+++ELOKUISTEN VIIKKO 2+++
alotinpa uuden pinon.en huomannut että kukaan olisi aloittanut varsinaisesti tämän viikon pinoa.viimeiset keskustelut tässä (toivottavasti osasin laittaa) =) :
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=12065091&p=1&tmo…
Kommentit (62)
kun päivällä ei malttais nyt sitten syödä kuin ihan muutaman kerran,taitaa johtua nyt yöheily kutiavista ikenistä...nimittäin puree tosi kipeästi imiessäänkin.
Jännä nähdä,milloin tyttö saa ekan hampaansa,edelliselle tuli ensimmöäinen hammas 1v 3kk iässä,kun muille sisaruksille tuli n. 6kk iässä
tosta isosisarusten hoito hommasta, että meillä on isosiskokin vallan kotihoidossa. Tiistai aamusin käy seurakunnan kerhossa (2h) ja torstai iltaisin jumpassa (1h).
En jotenkin osais viedä hoitoon kun ollaan Saanan kanssa kotona, vaikka virikkeitä saisi hoidossa varmaan enemmän kun kotona?!
Eiköhän tuo ehdi taas hoidossakin olemaan ihan tarpeeksi.
Eipä kai muuta tällä erää. Hauskaa viikonlopun alkua!!
T:Mona
Neuvolassa taas käyty ja mitat oli 69,6cm ja 8605g (vai laitoinko jo tänne..miten niin hajamielinen) Oli kasvu rauhoittunut, ja pituus putosi +2 alaspäin +1, kasvukäyrä on nollassa. Muutenkin kaikki oli hyvin, käski vaan pitämään enempi masullaan. Olenkin pitänyt paljon selällään, laiska kun olen, kun toinen siinä niin hyvin viihtyy. Mutta nyt sitten ollaan masullaan ;) Ja hyvinhän tuo sujuu! Katellaan nyt sitte koska liikkeelle päästään. Meillä ei siis käännytä vielä, pyöritään vaan navan ympäri. Mutta eipä ole kiirettä ;)
Hyppykiikusta, minun muistaakseni siinä on suosituksena 6kk, ja itse aijon sitä noudattaa. Eli kuukauden päästä aletaan opettelemaan syöttötuolissa istumista ja hyppykiikussa hyppimistä. Apua mihin se pieni käärö onkaan kadonnut, hui!
Paljon ois juttua taas, mutta kahvi odottaa, joten palaillaan!
emma ja Luukas 5kk
meillä isommat lapset 4 ja 5v ovat päiväkodissa päivät ihan oman jaksamiseni takia...kovasti jo tarttevat ikäisiään kavereita ja kaikkea muutakin touhua ja koska ykisinhuoltaja olen niin tarttee itekkin saada välillä vähän huilitaukoja:)huonoo omatuntoo kyllä tulee silti välillä podettua mutta sellaistahan tämä äidin elämä aina on:)
Uutena kirjoittelijana liityn mukaan elokuisiin. Oma elokuinen tyttömme syntyi 10.8. Perheeseen kuuluu lisäksi isä ja ekaluokkalainen isoveli. Olen lukenut ketjuja ahkerasti, mutta vasta nyt sain aikaiseksi liittyä mukaan.
Moni täällä kuuluu jo aloitelleen kiinteitä. Meillä täysimetellään vielä ja vähän haikealla mielellä ajattelen sitä kiinteitten aloittamista. Imetyksen kanssa kun pääsee niin helpolla, ei tarvitse miettiä ruoka-aikoja eikä mössätä soseita. Mutta ehkä vähitellen helmikuun aikana aloitamme tutustumisen muuhunkin kuin rintamaitoon. Mitään kiirettähän onneksi ei tarvitse pitää, sillä maito on kuitenkin se pääasiallinen ravinto 1-vuotiaaksi asti ja kiinteät tulevat siinä sivussa syömistä opetellessa. Jotkut täällä tuntuvat antavan jo aika isojakin määriä soseita. Itse taas uskon siihen, ettei näin pienen vauvan suolisto pysty hyödyntämään tehokkaasti muuta kuin maitoa, joten sikäli ruoka menee tavallaan hukkaan eikä siitä ole vauvan elimistölle hyötyä. Soseissa on myös energiaa vähemmän kuin rintamaidossa/korvikkeessa eli jos soseet vievät tilaa maidolta, saattaapi vauvan saama energiamääräkin pienentyä. No, se siitä. Tahdon aina innostua, kun puhutaan imetyksestä/kiinteistä :)
Meillä tyttö on aika pieni ja siro, kasvaa kuitenkin tasaisesti omalla käyrällään. Ei liiku vielä oikein mihinkään suuntaan, kerran kääntyi vatsalleen 4-kuisena. Sen sijaan tuntuu olevan kätevä käsistään eli tykkää tarttua ja hypistellä ja käännellä tavaroita käsissään. Hampaitakaan ei vielä ole, ja jos esikoiseen on tullut, niitä saadaan odotella kesään saakka.
