Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonikierukan (Mirena) vaikutus mielialoihin? Mitä ja miten nopeasti?

Vierailija
14.03.2014 |

Käytin nuorena e-pillereitä, joista en tykännyt juurikin mielialanvaihteluiden ja painonnousun takia.

Nyt välissä oli pitkä ajanjakso (15v) hormonittomalla ehkäisyllä (kondomi), mikä oli ihan ok, vaikkakin itse seksisessioissa vähän "epäeroottinen" ja hankala. Toimi siis ok.

Nyt hormonikierukka asennettu toissapäivänä eli 12.3. ja olen tänään ollut jotenkin aivan toliltani. Ärsyyntynyt olen toki lasten työssäkäyvänä äitinä useinkin, mutta tämä olotilani on jotain järkyttävää: en vain jaksa noita yhtäkään, jokaisen sana ja äänensävy ärsyttää, minua itkettää ja tekisi mieli vain lähteä pois omaan rauhaan.

Voiko nämä hirveän vahvat tunteet olla mirenan ansiota? Muistan nyt, että pilleritkin olivat mulle ihan se kamelinpäänkatkaisija, onko tämäkin nyt sitä, vasta toisen päivän jälkeen?

Tasoittuuko mielialat? Jätänkö tuon hormonipaskan sisääni vai soitanko heti huomenna aikaa poistatukseen?

Kokemuksia kellään?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyleena hormonikierukka käytössä 4 vk ja pää ihan sekasin.

Parhaillaan ekat kuukautiset kierukan oton jälkeen ja järjetön migreeni yli vuorokauden ollut. Täysin selkeä yhteys migreeniin, sillä ehkäisypillereitä en aurallisen migreenin kanssa voi käyttää(kokeiltu aikanaan on, mutta sain voimakasta pahoinvointia, päänsärkyä, pahaa oloa ja elämäni pahimman migreenikohtauksen, oksensin vuorokauden yhtä soittoa ja tuntui jo että kuolen varmaan pian..). Kierukasta sanottiin juurikin, että paikallisen vaikutuksen vuoksi huolta tästä ei tod.näk ole.. Olo on sitä luokkaa parasta aikaa etten tiedä miten päin olisin. Tekisi mieli repiä tuo kierukka pois samantien, mutta taidan kuitenkin odottaa maanantaihin ja käydä poistattamassa.

Ja mielialan vaihteluista sen verran, etten milloinkaan elämässäni ole luultavasti ollut näin v**********t kaikkeen... Mieheeni, lapsiini jne. Ja täysin ilman mitään syytä. Nytki ottaa aivoon ihan saatanasti... tätä jatkunu jo parisen vk. En usko tämän hellittävän suunta vaikuttaa olevan alaspäin!

Ei kierukkaa enää ikinä!!

Helpottiko oireet poistamisen jälkeen?

Vierailija
22/54 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas menkat ovat tulleet ihan säännöllisesti puolen vuoden ajan Mirenasta huolimatta. Onkohan vekotin enää paikallaan... Onko muilla ollut kuukautisia kierukan kanssa? Mielialassa en ole huomannut muutoksia milloinkaan.

Mulla on ollut kuukautiset Mirenan kanssa koko ajan. Mutta paljon niukemmat kuin ennen, pikkuhousunsuojalla pärjää. Mielialaan ei ole mullakaan vaikuttanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle laitettiin kyleena horm.kierukka ja yöunet lähti saman tien. Nyt 3 vuorokautta asennuksesta valvonut putkeen. Tätä ennen kun pään pisti illalla tyynyyn uni tuli ja nukuin 9-10 tuntia. Pitää varm.poistaa koko kierukka, jotta saan unet takaisin. Onko muilla kokemusta vastaavasta?

Vierailija
24/54 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirena ollut mulla nyt reilun vuoden. Ei mitään vaikutusta mielialaan.

Vierailija
25/54 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans vaikutti ilmeisesti kaans yöuniin. Viime viikolla asennettiin, sen jälkeen nukkunu tosi huonosti ja yöhikoilua. Seuraan tilannetta muutaman viikon mut kierrukka lähtee välittömästi jos yöunet menee.

Vierailija
26/54 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kans vaikutti ilmeisesti kaans yöuniin. Viime viikolla asennettiin, sen jälkeen nukkunu tosi huonosti ja yöhikoilua. Seuraan tilannetta muutaman viikon mut kierrukka lähtee välittömästi jos yöunet menee.

Nyt kun mietin niin varmaan tämä itsellänikin alkuun, nyt kierukka (Mirena) ollut lähes vuoden ja kaikki oireet tasaantuneet. Alkuun oli ehkä pientä mielialan laskua mutta toisaalta pahat PMS ongelmat jäi pois. Kokonaisuus paljon tasaisempi!

Menkkoja ei ole ollenkaan mikä todella positiivista, osin runsaiden kuukautisten takia asennettu. Ehkäisyn tarvettakin kyllä vielä on. Tämä on mun toinen kierukka-kokeilu ja nyt kun maltoin odottaa vähän pidempään, oireet tasaantuivat.

