Asia josta puhutaan liian vähän: selällään nukkuminen ja Alzheimer-riski
Jos nukkuu pääosin selällään Alzheimer-riski on tutkitusti suurempi.
Kommentit (14)
Äitini kuoli alzheimeriin ja oli selälläännukkuja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi
Google vastaa. Siinä on nykyäön myös tekoäly joka selittää.
Vierailija kirjoitti:
Onko muita tutkimuksia? 🤣
Kyljellään aivot puhdistuvat. Myöa kuorsaaminen on harvinaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi
Ei kun ap saa luvan vastata jos kerran haluaa aiheesta puhuttavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muita tutkimuksia? 🤣
On, jos osaa googlettaa. Alzheimerissa moni ei enää osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi
Ei kun ap saa luvan vastata jos kerran haluaa aiheesta puhuttavan.
Ahdistaako, koska olet selällään nukkuva?
Kääk! Suvussani on Alzheimeria ja olen nyt yli viisikymppisenä alkanut nukkumaan yhä enemmän selälläni.
Jos nukut silmät kiinni, kuolet
siis jossain vaiheessa ;)
Nukuin itse lapsena lähinnä mahallaan. Sitten kuukautiseni alkoivat ja opin suurien mokien kautta, että kyljellään nukkumalla riski ohivuodoista on jostakin syystä pienempi. Aluksi pakotin itseni nukkumaan kyljellään kuukautisten aikaan. Joskus kuitenkin heräsin kauhuissani nukkumasta mahallaan. Sitten pikkuhiljaa opin nukkumaan kyljellään ja olen jo vuosikausia nukkunut pelkästään kyljellään. Selällään en ole koskaan nukkunut ja tuossa se riski tahroista taitaa olla suurin.
En oikein jaksa uskoa nukkumisasennon olevan merkittävä tekijä. Alzheimeria voidaan kyllä kutsua tyypin 3 diabetekseksi. Tutkimuksissa on havaittu vahva yhteys kohonneen verensokerin, insuliiniresistenssin ja aivojen rappeutumisen välillä. Kun verensokeri ja insuliinitasot ovat pitkään koholla, aivot eivät enää pysty hyödyntämään glukoosia normaalisti, mikä vaurioittaa aivosoluja ja voi edesauttaa muistin heikkenemistä ja Alzheimerin kehittymistä. Tämän takia verensokerin ja insuliinitasojen hallinta ei ole tärkeää vain painonhallinnan vuoksi, vaan myös aivojen terveyden suojelemiseksi pitkällä aikavälillä.
Autofagiaan tutustukaa erityisesti te, joilla on suvussa mitään dementiaa. Luulen, että tässä on yksi avainasemassa oleva tekijä, autofagian puute.
Lyhyesti, autofagia on kehon kuolleiden solujen puhdistusjärjestelmä, jonka (Nobelin arvoisesti) tutkittiin käynnistyvän ainoastaan nälässä, paaston aikana.
Miksi