ELOKUISET viikkoon 2
Kommentit (59)
Aletaan tippumaan kohta tuonne kolmanne sivulle niin pitää vähän nostaa =)
Arki alkoi..koulussa teki tiukkaa pitää maha piilossa. Piilotella yritän ainakin ensi viikon ultraan asti, onneksi on talvi ja voi käyttää löysempiä villapaitoja =)
Onko kellään tullut vielä mitään mielitekoja? ja uusia oireita?
Uusista oireista mainitsen närästyksen ja ummetuksen sekä iskias kivut. Mieliteoista: leivokset, appelsiini mehu, paahtoleipä =)
tietty vanhoja oireitakin on vielä jäljellä..saisi ainakin tuo ällötys loppua jo =(
mulla oli tänään eka neuvola, viikkoja on 9+6 eli LA siirtyi päivää aikaisemmaksi 6.8. Sydänäänetkin kuului, mikä oli hurja helpotus, kun mulla ei nyt ollut varaa mennä siihen varhaisultraan. Nyt sitten seuraava etappi on np-ultra, joka on 4.2. Jänskää! Sain kamalan nivaskan kaikkia esitteitä ja niitä on ihan kiva lukea, vaikka tämä ihan tuttua puuhaa näin kolmatta odottaessa jo onkin.
Mun kaveri ja naapuri sai ennen joulua keskenmenon, enkä ehtinyt sitä ennen kertoa hänelle omasta raskaudestani. Nyt en mitenkään tiedä, kuinka saisin asian kerrottua ja että pitäiskö mun kertoa nyt ennen kuin vatsa alkaa näkyä ja hän huomaa sen. Nyt tuosta keskenmenosta on vielä aika lyhyt aika (3 vkoa), mutta mun vatsa ei ehkä paria viikkoa kauempaa pysy piilossa. Kuinka tekisitte mun asemassa? Kerronko nyt vai koetanko vielä lykätä?
anna ja rv 9+6
Tänään eka työpäivä 2,5 vkon loman jälkeen ja kiva oli mennä töihin.
Mulla oli tänään eka neuvola ja olin ihan äimän käkenä kun sydänäänet kuului :). Terkkari kokeili mahaa ja sanoi että mun kohdun korkeus on yllättävän korkealla viikkoihin nähden. Sanoi että on mahdollista että odotan kahta. Mahakipuakin on, kuulemma kohdun kasvukipuja. Ja tämäkin on yleensä monisikiöisissä raskauksissa yleistä.
Meillä on suvussa kaksosraskauksia molempien puolella. Hiukan laitto kyllä jännittämään..
Mulla pahoinvointi jatkuu edelleen, on siis 24/7. Iltaisin ja öisin se on tosi inhottavaa.Nukun tosi levottomasti, koska olen vatsallaan nukkuja ja jos olen vattalla, niin tuntuu epämielyttävältä.
Jos menis tekemään lettuja miehelle ja lapselle.
Mama 7+4
Itse olen ollut samassa tilanteessa kun esikoistani aloin odottamaan. Lapsuudenystäväni sai keskenmenon eikä tiennyt vielä raskaudestani. Hänelle oli sinänsä helppo kertoa kun hän tiesi että yritämme. Kerroin hänelle kuitenkin ajoissa, koska tiesin että eniten hän pahoittaa mielensä jos on viimeinen joka asiasta kuulee tai huomaa asian eikä hänelle siitä ole kerrottu. Kerroin asian kuitenkin varovasti hänelle kahdenkesken, hän otti sen kuitenkin yllättävän hyvin.
Tiesikö kaverisi että yritätte? Jos hän on tärkeä ystävä kannattaa kertoa hänelle aikaisin, ettei käy niin että hän kuulee sen jostain muualta ja se satuttaa varmasti enemmän. Tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni ja itse teet päätöksen, mutta näin olen minä tehnyt ja edelleen ollaan erittäin hyviä ystäviä. =) Toivottavasti saat asian kerrottua =)
t: sannami ja masuasukki 10+3
Nyt hetki omaa aikaa ja koneelle :) Tuossa aloin miettimään, että jotenkin otan tän raskauden melko lepposasti - en ees oo soittanu vielä aikaa np-ultraan enkä muutenkaan " hössöttänyt" tästä - vielä ;) Huono olo alkaa pikkuhiljaa taipumaan tai siltä ainakin tällä hetkellä tuntuu...Tänään naapuri arvas tän ootuksen ja oli arvannut sen jo kk sitte eli ennenko ees itekkään tiesin - oli kuulemma nähny naamasta. Mut niinhän se on, että toisista näkee heti.