Meillä tosiaan esikoinen on ekaluokalla, joten päivisin vietetään vauvan kanssa aikaa kahdestaan. Viihdyn hyvin kotona, joten eiköhän tässä taas ainakin kolmisen vuotta vierähdä kotiäitinä. Minulla ei ole työpaikkaa odottamassa, joten sen puolesta voisin kotona olla pidempäänkin. Pitää sitten miettiä, kestääkö talous.
Ehkäisystä joku kyseli. Minulla oli lasten välissä viitisen vuotta hormonikierukka, johon olin tosi tyytyväinen. Eli sellaisen hommaan varmaan vielä kevään aikana. Vaivattomampaa ehkäisyä ei taida olla, kun koko asian voi unohtaa kokonaan ja vuodotkin niukkenivat lähes olemattomiksi, samoin kärsimäni kivut. Onko täällä muita, jotka ovat käyttäneet tai aikovat hankkia hormonikierukan?
Täällä taas kommentoimassa, kun lueskelen juttuja ja tulee aina jotain uutta mieleen!
Kaippa se huono omatunto on teki hoito (ja muidenkin juttujen kanssa) niin tai näin! Aina toisessa vaihtoehdossakin on hyviä puolia!
Jokainenhan tekee omien tarpeiden ja tuntojen mukaan ja kaikki ne päätökset on silloin oikeita!
Mietin pitkään, että veisin esikoista parina päivänä viikossa hoitoon. Alkuun kun Saana syntyi ajattelin etten vie, ettei tipu ns porukasta ja tottuu vauvaan heti täysiä ja nyt myöh en enää osaa. Enkä viitsi maksaa siitä hoidosta, kun en sitä väkisin tarvi! Ja meillähän mies tekee 5 vuoro työtä, joten on paljon myös viikolla kotona, niin sittenkin tuntuis tyhmältä viedä yhtä hoitoon kun muut on kotona!
Jos oisin yh varmasti veisin kanssa!
Kiinteistä vielä; antaisin myös mielelläni enemmän maitoa, mutta kun meillä ei sitä juoda!!!!! Enkä tiedä miten siihen voi pakottaa?!
Hyvinpähän tuo tuntuu niillä kiinteillä kuitenkin pärjäävän.
No nyt takaisin siivoilu puuhiin. Saana nukkuu toista tuntia jo ulkona ja esiko mummulla ja mies töissä... Oi tätä oman ajan ihanuutta!!!!
T: yksinäinen Mona
tulenpa minäkin pistäytymään kirjoittelemassa, kun poika nukkuu päikkäreitä. Silloin odotusaikaan tuli useasti kirjoiteltua, mutta nyt hieman jäänyt..
Meidän poikahan syntyi 8.8. ja nyt siis reilu 5kk, kääntyy jo vatsalleen ja siitä takaisin selälleen, pyörii lattialla napansa ympäri ja yrittää jo kovasti vetää itseään liikkeelle ja jalkojaan mahan alle ja suoristaa käsivarsiaan mahallaan ollessa, niin näkee korkeammalle. Täälläkin vielä täys imetyksellä ollaan, pitää kuulostella mitä neuvolassa sanovat...
