Mä en vaan jaksa tätä asiakaspalvelua enää!
Oon ihan kypsä koko hommaan. En jaksa olla enää ystävällinen ihmisille, jotka kohtelee mua, kuin roskaa. Se on mun vika kun ei ole jotain tiettyä merkkiä tarjolla, se on mun vika, kun aurinko paistaa silmiin ikkunasta, se on mun vika, kun ikkunasta vetää kylmää ilmaa, se on mun vika, kun ovat myöhässä lennolta, kun taksi ei saapunut ajoissa. Kaikki on MUN syytä. Mä oon niin kyllästyny tähän touhuun. Ihmiset on muuttunut kyllä 90-luvulta ERITTÄIN röyhkeiksi ja inhottaviksi. Ennenvanhaan kun oli muutama asiakas, joka oli pahalla päällä, ja heitä yritti muiden tunaroimisesta rauhoitella se riitti, mutta nyt on muutama asiakas, joka on oikeesti ymmärtää jos ilmoittaa, että tässä firmassa se ei ole mahdollista/ ei ole tarjolla... Minkäs minä sille mahdan, että kyseiseen firmaan ei voida syystä tai toisesta hankkia tiettyä tuotetta. Pakko kirjoittaa tänne, pakko saada jakaa tämä suuri vitutus jollekkin. Onko jotain keinoa, millä mä vaan pystyisin antamaan asioiden olla ja ottamatta itteeni? Mutta kun toistakymmentä vuotta yrittää palvoa ja miellyttää kaikkia ja tulee vaan paskaa niskaan, niin kyllä siinä mielenterveys menee. Pitäisköhän vaihtaa alaa, ihan johonkin toiseen. Onko muut asiakaspalvelijat näin ahdistuneita? :(
Kommentit (127)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 04:50"]
Asun tällä hetkellä ulkomailla, itseasiassa juuri USAssa :D Been here for two years now.
Suomi vaan ei ole Amerikka eikä meillä toimita dog eat dog -kulttuurin mukaisesti.
[/quote] Really, my dear? Kahdessa vuodessa on suomen kielikin alkanut unohtumaan? Ja tietysti nyt olet kaikissa Amerikkaa koskevissa asioissa nyt ekspertti. Mita ihmetta tarkoittaa tuo 'dog eat dog'-kulttuuri?
Parasta asiakaspalvelua ikina olen saanut juuri taalla, pienista ei nipoteta ja tervetta maalaisjarkea saa asiakaspalvelijakin kayttaa joutumatta puhutteluihin tai muihin vaikeuksiin.
t. 40v. Yhdysvalloissa.
Minä olen aina ystävällinen asiakaspalvelijoille, jopa silloin kun joutuu sanomaan mokasta, sanon nätisti. Syynä se, että olen itse ollut asiakaspalvelussa ja yli puolet ajasta vihannut sitä. En vihannut aina, koska ihaniakin asiakkaita on ollut paljon. Mutta esim. puhelinvaihteessa kiva kuunnella huutohaukut asiasta, josta ei itse tiedä yhtään mitään, vaan nyt sattuu olemaan se eka, joka vastaa puhelimeen. Sitten kun ei tiedä koko asiasta mitään, lisähuutohaukut. Mistä minä vaihteessa voin tietää, mitä joku myyjä on tehnyt väärin. Mutta vihoviimeinen homma, mihin hakeutuisin on asiakaspalvelu. Paskan lapiointi, yhtään valehtelematta, kiinnostaa enemmän. Joskus nuorena olin tehdastyössä tuotannossa ja tykkäsin kovasti, kun oli vastuussa vain omista hommistaan ja sai tehdä rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 04:07"]
Sinun tehtäväsi on ratkaista asiakkaiden ongelmat. Se on sinun työsi
[/quote]
Valitettavasti tänä päivänä joukkoon mahtuu paljon sellaisiakin asiakkaita, joiden ongelmien ratkaisu ei kuulu mitenkään jonkun tarjoilijan tai myyjän työhön ja toimenkuvaan...
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 06:30"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 06:26"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 01:10"][quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 00:45"]
Joo täällä kans yks järkensä ihan just menettämässä!! Työskentelen tarjoilijana ja olen syypää jokaikiseen asiaan. Olen syypää mm.
- kun ikkunasta paistaa aurinko silmiin syödessä, ehdottaessani paikan vaihtoa, tulee vastaus " NO EI TARVI!!"
- Kun terassilla kesäisin jäät sulavat nopeasti juuri hanasta laskemaani siideriin, koska MINÄ en osaa pitää yllä oikeaa lämpötilaa..
