päivittäistavarakauppiaiden liitto tms. on antanut ohjeen, että kassojen tulisi tarkistaa kaikkien alle 23-vuotiaina pitämiensä alkoholia ostavien henkilöllisyys.
Meni siis viisi vuotta pieleen ap:n kohdalla!
kun ostan pari siideriä tai menen baarissa käymään. Ja olen sentään reilusti täysikäinen. Onhan se ihan kiva, toivottaavsti ei muutu vielä moniin vuosiin, mutta samalla sitten se vaikuttaa kaikkeen ja huomaa esimerkiksi kaikkien katseet: " teiniäiti" jne.
jos käteisellä ostaa niin papereita ei kuulu kysyä.
tottakai jos sellasia tuotteita mukana joiden ostamiseen tarvii olla 18v.
mutta raja on 50¿ kortilla, oli sitten tupaaka tai alkoholituotteita mukana tai ei.
myöskin sytytystuotteita ostettaessa esim sytkän ei kuitenkaan tulitikkuaskin, on oikeus kaupalla kysyä paperit.
Vierailija:
sen kaupan kassan pidä kysyä niitä henkkareita jos ostokset ylittää 30¿? Multa on ainakin kysytty monesti kun ostokset ylittänyt ton summan.
Kyllä se raja on edelleen 50 e, milloinhenkkareita on vaadittava. Muissa tapauksissa kassa voi kysyä ihan huvikseen tai jonkun kortin väärinkäytösepäilyn vuoksi niitä henkkareita.
Ja ap tais vaan näyttää parikymppiseltä kassan silmiin, ei monetkaan osaa arvioida ikiä sen kummemmin. Miehillä jos parta kasvaa tai nainen on jo ryppyinen, silloin ei kysytä papereita ;)
olin sonnustautunut sään mukaisesti, toppatakki ja pipo ja tumput. olin melkein peittynyt sen vaatevuoren alle.
olen nuori mutta reilusti täysi-ikäinen, ja näytän kyllä enemmän täysi-ikäiseltä kuin teiniltä.
noh, lastenvaunujen kera olin siinä kassalla ja otin viimeiseksi pari askia tupakkaa automaatista.
sitten se perhanan myyjä, näytti suht saman ikäseltä kuin minä, kysyy paperit. siinä vaiheessa tuli kyllä mieleen että hetikö pipot sun muut tekee minusta teini-mutsin näkösen.
meinasin sanoa että kato jumalauta nyt sitten tarkkaan että ikää on kyllä ollut jo muutama vuosi.
oli kiva sen vaatevuoren alta ettiä papereita.
kaupan kassa kyllä vähän voisi miettiä.
Mä ainakin otin kohteliaisuutena sen, kun alkossa kysyttiin henkkarit. Olin 28vee ja ostin pienen pullon konjakkia käteisellä.
Mut vielä ihmeellisempää oli kun 18 vuotiaana ostin tiimarista sytkärin. Myyjä sai pari kertaa kysyä ennenku todella tajusin että se tahtoo nähdä henkkarin.
jonka mukaan paperit kysytään alkoholia ostavalta, jos hän näyttää alle 25-vuotiaalta. Kauppoihin tuli hiljan myös sellainen ohje, että paperit kysytään, jos ostaja näyttää alle 23-vuotiaalta.
Vierailija:
kaupan kassa kyllä vähän voisi miettiä.
Ne tekee työtään, jos sä olet siellä vaatteiden alla ja kassalla on epäilys ettei ikä riitä niin kyllä hän saa sitä ikää kysyä. Voi hellanlettas jos tunteitasi näin loukattiin, koita ymmärtää.
koska paperit on pakko kysyä, jos ostaja näyttää alle 23-vuotiaalta. Myyjä ei voi itse päättää, noudattaako sääntöä vai ei.
Vierailija:
no kyllä sen erottaa onko 17 vai reilusti päälle 20
jos kassa toimii ohjeiden mukaan, ainakin S-Marketissa
vaan tarkoitus on varmistaa, että lapsia ja nuoria suojeleva laki täyttyy. Ota herne pois nenästä, jooko.
Mutta taisi olla teinimeininkiä kun olin tyttöjen iltaa menossa kaverin kanssa viettämään ja ostoksiin kuului mm. valmispakastepizza, suklaata, kuivattuja hedelmiä, limsaa, karkkia...ja KAKSI siideriä;-)
Citymarketin jälkeen mentiin Alkoon, eikä siellä kysytty...heh heh!
Mä ostan aina Visa Electronilla ja mun vakkarikauppa on S-Market, ja siellä ei todellakaan kysytä AINA Electronilla ostettaessa papereita. Olen kaupan alasta mitään tietämättömänä ymmärtänyt, että jos summa on yli 50¿ niin silloin kysytään. Muuta en tiedä.
Ja toi oli tosiaan kohteliaisuus, sitten kun tajusin etten näytä rikolliselta tai muuten uhkaavalta:)) En tajua niitä, ketkä vetää herneet nenään palkoineen moisesta. Kivahan se on. Tuli vaan eilen niin puun takaa!
Mutta kyllä sitä sitten naurettiin kaverin kanssa kun kassalta päästiin!!
Ap
Kerran mäkin sain jonkun tytön silmilleni (eikä ollut kuin 20 v. , eli ei pitäisi tulla yllätyksenä paperien kysyminen) kun kysyin henkkareita, ja sen mielestä vielä lisäksi väärässä järjestyksessä, eli ostosten skannaamisen jälkeen vasta. Tsiisus sitä asennetta, ja mitä h******n väliä sillä on kysynkö mä Miss Stuck-up Cow' lta ne paperit heti alussa vai vasta lopussa... Mutta useimmat ihmiset onneksi on ihan normaalijärjellä ja -egolla varustettuja ja ymmärtää näyttää henkkarit pyydettäessä ilman mielenosoituksellista puhinaa, irvistelyä tai vittuilua.
Noh, sanoin että oon 23 ja vauva on tuossa ulkona isänsä kanssa odottamassa. Näytin henkkarit ja sanoin, että tää on vaan positiivista.. :)
pari vuotta sitten alkosta ostamassa pullon lonkeroa että sain 20 eurosen rikottua ja kärryyn tarvittavan kolikon. Kysyi paperit ja mulla ikää 27v. :) Tosi iloinen mieli oli pitkään että näytän oikeesti niin nuorelta että pitää henkkarit kysyä! Mulla on vielä se ISO ajokortti joten yleensä myyjät kattoo jo siinä vaiheessa kun rupeen sitä korttia etsimään et on sillä ikää sittenkin... ;)
Niin ja itse olen välillä kassalla töissä eikä nykyajan nuorista oikeesti tiedä mikä on täysi-ikäinen ja mikä ei! Ottakaa vain kohteliaisuutena jos paperit kysytään!
Vierailija:
Pääkaupunkiseudulla ainakin on alkanut kampanja,
jolla pyritään saamaan ala-ikäisten juominen kuriin. Paitsi että yritetään nostaa tietoisuuteen, että alaikäiselle alkoholin välittäminen on rikos, Päivittäistavarakauppiaiden liitto tms. on antanut ohjeen, että kassojen tulisi tarkistaa kaikkien alle 23-vuotiaina pitämiensä alkoholia ostavien henkilöllisyys.
Meni siis viisi vuotta pieleen ap:n kohdalla!
Ap