Sannami kyseli mieliteoista - mulle iski eilen illalla aivan yhtäkkiä sellanen himo ranskanleipään, jossa lauantaimakkaraa ja juustoa, että!!! Mies kävi kaupasta hakemassa leipää ja sitä makkaraa :) Meillä ei syyä normaalisti vaaleeta leipää ollenkaan ja ite en oo tosiaan syöny ranskista viimeksi, ko joskus yläasteikäsenä. Että tämmöstä! Hih!
Anna: Mie kyllä kertoisin tosta raskaudesta km:n kokeneelle ystävälle, vaikka tekeekin varmaan hieman kipeetä tälle ystävälle. Jos hän ei ymmärrä, nii se on hänen voivoi, ei sun! Ja parempi on, että hän kuulee sen sulta, eikä juoruna jostain kylän juorumummolta ;) Samana päivänä, ko ite sain km:n, nii hyvä ystäväni kertoi oottavansa lasta. Alussa tunsin katkeruutta, mutta myöhemmin se muuttui aidoksi iloksi ystävän puolesta.
Mama05&08: Täällä jännätään kaksosten puolesta :)
Jahas, kutsu kävi - pitää mennä vastaanottamaan neiti paatista, joten son morot!
-AJ & natiainen 8 viikkoa jotain?!?-
...kun mies meni tuota neitiä just nukuttamaan...
peetu.t: meillä on LA lähes sama tai ihan sama! Tekay:n raskauskiekon mukaan mulla on nyt rv 7+1 ja LA 25.8.
Vielä en oo neuvolassa käyny (paitsi viime vkolla mittauttamassa verenpaineet ja otattamassa Hb:n, koska huimas niin kauheesti). Alotin uudessa työpaikassa tällä viikolla ja nyt vasta tiedän työvuoroja eteenpäin niin, että voisin ekan neuvola-ajan varata työajan ulkopuolelle...mutta työpäivän aikana en ehdi/ei löydy niin privaattia paikkaa josta puhelun voisin muiden kuulematta tehdä! Ongelma sinänsä....=/
Mulla on oireet vähentyny paljon ja oon jo ollu hiukka huolissani, et onko tuolla masussa ketään! Sen takia haluaisinki mennä yksityiselle ultraan....neuvolassa ei ainakaan täällä näin aikasin kuunnella sydänääniä (viimeks kuunneltiin rv 12 ja sillonkaan niitä ei huonojen laitteiden takia saanu lääkäri kuulumaan!).
Tällasia mielialoja siis täällä...palaan asiaan kun saan selvyyden kuka/ketkä tuolla kyytillä on! =) Kaksosia tuskin odotan kuitenkaan...on nää oireet sen verta laimeet.
Mies selvästi toivoo nyt poikaa. Kävi kaverinsa kans (jolla on poika) pulkkamäessä meidän neidin kanssa ja nyt pitäs sit tytölle ostaa Stiga. =)
HaHa78
Pikaisesti kirjotan, pitää mennä ajoissa nukkumaan, että taas huomenna jaksaa;)
Tääällä ei oikeastaan mitään uutta, pahoinvointi ja alavatsa turvotus jatkuu. Malttamattomana odotan ens viikon neuvolaa ja mahdollisia sydän ääniä.
Raskauden kertomisesta: mulla itsellä todettiin tuulimuna/keskenmeno alkuvuonna 2005. Meillä oli työpaikalla 3 naista raskaana ja yksi kertoi odottavansa samalla viikolla, kun toi tuulimuna todettiin. Tuntui toisaalta ahdistavalta nähdä pyöristyviä masuja ympärillä. Kuitenkin en kokenut, että se on minulta pois jos toisten raskaus etenee onnistuneesti. Meillä oli onnea ja tulin heti uudelleen raskaaksi ja esikoinen syntyi joulukuussa 2005. Eli kyllä minäkin olen sitä mieltä, että reilusti faktat pöytään. Minua itseäni häiritsi tuolloin, kun minun kuulteni ei puhuttu vauvoista tai odotuksesta; hyssyteltiin ja yritettiin suojella.
No nyt pitää lopetella, mutta palataan jälleen asiaan;) Iloisia talvipäiviä kaikille!
T:JHS
Vihdoinkin sain itseäni niskasta kiinni että saisin kirjoitettua tänne.
Mulla on alkanut pahoinvointi ja väsymys kuudennesta viikosta ja nyt kasi viikolla on vaan voimistunut, joka aamu ja ilta huonoa olo sekä välillä yökkäilen päivisinkin.Eilen esikoisen kanssa ulkona ollessa tyhjensin mahan lumihankeen, auto matkat saa mahan vääntämän välillä enenmän tai vähemmän, kiva mennä töihin kun saa pysähtyä vähän väliä taikka oksentaa liikenne valoissa, taitaa ihmisillä olla viereisissä autoissa katselemista, enpä ole paljon kehdannut katsoa sivuilleni=))
Mä olen kertonut pomon lisäksi muutamille kavereille, mutta viikonloppuna on ystävän polttarit niin en taida pystyä salailemaan asiaa kun oksentelen vähän väliä.Saa nähdä jaksanko olla remmissä mukana koko pitkän päivän.
Huomenna olisi ensimmäinen neuvola, toivottavasti saisin pian ajan ensimmäiseen ultraan saisi tietää että kaikki on hyvin masussa, vaikka oireiden mukaan pitäisi olla.Takana on kaksi keskenmenoa, niin en uskalla vielä paljon iloita.Vatsa on kovin turvoksissa ja rinnat ovat kasvaneet yllättävän paljon, paidat alkavat olla napapaitoja.
nyt täytyy mennä laittamaan esikoista tarha kuntoon ja itse lähteä töihin.
Mukavaa loppuviikkoa kaikille!!
Nelli ja neiti 2v 8kk
Olen lukenut viestejänne aiemminkin ja laitoin oman LA:n yhteen pinoon, mutta sitten tuntui, ettei voi vielä kirjoittaa, laskettuun aikaan on vielä niin pitkä aika. :-)
Eilen kuitenkin oli ensimmäinen neuvola ja uuden äitiyskortin omistajana alkoi tämä raskaus tuntua ihan konkreettiselta. Mitään oireita ei ole kyllä ollut, pelottavaa sinänsä, tosin aika oireettomia ovat olleet aiemmatkin raskaudet alussa (ennestään siis 2lasta).
LA on 17.8. Ajattelin mennä tällä viikolla alkuraskauden ultraan, mutta peruin sen, koska nyt np-ultraan pääsee ainakin täällä Espoossa jo rv10-12, jos osallistuu Downin syndrooma- tutkimukseen. Oletteko menossa siihen? Onko sama käytäntö kaikkialla? Kyse on siis ihan normaali np-ultrasta + yhdestä verikokeesta.
Tuosta raskaudesta kertomisesta olen samaa mieltä monien kanssa, ettei haluaisi kertoa liian aikaisin, mutta joulun takia minun oli ainakin pakko kertoa kaikille eli kun joulupöydässä ei juonut viiniä, niin en viitsinyt alkaa sepittämään mitään lääkekuuristooriakaan! Sama sitten kavereiden kanssa Uuden Vuoden Juhlissa. Nyt kaikki tietää. Eikä se sinänsä haittaa, mutta jotenkin vain pelottaa, vaikka yhtään km:a en ole kokenut.
Samoin eilen aloin miettiä tuota Downin syndroomaa ja miksi mennä testiin. Sanoin neuvolassa heti, että ilman muuta osallistun, jos siihen pääsen nyt kaikki, eikä ole tuota ultraa ja verikoetta kummempi. Sitten kun pohti tarkemmin, niin mitä jos tulos on positiivinen? 5% odottajista saa positiivisen tuloksen ja kuitenkin vain pienelle osalle heistäkin syntyy Downin syndroomaa sairastava lapsi eli monen kohdalla on pelkkä " väärä hälytys" (jatkotutkimukset toki tarjotaan), mutta voi vaan kuvitella, minkä paniikin se aiheuttaa. Toisaalta moniko ei silti ottaisi mieluummin Down-lasta kuin ei lasta ollenkaan? Vaikea kuvitella mitään aborttia. Vaikeita kysymyksiä ovat, eikö? Mitä te ajattelette?
Nyt takaisin töihin...
Finette rv8+3 - oireettomana ja ilman mitään erityisiä mielitekoja:-)
tänään sitten ultraan...jännittää kun pikkulasta, että onko siellä mitään ja sykkiikö sydän. pitäkää peukkuja.
tänään ollut taas jotenkin kauheen väsy vaikka nukkunut hyvät yöunet...ja huono olokin päässyt yllättämään..maha on todella turvoksissa...on mulla muutenkin vähän pelastusrengasta mutta näyttää oikeesti siltä kun oisin jo raskauden puolessa välissä..=O. mulla himo on hesen kanasalaattiin curry majoneesilla =D
peetu ja salamatkustaja 7+1
ja kiitos hyvistä neuvoista, oikeastaan noin olin sen asian itsekin ajatellut. Kyllä itse haluaisin ainakin kuulla kaverilta itseltään kuin jostain mutkan kautta.
Ihan hirmuinen väsymys ollut päällä jo muutaman päivän, eilen neuvolassa mitattiin hb 117, joten sekin varmaan selittää hiukan asiaa. En millään vielä viitsisi alkaa syödä ylimääräistä rautaa, joten pitää koettaa hiukan skarpata tän oman syömisen kanssa. Mistäs kaikkialta sitä nyt saikaan? Töissä ihmiset huomauttelee, että olen tosi kalpea ja flunssaisen näköinen. Kalpeus varmaan johtuu myös tästä huonosta olosta, joka hiukan on päällä koko ajan.
mutta nyt pitää taas mennä, kivaa iltaa kaikille!
anna ja rv 10+0
Anna: kyselit raudan saannista, veri tuotteet ainakin on hyviä lähteitä, veriletut ja verimakkara. En nyt muista oliko niissä mitään rajoituksia raskausaikana kun verituotteita ovat, mutta mistään listalta en ole koskaan löytänyt verituotteita muuta kuin sen maksan. Tietty kohtuudella =)
Toinen on salaatit, ruisleipä ja kannattaa ostaa sellaista vitamiini lisää missä on jonkin verran rautaa esim multivita. Siinä ei ole A-vitamiiniakaan, mutta eihän se rautalisä haitaksikaan ole ja parempihan se on niitä syödä ettei mene liian alas..
Pikkuhiljaa alkavat minun koululuokassa mahastani huomautella ja kysyviä katseita on, että ei pysynyt salassa ensimmäiseen ultraan asti. =)
Itse olen myös pohtinut tuota Down asiaa ja muitakin kehitysvammaisuuksia mitä voi olla ja täytyy myöntää, että en tiedä yhtään mitä tekisin, jos sellainen omalle kohdalleni sattuisi. Tuttavapiirissäni on kuitenkin kehitysvammaisia lapsia ja lapsia he on siinä missä muutkin ainut vaan, että he vaativat erityishuomiota. Mutta paljolti riippuisi varmasti siitä millaiset eloonjäämis mahdollisuudet ja kuinka kehitysvammainen hän olisi ennen kuin osaisin päättää yhtään mitään.
Np-ultraan menen, mutta verikoetta en halua. =)
Onko täällä ketään, joka ei aio mennä tuohon eka ultraan? Entä mitä mieltä olette verikokeesta?
sannami ja masuasukki 10+4 =)
Jospa sitten mäkin osallistuisin jutskailuun. Huomenna oon menossa yksityiselle ultraan, jos vaikka sydänäänet jo löytyis (ainakin mun gyne joskus sanoi, että kun on menkat kaksi viikkoa myöhässä, niin pitäis ultrassa jo näkyä) - tekis vähän konkreettisemmaksi tämän.
Tosin oireitakin on kyllä ollut, tolkuton väsymys jo pari viikkoa ja viikko sitten alkoi kuvotus, joka mullakin on ympärivuorokautista. Yritän pitää verensokeria tasasena, mutta ei se aina auta. Aamusin varsinkin saa kakoa. Ja nukkuminen on kipeiden rintojen takia vaikeeta, kun oon tottunut nukkumaan sellaisessa kylki-maha -asennossa.
Mun kälyllä vauva kuoli masuun viime kesäkuussa about 5. kuulla, joten nyt vähän arastelen hänelle kertomista. Ja itelläkin on vähän vielä sellainen olo, että uskaltaako tässä nyt hirveän ilonen vielä olla, kun on kuullut niin paljon juttuja tuulimunista, keskenmenoista jne.
Neuvola on vasta parin viikon päästä. Siitä tulikin mieleen, onko tuo pissanäyte mikä siellä aina halutaan paastonäyte vai saako syödä/juoda normaalisti? Tosi ikävä olla koko aamupäivä töissä, jos ei saa syödä - oksenteluksihan se silloin menee...
Niin, noista haluista vielä, mun on pakko saada lihaa! Aiemmin oon syöny lihaa ehkä kerran-kaksi viikossa.
Kohta mies tuokin pizzaa (tiedän tiedän, ei kovin terveellistä, mutta sitäkin maistuvampaa), nam.
Loppuviikkoa kaikille.
rv6+5
elikkäs yksi kappale siellä oli...mutta olikin pienempi, eli viikkoja 6+0 vasta. joka raskaudessa käynyt samalla lailla, viikolla menty aina taakseppäin, ja silti kummatkin syntynyt viikolla 39 =D. eli sydänäniä ei saatu näkyviin vielä, koska se oli niin pieni, ( 3milliä ). mutta lääkäri sanoi että ruskuaisrengas löytyy, ja se on hyvä merkki että sydänkin alkaa sykkiä=), eli ihan positiivisella mielellä, vaikkakin vähän harmitti kun ei vielä sydänääniä saatu....
eli en nyt sitten tiiä kuulunko syyskuisiin..mutta jospa nyt oleskelen täällä ainakin vielä 4.2 ultraan asti...jos käy =D
peetu + salamatkustaja ennen 7+1, nyt 6+0..
Neuvolan pissanäytteestä tutkitaan vain sokeria, valkuaisia ja jotain kolmatta (oisko ollu ketoaineita??) eli saa syödä ja juoda ihan normaalisti =)
Täällähän on jo monia jotka on käyny salakurkistamassa pikkuisia =) Onneksi ei ole enää monta päivää omaan ultraan..=)
Päivä on menny siivotessa ja rauhotellessa neitiä, on hirveen kärttynen - tekee hampaita. Eilen tuli ensimmäinen läpi ja toista pukkaa jo viereen. Oma olo on ihan siedettävä, ko vaan muistaa syyä ja juua säännöllisesti.
Anna: Tosta raudasta. Hyviä raudan lähteitä ovat mm. palkokasvit, täysjyväviljatuotteet, vihreät lehtivihannekset ja kuivatut hedelmät. Samaan aikaan aterialla kannattaa nauttia C-vitamiinia sisältäviä ruokia, jolloin raudan imeytyminen tehostuu. Eli koita saaha syömällä tota rautaa, ko tabletteina nautittuna menee monella maha kovalle ja se, jos mikä on tuskallista :/ Mulla tipahti veret viime synnytyksessä hyytymän vuoksi alle 80 ja sain veritankkauksia sekä söin noita rautatabuja (piti olla vatsaystävällisiä ja pah!), jonka johdosta kärsin muutaman viikon kovasta mahasta - ei siis yhtään mukavaa.
Sannami: Ite en oo menossa varhaisultraan, vaan ootan sitä np-ultraa ja otan samalla sen verikokeen, joka nyt vapaaehtoinen, ei pakollinen kuten aikasempina vuosina. Ai perhana ja taas unohin soittaa sitä aikaa sinne. Toisaalta kyllä haluttais olla niin utelias ja tilata aika tonne varhaisultraan, mutta koitan malttaa mieleni ;)
Peetu: Elä sie vielä karkaa sinne syyskuisiin, hih! Tiiäkkö, mulla on muuten vähän kans sellanen kutina, että tää natiainen menis syyskuun puolelle ;)
Nyt katkes kuningasajatus, joten taijan hipsiä tonne soffalle vaakaan. Vointeja kaikille!
AJ & natiainen
Ensiksi noista seulonnoista: meillä on kyllä miehen kanssa aika selkeä kuva siitä, miten toimisimme, jos ultrassa havaittaisiin poikkeamia. Vähänkin vakavampi kehitysvamma tai sydänvika johtaisi kyllä raskauden keskeyttämiseen. Meidän esikoisella oli sydänvika, ja ne ensimmäiset päivät leikkauksineen olivat kyllä niin raskaita, etten toiste " vapaaehtoisesti" halua sellaista kokea. Poika oli puolivuotias, kun ensimmäisen kerran pystyin käymään nukkumaan ilman itkua. Oli todella vaikeaa päästä asian yli, vaikka pojalla kuitenkin oli varsin pienehkö ja helppohoitoinen sydänvika (tai useampikin, oikeastaan). En haluaisi nyt tehdä esikoiselle sitä, että olisin samassa kunnossa kuin hänen synnyttyään. Olisi se pienelle lapselle rankkaa, jos äiti olisi kuukausitolkulla huolissaan ja itkuinen.
Mulla on neuvola ensi viikolla, eikä kyllä yhtään ole hoppua. Aika kuluu ihanan nopeasti, kun puuhailee koko ajan tuon pikkutaaperon kanssa. Toivottavasti koko raskaus menisi " siinä sivussa" - en ole mikään raskausfani, vaan se vauvan saaminen on koko yhdeksän kuukauden ehdoton kohokohta :)
RAUTAA saa myös pinaatista, parsakaalista, ja ylipäätään kaikista tummanvihreistä vihanneksista. Niistä saa myös tärkeää foolihappoa. Ruisleipä on myös hyvä, niinkuin joku mainitsikin.
Kandi, 8+ jotain, ja yksivuotias tuleva isoveikka :)
itsellä angiina ohi ja kaksi työpäivää takana. Mieskin ehti olla kuumeetta muutaman päivän, mutta nyt se on sitten oksennellut koko päivän. Jeejeejee. Saas nähdä, kuinka meidän muiden käy.
Mulla ois eka neuvola vasta ens viikolla, jolloin on rv 9+6. En tiennytkään, että Espoossa pääsee ultraan jo viikoilla 10-12. Taidan ottaa sen verikokeenkin, vaikka tuo 5 % on kyllä aika paljon. Mutta saas nähdä, mille viikolle ajan saa, kun tuo neuvola on niin myöhään.
Meillä kolmivuotias leikkii jääkärimarssia. Sitä leikitään siten, että marssitaan päiväkodista kotiin lumikokkareita kannellen. Ne ovat jääkäreitä, joita pitää aina välillä laskea. Nyt tytöllä on neljä jääkäriä pihalla odottamassa ja ilmeisesti huomenna saadaan lisää.
Voi kamaluus: kaksivuotiaamme juhli synttäreitä päiväkodissa ja tarjosi kaikille keksiä. Hoitaja ei antanut lapselle keksiä, koska ei suostunut syömään hapankorppuja! Tuli ihan surku pikkuisen puolesta :( Kyllä nyt päivänsankarin olisi pitänyt saada omia keksejään maistaa.
Odotukseen ei kuulu mitään uutta. Huono olo jyllää, flunssaa pukkaa ja nyt sitten odotellaan vatsatautia. Töissä on hirveä hoppu ja väsyttää vaan.
Vähän apeissa tunnelmissa tällä erää,
kaaka rv 8+4
Olen saanut kanssa rautatankkauksia usein ja vatsani ei kestä rautatabuja, mutta nestemäistä rautaa kestääkin!
Luontaistuoteliikkeistä saa, muuten en tiedä miten Suomessa on nykyään.
tänään oli ensimmäinen neuvola. kaikki oli ok, viikkoja 7+0, laskettu aika olisi sitten 26.8. ensimmäinen ultra olisi vasta 4.2 =/, joten varasinpa sitten yksityiselle ajan , sain huomiseksi =). sitten näkee että sydän tykyttää ( jos tykyttää ), ja et kaikki olisi ok muutenkin. ja selviää sitten tarkempi laskettu aikakin.
tuntuu että oireet jotenkin jäänyt vähemälle??!! ei okseta enää...ja väsymyskään ei ole niin kovaa enään...rinnat kyllä kipeät ja maha turvoksissa.
mutta huomiseen sitten...
peetu ja salamatkustaja 7+0