Nyt herätään jo..palataan asiaan...
vauva2006
Siis siinä suuri kysymykseni elokuisille kollegoille :) Ihanaa, jos joku osaisi antaa vinkin! Kiitos jo etukäteen! Meillähän on siis tämä pikkuherra todellakin aamuvirkku ollut koko lyhyen elämänsä ajan. Tällä hetkellä yöunet kestävät aika tarkkaan 8 tuntia n. klo 20-4.30/5.30 riippuen siitä, kuinka pitkään jaksaa höpöttää toisen yösyötön jälkeen. Eipä silti, 4.30 on inhimillisempää kuin klo 3 silloin joskus...
Kahdeksan tuntia on ihan ok unimäärä (kai?), mutta tänäkin aamuna oli herätys 4.30. Toisten päiväunien ajankohta tai unimäärä muutenkaan päivän mittaan ei näytä vaikuttavan iltanukahtamiseen, vaan vauva väsähtää totaalisesti n. klo 20.
Kurjia nuo sairastelut, rs:t sun muut. Tsemppiä kaikille sairastaville!Meidän vauvallahan tuota rs-virusta epäiltiin jo lokakuussa, mutta varmuutta ei silloin saatu. Ja hoito olisi joka tapauksessa ollut sama kuin tavallisessa flunssassa.
Hyvää viikonloppua!
Hannele9 ja poikavauva kohta 5 kk
meillähän on kans ollut tätä aikasten aamujen ongelmaa ja meillä on ainakin ollut ihan sama koska menee nukkumaan!
Herää siis aina samoihin aikoihin vaikka menis koska nukkuun.
Koita kylvetystä tai nakuna pitämistä! Meillä riittää ihan sukkisten pois otto, että näkee varpaansa, niin johan piristyy kummasti. Tunti menee helposti niitä pällistellessä!
Ja kylpyyn kun alkaa väsyttää, sillä saa ainakin vähän pidennettyä. Pikku hiljaa siis...
Ja heipat vauva2006 tosi pitkästä aikaa. Olenkin miettinyt mihin olet kadonnut. Kiva kuulla teistäkin!
Nyt pois... Varmaan jo kymmene kirjotusta multa yhdellä sivulla!!! Tän siitä saa kun esikko ei ole kotona ja Saana viihtyy itekseen...Koneella vaan!
T:Mona taas....
Vihdoin meillä poika keksi kääntyä selältä mahalleen. Kyllä tätä on odotettukin! Mukavaa sentään se.
Muuten on ollut pari tosi tylsää päivää, kun ulkonakin tuli pääkallokelit. Alkaa pian mökkihöperyys iskeä minuun, kun sosiaalinen elämä on ollut taas vaisua. Kaikki meille kylään tulevat ovat viime hetkillä peruneet flunssien ym vuoksi. Itse tunnen taas olevani jumissa ilman autoa ja seinät kohta uhkaavat olla liian lähellä..
Västis ja poika 5kk
tätä tää on..lauantai-ilta ja huomaan töllöttäväni american idolia ja vieläpä uusintaa sellaista...yhellä käjellä mennään ku pikku mies ei nyt jaksa enää tuollaa lattialla olla...mies lähti sulkkista pelaamaan ja isommat pojat takoo tietsikkaa kans (meillä on siirrytty poikien kans vaan viikonloppu pelaamiseen ku alko olla pelaaminen melko tiivistä...) joten aika lailla kahestaan tässä ollaan..
hienoa Västiksen pikkumies, oppia ikä kaikki! ehittäsköhän näkemään ku tästä pöpöstä vihdoin päästään kokonaan eroon? alkaa täälläki seinät jo aika lailla olemaan lähempänä ku osastolla vaan ollaan käyty..
tervetuloa taas uudet ja tervetuloa takaisin vanhemmillekkin!
Alkaa olla rs-virus meillä voitettu kanta JEE! sillä tänään ei olla imulla käyty eikä käydäkkään enää...sillä ei enää yskitä, ei rohise, ei vingu!!! itelläki alkaa olla jo paljo parempi olo...tätä tautia siis sairastettiin koko tää vuosi sillä eka päivä tää rumba alko..
Meillä on opittu nyt uus juttu..Jooel on ruvennu suukottelemaan! Hän ottaa molemmilla käsillä (vaikka mun) poskista kiinni ja antaa oikein märän suukon! aivan ihanaa!
