***Maaliskuiset viimeiselle kolmannekselle***
[color=pink][size=7]♥[/size][/color] [color=FF3E96][size=5]♥[/size][/color] [color=pink][size=7]♥[/size][/color] [color=FF3E96][size=5]♥[/size][/color] [color=pink][size=7]♥[/size][/color] [color=FF3E96][size=5]♥[/size][/color] [color=pink][size=7]♥[/size][/color] [color=FF3E96][size=5]♥[/size][/color] [color=pink][size=7]♥[/size][/color] [color=FF3E96][size=5]♥[/size][/color] [color=pink][size=7]♥[/size][/color] [color=FF3E96][size=5]♥[/size][/color] [color=pink][size=7]♥[/size][/color] [color=FF3E96][size=5]♥[/size][/color] [color=pink][size=7]♥[/size][/color] [color=FF3E96][size=5]♥[/size][/color]
[color=FF3E96][size=5] MAALISKUISET 2008 [/size][/color]
[color=pink][size=7]♥[/size][/color] [color=FF3E96][size=5]♥[/size][/color] [color=pink][size=7]♥[/size][/color] [color=FF3E96][size=5]♥[/size][/color] [color=pink][size=7]♥[/size][/color] [color=FF3E96][size=5]♥[/size][/color] [color=pink][size=7]♥[/size][/color] [color=FF3E96][size=5]♥[/size][/color] [color=pink][size=7]♥[/size][/color] [color=FF3E96][size=5]♥[/size][/color] [color=pink][size=7]♥[/size][/color] [color=FF3E96][size=5]♥[/size][/color] [color=pink][size=7]♥[/size][/color] [color=FF3E96][size=5]♥[/size][/color] [color=pink][size=7]♥[/size][/color] [color=FF3E96][size=5]♥[/size][/color]
[color=LimeGreen] Tähän pinoon voivat kokoontua kaikki onnekkaat, jotka odottavat sen toivottuakin toivotumman pienokaisen syntyvän maaliskuussa 2008. Jaetaanhan ilot ja surut, yökötykset, kiristykset ja nipistykset sekä lopulta myös syntymän ihmeet! [/color]
[color=FF3E96] ღ ღ ღ ღ ღ ღ ღ ღ ღ ღ ღ ღ ღ ღ ღ ღ ღ ღ [/color]
[color=LimeGreen] NIMIMERKKI: Amodini
LA: 15.03.2008
ASUINPAIKKA: pk-seutu
SYNNYTYSSAIRAALA: Jorvi
IKÄ: 31
ONNISTUNEET HOIDOT: Ei löydy. 3*IUI pistoilla ja kerran myös luget mukana, tuloksena vain negaa. Tämä plussa on siis hoitotauon luomu. [/color]
[color=pink] NIMIMERKKI: kara78
LA: 17.3.2008 (laskurin mukaan. en ole viel käyny neuvolas/lääkäris)
ASUINPAIKKA: vantaa
SAIRAALA: varmaan nkl (toivotaan niin)
MUUT LAPSET: -
IKÄ: 29 [/color]
[color=LimeGreen] NIMIMERKKI: Lene74
LA: 30.3.2008
ASUINPAIKKA: pääkaupunkiseutu
SYNNYTYSSAIRAALA: NKL
MUUT LAPSET: 02/06 poika
IKÄ: 33
ONNISTUNEET HOIDOT: molemmat raskaudet saaneet alkunsa luomusti. Tässä raskaudessa on lugesterontuki. Hoitoja tehtiin vuonna 2005, mutta ne olivat tuloksettomia. Mulla on ollut yhteensä kolme keskenmenoa (11/2003, 1/2004 ja 4/2007). [/color]
[color=pink] NIMIMERKKI: Luna.
LASKETTUAIKA:29.3.2007
ASUINPAIKKA: Fuengirola
SYNNYTYSSAIRAALA: Marbellan sairaala?
IKÄ: 27 vuotta
TÄRPPI: Tuli luomusti 6 vuoden yrittämisen jälkeen! [/color]
[color=LimeGreen] NIMIMERKKI: Simpukka
LA: 5.3.2008
ASUINPAIKKA: Helsinki
SYNNYTYSSAIRAALA: KOS tai NKL
IKÄ:31
ONNISTUNEET HOIDOT: kolmen epäonnistuneen inssin jälkeen tämä tärppi 06/07 IVF ensimmäisestä tuoresiirrosta [/color]
[color=pink] NIMIMERKKI: viivi-patrik
LASKETTU AIKA: 5-6.3.2008 (vaihtelee lääkärin mukaan).
SYNNYTTÄMÄÄN: Nkl
IKÄ: 38
Lapsia nykyisen mieheni kanssa " entisistä elämistä" mutta yhteistä ei vaan kuulunut. Toinen IVF tuotti tuloksen. [/color]
[color=LimeGreen] NIMIMERKKI: Zanzu
LASKETTUAIKA:21.3.2007
SYNNYTYSSAIRAALA: SeKS
IKÄ: 21 vuotta
ONNISTUNEET HOIDOT: Clomifenillä ihmeellinen plussa syntyi! [/color]
[color=FF3E96] LA:t: [/color]
[color=pink] 5.3. Simpukka [/color]
[color=LimeGreen] 5.-6.3. viivi-patrik [/color]
[color=pink] 15.3. Amodini [/color]
[color=LimeGreen] 17.3. kara78 [/color]
[color=pink] 21.3. Zanzu [/color]
[color=LimeGreen] 29.3. Luna [/color]
[color=pink] 30.3. Lene74 [/color]
Kommentit (73)
mulla oli tänään neuvola. paineet oli vähän koholla (viimeset 2 käyntiä ne on mitattu 2 kertaa ja on tokalla ollu sit matalammat). täytyy kuulema seurailla niitä. jos alkaa vielä nousta, niin sit pitäis käydä joka vko normaalin neuvolakäynnin lisäx mittaamas ne. katellaan.
ens vkolla ois taas neuvolassa lääkäri. sit katotaan, et miten päin se nasu siellä köllöttää :) tänään oli pää alaspäin. sydänäänet kohos tänään yli 170, kun terkkari vähän tunnusteli masua. sit se täti sano mulle, et mun pitäis silitellä ja rauhotella vauvelia ja niin äänet laski sit sinne 150. aika jännää, et tollanen silitys rauhottaa sitä :o)
sf-mitta oli 30. sama kuin pari vko sitten. terkkari sano, et ylhäällä oli ihan tyhjää ja, et vauva on alhaalla. jos se ei ole ens vkon lääkärikäynnillä enää pää alaspäin, niin sit pitää kuulema mennä johki tarjonnan seurantaan.
nasulla on ollu tosi paljon hikkaa. eilen illallakin sillä oli varmaan parin tunnin aikana 3x aika pitkä hikka. mies alko jo olla vähän huolissaan, mut rauhottu sit, kun luki sitä neuvolan vihkosta :)
painoa mulle on tullu 900g kuukaudessa, terkkari oli tosi tyytyväinen!! oon käyny nyt 3-4 kertaa vkossa yhen kaverin (on kans raskaana) kaa kävelyllä. ollaan tehty sellasia n. 1,5h lenkkejä. on kyl tuntunu tosi hyvältä. terkkari varotteli vaan liian nopeesta tahdista, ettei rasita itteensä liikaa. ei pelkoo tällä vaappumisella ;)
sain muuten varattua naistenklinikalle tutustumiskäynnin. varasin sen jo aikaa sitten ja eka vapaa aika oli 27.2. joko te muut ootte varannu tutustumisajan?
mut eipä tänne muuta tällä kertaa. kertokaahan muutkin, et miten menee, ettei tarvii täällä ihan yksikseen kirjotella...
kara 34+3
Hiljasta on. Olen lähes joka päivä käynyt kurkkaamassa, joskos joku olisi kirjoitellut, mutten sitten ole itsekään jaksanut mitään rustata. Toisaalta tuntuu, ettei asiaakaan oikein ole. Tylsää tämä loppuraskaus.
Meillä oli vika ultra viime viikon perjantaina. Vauva oli pää alaspäin ja painoarvioksi saatiin 1650 g. Lääkäri sanoi, ettei mikään iso poika, mutta ihan normaali=)
Mulla on tullut vähän turvotusta jalkoihin. Muutenkaan en kovin jaksa enää kävellä. Päivällä olo on aina ihan hyvä, mutta iltaisin makaan raatona sohvalla ja joka paikkaan särkee. Vauva potkii vieläkin ahkerasti. Mutta potkut ovat jo useita viikkoja osuneet ihan samaan kohtaan, oikeaan kylkeen. Välillä tunkee ikävästi terävää kantapäätään. Näyttää siltä kuin itselläni kasvaisi joku ylimääräinen luu siinä=D.
Seuraava neuvola-aika on vasta 5.3. Mun mielestä kamalan pitkä väli käyntien välillä tässä vaiheessa. Me ei olla käyty tutustumiskäynnillä sairaalassa enkä edes tiedä, onko sellaiseen täällä mahdollisuutta.
Saapas nähdä, pääseekö joku maaliskuinen synnyttämään jo helmikuun puolella. Eikö Viivi-Patrikilla ainakin ole laskettuaika ihan kuun alusta. Mulla vasta niin loppupäässä, että olen koittanut asennoitua, että tämä menee huhtikuulle.
Luna. 32+6
Lomaa takana nyt viikko, tuntuu onneksi menevän ihan nopeasti. Tekemistä riittää vauvan tavaroiden ja huoneen kanssa, mutta yritän kyllä ottaa aikaa myös ihan oleilullekin, lepäämiselle, lukemiselle, ystävien tapaamiselle ja sen sellaiselle.
Mulla oli myös neuvola eilen, kaikki ok. Vauvan kasvu näyttää hidastuneen, kun aluksi oli keskikäyrän yläpuolella, nyt on hiukan alapuolella. Mutta lääkäri kai sen koon sitten tarkemmin katsoo, aika on ensi viikolla. Tuntuu muuten oudolta, että nyt jo on viimeinen lääkärikäynti, luulisi, että siellä lopussa olisi tarpeellista olla vielä yksi.
Oletteko te muuten vielä autoilleet yksin kuinka pitkiä matkoja? Mietin tässä, että uskallanko/onko järkevää lähteä autolla enää esimerkiksi 100-200 kilometrin päähän. Sinänsä ajaminen kai sujuisi ihan hyvin, kun ei kamalasti supistelekaan.
Entä onko teillä ollut sellaista normaalia vatsakipua, siis sellaista, mikä ei ole supistelua? Mulla oli yhtenä yönä melkein koko yön sellaista aaltoilevaa kipua, mutta vatsa ei kuitenkaan mennyt sellaiseksi kovaksi.
Kysyttävää tuntuukin nyt tulevan kauheasti mieleen, esimerkiksi vauvan vaatteista. Mietin nimittäin, että täytyykö vauvalla olla normaalissa sisälämpötilassa muuta päällä kuin body ja trikoohousut tai potkuhousut? Siis pitääkö bodyn ja ohuiden housujen päälle laittaa vielä joku paita ja housut? Olen aivan avuton näissä kaikissa asioissa... Varmaan ne siitä sitten selviäisivät käytännössä, mutta mietin vaan, että pitäisikö niitä päällyspaitoja ja housuja ostaa enemmän, kun mulla on oikeastaan vaan noita bodyja ja ohuita housuja, ja tiettusti sitten ulkoilua varten villa- ja fleecevaatteita toppapuvun alle. Kovin kauanhan sitä toppapukuakaan ei varmaan tartte käyttää, jos vauva syntyy siellä maaliskuun puolivälissä.
Tämmöistä tällä kertaa. Täytyisi jotain saada aikaan tänäänkin... Kirjoitelkaahan muutkin. Onko teille muuten käynyt sama kuin mulle, että kun loma alkoi, kaikenlaiset ajatukset on alkaneet entistä enemmän pyöriä päässä, siis liittyen esimerkiksi siihen, miten sen vauvan kanssa sitten pärjää, kuinka jaksaa valvomisen kanssa, miten imetys onnistuu, mitä jos vauvalla on jotain vialla tai vaikka koliikki jne. Lista on loputon, kun oikein rupeaa miettimään. Se on tietysti turhaa, mutta ainakin mulla tulee väistämättä mieleen kaikenlaista, nyt kun on enemmän aikaa ajatella.
Veera: Mulla on kanssa ollut aika paljon vatsakipua. Melkein joka ilta. En kuitenkaan usko, että se olisi supistelua. En sitten tiedä mitä, mutta tuntuu kun vatsassa kiertäisi ja olisi kamalasti ilmaa. Mulla ainakin kipua on vain iltaisin, päivisin olo on aika normaali.
Mä olen kanssa kovasti koittanut ajatella, että millaista sen vauvan kanssa elämä sitten oikein on. Miten sitä pärjää pikkuisen kanssa. Olen myöskin luonut mielessäni jokseenkin selkeän kuvan vauvasta, ja mitäs sitten kun se onkin ihan erilainen ja ehkä ihan vieraan (? )näköinen aluksi! Varmaan aika jännittävää jäädä esim ekaa kertaa vauvan kanssa kahdestaan kotiin, kun mies lähtee töihin.
Vauvan vaatteista, mulla on muutamat velour-housut vauvalle. Ne on varmaan vähän lämpimämmät kuin ihan ohkaiset housut. Täällä Espanjassa asunnot on suht viileitä sisältä, joten varmaan bodynkin päällä täytyy pitää jotain toista paitaa ja ehkä hattua päässä. Mä en ole varsinaisia ulkovaatteita vauvalle ostanut. Tämä talvi on ollut täällä lämpimin 30 vuoteen ja tammikuussakin oli pari päivää, että ihan t-paidassa tarkeni. Mulla on kyllä vauvalle villatakkeja, joilla varmaan vaunuissa peiton alla pärjää keväällä.
Mitenkäs muuten, kun sairaalassa vauva kääritään sellaiseen kapaloon, niin onko se siinä kapalossa koko sairaalaoloajan vai vain alussa? En mä osaa sellaista kapaloa taitella. Mietin vaan, että jos vaihdan vaipan enkä osaakaan enää vauvaa laittaa siihen kapaloon. Heh, kaikkea sitä tosiaan miettii. Näyttääpäs ajatukset tyhmiltä, kun ne kirjoittaa=D.
Luna.
Rauhoittavaa kuulla, että myös muilla on erilaisia vatsakipuja. Luulisi, että jos olisi jotain vakavampaa, olisivat niin kovia, että olisi pakko mennä lääkäriin.
Juu, mulla myös muodostunut kuva lapsesta ja siitä, miten sen kanssa sitten toimitaan ja miten sitä kasvatetaan... Saa nähdä miten paljon tässä vaiheessa luoduista periaatteista joutuu luopumaan, ja onkohan se sitten suurikin shokki, kun lapsi ei olekaan sellainen kuin on kuvitellut. Toivottavasti sitä on sitten vaan niin onnellinen ja innoissaan omasta lapsesta, että ei ole niin väliä, vaikka kaikki ei menisikään ihan suunnitelmien mukaan :)
Jollain konstilla sitä pitäisi kuitenkin yrittää pitää kiinni edes joistain isommista asioista, kuten siitä, että ottaa omaa aikaa itselleen sekä yhteistä aikaa puolison kanssa ja laittaa lapsen välillä hoitoon. Matkustelustakaan en haluaisi tinkiä, pitäisi vaan totuttaa lapsi alusta asti erilaisiin paikkoihin ja ihmisiin ja varoa jämähtämästä kotiin.
Tämä saattaa kuulostaa hölmöltä ja turhalta, mutta pitäisiköhän tehdä ihan lista yhdessä miehen kanssa niistä asioista, mitä pitää tärkeinä sitten vauvan syntymän jälkeen, sillä uskon, että siinä saattaa helposti moni asia unohtua. Ja tietysti oma suhtautuminenkin saattaa muuttua, nyt tärkeiksi kuvitellut asiat eivät ehkä sitten enää tunnukaan tärkeiltä. Ja jos lapsi on vaikka jotenkin sairas, kovasti allerginen tai on koliikkia yms, mielessä on varmasti ihan muut asiat.
Sulla Luna kuulostaa kyllä ihanalta olo siellä Espanjassa, kun on lämmintä! Ollaanhan täälläkin kesää kohti menossa, mutta se ankea talvi tulee taas väistämättä pian uudestaan. Oletko siellä muuten ihan pysyvästi vai väliaikaisesti?
Niistä kapaloista. Varmaan opettavat sairaalassa, miten ne laitetaan. Mun käsityksen mukaan täällä ei sairaalassakaan pidetä lasta kapaloissa, vaan ihan tavallisissa vaatteissa. Olen kuullut, että se kapalon tekeminen kannattaa kuitenkin opetella, sillä sen avulla saattaa saada paljon itkevän lapsen rauhoittumaan.
Veera rv. 35+6
tänään mulla sitten alko virallisesti äitiysloma :) oon ollu himas jo 2,5kk, mut jotenkin tää tuntuu, et ois kaikki lähempänä (siis synnytys, elämä vauvan kanssa yms.).
veera: mietit matkustelua. me oltiin eilen turussa ristiäisissä (matkaa edestakas tuli reilut 370km) ja mulla oli illalla jalat niin kipeet siitä autossa istumisesta. mä en kyl edes ajanu, et sain edes vähän muuteltua asentoa, mut en kyl lähtis ihan hupiajelulle tollasii matkoja ajelee. mulla oli illalla jopa pohkeet ihan turvoksissa/krampissa. itkua vääntäen sit kiipesin yläkertaan ja sänkyyn pitkälleen. mut jos ei ole kiire ja voi pitää pitkiä jalottelutaukoja, niin kaipa sitä pystyis ajella muutaman sataa km. paitsi, et ajaminen on viel raskaampaa kuin vieressä istuminen...
luna: sulla on kyllä tosi harvoin neuvolakäyntejä. terkkari laitto mulle loppuun asti käynnit joka vkox. mulle on merkattu yx käynti viel 2 pvä la:n jälkeenkin varmuuden vuox. mä oon jostain saanu päähäni, et vauva syntyy 2vkoa myöhässä, synnytys kestää 48h ja vauva on vähintään 4kg. eipähän sit tule yllätyksiä noiden asioiden suhteen ;) kun ajattelee noin, niin kaikki lyhyempi aika on vaan positiivista :o)
vauvan vaatetuksesta, meillä on alakerrassa aika kylmät lattiat, mut ylhäällä (missä vauvan huonekin on) on taas ihan päinvastoin. siellä on lämmin tai vähän ehkä kuuma. kyllä sen sit huomaa, et mitä vaatteita vauva tarvii. kokeilee vähän käsiä, niskaa, niin saa hyvän tuntuman vauvan lämmöstä (tarviiko lisää vaatteita vai tarviiko vähentää).
mä oon alkanu jotenkin pelätä (en tiiä onko pelko oikee sana, mut oon miettiny), et jos mä kaadun portaissa vauva sylissä. muuten olen kyllä ajatellu, et kaikkeen ei kuitenkaan voi valmistautua ja, et kyllä sitä oppii. neuvolassa sanotiin, et kannattaa ostaa vessa- ja talouspaperia isot paketit ja tehdä iteleen ruokaa valmiix pakkaseen, kun sitä on kuitenkin niin kiinni vauvassa/neljän seinän sisällä.
mulla ei kyl ole ollu kauheesti vatsakipuja. välillä on vaan ihan kauheesti ilmaa vatsassa. eikä vatsa kyl toimi ihan normaalisti. völillä saattaa olla pari pvää väliä, mut ei sen pahempaa. eniten mua haittaa nää mun sormet, kun ne menee aina vaan tönkömmix. ne saa kuitenkin " toimimaan" , kun pitää kuumassa vedessä jonkun aikaa.
mä en muuten ole vielä pakannu sairaalakassia (kehotti kyl jo neuvolassa pakkaamaan sen valmiix). oon kyl jo pitkään miettiny sen sisältöä, mut en vaan ole saanu aikasex pakattua sitä. ehkä synnytys ei vaan vielä tunnu niin ajankohtaselta...?! vauvan vaatteita olen kans miettiny, mut kun nää ilmat on ollu vähän mitä sattuu... sain kyl neuvolasta sellasen monisteen, missä kerrotaan, et mitä vauvalle tulis pukea missäkin lämpötilas.
tässä kai kaikki tällä kertaa...
kara 35+0
veera: kyllä vauvalle useimmiten riittää kotona ihan potkarit ja body. Kesällä riittää pelkkä lyhythihainen bodykin jos sisälämpötila nousee. Talvella saattaa tarvita lisävaatteita ja puuvillaisen lakin sisälläkin, jos esimerkiksi nukkumahuoneen lämpötila menee alle 20 asteen. Kyllä sitä äkkiä oppii katsomaan, onko vauva hikinen niskasta vai ovatko kädet ja jalat kylmät. :-)
Luna: kapalon teon voi pyytää opettamaan siellä sairaalassa, jos eivät muuten näytä sitä. Se on ihan helppo juttu. Meidän poika rauhoittui kapaloon niin hyvin, että kapaloimme häntä 8-kuiseksi. Siinä hän nukahti ilman itkuja, kun muuten tuli kamala parku aina väsyneenä. Toki sitten valveillaoloaika on hyvä pitää ilman kapaloa, että vauva saa liikkua. Mulla on hirveän hyvät kokemukset kapaloinnista. Se rauhoittaa kenet tahansa vastasyntyneen. NKL:llä käytetään kapalointia lapsen rauhoittamisessa, mutta sitä ei tuputettu eikä itse asiassa edes opetettu (itse pyysin näyttämään).
Se vastasyntynyt saattaa muuten näyttää ihan erilaiselta kuin vaikkapa kaksivuotias... Meidän poikaa ei tunnista kuvista vasta kuin viisikuisena! Sektiolla syntyneillä on vähän vähemmän piirteet rutussa. Heillä on usein enemmän omannäköiset piirteet jo heti syntymän jälkeen.
Mullekin tuntui nuo ulkomaanmatkat tosi tärkeiltä ennen esikoisen syntymää, ja samoin miehen kanssa vietetty aika. Ulkomaanmatkat ovat vähentyneet todella paljon (yksi kerta kahden vuoden aikana, ja olimme ihan poikki sieltä tullessa) ja miehen kanssa meillä on yhteinen ilta noin kerran kuussa tai kahdessa. Jotenkin ne pienen lapsen tarpeet menevät vain niin luonnollisesti edelle. Tulimme juuri yhden yön laivareissulla ja viime yön poika huusi unissaan:" Mennään ommaan kottiin!" Eipä ollut matkustus hänen mieleensä - ainakaan vielä... toki tämä on ihan lapsikohtaistakin, ja rauhallisesti yöt nukkuvan vauvan kanssa jaksaakin ihan eri tavalla. Meidän poika ei ollut sitä lajia. :-)
Lene rv 33+3
mulla oli tänään neuvolassa lääkäri. vauva oli pää alaspäin ja laskeutunu jo alas muutenkin. sf-mitta sen takia 31. omituista, et lääkäri pysty koskee sormilla vauvan päähän, et se on kuitenkin niin lähellä... painoarviox lääkäri sanoi n. 3,5kg.
hemis mulla oli pysyny nyt hyvänä (142). verenpaine ei ollu täl kertaa onnex koholla, mut paino oli noussu. neuvolan vaaka näytti melkein 2kg enemän kuin kotona :0 terkkari sano, et ko. vaaka on näyttäny muille kans outoja lukuja (paino jouduttiin kattoo odotushuoneessa sellasellasella vanhalla digitaalivaaálla. varmaan eka digivaaka, joka tullut markkinoille...). ens vkolla paino katotaan sit silla samalla kuin ennen (nyt oli kaikki huoneet varattuja, enkä päässy terkkarin omaan huoneeseen).
vauva on alkanu ihan urakalla painamaan virtsarakkoa :( kävelyllä tuntuu kokoajan sellasta painetta ja, et pitäis kokoajan olla vessassa ravaamassa. nyt meinaa ollu pitkään, ettei ole painanut (=on ollu viel niin ylhäällä). mulla on myös alkanu tulla sellasta viiltävää kipua, kun nousee esim. sohvalta tms. ja sit joutuu mennä takas istumaan ja odottaa hetken, et voi nousta. inhottava tunne!! lääkäri puhu liitoskivuista.
eipä mul muuta täl kertaa... kaikki tuntuu olevan hyvin ja mulla on hyvä olla (suurimman osan aikaa) :o)
kara 35+3
Kara: ne liitoskivut voi olla ihan kauheita. Mulla oli eka raskaudessa aivan hirveät liitoskivut, hyvä kun pystyin kävelemään. Jos koirat veti lenkillä yllättäen, tuntui kuin joku olisi puukottanut häpyliitoksen kohdalle. Pelkäsin tässä raskaudessa samaa, mutta yllättäen liitoskipua oli vain ihan alkuraskaudessa. Nyt lantiosta kuuluu kauhea rutina (riks raks) samoissa tilanteissa kuin ennen oli liitoskipua, mutta nyt ei tunnu mitään kipua. :-o Hyvä tietysti näin, mutta joskus tuo rutina vaan kuulostaa hurjalta.
Minäkin kävin neuvolassa tänään ja terveydenhoitajan mukaan vauva on laskeutunut lantioon. Mietinkin sitä jo pari päivää sitten, kun hikka alkoi yhtäkkiä tuntua lantion sisällä. Sf-mitta on sama kuin kara sinulla eli 31. Minulla oli heikohko hemoglobiini (niin kuin aina), joten syön nyt lisärautaa. Muuten kaikki oli OK.
Pojalla on vähän ripulia, päiväkodissa on ollut vatsatautia. Kunpa itse säästyisin sairastumiselta.
Lene rv 33+5
Mitkäs teillä fiilikset? Loppu alkaa häämöttää, mulla kolme viikkoa laskettuun aikaan. Olo on ihan ok, nyt vaan alkaa vähitellen hirvittää tuleva..
Kuinka paljon teidän vauvanne liikkuvat? Mulla liikkeet väheni muutama päivä sitten aika reilusti, nyt niitä tuntuu todella harvoin. Ilmeisesti ei oikein mahdu liikkumaan enää, mutta kuitenkin vähän pelottaa, että onko kaikki ok. En nyt kuitenkaan ole ajatellut ennen torstain neuvolaa mennä minnekään tarkistamaan asiaa, vai mitä mieltä te olette, olisko aiheellista? Liikkuu siis kuitenkin edelleen muutaman kerran päivässä niin, että tunnen useita, kylläkin aika vaimeita liikkeitä.
Mukavia keväisiä päiviä teille! Olisi kiva, jos viitsisi käydä ulkoilemassa, mutta jotenkin ei vaan saa aikaiseksi...
Veera 37+1
veera: kyllä tää vauva liikkuu päivittäin, mutta liikkeet on kyllä vähentyny. tai enää ei ole niin paljon sellasia potkuja/lyöntejä, vaan liikkeet on enemmän sellasta asennon vaihtelua. tuntuu et vauvalla peppu tai selkä välillä ihan kaarella ja, et se yrittää työntää sit väkisin ulospäin. tilan puutetta varmaan.
mun kaverille oli sanottu kättärillä, et lopussa vauva voi ihan hyvin nukkua jopa 23h/vrk ja olla vaan tunnin hereillä/liikkeellä päivän aikana pienissä pätkissä. mut jos tuntuu, et ei saa mielenrauhaa, niin voihan sitä vaik soittaa neuvolaan. mä oon tyytyväinen, et tuntee liikkeitä joka päivä, mut ei kuitenkaan koko aikaa :) välillä on sellasta tunkemista, et tuntuu, et paikat repee...
mä en jaksais odottaa enää!! päivät kyl menee tosi nopeesti, mut kun ajattelee, et vielä kk la:an, niin tuntuu tooosi pitkältä. ja vielä, jos menee kauheesti yli...
vauva on kyl niin alhaalla jo, et välillä on vaikee kävellä. sit eilen illalla oli niin kauheita liitoskipuja, et parahdin itkemään. ihan kuin joku ois viillelly veitsellä :( onnex meni kuitenkin suht nopeesti ohi.
turvotusta on edelleen ja ranteet on aika kipeet, mut muuten voin hyvin (ainakin verrattuna moneen muuhun, jotka on ollu tosi kipeitä/väsyneitä melkein koko raskausajan).
mun mielestä on ollu ihanaa käydä päivittäin (melkein) kävelyllä, kun on ollu niin hyvä ilma!! piristää kovasti mieltä!! suosittelen, jos vaan suinkin jaksaa!!
mulla on taas to neuvola. sitten varmaan enempi asiaa...
kara 36+1
tulin just neuvolasta. kaikki oli kunnossa. mulla oli taas eri terkkari ja se oli sitä mieltä, ettei se nyt niin vaarallista oo, jos paino vähän nouseekin... kiva juttu, kun se mun oma terkkari on ihan eri mieltä ja joutuu aina jännittää sitä punnitusta :( no, mä en aio enää stressaa sitä, laskettuunaikaan ei kuitenkaan ole niin kauheen pitkä aika enää :o)
te puhuitte niistä vatsakivuista. mulla on nyt kans ollu parina iltana maha kipee; silleen vähän niinku poltellu. sit mulla on nyt yskä ja joka kerta, kun yskäsen, niin tuntuu kuin kurkku ois tulessa. viime yönä sain nukuttua reilu 4h. nyt vähän väsyttäis, mut en viitti mennä nyt nukkumaan ja sekottaa rytmiä (mitä rytmiä?!).
nasu kieppu melkein koko yön ja piti hereillä. kun en enää jaksanu pyöriä ja ettiä hyvää asentoa, niin rupesin lukemaan. oon muuten lukenu nyt paljon. laitoin sairaalakassiinkin yhen pokkarin varmuuden vuox. pitäis vielä käydä ostaa ne imetysliivit, muuten laukku alkaa olla valmiina.
vertailin muuten ihan ajan kulux vaippojen ja tuttipullojen hintoja. mä vähän yllätyin, kun esim. ensivaipat oli tarjoustalossa kalliimpia kuin s-marketissa. täytyy olla sit tarkkana, kun tarvii alkaa ostelee niitä enemmänkin.
mies kokos eilen pinnasängyn ja me huomattiin, et patja (sain yheltä kaverilta) onkin aivan liian lyhyt siihen. eipä auta muu kuin lähteä vkonloppuna ikeaan :) se on onnex ihan tossa " nurkalla" .
mut kertokaahan muutkin kuulumisia!!
kara 36+3
En olekaan aikoihin kirjoitellut. E i ole vaan oikein ollut mitään asiaa. Nytkin tulin vaan ilmoittamaan, että yhdessä koossa ollaan vielä=).
Jokohan Viivi-Patrik on vauvansa saanut. Laskettuaikahan on ihan kuun alussa a pelko siitä ennenaikaisesta. Tule ilmoittelemaan!
Mä olen voinut ihan hyvin. Öisin kyllä lonkat puutuu ja kipeytyy. Myöskin turvotusta jaloissa jonkun verran, kun kengät tuntuu puristavan aika ikävästi.
Täälläkin vauva on jo jonkin verran rauhoittunut. Ei tule enää kovin teräviä potkuja. Lähinnä sellaista tönimistä ja kyljen kääntämistä tuntuu. Taitaa kuitenkin oleilla vielä melko korkealla. Seuraava neuvola on vasta 5.3. Kamalan pitkä väli tässä ilman mitään kontrolleja.
Mulla on painoa tullut nyt 10 kiloa. Ja tulee varmaan vielä paljon lisää. Nyt maistuisi kaikki makea ja koiran kanssa lenkit on lyhentyneet. En kyllä jaksa yhtään stressata tosta painosta. Onneksi kaikki on tullut tuohon vatsan seudulle. Mun siskolle tuli ekassa raskaudessa 20 kiloa ja sillä oli tosiaan vain valtava maha, ei levinnyt muuten ollenkaan. Ja pian synnytyksen jälkeen oli hoikempi kuin koskaan.
Mun siskohan asuu perheensä kanssa myös täällä Espanjassa. Ovat kevään aikana muuttamassa takaisin Suomeen. Heille syntyy kolmas lapsi heinäkuussa. Aluksi oli tarkoitus, että lähtevät huhtikuun alussa, mutta eilen se sanoi, että siirtyy ainakin toukokuulle se niiden muutto. Ihanaa, että ovat vielä täällä, kun meidän vauva syntyy. Muutenkin kamalaa, kun muuttavat pois. Me ollaan miehen kanssa asuttu täällä kohta kolme vuotta ja sisko perheensä kanssa kaksi vuotta. Asutaan aika lähekkäin ja usein nähdään. Orpo olo tulee, kun palaavat Suomeen. Onneksi olen itse kuitenkin menossa vauvan kanssa heinäkuussa Suomessa käymään.
Eipä tässä taas muuta.
Luna. 34+5
Täällä puolestaan tuntuu, että neuvolassa saa ravata jatkuvasti, kävin tänään perjantaina ja seuraava käynti on jo ensi keskiviikkona. Kaikki arvot ovat kyllä kohdallaan, laskettu aika noin kahden viikon kuluttua, ehkä ne sen takia nyt tihentävät käyntejä vielä entisestään.
Mulla on ollut nyt ihmeellistä unettomuutta, saatan valvoa pitkälle aamuyöhön ja nukkua sitten pari tuntia ja päivällä vähän lisää. Onko teillä muilla ollut vastaavaa? Olen myös huomannut, että unta tarvitsee selvästi vähemmän kuin ennen.
Mulla on ollut myös painon suhteen asenne, että tulkoon mitä tulee. Ja onhan sitä tullutkihn, nyt noin 16 kiloa. Vatsan lisäksi ainakin jalkoihin, nyt alkavat jo äitiyshousutkin kiristää. Mulla ei ole ollut turvotusta kovin paljon, ennen kuin nyt ihan tällä viikolla sitä on tosiaan tullut. Olisi kiva pitää hametta päällä, mutta pitkävartisten kenkien kanssa on vähän ongelmia..
Voi että alkaa ahdistaa nuo tekemättömät kotityöt. Olen ollut nyt kolme viikkoa lomalla, ja saanut tehdyksi ehkä yhden viidesosan kaikesta, mitä olin ajatellut saavani kevyesti tehtyä ennen vauvan syntymää. Mutta olen kyllä tyytyväinen siihen, että on tullut vietettyä aikaa ystävien kanssa, käytyä ulkona syömässä ja parissa konsertissa sekä luettua ja katsottua telkkaria :) Sehän se kai on tärkeintä, että nauttii tästä vapaasta ja lepää. Toivottavasti mies on työmatkalta palatessaan samaa mieltä :)
Eipä sitten muuta tällä kertaa, hyviä vointeja kaikille.
Veera 37+4
Nyt oma olo alkaa olla todella täysi, maha tuntuu olevan vauvaa ihan täynnä! Pienen käden heilahdus saa aikaan kamalan pissahädän ja jalan porautuminen kylkeen saa aikaan kipua.
Olen tänään pessyt pojan yhdistelmävaunujen kankaita, hakenut varastosta kaikki vauvan tavarat ja siivonnut tilaa kaappeihin vauvan vaatteita varten. Ajattelin pikkuhiljaa pakata sen sairaalakassinkin, mutta en keksi mitä sinne laittaisi. Viimeksi en tosiaan kokenut tarvitsevani muuta kuin hyvää suklaata. Ehkä jonkun kirjan voisi ostaa, ja tietysti kotiutumisvaatteet voisi pakata valmiiksi sekä itselle että vauvalle.
Veeran laiskottelu ja ystävien tapaaminen kuulostaa ihanalta. Nauti omasta ajastasi hyvällä omallatunnolla! Lapsen syntymän jälkeen ei tule aikoihin olemaan niin paljon omaa aikaa kuin äitiyslomalla ennen esikoisen syntymää. Se oli seesteistä aikaa. Kävin itsekin paljon leffassa ja tapasin tuttuja.
Luna: varmasti kurjaa kun siskosi muuttaa pois. :-(
Lene rv 34+5
veera: mä kans valvon nykyään öisin (2-4h). oon yrittäny illalla valvoa myöhempään, et en heräis niin helposti sit yöllä. pari yötä oon onnistunu nukkumaan aamuun (ehkä klo 6 asti), mut muuten heräilen öisin vessaan, käyn 2-3 kertaa yössä. tänäänkin, kun ois lauantai, niin meikäläinen heräs klo 6 (miehellä soi vkolla kello kuudelta ja oon tottunu herää siihen aikaan, vaik sit jatkankin unia).
mulla alkaa olla tekemisen puute himassa, siis vauvan jutuissa. oon ollu niin kauan jo himassa, et oon tehny kaiken aikaa sitten. mut onnex kerkee nähdä kavereita ja vaan olla omassa rauhassa. kohta ei sit oo enää sitä mahdollisuutta. pitää alkaa ajatella muutakin kuin omaa hyvinvointia ;)
mulla on kans neuvola joka vko. viimenen aika on merkitty viel 2 päivää lasketunajan jälkeen. musta on kuitenkin ihan kiva käydä siellä kuuntelemassa pikkusen sydänääniä. se painon seuranta ei kyl ole niin mieluinen juttu :( sitä on kuitenkin kertynyt ihan kivasti... n. 14-15kg. en kyl jaksa enää kauheesti stressaa, ainoa mikä vähän pitää varpaillaan ja hillitsee joitain herkkuhimoja on se mun oma terkkari, jonka tosin näin viimex muutama vko sitten. kolmella viimesellä kerralla on aina ollu eri tyyppi :(
viimex (to) mun sf-mitta oli 32. pari sitä edellistä kertaa nasu on ollu niin alhaalla, et mitta on pysyny samana. lääkäri arvio vauvan syntymäpainox n. 3,5kg ja tää viime kerralla oleva terkkari sano kans, et ei ole kauheen iso vauva tulossa. no, sen näkee sit... onko teille muille arvioitu vauvan painoa?
tässä kaikki tällä kertaa...
kara 36+5
siitä sairaalakassista vielä. mä oon sen melkein pakannu.
laitoin sinne:
kameran
kännykän laturin
ristikkolehden
yhen pokkarin
liivinsuojia,
toilettilaukun, jossa on näytepulloja rasvaa ja shampoota, hammasharjan ja -tahnan, dödöä, harjan, pinnejä/pampuloita, huulirasvaa
suklaata
vauvalle muutama vaippa
sit laitoin vaatekaapin yhelle hyllylle pinkan, jossa on omat kotiutumisvaatteet ja vauvalle oman pinkan.
ajattelin, et ne voi sit nakkaa lähtiessä kassiin, ettei tarviis vielä laittaa tunkkaantumaan, jos menee vielä monta vkoa. sit eteisessä on turvakaukalo+peitto valmiina. ajattelin myös ottaa autoon jonkun huonomman pyyhkeen peffan alle, ettei mee kaikki sit suoraan penkille.
täällä vauvan sivuilla on kans jonkinlainen lista sairaalakassia varten.
siinäpä tais ne tärkeimmät olla. tietenkin neuvolakortti, känny ja lompakko, mut ne mulla on kokoajan valmiina käsilaukussa.
Viimeiset kolme viikkoa meni aivan järkyttävän flunssan kourissa .
Eilen aamulla alkoi sitten supistukset epäsäännöllisesti mutta rajusti.. Käytiin sairaalassa mutta passittivat kotiin koska ei tapahtumia kohdunsuulle.. Illalla kymmenen aikaan lorahti vedet lattialle ja eikun suunta naistenklinikalle ja meidän poika näki päivänvalon klo.3.34 tai tässä tapuksessa yönvalon.. pituutta jäppisellä 49cm ja painoa 3630g eli meidän " pikku pullukka" . Tänään pääsimme kotiin koska synnytys oli " poliklinikka synnytys" , huomenna käymme lastenlääkärin tarkastuksessa.
Pieni vinkki: jos teillä on flunssaa tai yskää niin yrittäkää hoitaa ne pois ennen synnytystä, ei mikään mukava kokemus siinä köhiä tai aivastella mukana..
Nyt on pakko mennä nukkumaan , univelkaa kertynyt. Niin poika syntyi rv. 39 tasan. Ja anteeksi pelkkä oma napa selostus.
Kiva, että teillä meni kaikki hyvin. Itse kammoan ajatusta sairaalaan jäämisestä. En saa nukuttua siellä. Miten onnistuit pääsemään sieltä noin nopeasti pois?
täällä ei ole juurikaan muutoksia tapahtunut. nasun liikkeet vahvistuu (= on selkeäpiä) päivä päivältä. potkuja ei niin paljoa (on niitäkin päivittäin, mutta on vähentyneet). asennon vaihtelua on tullut enempi ja sellasta " tunkemista" (hyvän asennon etsimistä?!).
eilen illalla ajattelin, et onpa hiljasta, kun menin nukkumaan. mut sit puolen yön aikaan pikku tyyppi heräskin ja piti kyl huolen, et " jos en nuku, niin ei nuku muutkaan" ... sellasta pyörimistä taas. mahan oikea puoli oli kuin mikäkin pyramidi :)
vähän alko äsken huvittamaan, kun rupesin kuuntelemaan yhtä vauvacd:tä (oon joskus nauhottanu kaverilta, mut en ole kerenny kuuntelemaan kunnolla). nasu on ollu aika hiljanen tänä aamuna. mut, kun laitoin levyn soimaan, niin johan täällä oltiin hereillä :o) taitaa olla mieleinen levy :)
simpukka: kiva kuulla sustakin pitkästä aikaa! aika menee yllättävän nopeesti himassa. ainakaan mulla ei ole ollu tekemisen puutetta.
niistä sairaalakamoista vielä; oon kuullu, et huulet kuivuu helposti ja, et huulirasva ois hyvä olla mukana.
lene: se kukkavinkki oli hyvä!! eipä ois tullu mieleen. kiitos!! mun sukulaiset (=mun täti) on muutenkin sellanen kaiken krääsän ostaja. täytyy sille sanoa sille kukista. oon jo sanonu, et vauvalle ei tarvii ostaa yhtään pehmoleluja eikä kirjoja (on ihan tarpeex). täti sit oli vähän, et " kai hän nyt pikkuselle saa edes jotain ostaa?!" ;)
mulla on sormet tosi kipeet (nestettä). aamulla, kun herää, niin en meinaa saada taivuteltua niitä :( varpaat on kans vähän turvoksissa. huomaa, kun on pidemmän aikaa liikkeellä (=useita tunteja), niin kävely alkaa olla aika tuskaa :(
mut meen laittaa taas pyykkejä. tänään on pyykkipäivä. oon buukannu vkot niin täyteen, et on hyvä et on edes yx ns. vapaapvä, jollon voi tehä kotihommia.
kara 33+2