ELOKUISET viikkoon 2
Kommentit (59)
Joku kyseli siitä, miten laskettu aika määritellään. Ennen sitä tosiaan siirreltiin ultrassa kaiketi useinkin, mutta nykyään vain, jos koon puolesta laskettuaika olisi min. viikon aiemmin tai myöhemmin. Tai ohjeistus on kai ainakin tämä. Minulla on laskettua siirrettu molempien lasten kohdalla aiemmaksi ja sitten tulleet kaksi viikkoa jälkeen lasketun.
Pakko vielä lisätä tuohon huoliasiaan... Minä liikun ja touhuan enkä sillä tavalla maalaile mitään kauhukuvia. Ultraan ja muuhun suhtaudun innolla, mutta tietoisena, että huonojakin uutisia voi tulla. Isosiskoni joutui kuuden vuoden yrityksen jälkeen keskeyttämään ekan raskautensa np-ultran löydösten vuoksi. Tokaa odottaessa mietin minäkin, että miten sitä pärjää kahden kanssa. Miten rakkautta riittää jne.. Nyt kolmannen kanssa en ainakaan sitä ole vielä miettinyt. Tiedän, että ihminen joustaa aikamoisissa tilanteissa ja rakkautta riittää. Toisen vauvamme ekaan vuoteen kuuluivat kaksi leikkausta, putkituksia, rota-virus, munuaisiin levinnyt virtsatientulehdus ja sairaalavuorokausia sekä polikäyntejä enemmän kuin laki sallii. Silti päällimäisenä on muistot ihanasta ajasta kotona vauvan ja esikon kanssa.
Ultrasta joku kanssa kyseli. KÄsittääkseni monilla paikkakunnilla on vain yksi ultra tarjolla. Varhaisraskauden ultraa kutsutaan myös np-ultraksi.
...iski kun töis menin vessaan ja tuli sit muutama tippa kirkkaanpunasta verta.Muutama vessareissu oli tota ja sit loppupäivästä rusehtavaa.Ei kipuja tai mitään muuta.Säikähdin kyllä kovasti ,nyt odottelen jännällä et jatkuuko vai mitä.Toisaalta hirveen levollunen olo et kaikki on hyvin.Ja on tosi vakavat hetket muutenkin menos ku miehen isä on kriittisessä tilassa sairaalassa.Mut koitan levätä ku vapaa vkl ja sit taas saa painaa töis ku hullu.Huomen muuten alkas 8+0 viikko.
T:roosa
Voi Roosa, toivottavasti kaikki olisi hyvin, vuodosta huolimatta *halaus*
Noista ultrista - täällä tarjotaan 2 ultraa eli np-ultra ja rakenneultra. Kakkoselta kävin myös varhaisraskauden ultrassa sekä synnytystapa-arvioultrassa (oli perätilassa melkein loppuun asti) plus sitten vielä se yks ylimääränen ultra yksityisellä ;) Eli tota meän neitiä on filmattu oikein urakalla masukkina ollessaan ja sama tahti jatkuu näin syntymänkin jälkeen, että kuvia otetaan jatkuvalla syötöllä.
Nyt pois...ja rauha!
-AJ-
Noista ultrista kyselisin: Miten ne siis on muuttuneet ? siis pääseekö ekaan ultraan jo aikaisemmin kuin ennen? Tai sitten olen nähnyt unta;)
siis millä viikoilla tehdään toi niskapoimu ultra?
t.minä ja rv 8+6
Eli nykyään suositellaan varhaisraskauden ultra (ja siinä myös niskaturvotus vapaaehtoisena) viikoilla 10-12. Näin toimitaan ainakin Jorvissa. Toinen ultra on sitten rakenneultra. Mutta kannattaa varmistaa oman synnytyssairaalan käytännöt.
Ihanaa, sain pestyä lattiat, joten nyt voi hyvällä omalla tunnolla ottaa päikkärit.
Lyle 7+6
Mä aloitin koulun tiistaina joten en oo kerennyt kirjoittelemaan. Kämppä on hävityksen kauhistus mutta ehkä saan tytön kohta päikkäreille ja pääsen siivoamaan.
Pahaolo on väistynyt ja nyt maistuu etenkin paahtoleipä ja kuuma kaakao :D
Olo on tosi epätodellinen kun sydänääniä ei oo kuunneltu eikä oireitakaan oikein ole..
Vajaa kaksi viikkoa enää ultraan!
Rytmihäiriöt on päivittäisenä kiusana edelleen mutta nyt niihin on taas jo tottunut, sama juttu kuin viime raskaudessa siis.
Mammavaatteita olen vähän metsästänyt huutonetistä vaikka entisilläkin pärjäis, eikä masu ole kasvanut yhtään, päinvastoin kolme kiloa lähti pahimman pahoinvoinnin aikana.
Nyt tyttö alkaa oleen niin kiukkuväsy että lähdetään päikkäreille, jos ei siivous maistu tulen kirjoittelemaan pidemmin.
Nazuli 10+5
ultra
Eli nykyään suositellaan varhaisraskauden ultra (ja siinä myös niskaturvotus vapaaehtoisena) viikoilla 10-12. Näin toimitaan ainakin Jorvissa. Toinen ultra on sitten rakenneultra. Mutta kannattaa varmistaa oman synnytyssairaalan käytännöt.
Ihanaa, sain pestyä lattiat, joten nyt voi hyvällä omalla tunnolla ottaa päikkärit.
Lyle 7+6
Siis vuoden alusta juu tuli nuo suositukset että kaksi ultraa ja se verikoe millä nähdään mm.down-riski mutta käytännössä siirtymäaikaa kai vuoteen 2010 asti ja meillä ei ainakaan verikoetta oteta, ultrat kylläkin.
Kummitus kyseli la:n siirtoa ultrassa. Mulla esikoisen laskettua aikaa siirrettiin yhdellä päivällä eteenpäin np-ultran jälkeen, mitä kyllä hiukan ihmettelin. Mutta ilmeisesti on eri käytäntöjä eri paikoissa ja ultraajatkin ehkä tekee erilaisia päätöksiä..
Toivottavasti Roosalla kaikki hyvin! Halaus täältäkin!!
Omaan napaan ei kuulu ihmeempiä. Eilen ja tänään ollut helpompaa pahoinvoinnin kanssa. Vähän jo rupesin miettimään, että onko kaikki hyvin, mutta täytyy vaan nyt uskoa niin ja jättää hermoilut! Eilen se sintti ainakin voi ultran mukaan hyvin :)
Oli mieliteoista puhetta; mulla ei ole mitään erikoista mielitekoa, mutta makea ei maistu ollenkaan ja voisin elää ruisleivällä. Varsinkin jälkiuunipalat maistuu Oivariinin kanssa... Mulla ehkä ennemminkin ruokahalu on aika huono, täytyy välillä pakolla syödä jotain, ettei paha olo iske voimalla päälle. Toisaalta ihan hyväkin, kun on noita kiloja jo entuudestaan liikaa...
No, eipä nyt muuta. Jaksuja kaikille pahoivoinnin kanssa!
Kamomilla rv7+5
Toi oli mulle ihan uutta, että np-ultraa kutsutaan nimellä varhaisraskauden ultra!!! Mulla on sellanen tieto siitä, että vr-ultra on viikoilla 6-8 viikoilla tehty vapaaehtoinen, omakustanteinen " raskaudentodentamis-ultra" , jossa katotaan onko sikiö oikeassa paikassa (jos epäillään mm. kohdunulkoista...). Ja vkolla 12 tehään toi np-ultra ja rakenne vkoilla 18-21. Ja se verikoe on tosiaan vapaaehtoinen nykyisin, joka muuttui nyt vuoden alussa.
Ja tosta la:n siirtämisestä. Kysyin viimeksi ultrassa käydessäni, että milloin näin toimitaan, nii ultraava lääkäri sanoi, että vasta, jos on viikon tai yli vaihtelevuutta, niin sitten vasta siirretään ja merkitään nla-korttiin uus la.
Ja toivottavasti ette nyt vain aattele, että oisin joku kaikentietävä näsäviisas akka (se ei todellakaan ole tarkoitukseni :), mutta haluan vaan kertoa miten asiat ovat olleet viime raskaudessani ja täällä pohjoisessa ;)
Nyt ruokahommiin...
AJ+natiainen 7+5
joku kyseli odotuksen jännityksestä, minulla nyt kolmas odotuksessa ja ekaa kertaa ultraan mennessä jännitin että josko se ei olekaan oikealla paikalla tai on jotenkin rajusti kehityshäiriöinen jo nyt, ja tämä siis varhaisultraan mennessä rv.8.
muuten olen erittäin seesteinen aina odottaessa, ja sama jatkuu taas. tämä on minulle onnen aikaa, enkä jännitä vauvan vointia tms. jotenkin vain uskon että kaikki on hyvin, ja toisaalta jos ei ole niin en minä siihen kykene vaikuttamaan.
toisessa odotuksessa kerran hätäännyt liikkumattomuudesta mutta sekin osoittautui vääräksi hälyksi, ja esikoisella oli napanuora 3 kertaa kaulan ympäri ja kaksi kertaa vartalon ympäri ja siksi tosi paikka kyseessä, mutta vaikka olisin kuinka jännittänyt koko odotuksen en olisi pystynyt asiaan vaikuttamaan.
meillä isoin ero nyt tässä kolmannella kerralla on se että mietittiin pitkään uskalletaanko tähän touhuun lähteä, tuskastelin ja itkin monet kerrat sitä voinko ottaa riskin siitä että saamme rajusti kehitysvammaisen lapsen jonka syntymä tulisi erittäin vahvasti vaikuttamaan jo olemassa olevien sisarusten arkeen, mietin olisiko se heille reilua että kaikki aika ja perheen pienet varat menisivät tämän huono-onnisemman hoitoon ja isommat jäisivät sitä kautta monista asioista paitsi. punnitsin myös sitä pystyisinkö hyväksymään sitä että jos kehitysvammainen lapsi ei pärjäisi kotona niin joutuisin antamaan hänet, oman lapsen, vieraiden ihmisten hoidettavaksi...
kuitenkin nämäkin asiat on nyt käsitelty, ja päätös tehty, toki toive on terveestä lapsesta, ja tiedossa on että jos jossain seulassa ilmenee rajuja ongelmia niin päätös lapsen pitämisestä tulee olemaan vaikea, aiemmin en olisi epäillyt hetkeäkään ettenkö pitäisi lasta ja yrittäisi kaikkeani, nyt ei kuitenkaan ole enää kyse vain minusta ja valinta siksi vaikeampi...toivotaan ettei siihen tilanteeseen jouduta=)
mammeli ja pikkukolmonen 9+5
Ei tietenkään ole mitään näsäviisaita akkoja ;=) Jokainenhan vaan kertoo sen oman näkemyksen tai kokemuksen, ja käytännöt kun vaihtelevat. Jorvin äitiyspolin nettisivulla kutsutaan np-ultraa varhaisraskauden ultran nimellä, siitä tämän bongasin...
Minä istuskelen vesisateisen ulkoilun jälkeen tässä sohvalla, kun jostain syystä nippailee alavatsasta.. Kiinnittymisiä kai, mutta lepo tuntuu hyvältä.
Nyt lopetan minäkin tämän jatkuvan viestittelyn ja toivotan rentoututtavaa viikonlopun jatkoa
Vihdoin tuli kutsut ultraan, Kätilöopistolta tulee siis kutsut kotiin, eikä itse tarvitse varailla aikoja, meillä menee ultrat näin np-ultra 28.1. rv 12+4 ja rakenne-ultra 18.3. rv 19+5.
Pahat olot on hieman hellittäny tai se taitaa johtua siitä että oon oppinu syömään oikein (eli koko ajan) jos vähänkin ehtii näläntunne tulla niin alkaa ällöttää ja yököttää. Toisaalta inhottavaa kun ei oikein mikään tunnu maistuvan, mutta pakko syödä, niin pääsee halpommalla.
Meillä kans on esikoiselle 1v10kk pitäny tolkuttaa ettei äitin masun päällä saa pomppia kun siellä on vauva, niin aina siitä vauvasta höpöttää ;) ja yöllä saattaa sen huoneesta kuulua vaan " vauva" ... niinse taitaa pyöriä mielessä, vaikkei varmaan ymmärrä mitä se tarkottaa.
mutta nyt lopettelen taas tältäerää, mukavaa sunnuntaita kaikille!!!
fiona77 rv 10+3 ja pikku-ukko 1v10kk
Heippa vaan kaikille :) Täällä olis yks uus mamma teidän joukkoon jos mahtuu :D
Ultra oli tuossa viime viikolla joka olis pitäny olla np, mutta niskaturvotusta ei sitten kunnolla saatu katottua ku vaavi oli vähän nuorempi mitä viikot anto ymmärtää. Muuten oli kyllä kaikki oikein hyvin, sydän löi ja masukki oli oikein liikkuvainen :) <3
Esikoista odottelen ja laskettu aika siirtyy tuonne elokuun alkuun, uus laskettu aika määritetään sitte siinä seuraavassa ultrassa.
Nyt vaan toivotaan että pikkunen pysys matkassa ja olis tosiaan tämä kriittisin vaihe ohi niin pääsis jo vähän hehkuttamaan :D
Pitkästä aikaa taas kirjottelen tänne, ollut hiukan kiirus kun ollaan remontoitu ja muutettu, mutta mahtavaa päästä uuteen tilavaan kotiin! :)
Kävin alkuraskauden ultrassa, yksi pikkuinen siellä köllötteli sydän sykkien :) mahtava tunne, kun vielä kuitenkin aika pahasti kummittelee viime syksyinen kohtukuolema mielessä. Laskettu aika siirtyi 9 päivää, elikkäs on nyt sitten 30.8. Neuvolaan meneminen mua rasittaa jo valmiiksi, mulla sattuu olemaan sellanen neuvolantäti, joka pelottelee kokoajan ja kaikesta. tästä uudesta raskaudestakin ensimmäinen kommentti oli " varataan sulle eka aika tuohon 10.viikolle niin nähdään heti onko tuulimuna ja voi tehdä sitten toimenpiteen" .
olipas omanapaista tekstiä, mutta mukavaa sunnuntaita teillekkin, lähden tavaroiden purkamishommiin! :)
ummaliini RV 7+1 (kai, en oikeen taas pysy mukana ku siirty tuo aika :D)
Yhdyn kanssa tuohon keskusteluun toisista raskauksista. Minusta tuntuu että tätä jännitän enemmän kuin ensimmäistä raskautta. Ekan kohdalla en niin tarkoin edes ajatellut että vauvassa voisi jotain vikaa olla, nyt käy vähintään joka päivä mielessä (vanhempi ja varovaisempi ;)) Huomenna olisi np-ultra, toivottavasti siellä kaikki ok.
Osaisiko joku kokeneempi kertoa nuista närästyslääkkeistä? Mikä on tehokkain ja mitä saa käyttää. Saiko samarinia käyttää?? Aika monen närästyslääkkeen pakkausselosteessa on, että ei saa käyttää raskauden aikana, mutta samarinista ei löydy mitään tietoa.
sannami ja masuasukki 11+1
itselläni on auttanut gaviscon ja rennie, molemmat on sallittuja. renniet auttaa mulla ehkä paremmin ja ovat paremman makuisia niin pysyvät helpommin sisälläki ;)
-ummaliini
unohin tuohon äskeiseen kirjoittaa että mulle ainakin sanottiin että samarinin käyttöä raskausaikana ei suositella kun sisältää suoloja ja saattaa nostattaa verenpainetta. mieluummin suosii sitten vaihtoehtosia.
-ummaliini
Tervehdys!
Ke olis eka neuvola aika. Jänskättää mitä löytyy, toivottavasti ei kaksosia.. Tai jos niin niin kyllähän siitäkin varmaan selviää mutta täytyy myöntää että en sitä kyllä toivo. Joutuu pistää ajatukset uuteen järjestykseen jos sellanen tulee kohdalle.
Kandi kirjotti samanlaisia mietteitä mitä pyörii itsellä päässä.
Stressaan jo nyt siitä että kuka hoitaa tytön (nyt 10kk) ja eläimet: 3koiraa,2hevosta,2kissaa,2pässiä ja 2kania sillä välin kun oon laitoksella synnytys reissulla, saatika sit jos tulee jotain ongelmia joko vauvalle tai mulle että joutuu olemaan sairaalassa pitempään..
Ei tietysti sais ajatella tälläsiä vielä kun onhan tässä vielä aikaa siihen tapahtumaan mutta kun ite tätä rulianssia normaalisti aina pyörittää niin hirvittää se vähän jättää kaikki jonkun toisen esim tuon unohtelevan miehen niskaan yht äkkiä.. :)
Samalla lailla tuli pähkättyä ennen esikoisen syntymää ja kaikki oli kylläkin ihan kunnossa kun laitokselta kotiuduttiin että ehkä se pitää vaan yrittää luottaa että asiat lutviutuu tälläkin kertaa:)
Tai että kuinka vuorokaudessa riittää sitten tunnit kaikkeen vai joutuuko tätä laumaa vähentämään,mikä on kyllä sääli..
Jänskättää myös että pitäs alottaa työt nyt syysloma vkolla kun mummu lupas hoitaa esikoista. Ei muuten, mutta jaksamisen kannalta.
Esikoinen tekee esim nytkin 7mättä hammasta ja yöt on tosi rikkonaisia ja työ aamuina herätys on ennen viittä.. Ja sitten se vähän mietityttää että tuleekohan ongelmia kun tässä on vuoden ollu kotosalla aika helpolla ja työ on fyysistä+että loppuraskaus osuu kesän kuumille.. Ja työpaikat itsessään on jo tuskasen kuumia.. Teen siis lomittajan hommia..
Esikoisella kun olin viimesilläni talvella että ei ollu kuuma ja työt ei vaivannu mitenkään kun niihin oli niin tottunu. Mahakin oli pieni,kukaan ei sillon uskonu että olin jo jäämässä mammalomalle, silti tyttö oli ihan normaali kokoinen syntyessään. (3135g ja 50cm) Ehkä mahan kokoon vaikutti se kumartelu ja fyysinen työ, maha tuli sillon näkyviin vasta 22vkolla! Ja oikein kunnolla vasta kun jäin mammalomalle..
Onko kellään muulla vastaavaa tilannetta?
Kai se pitää lopetella ja mennä nukkumaan että jaksaa taas huomennakin..
-sarppa-82 rv 8+6
Esikoisesta stressasin koko ajan, ja yleensäkin raskaus oli mielessä jatkuvasti. Nyt olen vain iloinen, kun päivät kuluu nopeasti, eikä raskautta tarvitse vielä miettiä. En ole vielä ihan sataprosenttisen iloinen tästä raskaudesta, vaikka toista lasta yritettiinkin. Pyörii mielessä ne tavalliset kysymykset: miten aika riittää kahdelle, miten esikko suhtautuu pikkusisarukseen, miten niistä mahataudeista selviää kahden pienen kanssa, kuka lapsenvahdiksi synnytyksen ajaksi, mitä jos toinen lapsi on yhtä vähäuninen kuin esikoinenkin... Mutta onhan tässä aikaa miettiä asioita, ja eiköhän tuo esikoinenkin ole 1v8kk ikäisenä vähän " isompi" kuin nyt, vuoden ikäisenä :)
Kuvotus on jo vähentynyt. Enää tiukkaa tekevät kahvin haju ja juo esikoisen purkkiruoat. En voi oikein syöttää yökkimättä kuin kasvismössöjä. Pakko ruveta tekemään kaikki ruoat itse, jos tuo kuvotus vielä pahenee.
Mahaakin jomottelee tutun oloisesti, joten eiköhän tuo kohtu ainakin kasva. Toivottavasti siellä on myös sisältöä!
Kandi 8+3 ja pikkumies 1v