Noista kiinteistä en kyllä piä mitään ressiä...meilläkään ei uppoa sitte mikään, monenlaista olla maistettu ja kaikkein parhaiten maistui neljän viljan puuro! se oli kyllä munki mielestä tosi hyvää! eli ei joka päivä edes maisteta mitään ku toinen vain sylkee ja irvistää...ajallaan sitte..
Tsemppiä Hannelelle öihin! mää kyllä oisin ihan rätti...
meidän rytmeistä: eilen imuilta klo 19:30 tullessamme Jooel nukahti istuimeen, riisuin ja nostin sänkyyn ku yleensä herää siinä vaiheessa..nyt meni peukku vaan suuhun ja jatkoi uniaan vaikka hääräsin siinä vieressä ku laittelin joulukamppeita vihdoin pois...no siitähän se rupes sitte yöunilleen, heräs puolen yön jälkeen syömään ihan unessa ja siitä jatkoi vaan, 4:30 söi uudelleen ja vähän ennen kasia heräs ku vaippa oli vihdoinki pettäny ku en sitä vaihtanu ku hän nukahti...noh vaihtro kuiviin, poika viereen ja tissille...siihen nukahti vielä ja nukuttiin 10:een... =) edellisenä yönä herä vain klo 4:30 syömään...siis ihan käsittämätöntä, tämä mies nukkuu näköjään sairaana paremmin...
töihin palaamisesta...siis määhän olen tehny töitä jo varmaan Jooelin toka viikosta lähtien..aina sen mukaan teen ku on mahdollista esim päikkäreiden aikaan...olen kyllä tehny suunnitelmia myös poitsun ollessa sylissä, se onki aika haastavaa ku toinen haluais kans piirtää :) tietokone onki paljo mielenkiintoisempi ku omat lelut...kuitenki uuseempi tunti päivässä teen töitä...melkeen pakko jos meinaa firman pystyssä pitää...en kyllä oikein nauti töitten teosta mielelläni olisin " vaan" kotiäiti...
tiistaina ois neuvolalääkäri, lähinnä ihottumakontrolli, en kyllä tiedä ollenkaan mistä tätä tulee?? välillä ei ole mitään ja välillä kukkii niin kaiuhiasti ja välillä on kuivia läikkiä iho täynnä..omaa syömistä olen seuraillu mutta en löydä yhteyttä ollenkaan...
johan tuli taas tekstiä...pitäs tästä saunomaan mennä koko poppoo, vierähtiki aika pitkä aika ku viimes saunasin...tän pöpön ansioita seki..mutta oikein mukavaa viikonlopun jatkoa!
nani76 ja Jooel 5kk ja 2pv
Minäkin ensimmäistä kertaa kirjoittelemassa täällä vauvapuolella, odotusaikana kirjoittelin jonkin verran. On ollut olevinaan niin touhukasta aikaa, ettei juuri ole joutanut koneen ääressä istuskella, silloin tällöin olen kuulumisianne lueskellut mutta aika harvoin.
Meillä on vauva-aika mennyt leppoisasti, tyttö on ollut varsin tyytyväinen ja hymyileväinen tapaus, menoa ja meininkiä onkin sitten järjestynyt isonsiskon toimesta oikein urakalla... Välillä tuntuu, että pikkusisko-ressu jää niin vähälle huomiolle (olen itse pikkusisko, joten liekö kaikuja omasta lapsuusajasta). Sitterissä täytyy makuuttaa, ettei joudu isonsiskon rusikoitavaksi. Isosisko ei onneksi ole agressiivinen vauvaa kohtaan, mutta ovat nuo otteet aika rajut hellittelyssäkin.
Liikkumapuolella repertuaarissa on oman navan ympäri pyöriminen ja istuma-asentoon punkaminen. Syömäpuolella juodaan vielä äidinmaitoa, ja sitä jatkunee varmaankin sinne 6kk:n asti, kunnes aloitellaan kiinteitä. Pullosta ei ole suostunut aikoihin juomaan, joten vain pikkupyrähdyksiä olen voinut " ulkomaailmaan" tehdä. Yöllä syödään keskimäärin pari kertaa, tosin viimeaikoina on heräillyt ahkerammin ja olen sitten tissillä tainnuttanut, kun on yleensä siinä vaiheessa se helpoin konsti...
Hyvä että rs-virus on voitettu ja toivotaan, että pöpöt kiertävät vauvat kaukaa!
Nyt täytyy lopetella, hyvät viikonlopun jatkot kaikille!
Savon taivas ja Lilja 4,5kk
Saana meni maate klo 19.30, heräs pitkästä aikaa klo 2.30 syömään ja puoli kuudelta ylös! Tosi tyhmää nousta NIIN aikasin!!!
Vähän vaille kahdeksan vein jo vaunuihin nukkumaan ja siellä nukkuu edelleen!
Tuntuu, että olis päivä jo iltapäivän puolella pitkälti!
Olen ehtinyt jo pestä pyykkiä, siivota keittiön ja nököttää koneella pitkän tovin!
Tänään koitetaan jos Saana nukkuis toiset pitkät unet ulkona iltapäivällä ja siten saisin nukkumaan menoa hiukka myöhemmäksi. Jos nukkuis vaikka edes puoli seitsemään....
Edellis iltana meni tosin nukkuun lähempänä yhdeksää ja heräs silti puoli kuus.
Taidan mennä juomaan TOISET aamukahvit!
Rauhallista ja VESIsateista sunnuntaita elokuiset!
T:Mona
Sateista sunnuntaita! Urho aloitti tänään ryömimisen ja akselinsa ympäri pyörimisen:o Se siitä leppoisesta vauva-ajasta sitten, nyt joutuu nostamaan kaikki vaaralliset johdot ja roippeet pois lattialta. Kivahan se tietysti on että kehittyy, ei tarvitse siitä olla huolissaan. Vaikka äidin työmäärä lisääntyy. Meillä on tosi iloinen poika; itkuja ei tule kuin merkiksi väsymyksestä ja isosiskon kanssa on jo ihan omat jutut:)
T:Gekko, Urho 4,5kk ja Muru
Kiitos kommentista! Kateellisena luen teidän 6.30:n aamuista... Joo tosiaan meilläkään ei näytä vaikuttavan herätykseen, meneekö poikamme ns. aikaisin vai pikkaisen myöhemmin nukkumaan. Kylvyllä mekin ollaan koitettu siirtää nukkumisaikaa. Joinain iltoina onnistuu, toisina taas alkaa niin kova väsymisitku, ettei vellipullokaan enää uppoa. Sitten syödään alkuyöstä se puuttuva tankkaus.
Mutta: herätys oli tänään klo 4.20, vaikka vauva nukahti 20.30 eli vähän normaalia myöhemmin. Eilisen päivän mittaan unet ja ruokailut menivät ok eli vauva oli ns. tarpeeksi väsynyt illalla ja syönyt hyvin, mutta ei vaikutusta!
Katsotaan, miten ensi yö menee...
Nyt bataatin höyrytykseen!
Hannele9
siis sinähän toivoit 6.30 aamuja 5.30 sijaan...
Hannele9
Meillä pieni kriisi miehen kans meneillään... Parempi, ku ei puhuta ollenkaan. Onneksi lähtee huomenna parin päivän työmatkalle, niin saadaan molemmat rauhoittua.
Meillä Luukas löysi tänään varpaansa! Juuri kun aloin jo hieman huolestumaan, kun ei mitään elettäkään ukkelilla liikkumisen suhteen. Siis kaikin puolin on terve poika, potkii ja heiluu, istuu ja seisoo tuettuna käsistä, vie lelut taitavasti jo suuhun, leikkii piilosta rätin kanssa ym. Mutta kuitenki sitä odottaa, että aletais jo kääntymään jne. Mutta onneksi siis jotain edistystä ;) Jospa se tästä.
Esikoisista olitte puhuneet, meillä neiti 4,5 v on kotihoidossa, kolmena aamuna käy seuriksen kerhossa ja lisäksi jumpassa, muskarissa ja " uimakoulussa" . Ei ole oikea uimakoulu, vaan veteen totuttelevat ym. Ihan mukavasti meillä menee, tietty välillä pinna palaa ja on vaikea keksiä puuhaa näillä säillä, mutta mieluummin kotona kuin tarhassa. Ja pikkuveljeä on kiva hoitaa, heillä on kans ihan omat juttunsa :)
Jaksamista teille aamukukkujien kanssa, minä kuolen melkein kun herätys on ennen seittämää, mutta Luukas menee nukkumaankin vasta 21.30. Joten minä menen siellä 23 jälkeen...
