Halvalla pakko päästä lahjoista :'( olisitko pettynyt jos saisit:
Siis ostan nää sukulaisille kun enempään ei oo varaa:
-anopille enkelikeramiikkapatsaan (9e keramiikkapajasta,paikallista käsityötä,korkeus 15cm) anoppi "harrastaa" enkeleitä
-miehen siskolle+perheelle: siskolle meikkilahjapaketti (n. 10e), pojille (4v ja 6v) yhteiseksi olipa kerran maapallo (?) dvd-boxi olikohan n 30e ja uudelle miehelle adidaksen paketti (deo+suihkugeeli 7e)
-miehen isälle palmoliven lahjapaketti (10e)
-mun veljelle vaimoineen flanellipyjamat (yht 20e)
-mun vanhemmille: molemmille vaalkoiset tyynyliinat joihin painetti toiseen pappa ja toiseen mummi teksit,lapset antaa nää (maksoi varmaan n 5e yht,värejä oli jo kotona) ja isälle flanellipaita 15e,äidille lämpimät kotitossut 10e
Selityksenä miksi miehen vanhemmille ei noita tyynyliinoja on se et miehen äitiä ei saa kutsua mummiksi eikä ole paljoakaan tekemisissä lasten kanssa,ovat eronneet ja miehen isä taas saa luultavasti lisäksi vielä konjakkipullon jonka mies hankkii...
Miltä kuulostaa??
Kommentit (47)
Ymmärtäisin kyllä rahahuolet. Kivaa tietysti jos muistetaan, mutta vaikka joku lasten askartelema pikku koriste riittäisi.
Lapsille jotain lahjoja, se riittää!
Kummasti helpottaa kun sopii, etteivät aikuiset osta toisilleen lahjoja.
Vain omille ja kummilapsille lahjat.
Itse en osaa tehdä mitään käsitöitä ja kaupoista ja kirppiksiltä ostettuina nekin on aika kalliita... mitään kirppiskamaa (siis käytettyä) en sukulaisille kehtaa antaa,enkä "vain konvehtirasiaa" tai teepakettia :(
ap
Tosin jos vielä halvemmalla haluaisit päästä niin antaisin miehen siskolle ja hänen miehelle sekä sun veljelle vaimoineen jonkun omatekemän ihanan kuivakakun. Pojille sitten tuo DVD boxi. Miehen isäkin voisi ihan ilahtua tällaisesta kuivakakusta enemmänkin kuin Palmoliven lahjapaketista.
ja lapsillehan olikin jo tosi hyvä lahja, se dvd-paketti
Aikuisena odotan lahjoja vain omalta äidiltä, isältä, mummilta ja mieheltä. Tietenkään näitä lahjojakaan ei saisi "odottaa", mutta yllättyisin, jos en heiltä mitään saisi.
Mutta jos teillä on tapana antaa lahoja myös sukulaisille, niin nuo kuulopstaa ihan OK:lta!
Niin en tosiaankaan puolille noista olis ostanu. Ei kai nyt kaikille siskon miehille ja kaimoille ja kummeille tarvi mitään ostaa!!
Miehen siskonpojat toivoivat erikseen tuota dvd:tä ja tiedän,et antavat meidän pojille myös vastaavan lahjan.
Miehen sukulaiset eivät todellkaan ymmärrä että meillä on vähemmän rahaa ja et sinnittelemme,jos en "osta mitään" niin siitä supistaan sit seuraava vuosi ja saan kuulla taas kaikkea kakkapuhetta mitä ennenkin :(
Omat vanhempani ja sukulaiset ymmärtävät mutta ovat myös auttaneet meitä ja haluaisin ostaa edes jotain kiitokseksi... ja nuo mitä ostan on vaatimattomammista päistä mitä löysin (siis halvimpia) joista kuitenkin tiedän et ovat mieleisiä...
ap (kauhistelee kyllä jo rahan menoa....)
Hukkaan menee vähät rahasi, jos oikeesti nuo meinaat ostaa!
Miksi ihmeessä ostatte AIKUISILLE jotain ??? Ihan käsittämätöntä.
Osta lapsille ja jätä aikuiset väliin.
Ja jos haluat aikuisille välttämättä jotain antaa, niin anna vaikka suklaarasia. Siitä mä ainakin tykkäisin enemmän ku jostain Palmolivestä.
Anna niitä sitten noille aikuislahjansaajille. Jos haluat niin osta mukaan vaikka joku kaunis jouluinen serviettipakkaus.
Minusta parempi lahja kuin nuo kosmetiikkapaketit.
Me ollaan lähisuvun kesken sovittu, että aikuiset ei osta toisilleen mitään joululahjaa, "lahjotaan" vain lapsia.
Kiitos vinkistä!! Ne ymmärtää kyllä meidän rahatilanteen ja voisivat ilahtua paljonkin kakusta,veljen vaimo kun ei ole leipomaihmisiä (en minäkään,mut nyt voisin koittaa silti)
Miehen sisko miehineen asuu sen verran kauempana et pakko laittaa lahjat postissa ja siksi lähinnä tuollaisia valmiita paketteja... Mutta voisikohan olla mitään jota voisi kohtuu halvalla ostaa heille yhteistä?? Joka kuitenkin menisi tuollaiseen tavallisen kokoiseen postipakettiin johon menis muuten nuo meikkipaketti&deopaketti + poikien dvd??
Ja sille siskon miehelle haluan osoittaa jotain lahjaa koska hän on ihan uusi "jäsen" ja pidän tosi paljon miehen siskosta :) hänellä on ollut vaikeaa parisuhdepuolella ja nyt vihdoin löytänyt kumppanin... ois kiva muistaa tätä uutta miestä siksi...
ap
Sitten paketeerasin niitä sukulaisille reseptin kera.
Minä olen toivonut jo useamman buoden, että ei ostettaisi aikuisille mitään, mutta ei ole vielä menyt läpi. Yhtenä vuonna en tosiaan laittanut mitään kun kerran niin sovittiin. Olipa nolo kun meille kuitenkin tuli paketteja ja meiltä ei mennyt mitään mihinkään.
Mun mielestä on todella yleistä, että aikuiset eivät osta toisille lahjojaan, siitä pitää vain sopia. Älä tee siitä rahakysymystä, vaan vaikka luonto- tai tavaramääräkysymys. Mitä jos ehdottaisit omassa suvussasi, että ei hommata aikuisille mitään. Meillä ei kyllä osteta sisarusten lapsillekaan, ellei olla kummeja.
Ihan hyviä lahjoja noi on. Leivontaideakin on ihan hyvä. Pipareitakin voi antaa ihan hyvin. Tai jos sulla on harrastusta, niin sinapin teko on itse asiassa tosi halpaa, sekin voisi olla hyvä lahja.
mielestäni aikuisille TARVI ostaa,mutta kuten selitin aiemmin,mun sukulaisille HALUAN ostaa kiitokseksi kun he ovat auttaneet meitä todella paljon tänä vuonna...
Miehen suku taas on muodollista ja jäykkää ja he todella odottavat saavansa lahjuksia... ja antavat niitä kyllä itsekkin,ja kalliita sellaisia,se on ainoa kiintymyksen osoitus heidän puoleltaan,lahja/vuosi... :(
Eli en kertakaikkiaan kehtaa olla laittamatta mitään heille... Siis varsinkin miehen isälle ja äidille... miehen siskolle on kiva laittaa,se on kiva ihminenkin,mutta toisaalta odottaa myös lahjaa koska on sellaisille tavoille tottunut..
Noiden lisäksi miehen suvusta olisi lahjottava miehen molemmat isovanhemmat ja miehen täti (joka on miehen kummi) perheineen :( kamalaa... mutta ajattelin tänä vuonna päästä todella halvalla ja koitan askarrella miehen isovanhemmille kranssit itse ja miehen tädille perheineen... en tiedä...
Tuo suku rasittaa minua niin kovasti ja he ovat niin usein tehneet selväksi kuinka minä omine tapoineni olen väärä heidän mussukkapojalleen.... :'/
Rahallisesti tmv eivät kuitenkaan meitä olleet valmiita auttamaan kun mieheni loukkaantui niin ettei kykene töihin ja riitelimme vakuutusyhtiön kanssa koarvauksista ja samalla itse huomasin olevani raskaana ja jouduin rv18 sairaslomalle... jne jne
ap
Lautapeli on hyvä perhelahja. Samoin leffaliput.
Ja itse saamme heiltä aina kalliita lahjoja. Joten ymmärrän ap:tä.
Jos halvemmalla halua päästä, niin omien henkilökohtaisten lahjojen sijasta osta yhteinen lahja esim. siskolle miehineen.
Vaikka Iittala Kivi-tuikku (tiedän että idea tyrmätään täällä, mutta itse haluaisin niitä juuri lisää). Tai vaikka joku (halpa) peli aikuisille, huojuva torni tai vaikka 1000 palan palapeli (parisuhteen hoitoa tehdä yhdessä).
Lahjasi kuulostivat minusta oikein hyviltä lukuunottamatta niitä pyjamia. En sellaista itse haluaisi missään nimessä. ttaisin suklaata paljon mieluummin! Vaikka pörrösukat ja halpa sulklaarasia.
Mutta nää on niin makuasioita, jos kyseiset ihmiset tykkää pyjamista, niin sittenhän se on ok.
Täytyy myöntää et kokkailusta tykkään ja osaan,mut sinappia en oo kyllä ikinä tehnyt...
Nuo isovanhempien kranssit hirvittää et mitä risukasoja saan aikaan... on mulla kiva netistä löydetty ohje kyllä,mut oiskohan se kranssi helpompi vaihtaa sinappiin....?? Kuivakuille ne naurais :( ehkä sinappi ois asteen parempi....??
ap
Voi kun oisitte joku tavanneet ne pissapäät niin tajuaisitte,mut selitinkin jo tuosssa edellä...
Mun veli vaimoineen saakin tosiaan kuivakakun :) ne tykkää siitä kyllä :) Mutta ne pyjamat ois olleet heille oikein oivat kun he on sellaisia pyjama+villasukka tyyppejä :)
ap
minusta aikuisille ei tartte mitään veljet/sisaret
jos välttämättä haluaa niin isovanhemmille vaikka vain saunasieni + sampooplo on riittävä
meillä laitetaan vain omille lapsille + kummilapsille
muille ollaan kerrottu et muita ei meillä muisteta
ja me tarjoamme mieheni vanhemmille + hänen siskolle + 2:lle lapselle
jouluaterian siinä on ihan riittävästi.
joulu on pääsääntöisesti lasten jouu aikuisten on ymmärrettävä etä ei ole olemassa oikeaa joulupukkia (joka to lahat)
tosi hyväthän noi on!!!