Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kunnallinen hedelmöityshoito? Kelakorvaus? Onko mahdollista kaikille

Vierailija
10.01.2008 |

Ylipainoisille myös? Niille joilla lapsettomuus ongelmia jotka voi johtua ylipainosta ? Onko olemasa edes kunnallista? tai korvaako kela mitään?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on ainakin rutkasti halvempaa kuin yksityinen. Jonot vain pisemmät.

Riippuu ylipainosta. Jos sitä ylipainoa on satakiloa niin sitten hoidetaan sen ensin pois. Jos on 10kg niin voi olla että käsketään laihduttaa mutta kyllä sitä tutkimuksiinkiin pääsee.

Se riippuu kovasti tapauksesta.

Vierailija
2/8 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy lääkärissä kysymässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkiselle ollaan hakeutumassa hoitoon heti kun saan itseäni niskasta kiinni. Bmi on 17-18, en tiedä tarkalleen, mutta painoa en saa lisää vaikka tekisin mitä!

Saadaankohan ne mitään hoitoa, ennen kuin alipainosta päästään? Saankohan lähetteen ravitsemusterapeutille lapsettomuuslääkäriltä?

Vierailija
4/8 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela-korvausta, sehän on jo valtion ja kunnan varoilla maksettua hoitoa, itse maksat käynneistä vain asiakasmaksuosuuden 22 ¿/pkl-käynti.

Luulen että julkisella puolella ollaan tiukempia ylipainon, eliennen jonoon asettamista pitäisi laihduttaa koska joillan jo se tuo toivotun plussan- riippuu tietysti mikä lapsettomuuden syynä on. Uskoisin että tutkimukset tehdään kuitenkin kaikille- ennen niitähänei mitään hoitoja aloiteta.

Hedelmöityshoitojen lääkkeet kaikki maksavat omasta pussistaan aluksi, oli hoito sitten julkisella tai yksityisellä- kelan lääkekatto paukkuu li jo ensimmäisestä koeputkihedelmöityksestä (lääkekulut siis yli 600 euroa).

Vierailija:

Ylipainoisille myös? Niille joilla lapsettomuus ongelmia jotka voi johtua ylipainosta ? Onko olemasa edes kunnallista? tai korvaako kela mitään?

Vierailija
5/8 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kunnallista hoitoa. Niihin pitkät jonot, esim me jonotimme jo alkututkimuksiin vuoden ja sen jälkeen viel vuoden itse hoitoon pääsyä. Voit aloittaa kierroksen vaikka tk:n omalääkäriltä. Niin minäkin tein, kerrot vaan yrittäneenne lapsia niin ja niin kauan ja laittaa lähetteen eteenpän. Ilman lähetettä et pääse, kun on kyse erikoislääkäreistä.

Hoito paljon halvempaa kuin yksityisellä, maksat vain 22e per käynti. Ja " operaatioissa" esim punkti, menee yksi sairaalapäivämaksu. Mutta varaudu kalliisiin lääkkeisiin (KELA korvaa kaikki kun omavastuuraja n 600e on täyteen) ja piinaavaan jonotukseen.

Tosin tuon jonotuksen aikana ehdit hyvin laihduttaa, tsemppiä! Voi ola, että ennen kuin hoidot aloitetaan, kehotetaan lahduttamaan jos ongelman katsotaan olevan siinä! Voit muuten pyytää julkiselle puolelle lähetteen mös esim omalta gyneltäsi, jos sinulla on joku luottogyne ja tk:n omalääkäri tuntuu hankalalta. Yksityislääkäritkin voivat kirjoittaa julkiselle lähetteitä!

Onnea matkaan ja tsemppiä.

Vierailija
6/8 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossa maksat käynneiltä vain polimaksut. Käytettävät lääkkeet pitää sitäkin kautta itse ostaa apteekista, mutta saat niistä sitten kelakorvauksen. Niin ja matkakorvaukset toki saat kelalta, jos matkaa kertyy yli omavastuun.

Rajoitukset kannattaa selvittää joltain lapsettomuutta hoitavalta polilta. Siis julkiselta. Toki kehoittavat varmaan painoa pudottamaan, mutta luulisin, että ottavat ylipainosta huolimatta hoitojonoon ja tutkimuksiin.

Jos on lapsia ennestään kaksi, silloin et julkiselle enää pääse.

Vierailija
7/8 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksu tulee vain pkl/ päikimaksuista sekä lääkkeistä, jotka tulee itse kustantaa. KELAn lääkekatto on n. 630¿/ vuosi eli siitä eteenpäin lääkkeet ovat kutakuinkin ilmaisia.

Kukaan ei voi todistaa että lapsettomuus johtuu painosta. Toki jos ylipainoa esim. 50kg, hoitoihin ei edes lähdetä, muttatuskin lähdettäisiin yksityiselläkään.

Meillä alkaa kohta IVF ja ylipainoa minulla 15 kg. Eivät ole painosta halaistua sanaa sanoneet (vaikka yritänkin nyt laihduttaa)

Vierailija
8/8 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ollaan aina päästy 1-2kk ja IVF:äänkin päästiin heti kun haluttiin (hormonihoito aloitetaan samasta kierrosta). Sairaala KHKS/ TAYS