Nyt puuron syöttöön! Jaksamisia kaikille! emma ja Luukas 5kk
Niin tosiaan tervetuloa mukaan kaikki uudet!!!
Hillosilmäpulla: Täysin samoilla linjoilla tuo imetyksen suhteen. Meilläkään ei pidetä mitään kiirettä kiinteiden aloituksen kanssa. Toisaalta helppo tietysti olla tätä mieltä, minulla kun imetykset ovat aina sujuneet helposti (tämä siis kolmas lapsi).
Vappukala: (tulikohan oikea nimimerkki..) Lapsesta kasvissyöjä. Kai se on ihan ok jos todella pitää huolen että ei mitään puutostiloja pääse syntymään. Vaikka monesti tuntuuu että ainakin meillä jää tuo kasvisten syönti aivan liian vähälle.. Olenkin ajatellut hankkia jonkin hyvän perusteoksen kasvisruuista, jotta ei tarvitsisi sitää lihaa aina olla laittamassa. Aika yksipuolistahan se voi ruoka olla vaikka lihaa söisikin. Ihan mielenkiinnosta miksi olet alkanut kasvissyöjäksi (siis joku aate tms. ympäristön suojelu, parempi maku..)? Saa suositella myös kasvisruokakeittokirjaa!!!!
Isompien hoidosta oli myös juttua: Meillä (niin kuin monesti aiemminkin olen kirjoittanut) 4 ja 5 vee pojat myös kotona. Kotihoidossa ikänsä olleet. Seurakunnan kerhossa käyvät kaksi kertaa viikossa 2 ja puoli tuntia kerta. Käymme myös yhdessä perhekerhossa, toisinaan leikkikentällä, joinakin päivinä poikien kavereita käy meidän pihalla leikkimässä, joskus taas olemme toisten pihoilla ihan miten milloinkin. Meillä siis on naapureissa aika paljon saman ikäisiä lapsia, että kavereita kyllä löytyy. Kaksinkin saavat kyllä aikaan oikein hyvät leikit!!! Enkä kyllä ymmärrä mitä virikkeitä sieltä tarhasta voisi vielä enemmän saada? Paitsi tietysti kavereita jos niitä ei muutoin olisi.
Ei kai siinä sitten muuta tällä erää!!!
pönttö-örvelö
eilen jo kirjoitin,mutta nettiyhteys tietty katkes.
mekin ollaan miehen kans oltu vähän ärripurrituulella viime aikoina. hyvä ettei nyt viikonlopun aikana toisten kurkkuun ole käyty kiinni (Vitsi vitsi) mutta tosissaan ollaan suututtu toisillemme.ja ihan tietty pienen pienestä asiasta asia kasvanut toooodellla isoksi.naurettavaa.
ite oon itkeny parin pvn aikana monet itkut,ja huudettu ollaan kun leijonat.eilen piti vielä riita kehitellä just ennen vieraiden tuloa,mä sit yritin jotenkin meikillä peittää punaset silmät.
no yöllä sitten oltiin kun aikuiset ihmiset ja puhuttiin asiat halki =)
kaikista asioista yhteensä kasvaa iso soppa.nytkin kaikki johtui kun joulunaikaan olttiin tosi paljon yhdessä,molemmilla ollut flunssaaa,mies ja esikko joulua ennen mahataudissa,ja nyt taas normaali arki palannut kuvioihin...jne..kaikki vaikuttaa kaikkeen.ja mä oon ollut ihan sikaväsynyt taas.
mä menen kun vieteriukko kaiket päivät,mutta kertakaikkiaan olen joka päivä tosi väsynyt.en vaan jaksa ajatella koko asiaa,koska ei se mitään auta.
oletteko te muut äidit väsyneitä?
ja me ollaan miehen kanssa niin riippuvaisia liikunnasta.nyt kun ollaan molemmat pienessä köhässä,puretaan itteämme täällä kotona turhautuneina,kun ei päästä höyryjä heittään jumppaan ja salille.
mikäs se on täällä toisten äitien henkireikä,tuuletustaktiikka kun haluaa pois kotoa,harrastus tai joku muu konsti mitä teette?