- talvella ikkunapaikalla on liian kylmä. Joo, minä tiivistän ikkunat. Sanoessani, että asiasta ollaan ilmoitettu monesti huoltomiehelle, niin vastaus on vaan, että et ole tarpeeksi hyvin.
- Tuolin istuin on rumasti kuvioitu.
- Pihvi oli liian kypsä/raaka, paista sitä paremmin. -Mikä tässä on, kun ihmiset luulee, että tarjoilija paistaa pihvit??
- Naapuripöydän lapset kiljuu
- vessassa paha haju, kun joku käynyt köntsimässä.
- Jonkun tietyt pankin kortin eivät jostain syystä toimi. MINUN VIKA, en vain osaa käyttää koneita, joita olen käyttänyt viimeiset 8 vuotta.
- Vesi oli liian kylmää, kurkku tuli kipeäksi.
- Ruoassa kestää.... Tämäkin on minun vika ilmeisesti...
äh, tää lista on loputon, en jaksa muistella enempää kun alkaa vituttamaan :(
[/quote]
Sinun työsi on luoda asiakkaalle mahdollisimman miellyttävä ravintolakokemus. Jos ei ole miellyttävä, niin sinä olet tehnyt työsi huonosti. Voit tietysti narista, että ei oo mun vika mutta kun se loppukädessä kuitenkin on. Tyytymättömät asiakkaat eivät tule uudestaan, ravintola joutuu vähentämään väkeä ja sinä saat potkut. sinä olet loppukädessä vastuussa.
[/quote]
Asiakkaan tehtävä EI ole inistä turhasta. Käsittämätöntä käytöstä ihmisillä! Enkä siis itse ole palvelualalla.
[/quote]
Asiakkaalla Ei ole mitään tehtävää. Asiakas ostaa mitä ostaa. Asiakas saa inistä niin paljon kuin haluaa.
[/quote]
Saa inistä, mutta jostain tuolin kuvioinnista ininä on naurettavaa. Joskjus olen ollut viereisessä pöydässä kun joku inisee tuollaisesta tyhjästä ja he tekevät itsensä naurettavaksi muiden asiakkaiden silmissä. Sympatiani asiakkaana on täysin henkilökunnan, ei moisten pellejen, puolella.
Muistan vieläkin, vaikka tästä on 15 vuotta aikaa, myös sen tyypin, joka vuosia sitten valitti toiselle että tuokin kävelee vain saman paperin kanssa eikä ota vastaan asiakkaita - olin mikrotukihenkilöharjoittelija, ulkopuolisesta firmasta, ja asensin ohjelmia, enkä koko aikana puolessa vuodessa ottanut vastaan ensimmäistäkään asiakasta. Ko. paperi oli asennustunnukset. Harjoittelijana en saanut tehdä sitä työajan ulkopuolella ja ko. homma oli niin nopea, että ei paljon vienyt virkalijan aikaa. Ko. tyyppi oli jotenkin huvittava kommentteineen. Se oli tarkoitettu minun kuultavakseni. Olisi voinut kysyä suoraan. Nuori kun olin, en osannut sanoa mitään.
Sitä saa mitä tilaa. Jos minua kohdellaan törkeästi, näpäytän ( lähes) aina jotenkin takaisin. ;) Jos asiakas on mukava, niin silloin tekee mielellään "extraakin".
Kaikenlaista on nähty ja voin sanoa etten ylläty enää mistään (negatiivisessa mielessä). Töissä naureskellaan joskus, että jokaisen olis hyvä kokeilla myyjänä olemista niin saattais ääni muuttua kellossa...
[/quote]
Asiakkaan tehtävä EI ole inistä turhasta. Käsittämätöntä käytöstä ihmisillä! Enkä siis itse ole palvelualalla.
[/quote]
Asiakkaalla Ei ole mitään tehtävää. Asiakas ostaa mitä ostaa. Asiakas saa inistä niin paljon kuin haluaa.
[/quote]
Kyllä se asiakaskin on ihminen, jonka tehtävä on noudattaa hyviä käyttäytymissääntöjä!! Turhat ininät pois!
Tein nuorena joitakin vuosia myyntityötä pienessä erikoisliikkeessä. Paikan omistaja kertoi perehdytyksen yhteydessä yleisimmistä ongelmatilanteista asiakkaiden kanssa ja ihan suoraan varoitti muutamista asiakkaista, jotka kuulemma kohtelivat aina uusia työntekijöitä ja sijaisia kurjasti. Ohjenuoraksi sain, että asiakaspalvelutilanteet piti aina hoitaa kohteliaasti ja parhaalla mahdollisella tavalla, mutta kenenkään kynnysmatoksi tai laskiämpäriksi ei tarvinnut alentua, eli mitään henkilöönkäyvää haukkumista ei tarvinnut sietää keneltäkään eikä öykkäreitä tarvinnut nöyristellä. Ja että vaikka kuinka asiakaspalvelutilanteen tavoitteena olisi kaupanteko, ei sitä kauppaa tarvitse ihan millä hinnalla tahansa tehdä.
En enää muista, osuiko omalle kohdalleni yhtään kovin hankalaa asiakasta niinä vuosina, mutta vieläkin tuntuu hyvältä ajatella, että sillä työpaikalla pomo oli jo lähtökohtaisesti työntekijän eikä huonostikäyttäytyvän asiakkaan puolella.
Olet palveluammatissa ja nimikin kertoo että sillä hetkellä palvelet asiakasta. Joku taho maksaa sinulle siitä että palvelet.
Kannattaa tarkistaa omaa asennettaan ja miettiä onko oikeasti omalla alallaan. Minäkeskeisyys ja itsekkyys on lisääntynyt sen toki tiedän mutta se koskee molempia osapuolia, asiakaspalvelijaa sekä palvelun tarvitsijaa.
Suurella osalla asiakaspalvelutilanteisiin työssään joutuvilla on oikeasti asennevammaa. He ovat mielestään niin ylhäisiä että he ikäänkuin alentuvat palvelemaan asiakasta. Tajuaako lukijoista edes joku mitä tällä tarkoitan.
Suosittelen kaikille asiakaspalvelijoille tarkistamaan ensimmäisenä oman asenteen. Miksi sitä työtä ei voisi tehdä positiivisella otteella ja iloisella mielellä niin itselläkin olisi hauskempaa. Hymy ja ystävällisyys ei maksa mitään. Vuosien saatossa tulee miellyttävämmät kasvojen juonteet kuin ryppyotsassa työtään tekeville.
Muutos lähtee itsestä.
Nuo tarjoilijoiden mainitsemat esimerkit ovat osa heidän päivittäistä perustyötään. Olen toiminut itsekin ravintola-alalla ja alalla on lukuisia tarjoilijoita jotka eivät alalle sovellu.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 06:18"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 04:56"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 04:43"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 04:24"]
Asiakkaiden valituksien perusteella ei jaella yhdellekään aspalle potkuja, tiedoksi vaan sinulle arvon jankuttaja. Jokainen firma ja organisaatio Suomenniemellä joutuisi uusimaan koko henkilöstönsä viikottain mikäli asiakkaiden (enimmäkseen turhille, osin jopa naurettaville) urputuksille annettaisiin painoarvoa.
[/quote]
En tiedä minkälaisissa "yrityksissä" olet työskennellyt, mutta esim. meillä jokaisesta valituksesta käynnistetään sisäinen tutkinta. Siis niistä mistä tehdään virallinen valitus.
Minä ainakin vien jopa kaupan kassan virheet aina ylemmille tahoille. Jos kaupan ksaassa antaa väärin takaisin niin teen siitä virallisen valituksen kauppaketjulle, valituksen kaupan johtajalle sekä ilmoituksen kuluttajan suojaan ja poliisille. Aina on mennyt läpi joka paikassa.
Niin pitäisi tehdä kaikkien ihmisten. Asiakkaiden pitää vaatia hyvää ja virheetöntä asiakaspalvelua.
[/quote]
Ei kuulosta sitten yhtään sivistysvaltion asukkaan puheelta. Oletko jostain lattarimaasta kotoisin kenties?? Vai unohditko ottaa aamulla lääkkeet..? Nyt tulee kuule niin levotonta juttua sinulta että taitaa olla joku mt-potilas asialla.
[/quote]
Maksavan asiakkaan pitää saada rahoilleen vastinetta. Jos minä en maksa 100 euron laskusta kuin 90 euroa niin saatan poliisit perääni. Näin ollen vaadin myös täyden palvelun. Muista että kauppa on asiakasta varten ei asiakas kauppaa varten. Minä olen se jolla on rahat ja näin ollen minä olen se joka päätän.
[/quote]
Sinun ja kaltaistesi tulee muistaa, että kauppa on asiakkaita varten, ei asiakasta. Yksikään firma ei halua hankalia asiakkaita, vaikka rahaa olisikin. Nimittäin lähes poikkeuksetta nämä "pikkupomot" tekevät firmoille enemmän tappiota, kuin voittoa.
esimerkkinä eräs asiakkaamme, joka vie aikaani joka kuukausi 2-3h Tämän hän oikeuttaa sillä että on ollut asiakkaamme jo vuosia ja maksaa joka vuosi 1000€ Taloon. No tuo on ok, mutta kun lasketaan työmäärä tuohon summaan, jää firma hänen kohdallaan tappiolle, eikä tuohon ole edes laskettu henkistä vitutusta minkä hän saa aikaan.
Onneksi valtaosa asiakkaista on mukavia.:)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 07:55"].
Suurella osalla asiakaspalvelutilanteisiin työssään joutuvilla on oikeasti asennevammaa. He ovat mielestään niin ylhäisiä että he ikäänkuin alentuvat palvelemaan asiakasta. Tajuaako lukijoista edes joku mitä tällä tarkoitan.
[/quote]
Tajuan. En tosin ole asiakaspalvelija. "Sit joku tyyppi tuli kysylee mult jotain et myyttekö sitä ja sitä ja mä sanoin sille et kuule on kohteliasta sanoo anteeks eikä tolleen töksäyttää. Mä ihan kiusallani neuvoin sen väärälle hyllylle. LOL. Eiköhän mulkero opi". Jotkut vaan menee sekaisin siitä vallasta joka asiakaspalvelijalla on ja alkavat käyttämään sitä ihmisten kyykyttämiseen. Ihan kuin ihmisen auttaminen olisi jotenkin heiltä pois.
Ai nyt aspat ei ole enää vain asiakaspalvelutaidottomia, vaan lisäksi vallasta seonneita kyykyttäjiäkin? Mitenkähän on, kumpia on enemmän, aspoja kyykyttäviä asiakkaita, vai asiakkaita kyykyttäviä aspoja?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 08:31"]
Ai nyt aspat ei ole enää vain asiakaspalvelutaidottomia, vaan lisäksi vallasta seonneita kyykyttäjiäkin? Mitenkähän on, kumpia on enemmän, aspoja kyykyttäviä asiakkaita, vai asiakkaita kyykyttäviä aspoja?
[/quote]
Jos koet, että asiakkaan auttaminen on sinun kyykyttämistäsi, niin suosittelen vaihtamaan alaa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 08:37"]
[/quote]
Jos koet, että asiakkaan auttaminen on sinun kyykyttämistäsi, niin suosittelen vaihtamaan alaa.
[/quote]
Miksi? En ole työssä asiakaspalvelussa. Asiakkaan auttaminen ei myöskään minun sanastossani tarkoita samaa kuin kyykyttäminen. Olen enemmän huolissani sinusta, jos ne ovat sinun mielestäsi yksi ja sama asia.
Itsekin asiakaspalvelutyössä n. 18 vuotta olleena,olen oppinut suodattamaan paljon asioita joita asiakkaat valittavat ja vaativat.Samaa sontaa päivästä toiseen ja pitkään mutta loppujenlopuksi se asiakas sun palkan maksaa ainakin osakseen.Yritä vaan jaksaa ja hymyillä....tai sitten on vaihdettava alaa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 08:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 08:37"]
[/quote]
[/quote]
Miksi? En ole työssä asiakaspalvelussa. Asiakkaan auttaminen ei myöskään minun sanastossani tarkoita samaa kuin kyykyttäminen. Olen enemmän huolissani sinusta, jos ne ovat sinun mielestäsi yksi ja sama asia.
[/quote]
Minä en koe niin mutta jotkut asiakaspalvelijat kokevat. Mene sinne aasikas-nettisivulle katsomaan. Siellä naureskellaan asiakkaille jotka tulevat täysin asiallisesti kysymään jotain mitä eivät tiedä. Onko se kyykyttämistä jos joutuu neuvomaan?
Onneksi mukaviakin asiakkaita löytyy, joskus vaan sattuu samalle päivälle monta #usipäätä. Se on raskasta. Vaatemyyjän työnkuva on yllättävän laaja (heh) nykyään, yllättävän paljon on yksinäisiä ja mt-potilaita...
T.88
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 00:45.
- Pihvi oli liian kypsä/raaka, paista sitä paremmin. -Mikä tässä on, kun ihmiset luulee, että tarjoilija paistaa pihvit?? -ei luulekkaan vaan tarjoilija voi sanoa sen kokille. Luuletko että asiakas itse lähtisi keittiöön kokkia etsimään
- Naapuripöydän lapset kiljuu -voit sanoa viereiselle pöydälle tästä, olet kuitenkin ravintolan henkilökuntaa
- vessassa paha haju, kun joku käynyt köntsimässä. -peskää\tuulettakaa!?
- Ruoassa kestää.... Tämäkin on minun vika ilmeisesti... -voit ilmottaa kokille tai selvittää onko kenties tilaus unohtunut?
[/quote]
sinä olet asiakaspalvelija, ja nämäkin asiat ovat sellaisia joihin sinä ainakin asiakasta enemmän voit vaikuttaa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 08:03"][quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 06:18"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 04:56"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 04:43"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 04:24"]
Asiakkaiden valituksien perusteella ei jaella yhdellekään aspalle potkuja, tiedoksi vaan sinulle arvon jankuttaja. Jokainen firma ja organisaatio Suomenniemellä joutuisi uusimaan koko henkilöstönsä viikottain mikäli asiakkaiden (enimmäkseen turhille, osin jopa naurettaville) urputuksille annettaisiin painoarvoa.
[/quote]
En tiedä minkälaisissa "yrityksissä" olet työskennellyt, mutta esim. meillä jokaisesta valituksesta käynnistetään sisäinen tutkinta. Siis niistä mistä tehdään virallinen valitus.
Minä ainakin vien jopa kaupan kassan virheet aina ylemmille tahoille. Jos kaupan ksaassa antaa väärin takaisin niin teen siitä virallisen valituksen kauppaketjulle, valituksen kaupan johtajalle sekä ilmoituksen kuluttajan suojaan ja poliisille. Aina on mennyt läpi joka paikassa.
Niin pitäisi tehdä kaikkien ihmisten. Asiakkaiden pitää vaatia hyvää ja virheetöntä asiakaspalvelua.
[/quote]
Ei kuulosta sitten yhtään sivistysvaltion asukkaan puheelta. Oletko jostain lattarimaasta kotoisin kenties?? Vai unohditko ottaa aamulla lääkkeet..? Nyt tulee kuule niin levotonta juttua sinulta että taitaa olla joku mt-potilas asialla.
[/quote]
Maksavan asiakkaan pitää saada rahoilleen vastinetta. Jos minä en maksa 100 euron laskusta kuin 90 euroa niin saatan poliisit perääni. Näin ollen vaadin myös täyden palvelun. Muista että kauppa on asiakasta varten ei asiakas kauppaa varten. Minä olen se jolla on rahat ja näin ollen minä olen se joka päätän.
[/quote]
Sinun ja kaltaistesi tulee muistaa, että kauppa on asiakkaita varten, ei asiakasta. Yksikään firma ei halua hankalia asiakkaita, vaikka rahaa olisikin. Nimittäin lähes poikkeuksetta nämä "pikkupomot" tekevät firmoille enemmän tappiota, kuin voittoa.
esimerkkinä eräs asiakkaamme, joka vie aikaani joka kuukausi 2-3h Tämän hän oikeuttaa sillä että on ollut asiakkaamme jo vuosia ja maksaa joka vuosi 1000€ Taloon. No tuo on ok, mutta kun lasketaan työmäärä tuohon summaan, jää firma hänen kohdallaan tappiolle, eikä tuohon ole edes laskettu henkistä vitutusta minkä hän saa aikaan.
Onneksi valtaosa asiakkaista on mukavia.:)
[/quote]
Jeps. Lisäksi öykkäreiden aiheuttamiin tappioihin voi ainakin meillä laskea sen että he karkottavat niitä hyviä asiakkaita. Kaikki tuo nillityksen kuunteluun ja turhien valitusten käsittelyyn menevä aika on pois muiden asiakkaiden palvelemisesta. Öykkärit yleensä käyttäytyvät huonosti ja epäkunnioittavasti erityisoikeuksia vaatiessaan myös muita asiakkaita kohtaan, esim. etuilevat joka paikassa ja nostavat rähinä, jos heitä palvelee samanarvoisina muiden kanssa.
Joten pysyisivät vaan pois. Jostain syystä juuri nämä hankalimmat kaikesta valittajat kuitenkin tulevat tänne aina uudestaan ja uudestaan!
Orjat palvelee, asiakaspalvelija on töissä.
Että mua niin kyrsii lukea tuota ainaista naukumista kuinka Suomessa on niin paska asiakaspalvelu. Ja huvittaa sekin, että aina muistetaan mainita Amerikka mukamas jonain asiakaspalvelun mallimaana. Ei ne asiakaspalvelijat sielläkään pokkuroi ja kieli pitkällä livo asiakkaita, ei varsinkaan noita tuollaisia kyykyttäjä-hitlereitä. Ei tarvitse kovin kauaa asua Suomen rajojen ulkopuolella nähdäkseen, ettei sitä hyvää asiakaspalvelua aina saa muuallakaan. Melko poikkeuksetta maasta riippumatta metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.