Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vanhoillislestadiolaisella olla korvakorut ja värjätyt hiukset?

04.01.2008 |

Jos meikkaus ja hiusten värjäys ym. on kielletty "koska Jumala loi meidät tämän näköisiksi" Entäs vaatteet? Saatteko käyttää hienoja vaatteita, vaikka niillä ei suojautumisen kannatlta olisi väliä? Saatteko käyttää esim. kaulakoruja? huiveja?

Entäs jos esim. laitatte hiuksiinne jonkun näin kampauksen? Sehän muuttaa Jumalan antamaa ulkonäköä paljon. Entä hiusten leikkuu? Finnin puristaminen? Karvojen ajaminen?kynsien leikkaaminen?

Ja nyt siis en kaipaa vastauksia "kukin saa tehd' mitä haluaa" vaan haluisin tietää mitkä noista oikeutatte, ja millä verukkeella, kerta muu ulkonäön muuttaminen on sallittua.

Minulla on muutama vanhoillislestaadiolainen ystävä, ja kadullamme asuu kaksi vl-perhettä. Heiltä en kuitenkaan viitsi asioita kysellä, etteivät vahingossa luule, että jotenkin herjaisin heidän uskoaan ym.

Jokainen tuntemani vl (lukuunottamatta näiden perheiden pienimpiä lapsia) kuitenkin polttaa tupakkaa. Minusta tämä on todella outoa kaikkien muiden tarkkojen sääntöjen ym. keskellä. Miksi tupakointi on ok?

Jos joku kiltti viitsisi näihin vastata niin olisin taas hieman viisaampi ihminen:)

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
04.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tässä Joulun aikaan yhtä lapsuuden tuttua joka on vl perheestä. En kuitenkaan häneltä viitsinyt kysyä että onko hän vielä lapsuuden uskossaan. Jäin vain miettimään asiaa kun yleensä heillä en ole korvakoruja enkä värjättyjä hiuksiä nähnyt että onko se nykyään sallittua.

Vierailija
22/28 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

rohkaisin itseni ja kysyin tätä aikuiselta vanhoillislestadiolaiselta. Vastaus oli mielestäni aika yllättävä...eli hän sanoi, että Jumala ei ole tarkoittanut että ihmiset laittavat reikiä korviin, eikä väriä hiuksiin..!!!! No, minunhan mielestäni se ei ollut kovin hyvä peruste, joten lisäsin vähän pökkyä pesään ja kysäisin seuraavan kysymyksen: Estääkö hiusten värjääminen ja korvakorujen laittaminen taivaaseen pääsemisen?? Ja vastaus oli että Kyllä hänen mielestä estää...

Olen ajatellut tässä itsekseni, et jos noin pieni asia (voisiko sanoa synti) estää taivaaseen pääsyn niin luulenpa ettei Taivaaseen kovin moni ihminen pääse!!!

Niin olis mukava kuulla muidenkin mielipiteitä tästä asiasta, koska olen kysynyt tätä asiaa vain tältä yhdeltä ihmiseltä ja vastauksen sain häneltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa ei ole missään kohdin mainintaa, että tällaiset seikat estäisivät Taivaaseen pääsy. Joka uskoo ja kastetaan... Joka suullaan tunnustaa ja sydämessään uskoo...eli nämä pitäisi kyllä riittää. Eli usko Jeesukeen henkilökohtaisena Vapahtajana.

Olen ajatellut tässä itsekseni, et jos noin pieni asia (voisiko sanoa synti) estää taivaaseen pääsyn niin luulenpa ettei Taivaaseen kovin moni ihminen pääse!!!

Niin olis mukava kuulla muidenkin mielipiteitä tästä asiasta, koska olen kysynyt tätä asiaa vain tältä yhdeltä ihmiseltä ja vastauksen sain häneltä.

[/quote]

Vierailija
24/28 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen siis vanhoillislestadiolainen. Emme siis meikkaa, käytä korvakoruja, värjää hiuksia tms. Vl uskomme että Jumala on luonut meidät tämän näköisiksemme ja haluamme olla luonnollisena sellaisena kuin olemme. Tämä on mielestäni myös hieno ja yhdistävä tekijä yhteisössämme. Näin vanh.lestadiolaisina olemme eläneet kautta aikojen ja toivon ja rukoilen että sama mieli ja ymmärrys säilyisi keskuudessamme edelleenkin.

Ajattelemme siis että meikkaaminen tms. ei ole oikein, mutta mikäli lähdetään siitä että yksittäinen synti vie meidän helvettiin niin eihän meistä kukaan taivaaseen pääse, syntisiä kun olemme. Kysymys on enemmänkin siitä, laitammeko synnin tunnoltamme pois vai elämmekö synnissä. Se miten raamattua ymmärrämme Pyhän hengen kautta, aukenee meille sieltä myös se mikä on Jumalasta mikä ei, eli mikä on oikein mikä väärin. Silloin kun on uskovaisen mieli, on halu kilvoitella ja taistella syntiä ja saastaisuutta vastaan.

Vierailija
25/28 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaa todella paljon enemmän jumalan luomaa ulkonäköä kuin esim. hiusten sävytys.

Vierailija
26/28 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän toisaalta ajatteluanne. Ajattelen kuitenkin, että Jumala tahtoo ihmisten tulevan pelastukseen ja se on tärkein asia. Tärkeämpi, kuin ulkoiset seikat. Ihmisiä tulee jatkuvasti lisää Jumalan valtakuntaan ja Jeesuksen tuntemiseen ja mielestäni kysymykset joita monilla ihmisillä on elämänsä suhteen ovat jotain paljon syvällisempiä, kuin hiusten värjäys, meikkaus tms. Kyllähän Raamatussakin puhutaan esim Jobin tyttärestä, jonka nimi oli " ihomaalipurkki" tms. En nyt jaksa tarkistaa tarkemmin. Tällaiset kysymykset vievät mielestäni huomion väärään suuntaan, kun alamme pohtimaan yksittäisiä asioita, jotka vievät Jumalasta kauemmas. Itse ajattelen esim. meikkauksesta, että se voi olla jollekin naiselle itsetuntokysymys, joka voi jopa viedä lähemmäs Jumalaa. Syntiähän on kaikki mikä erottaa meidät Jumalasta.

Minusta tänä päivänä uskovien on nostettava katseensa pois omasta yhteisöstä ja esim hiuksista ja lähdettävä maailmaan, jossa ihmisillä on oikeasti hätää ja epätoivoa. Niinhän Jeesuskin teki, meni sairaiden ja kärsivien luokse...

Vierailija
27/28 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmo3nen:

Ymmärrän toisaalta ajatteluanne. Ajattelen kuitenkin, että Jumala tahtoo ihmisten tulevan pelastukseen ja se on tärkein asia. Tärkeämpi, kuin ulkoiset seikat. Ihmisiä tulee jatkuvasti lisää Jumalan valtakuntaan ja Jeesuksen tuntemiseen ja mielestäni kysymykset joita monilla ihmisillä on elämänsä suhteen ovat jotain paljon syvällisempiä, kuin hiusten värjäys, meikkaus tms. Kyllähän Raamatussakin puhutaan esim Jobin tyttärestä, jonka nimi oli " ihomaalipurkki" tms. En nyt jaksa tarkistaa tarkemmin. Tällaiset kysymykset vievät mielestäni huomion väärään suuntaan, kun alamme pohtimaan yksittäisiä asioita, jotka vievät Jumalasta kauemmas. Itse ajattelen esim. meikkauksesta, että se voi olla jollekin naiselle itsetuntokysymys, joka voi jopa viedä lähemmäs Jumalaa. Syntiähän on kaikki mikä erottaa meidät Jumalasta.

Minusta tänä päivänä uskovien on nostettava katseensa pois omasta yhteisöstä ja esim hiuksista ja lähdettävä maailmaan, jossa ihmisillä on oikeasti hätää ja epätoivoa. Niinhän Jeesuskin teki, meni sairaiden ja kärsivien luokse...

Jos emme meikkaa, luulisi ettei se nyt kuitenkaan ketään haittaisi? Se on ollut meillä aina näin ja ihan hyvä niin. Se että ei meikkaa, ei ole uskosta pois. Se mikä on väärin ja mikä oikein Raamatun mukaan on juuri niitä tulkinnallisia kysymyksiä joista minulla ei ole ainakaan tarvetta lähteä kiistelemään. Tämä asia on kuitenkin yhteisössämme koettu parhaaksi näin eikä siinä mielestäni mitään pahaa ole. Jokaisessa uskonnollisessa yhteisössä on omat juttunsa ja toimintamallinsa.

Yhteisöllisyydestä vielä. Itselleni yhteisö on nimenomaan todella tärkeä osa uskovaisena olemisessa. Se että on niitä saattomiehiä, ihmisiä jotka uskovat samalla tavalla. Se on äärimmäisen tärkeää että heidän kanssaan voi jakaa elämän iloja ja suruja. On ihmisiä jotka ymmärtävät. Yhteenkuuluvuuden tunne on monesti käsinkosketeltava eikä siinäkään mielestäni ole mitään pahaa, päinvastoin.

Vierailija
28/28 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko vanhoillislestadiolaisella olla korvakorut...

Eihän sillä ole mitään eroa hengellisessä eikä raamatullisessa mielessä, onko koru hiuksissa, ranteessa, nilkassa tai korvassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän