Miksi mun pullat on aina niin kovia, ei sellaisia ilmavan pehmeitä ollenkaan.
En laita jauhoja liikaa, hyvä sitkokin tuli tänään, mutta kovia vaan ovat. Ja kuinka tuhottomasti sitä kanelisokeria pitäisi laittaa, et maku tulisi esille sieltä pullan sisältä? Olenpa surkea leipuri.
Kommentit (18)
Paljonko laitoit ja oliko kuivahiivaa?
jos eivät kerran nouse ollenkaan? Tuorehiivalle pitää olla kädenlämpöistä, kuivahiivalle vähän lämpimämpää.
Jostain syystä minä en saa kuivahiivalla oikein hyviä pullia aikaiseksi.
Paremmin nousee kyllä tuorehiivalla.
ennenkuin se taikina on pitkällisen prosessin jälkeen valmis, on se ihan kylmä mötikkä eikä siis nouse kunnolla.
Vaikka ohjeessa sanotaankin, että sekoitetaan jauhoihin, niin itse laitan kuumaan nesteeseen. Toimii paremmin. Ja puolen litran taikinaan 2 pussia.
Itse inhoan leipomista ja leivon tosi harvoin, eli ehkä kerran pari vuodessa lasten synttäreille. Kertaakaan ei mikään kakku tai pulla ole epäonnistunut. Oikeasti.
Avainsana on: lue ohjeet ja noudata niitä kirjaimellisesti, ellet ymmärrä, jos sinulla on tutnuma asiaan, voit varioida. Leivontaohjeet on vielä aivan selvää suomea (niitä ei ole mitkään kielipuoli-inssit laatineet), niitä on helppo noudattaa.
Jollei hiiva ole vanhaa, pullataikina nousee. Paits jos laittaa hiivaa liian kuumaan/kylmään veteen ja jos nostattaa sitä kylmässä. Tai fuskaa alustamisessa korvaamalla työn liioilla jauhoilla.
Epäonnistumiset johtuvat pääsääntöisesti aina siitä, että tekijä oikoo mutkia tavalla tai toisella.
Pellillä kun pullat ovat kohonneet n. 50% ne voi panna uuniin.
ei liian vähä määrä jaksa nostattaa taikinaa.
Tupperin alusta on siinä ihan ehdoton, siihen ei tartu niin halposti kiinni kun pöytään se tahmea taikina.
10-15 minuuttia
aihioiksi leivottuna tunnin verran - näkee silmällä, tarkkaa aikaa mahdoton sanoa koska siihen vaikuttaa lämpötila missä nostatus tapahtuu, sekä aihioiden koko ja taikinaan käytetyn hiivan määrä
Suosittelen että lisäät hiivan määrää 140 g/1 litra taikinanestettä
lisäät hiivan noin 30 asteiseen nesteeseen, liian kuumassa nesteessä tuore hiiva palaa
Voit tehdä taikinan koneella ja sitä suosittelenkin silloin saat riittävän hyvin vaivatun taikinan aikaiseksi, taikina on valmista kun siihen tulee kiilto ja siitä muodostuu pallomainen, lisäksi rasva lisätään loppuvaiheessa taikinaan niin sitkoverkosta tulee kestävämpi ja parempi.
Ei liikaa jauhoja tai sokeria, käytä tuoretta hiivaa.
Taikina nousee monta tuntia niin että nousee reunoille asti.
Nostatus vielä pullana ja sitten uuniin.
Nopeutan nostatusta niin että laitan uunin pienelle lämmölle ja pullat sinne nousemaan.
Nostatuksen ajaksi kannattaa liesituuletin sammuttaa, hiivataikina kun ei nouse hyvin jos on vetoista. Sitten vielä se että leipoo uudenkuun aikaan, eli viikkoa ennen täyttäkuuta onnistuu kuulemma paremmin. Näin väittää meidän isomummu.
Onko neste tarpeeksi kuumaa, kun laitat hiivan? Kokemukseni mukaan mielummin liian kuumaa kuin vähänkään liian kylmää.
koska se on jotenkin näppärämpää. silloin vaan pitää muistaa käyttää kuumaa nestettä. Itse laitan vettä, koska käytän maitojauhetta. Teen pullan aina käsin, koska " käsituntumalla" oikean pullataikinan tunnun huomaa parhaiten. Sekoitan kuivahiivan aina nesteeseen, toisin kuin ohjeessa. Tärkeätä on vaivata tosi napakasti silloin kun taikina on vellimäistä kunnon sitkon aikaansaamiseksi. Sitten vaan lisätään jauhoja sopivasti. Liian tarkka ei kannata mittojen kanssa olla, koska jauhot on aina erilaisia. Kokenut leipuri tunnistaa, koska taikina on sopivaa. Pitää vaan harjoitella tarpeeksi niin pullat alkaa onnistua.
Ilman tulee paljon pehmeämpiä ja kuohkeampia pullia!!!
Tosta kohottamisesta vielä sen verran että itse saan kaikki taikinat kohoamaan mikrossa ! siis mikro ei ole päällä... vaan taikina vaan sinne ja luukku kiinni. Sehän on täysin vedoton paikka =)
vuosia yritin jos jollain tavalla tehdä pullia, mutta aina olivat kivikovia.
Kaikki kikkakolmoset tein mitä mulle ehdotettiin, mutt ei!
Loppujen lopuks mä totesin, että jos meillä joku haluaa ite tehtyä pullaa niin tekee.
RÄYH