mulla on se rääkkijumppa n.4krt viikossa.ja pyörällä on pakko päästä matkat sinne.saa jo mennessä päästellä täysillä =) ja on ihana kaikkensa antanut olo aina jumpan jälkeen.
voi teitä aikasten kukkuvien vaavien vanhempia...mä en ikinä pystyis heräämään aikasin.tai eikai siinä oo paljon vaihtoehtoja.hyvä kun kymmeneltä pystytään nousemaan =)
meillä on jotenkin molempien lasten kanssa muotoutunut myöhänen rytmi vauva-aikana.esikko meni kans aina puoliltaöin nukkumaan ja nukkui 10asti.ja tämä vauva menee 23 unille ja joskus herää vasta 11,useimmiten 10:ltä.
oon sitten myöhemmin hinannu rytmiä pikkuhiljaa lähemmäs " normaalia" lasten nukkuma-aikaa.
esikko menee ennen vauvaa nukkumaan ja herää myös aiemmin.mutta nukkuu eri huoneessa,ja osaa aamulla hetken katsoa hissukseen telkkarista lastenohjelmia.minä kuitenkin nousen ylös,ei hänen pitkään tarvitse itsekseen kukkua,jos mies on lähtenyt jo töihin.
on kyllä ihanaa kun ei ole mitään kellonaikoja.mies menee kun menee,ja esikko menee pari pv viikossa tarhaan sitten kun ehtivät.
ja kotiin tulevat kun tulevat.
mä alotin vauvalla riisin maistelun puuron muodossa.
sitä piti juu kommentoida...meilläkään ei sitä maitoa tahdo mennä sitä tarvittavaa määrää.eikä kiinteät ole vaikuttaneet siihen.poika ei vaan ota maitoa ja sillä sipuli.kiinteille taas pitää nälkähöhötystään ja upposi purkki,kun maidolle suu on tiukka viiva.
ihan puoliunessa ja että on jo toooosi väsynyt saan maitoa menemään ennen päikkäreitä ja ennen yö unia,muuten on ihan turha toivo.
esikko kun söi yksvuotiaanakin vielä minimaalisesti ruokia.sormiruuat oli pop,ja teelusikallisia meni aamupalaakin.nyt tämä veikko 4,5kk syö musta samaa rataa.
torstaina neuvola, 4kk neuvola liki 5kk:tta hassusti eli käydään peräperää kaks käyntiä.kiva verrata minkä kokosia ovat olleet samanikäisinä.aika pikkuruisia molemmat.
on tää kyllä jostain,en tiedä mistä tämä ilma.ihan kun mustassa jätesäkissä asuisi,siltä alkaa pikkuhiljaa tuntumaan.mieli menee kans samaa rataa.heti kun aurinko pilkistää tai on lunta,on energiaa vaikka minne.nyt puoliväkisin tekee kaiken kun on ihan mustaa ja märkää,tuulista,KAMALAA.
mutta kiva että meitä on täällä nyt näin paljon,on mukavasti tullut taustailijoita mukaan! =)
neitiniiskunen ja pikkumies 4,5kk
Onkin taas totuttelua miehen loman jälkeen arkeen eli miehen töissä ja opiskelemassa käymiseen. En tajunnut edes järjestää itselleni ja lapsille ohjelmaa, kun ei realiteetit oikein iskeneet tajuntaan ennen todellisuutta. On ollut todella väsynyt päivä, toivottavasti ensi yö menisi hyvin kaikilta. Vaikka väsyneinä päivänä toivoisi, että tyttö voisi käydä jossain leikkimässä tms, niin silti olen jo ihan tottunut tähän tavalliseen menoon ja meteliin, että sitä ilman tuntuu liian hiljaiselta. Myös vauva on hyvin kiinnostunut isosiskosta. Taisi neitiniiskunen huomata saman. Meillä ei kyllä usein ole sellaisia hetkiä.
Nuo kiinteät eivät kyllä pojalle oikein maistu. Kaikki muu laitetaan suuhun, mutta ei tuo ruoka saa suuta avautumaan.. Kestää näköjään aikansa tässäkin.
Mukavaa viikonloppua!
Västis ja poika