Mä en vaan jaksa tätä asiakaspalvelua enää!
Oon ihan kypsä koko hommaan. En jaksa olla enää ystävällinen ihmisille, jotka kohtelee mua, kuin roskaa. Se on mun vika kun ei ole jotain tiettyä merkkiä tarjolla, se on mun vika, kun aurinko paistaa silmiin ikkunasta, se on mun vika, kun ikkunasta vetää kylmää ilmaa, se on mun vika, kun ovat myöhässä lennolta, kun taksi ei saapunut ajoissa. Kaikki on MUN syytä. Mä oon niin kyllästyny tähän touhuun. Ihmiset on muuttunut kyllä 90-luvulta ERITTÄIN röyhkeiksi ja inhottaviksi. Ennenvanhaan kun oli muutama asiakas, joka oli pahalla päällä, ja heitä yritti muiden tunaroimisesta rauhoitella se riitti, mutta nyt on muutama asiakas, joka on oikeesti ymmärtää jos ilmoittaa, että tässä firmassa se ei ole mahdollista/ ei ole tarjolla... Minkäs minä sille mahdan, että kyseiseen firmaan ei voida syystä tai toisesta hankkia tiettyä tuotetta. Pakko kirjoittaa tänne, pakko saada jakaa tämä suuri vitutus jollekkin. Onko jotain keinoa, millä mä vaan pystyisin antamaan asioiden olla ja ottamatta itteeni? Mutta kun toistakymmentä vuotta yrittää palvoa ja miellyttää kaikkia ja tulee vaan paskaa niskaan, niin kyllä siinä mielenterveys menee. Pitäisköhän vaihtaa alaa, ihan johonkin toiseen. Onko muut asiakaspalvelijat näin ahdistuneita? :(
Kommentit (127)
Kyllä suomessa on hyvä asiakaspalvelu.. menkääpä katsoon vaikka viroon tai muualle itäblokkeihin kuinka tylyä se asiakaspalvelu siellä on...Monessa eteläeuroopan maassa sama juttu.
Välillä tuntuu, että joka ikisestä tuotteesta pitäisi tietää kaikki mahdollinen sekä omata kokin/ravintoneuvojan/teurastajan/viljelijän/floristin/selvänäkijän yms. taidot.
Hei haloo, mun työ on hyllyttää tavaraa, en mä tiedä mitä laitetaan milloin mihinkin ruokaan, en ole kokki.
En myöskään tiedä kertoa sinulle korvaavaa lihaa sille oluessa marinoidulle palalle jota viime viikolla maistoit Citymarketissa. Varsinkaan, kun itselläsi ei ole mitään hajua mitä se oli.
En myöskään muista ulkoa saksanpähkinöiden ravintoarvoja. Ole hyvä ja käännä se pussi ja lue sieltä.
En osaa vastata onko nämä klementiinit/mandariinit makeita, koska a) en ole maistanut niitä b) toisen makea voi olla toisen mauton.
Kysymisessä ei ole toki mitään pahaa, mutta se verisesti loukkaantuminen on aikuisilta ihmisiltä typerää ja naurettavaa, jos en tällaisiin asioihin osaa vastata.
Olen hyvin ahdistunut ihmisten/asiakkaiden ylimielisyyteen.
Pienyrittäjän näkökulmaa: Pienyrittäjä ymmärtää paremmin kuin kukaan muu, miten tärkeää on pitää asiakkaat tyytyväisenä. Asiakasvirran tyrehtyminen näkyy välittömästi kassavirrassa ja sitä myötä myös siinä, onko varaa ostaa ruokaa seuraavalla viikolla. Siksi hyvä asiakaspalvelu on tärkeää, ja yleisesti ottaen reklamaatiot pyritään hoitamaan niin, että asiakkaalle jää hyvä maku suuhun.
