Hormonikierukan (Mirena) vaikutus mielialoihin? Mitä ja miten nopeasti?
Käytin nuorena e-pillereitä, joista en tykännyt juurikin mielialanvaihteluiden ja painonnousun takia.
Nyt välissä oli pitkä ajanjakso (15v) hormonittomalla ehkäisyllä (kondomi), mikä oli ihan ok, vaikkakin itse seksisessioissa vähän "epäeroottinen" ja hankala. Toimi siis ok.
Nyt hormonikierukka asennettu toissapäivänä eli 12.3. ja olen tänään ollut jotenkin aivan toliltani. Ärsyyntynyt olen toki lasten työssäkäyvänä äitinä useinkin, mutta tämä olotilani on jotain järkyttävää: en vain jaksa noita yhtäkään, jokaisen sana ja äänensävy ärsyttää, minua itkettää ja tekisi mieli vain lähteä pois omaan rauhaan.
Voiko nämä hirveän vahvat tunteet olla mirenan ansiota? Muistan nyt, että pilleritkin olivat mulle ihan se kamelinpäänkatkaisija, onko tämäkin nyt sitä, vasta toisen päivän jälkeen?
Tasoittuuko mielialat? Jätänkö tuon hormonipaskan sisääni vai soitanko heti huomenna aikaa poistatukseen?
Kokemuksia kellään?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
En altistaisi itseäni tai lähipiiriä tarkoituksella huonotuulisuudelle minkään hormoniehkäisyn taholta. Kun lapsiluku täysi, sterilointi ja siinä välissä kondomi.
Sterilointia vaan on todella vaikea saada, vaikka kaikki ehdot täyttyisivät. Ensinnäkin lääkärit ovat kovia ylipuhumaan potilaan niin, ettei tämä päädykään sterilisaatioon. Itselleni polin gynegologi paasasi sterilisaation tekemisen vakavista sivuvaikutuksista niin kauan, että peruin päätökseni. Toiseksi jonot sterilisaatioon ovat aivan järkyttävät julkisella puolella. Esim. omalla hyvinvointialueellani pystytään naistentaudeissa tekemään tällä hetkellä vain kiireellisiä sairaudenhoitoon liittyviä leikkauksia. Sterilisaatiota haluavat saavat odottaa jonossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hormonaaliset ehkäisykeinot ovat todella syvältä. Painonnousua, mielialavaihteluita, akne. Olen alkanut miettiä sterilisaatiota.
Olen yrittänyt päästä sterilisaatioon mutta sain yllättyä ei-iloisesti kun ei niitä julkisella puolella naisille enää juuri tehdäkään. Vaikka en kertakaikkiaan pysty käyttämään mitään hormonaalista ehkäisyä. Yrittivät vaan puhua ympäri, että miehelle pitäisi vasektomia tehdä.
Yksityisellä tietenkin onnistuisi, mutta maksaa niin monta tuhatta ettei ole vara tähän asiaan laittaa.
Itselläni tämä sama kokemus jo yli kymmenen vuoden takaa. Kaikki sterilisaation ehdot täyttyivät, mutta naistenpolin gynekologi ympäripuhui luopumaan suunnitelmasta. Tällä hetkellä sterilisaatioon on vielä vaikeampi julkisella päästä. Meilläpäin naistentaudeissa tehdään vain sairaudenhoitoon liittyviä leikkauksia ja sterilisaatiot ovat jumittuneet jonoihin. Eli käytännössä vaihtoehtona on yksityinen, joten kannattaa alkaa säästämään, jos sterilisaation haluaa.
Mulle tuli Mirenan laiton jälkeen ero pitkästä, laimeasta liitosta. Olin aivan älyttömän kiimainen aivan koko ajan. Sen seurauksena olen nyt liitossa erittäin epäluotettavan seksiaddiktin kanssa
Vuosi sitten laitettu, hirveää pms....
Kaikilla on niin erilaisia kokemuksia kierukoista. Joillekin sopii todella hyvin ja joillekin ei.
Itsellä oli kyleena n.7 vuotta sitten kokeilussa noin vuoden, asennuksen jälkeen kaulaan puhkesi akne, joka kyllä vuoden jälkeen oli enää muisto. Kyleena myös lisäsi aivan hulluna seksihaluja, olisin halunnut jokapaivä ja monta kertaa! Onneksi nekin tasottuivat!
Mielialaan ei vaikuttanut ollenkaan, toisinkuin nuorena kokeilemani erilaiset pillerit, mielialat oli kuin vuoristorataa!
Vuodot myös loppuivat kokonaan, alun tiputtelua lukuunottamatta.
Syy miksi otatin kyleenan pois, oli alavatsakivut, mutta en tiedä oliko syy sitten kuitenkaan kierukka, kun kipuilee myös ilman kierukkaa.
Nyt kävin ottamassa kyleenan uudestaan ja katsotaan miten käy. Näin jälkikäteen mietittynä kierukassa oli enemmän plussia kuin miinuksia, kunhan jaksaa alkua pidemmälle. Itse olen todella herkkä hormoneille, mutta tämän kanssa pärjäsin hyvin.
..lisäksi tehosi hyvin myös pms-oireisiin
Ei vaikuttanut mielalaan mitenkään. Migreenit hiukan lieveni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hormonaaliset ehkäisykeinot ovat todella syvältä. Painonnousua, mielialavaihteluita, akne. Olen alkanut miettiä sterilisaatiota.
Olen yrittänyt päästä sterilisaatioon mutta sain yllättyä ei-iloisesti kun ei niitä julkisella puolella naisille enää juuri tehdäkään. Vaikka en kertakaikkiaan pysty käyttämään mitään hormonaalista ehkäisyä. Yrittivät vaan puhua ympäri, että miehelle pitäisi vasektomia tehdä.
Yksityisellä tietenkin onnistuisi, mutta maksaa niin monta tuhatta ettei ole vara tähän asiaan laittaa.
No miksei tehdä miehelle? Paljon pienempi toimenpide!
Joo, kyllä mulla ainakin tuli hyvin nopeasti, ja puolen vuoden päästä käskin ottaa sen pois. Mulla alapääkin meni ihan tunnottomaksi, se oli pelottavaa, ja se jatkuva vitutus. Niin, ja runsastunut vuoto. Ei koskaan ennen sitä kierukan kokeilua ollut runsaat vuodot. Nyt on edelleen liian runsaat vaikka kierukan poistamisesta on 3,5 vuotta. Ja suostuin kierukkaa kokeilemaan raudanpuutteen ja endometrioosin takia, vaikka ehkäisyä ei tarvitse. Kaduttaa. Mutta lääkäri vakuutti että vuodot jää todennäköisesti pois kokonaan.
Hei
Sain Mirenan reilu kolme viikkoa sitten.Sen jälkeen olen ollut psyykkisesti ja fyysisesti rennompi, en jännitä niin herkästi.Tuntuu, että myös psyykkistä ja fyysistä energiaa enemmän ja selkeä focus ja tekemisen meininki.Ei ärtyisyyttä.Voiko vaikuttaa näin nopeasti ja voiko nuo johtua kierukan hormonista? Mulle kuin positiivinen doping aine vai kuvittelenko vain. Olen 50 vuotias,ei vaihdevuosioireita vielä.Suostuin ottamaan kierukan runsaiden vuotojen ja matalan ferritiinin vuoksi.Vielä tiputteluvuotoa.Onko muita, joiden mieli jollain tavoin kohentunut Mirenasta?
Vierailija kirjoitti:
Hei
Sain Mirenan reilu kolme viikkoa sitten.Sen jälkeen olen ollut psyykkisesti ja fyysisesti rennompi, en jännitä niin herkästi.Tuntuu, että myös psyykkistä ja fyysistä energiaa enemmän ja selkeä focus ja tekemisen meininki.Ei ärtyisyyttä.Voiko vaikuttaa näin nopeasti ja voiko nuo johtua kierukan hormonista? Mulle kuin positiivinen doping aine vai kuvittelenko vain. Olen 50 vuotias,ei vaihdevuosioireita vielä.Suostuin ottamaan kierukan runsaiden vuotojen ja matalan ferritiinin vuoksi.Vielä tiputteluvuotoa.Onko muita, joiden mieli jollain tavoin kohentunut Mirenasta?
Kyllä minulla kierukka "kävi päähän" kuin huume. Tunteet leikkautui pois ja yöunet myös. Vaikka en nukkunut, en silti tuntenut väsymystä. Oikeastaan en tuntenut yhtään mitään, paitsi ärsytystä. Kierukka poistettiin eikä tunne-elämä koskaan palautunut kierukkaa edeltävälle tasolle. Jotain tuo aivoille tekee, vaikka vaikutuksen piti olla paikallinen 🙄
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla kierukka "kävi päähän" kuin huume. Tunteet leikkautui pois ja yöunet myös. Vaikka en nukkunut, en silti tuntenut väsymystä. Oikeastaan en tuntenut yhtään mitään, paitsi ärsytystä. Kierukka poistettiin eikä tunne-elämä koskaan palautunut kierukkaa edeltävälle tasolle. Jotain tuo aivoille...
--------------
Kiitos kokemuksen jakamisesta.Ikävä asia! Minkä aikaa kierukka sulla oli?
Minulla on ollut Mirena-kierukka kuukauden, hormonaaliset muutokset on selvät, kasvot täynnä finnejä, seksihalut loppui kokonaan. Ensimmäisen viikon olin koko ajan itkuinen, sen jälkeen hieman tasottui, mutta mieliala on koko ajan alhainen. Onko toivoa, että mielialan osalta tilanne normalisoituisi?
Voi olla asenuksessa tukkut komplikaatio ja siksi verenvuotoa