N44

Vierailija
27/54 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tämä hormooni kierukka vain lisäsi vuotoa. Tälläkin hetkellä vuoto kestänyt jo 13 päivää ja anemiaan viittaavia oireita. Nukun 13h yössä olen tosi uupunut, huimausta ja en voi käydä oikein kuntosalilla kun hengästyn vähästäkin liikunnasta. Mielialavaihtelut naurettavan sekaisin. Nauran ja itken samaan aikaan. Mitä tehdä!?!

Vierailija
28/54 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut mirena 4 vuotta

Ei vuotoja mieliala parani ja neste pöhö lähti

Vierailija
29/54 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ensimmäinen Mirena vei pois runsaat ja kivuliaat kuukautiset ja toimi useamman vuoden mainiosti.

Seuraava asennettiin päin v... a, menkat kesti aina yli viikon ja verta tuli kuin teurastuksessa. Haittasi elämää melko lailla.

Vuoden päästä vaihtoivat ja tämän uuden kanssa alkaa vuodot taas jäädä pois.

Kierukoilla ei minulla ole ollut mitään vaikutuksia mielialaan.

Teininä söin pillereitä menkkojen takia ja silloin vitutti ja ahdisti koko ajan, mutta hankala sanoa johtuiko iästä vai pillereistä... :)

Vierailija
30/54 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirena nyt 6v käytössä. Ennen sen laittoa oli järkyttävät Pms oireet, jotka paheni vuosi vuodelta. Kierukan laiton jälkeen oli n6kk hieman epätasaista- raivo vaihtui alakuloon. Sen jälkeen tasaantui ja sain itseni hallinnan takasin. Nyt 6v mielialojen puolesta tasaista ja vuodotonta aikaa kierukan kanssa. Itselleni toimii todella hyvin. Parisuhteemme pelastui kierukan ansioista. Ei sitä raivotarta olisi kestänyt kukaan. 

N.40

Vierailija
31/54 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiputteluvuotoa koko ajan. Elimistö työnsi härpäkettä ulos. Gynekologi sanoi, että joillakin ei pysy kierukka paikallaan. Minä vissiin kuuluin sitten niihin. Totesi, että turha laittaa enää. Ei nimittäin ehkäise kunnolla, jos ei pysy paikallaan.

Vierailija
32/54 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla löydettiin reilu pari vuotta sitten endometrioosi, ollut jo varmasti pitkään. 

Mulla nuorena pillerit vaikutti mielialaan niin, että raivosin ja vähintään itkin päivittäin, en tajunnut, että se johtuu pillereistä. Jos joku niinä vuosina kysyi tuleeko mulle mitään sivuvaikutuksia pillereistä, sanoin että ei mitään. Mutta mies oli täysi kokovartalomulkku ja minä olin aikuistuttuani muuttunut hermoheikoksi, vaikka aikaisemmin lapsena ja nuorena olin hyvin rauhallinen, jopa viilipyttymäiseksi minua kuvailtiin.

Kun jätin pillerit pois reilu 20 vuotta sitten, tajusin heti ensimmäisen kierron aikana jokailtaiset itkukohtaukset jäi kertaheitolla pois, ja mies oli edelleen sama paska kuin ennenkin.

Nyt sitten kun endon ja raudanpuutteen takia ehdotettiin hormonikierukkaa, että pääsisin kuukautisista eroon kun ne näin vaihtareiden lähestyessä tulee entistä tiheämmin, kun muutenkin on aina ollut melko lyhyt kierto, sinänsä normaali vuoto, ei erityisen runsaat kuukautiset koskaan.

Kuukautisista eroon pääseminen houkutti ja suostuin, ja puoli vuotta sitä piti kokeeksi pitää. Voi helvetti! Kuukautisista tuli runsaammat (se johtui varmasti siitä että se kierukka oli valunut alaspäin, eli oli kohdunkaulan suulla eikä siellä perällä mihin se laitettiin) Ja sitten lähti seksituntemukset kokonaan, ei tehnyt mieli, ja tuntui jopa että alapää on ihan tunnoton. Sitten riitelin vieraan teinipojan kanssa roskaamisesta kaupan pihalla... Harvoin menen sanomaan mitään kenellekään vaikka ärsyttääkin, mutta nyt kiehahti ihan kunnolla, komensin kuin äiti sitä poikaa joka vänkäsi vastaan, ja kaverinsa yritti rauhoitella :D Ei todellakaan ollut se kokeilu onnistunut, ja vaikka kuukautiset olisi jääneet pois, nuo henkisen puolen oireet oli niin pahat että kärsin vuodot mieluummin.

Vierailija
33/54 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi ketju mutta vastaan, koska nämä asiat on aina jollekulle ajankohtaisia. Toivottavasti ap:n tilanne on parempi tai korjautunut!

Mirena asennettiin lääkehoidoksi sairauteen. Minulla oli hirveät PMS-oireet 28 päivää kuukaudesta. Siis oikeasti 2-3 hyvää päivää kuussa. Ajattelin, että olen nyt vaan tämmönen, aina väsyttää ja mikään ei huvita. Muutenkin oli aina olo, että miksi edes yritän sitä tai tätä, en osaa kuitenkaan ja tulevaisuus on ihan surkea, olen epäonnistunut.