Mutta ammattivalittajat ovat asia erikseen, nämä, joiden mielestä koskaan ei mikään ole hyvin. Asioiden selvittämiseen heidän kanssaan menee kohtuuttomasti aikaa siihen nähden, paljonko rahaa he tuovat sisään. Heidän kanssaan ei parane ruveta nöyristelemään, vaan on kohteliaasti ja asiallisesti sanottava niin kuin asiat ovat. Jos he loukkaantuvat eivätkä tule enää uudestaan, se ei haittaa - he eivät oikeastaan ole hyviä ja toivottuja asiakkaita. (Yllättävän usein he kuitenkin tulevat aina ja aina uudestaan.) Sekään ei haittaa, jos he haukkuvat yritystä ystävilleen - todennäköisesti heidän ystävänsä ovat jo oppineet huomaamaan, ettei heidän mielestään mikään ole hyvin. Ei yrityksen ole mikään pakko yrittää kynsin ja hampain pitää kaikkia ihmisiä asiakkainaan, eikä oikeastaan kannatakaan.
Tällä systeemillä on meillä pärjätty niin hyvin, ettei vuosikausiin ole tarvinnut mainostaa missään. Tyytyväiset asiakkaat tulevat uudelleen ja mainostavat meitä ystävilleenkin.
Monilla ihmisillä on tilanne, että he eivät pääse missään muualla pätemään kenellekään (ovat ehkä oman työpaikkansa tyhmimpiä), niin tulevat sitten tarkoituksella kiusaamaan kaupan myyjiä ja muita aspoja. Onneksi nämä on helppo tunnistaa. Mitä enemmän asiakas vaahtoaa, sitä viileämmän asialliseksi, rauhallisemmaksi ja ystävällisemmäksi rupean. Kierrosten kasvamista ja vaahtoajan pettymystä siihen kun ei saanutkaan "tyttöä" itkemään, on sadistisen mukava seurata.
Hauska tapaus sattui kerran, kun normaalisti toimistohommissa oleva liikkeen omistaja (35v. nainen) oli sairastapauksen vuoksi yhtenä päivänä asiakkaita palvelemassa ja teki ihan ymmärrettävän ja yleisen pikkumokan, joka oli helposti korjattu. No asiakas (yllätys yllätys, vaihdevuosi-ikäinen rouva...) rupesi siinä sitten huutamaan, että ilmoittaa yrittäjälle miten paskoja harjoittelijoita tänne palkataan, eikä edes perusasioita viitsitä opettaa kunnolla. Että varmasti hankkii tälle paskalle myyjälle potkut. Ja yrittäjänkin kuulemma henkilökohtaisesti tuntee.
Omistaja siinä sitten totesi rouvalle, että palaute menee varmasti perille, koska satun olemaan yrittäjä itse, rouva ei varmaan tunnistanut kun olin näihin myyjän vaatteisiin naamioitunut. Rouva alkoi vielä huutaa, että "VALEHTELET SENKIN TÖRKEÄ PIKKULIKKA!" jolloin omistaja sitten päätti näyttää kännykästään liikkeen sivut ja oman kuvansa kuvatekstillä "omistaja". Tuli hyvin hiljaista.
Mä ihan kaikessa rauhassa siinä vieressä palvelin seuraavia asiakkaita ja yritettiin heidän kanssaan pidätellä naurua. Rouva suorastaan juoksi ulos ja kaikki liikkeessä olleet repesivät kollektiiviseen räkätykseen. Ikinä en ole nähnyt ketään noin tehokkaasti nolattavan :D
löytyi vanha ketju mutta samaistun ap:hen. Välillä myös tuntuu, että nämä asiakkaat tarvitsee psykiatrin apua ei aspan. Välillä myös mietin, että onko asiakkaat vammaisia tai kuuroja, kun pitää toistaa itseä 10 kertaa, ennen kuin menee kaaliin asiat. Etänä saa tehdä joten siksi jaksan, saan tästä rahaa
Kyllä suomessa on hyvä asiakaspalvelu.. menkääpä katsoon vaikka viroon tai muualle itäblokkeihin kuinka tylyä se asiakaspalvelu siellä on...Monessa eteläeuroopan maassa sama juttu.