Mirenan saatuani kaikki tuo katosi. Nyt harmittaa, ettei tullut aiemmin kokeiltua sitä. En ole aiemmin käyttänyt mitään hormonaalisia lääkkeitä. Olen saanut elämäni ja oman itseni takaisin. Mirena on vaikuttanut positiivisesti tunne-elämääni, seksuaalisuuskaan ei ole kärsinyt lainkaan.

Ainoa miinus oli, että ensimmäiset 3 kuukautta väsytti hirvittävästi. Pahin kausi kesti 3 viikkoa ja menin oikeasti nukkumaan jo klo 18 ja nukuin aamuneljään.

Vierailija
34/54 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kanssa löysin tämän vanhan ja hyvän ketjun.

Mulla on toinen Mirena ja tämä uusi jo kuudetta vuotta. Pitäisi mennä vaihtamaan kohta kolmas.

Pelottaa ainoastaan kierukan pois ottaminen, se nimittäin sattui aivan saatanasti.

Kaikki aina puhuu että kierukan laitto sattuu. Se ei mulla tuntunut juuri missään ja olen tosi kipuherkkä.

Mutta se pois ottaminen oli jotain ihan kamalaa. Se naru oli mennyt kohtuun ja lääkäri joutui ronkkimaan sitä sieltä. Vatsa oli tolkuttoman kipeä koko loppuillan, ihan kuin siihen olisi lyöty tai potkittu. Oli aika reipasta verenvuotoa myös monta tuntia.

Kierukassa ihan heittämällä on ollut parasta se, että kuukautisia ei tule, ei tipan tippaa.

Huonoin on taas ollut se, että seksihalut ovat hävinneet kokonaan. Tämän uusimman kierukan aikana seksiä on ollut ehkä kahdesti ja niistäkään toisella kerralla ei tullut mitään.

Suosittelen Mirenaa jos tarkoituksena on päästä kuukautisista eroon, mutta jos toiveena on säilyttää seksielämä, niin siinä tapauksessa en todellakaan suosittele, tämä vie aivan kaikki halut. Sama vakituinen parisuhde ollut koko ajan.

Vierailija
35/54 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuu, paitsi että sterilisaation jälkeen me monsuunimenkkaiset sitte kärsitään helvetinkivuista ja vuodetaan itsemme aneemisiksi. Nimim. kokemuksen syvä rintaääni

Vierailija
36/54 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut Mirena nyt kohta kolme kuukautta käytössä. Hankin sen alun perin, koska kuukautiset kestivät ja kestivät, jonkinlaista pientä vuotoa saattoi olla yli kaksi viikkoa.

Mirenan ansiosta tilanne ei ole mitenkään parantunut, vaan jatkuvaa vuotoa on ollut asentamisesta lähtien oikeastaan koko ajan. Välillä joku muutama vuodoton päivä, sitten taas alkaa. 

En tiedä, oliko tästä nyt juurikaan hyötyä. Ehkäisyyn en tätä tarvitse. 

Vierailija
37/54 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollut mirena 4 vuotta

Ei vuotoja mieliala parani ja neste pöhö lähti

Sama täällä; pääsin ns muffinsi vyötäröstä viiiiihdoin eroon 🥳

Vierailija
38/54 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips! Minulla ollu hormoonikierukka noin pari vuotta ja alan päätymään sen poistoon.

Kuukautiset olleen todella niukat ja ajoittain jopa poissa, mutta seksihalut kokonaan poissa. 

Koen että kierukka vaikuttanut itsella myös mielialaan. Paljon pitkiäkin jaksoja, että kaikki vaan v***ttaa ja olen hirveä puolisolle. Töissäkin ärtyisä. Ajoittain myös mieli todella matalalla.

Ihosta sen verran, että ennen mitään ehkäisyjä iho ollut todella hyvässä kunnossa. Nyt naamassa kauhea akne.

Myös kierukan myötä olen joutunut käymään lääkärissä useamman kerran kovien vatsakipuuen takia.

Kierukassa en koe enää muuta positiivista kuin vähentyneen vuodon.

Vierailija
39/54 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää hyvää sanottavaa. Ei vaikutusta mielialaan, reilu puoli vuotta sitten asennettu, nimelliset kuukautiset on tulleet ainakin toistaiseksi.

Vierailija
40/54 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hormonaaliset ehkäisykeinot ovat todella syvältä. Painonnousua, mielialavaihteluita, akne. Olen alkanut miettiä sterilisaatiota.

Olen yrittänyt päästä sterilisaatioon mutta sain yllättyä ei-iloisesti kun ei niitä julkisella puolella naisille enää juuri tehdäkään. Vaikka en kertakaikkiaan pysty käyttämään mitään hormonaalista ehkäisyä. Yrittivät vaan puhua ympäri, että miehelle pitäisi vasektomia tehdä.

Yksityisellä tietenkin onnistuisi, mutta maksaa niin monta tuhatta ettei ole vara tähän asiaan laittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän