Paljonko sinulle maksetaan tai paljonko maksat elatusapua?
Mä maksan 850 e/kk kahdesta lapsesta.
Exä vaimo on työtön.
Lasten kans kotona.
Vähä vituttaa.
Kommentit (61)
Meillä eksä on pihi ja varakas. Lasten suhteen ei raha ole ongelma, mutta varmaan näkee painajaisia siitä, että minä onnistuisin kahvikupin loisimaan hänen rahoistaan. Oli parisuhteen aikana jo vähän semmoinen. Minun piti aina maksaa kaikki omat juttuni, mutta samalla lasten kanssa ei ollut köyhä ja kipeä.
Välit on säilyneet hyvinä, koska en ota elaria. Lapset on isällään joku 10 yötä kuussa, joten siinäkin suhteessa isä elättää paljon. Koska eksän tulot on paljon isommat, hän maksaa kaikki lasten hankinnat mukisematta. Puhelimet yms. menee suoraan laskuina sinne. Ja kun vaikka lapsi tarvii takin, niin voin marssia kauppaan ja ostaa kalleimman takin ja laitan tekstarilla kuitista kuvan. Hän välittömästi siirtää koko summan tilille. Joskus laitan kasan kuitteja lasten mukana ja heti seuraavana päivänä on rahat tilillä. Joku voisi ihmetellä tätä järjestelyä, mutta se toimii meillä. Eksä ei rutise, koska pystyy koko ajan seuraamaan 100%, ettei vaan hänen maksamansa asiat menee minun hyväksi. Jos alkaisin vaatia normaalia elaria, tästä nousisi vuosisadan sota. Näin mennään hyvin. Lapsilisät säästetään lasten tileille, kumpikin varaa tilat ja ruuat omana aikanaan ja eksä maksaa ihan kaiken muun lapsille kalliista harrastuksista lähtien. Lisäksi vanhemmalla lapsella on kortti, jolla voi joskus ostaa suoraan isänsä laskuun vaatteita, pientavaraa yms.
Joskus elämässä pääsee helpommalla, kun joustaa. Se on lastenkin etu, ettei ala tapella rahasta. Eksä on muuten joustava tyyppi, mutta raha on hänen musta pisteensä ja turha sitä on tökkiä. "pitäköön tunkkinsa"
Kyllä elatuksessa otetaan huomioon äidin tulot! Todellakin!!
Kyl kun näitä lukee, ni huomaa että monelle YH äidille on tärkeintä se raha. Ei mitään suhteellisuuden tajua!! Vaikka saisivat 2000€/lapsi/kk niin itketään vaan et ei taho riittää ja lapsen kasvatus on niin kallista. Tiedän tapaukset, suhteessa jo olleet loiseläjiä ja aina pitäs jonkun toisen elättää heidät. Menkää töihin!!
Tai sit voisi jären kanssa jakaa ne menot mitä OIKEESTI lapseen menee kk. Mutta ei... pitää saada maksimit, jotka on Suomessa täysin ylimitoitettu.
Sitten unohdetaan se että etävanhempi on lapselle yhtä tärkeä henkilö, näille narsistiäideille se on vaan pakollinen pakko päästää lapsi joka toinen vkl isän luo, koska sopimuksessa niin lukee..minuutin tarkkuudella tottakai.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 21:37"]
Elatusvelvolliset voisivat miettiä kuinka paljon rahaa menisi kuukaudessa jos asuisivat edelleen lastensa kanssa. Helpolla pääsevät niin vastuullisesti kuin taloudellisestikin eron jälkeen. Hyvähän se etävanhempana on tehdä kaikkea kivaa ja mukavaa joka toinen viikonloppu, sanoa hymyssä suin sunnuntaina heipat ja maksaa exän tilille vaivaiset sataset tai parit kuukaudessa. Kyllä se on pientä verrattuna siihen mitä lähivanhempi tekee ja kustantaa, oli sitten töissä tai ei. Onneksi omien lasten tilanne on hyvä, koska kumpikin vanhempi ymmärtää asettaa lasten tarpeet etusijalle.
Luuletko ettei sen etävanhemman tarvitse eronne jälkeen maksaa vaikkapa vuokraa? Niin,ja sitten täällä vingutaan kun eksän luona ei ole molemmille mussukoille omaa huonetta.Voi DAAAAAA!!! :D
Niinpä. Ja jos kerran molempien luona lapsille tilaa, miksi etävanhemman pitää osallistua lasten asuinkustannuksiin myös lähivanhemman luona? Lähivanhempi saa lisäksi lapsilisät. Itse maksoin elatusmaksujen lisäksi kalliit matkakulut, tein suurimmat hankinnat (urheiluvälineet, puhelimet ja vaatteita), eli kyllä olisi tullut halvemmaksi, jos olisin ollut lähivanhempi.
Vierailija kirjoitti:
600 e, kaksi lasta. Exän mielestä tietysti aivan liikaa. Ei pidä lapsia koskaan eikä osta heille koskaan mitään.
Ei oo tullut mieleen että ehkä exälläs ei yksinkertaisesti ole varaa noiden elareiden jälkeen ostaa enää mitään ylimääräistä?
Meillä ainakin on se tilanne että mies maksaa elareita sen mitä palkasta jää pakollisten menojen jälkeen, ja mä yritän 800€ vanhempainrahalla pitää meidät ruuassa, maksaa omat laskuni ja ostaa vauvalle sen mitä tarvii. Ja töihin on pakko palata heti ku äitiysloma loppuu, ei mitään toivoakaan et vois jäädä vaikka vuodeksi vielä hoitovapaalle. miehen exä kyllä loisi mun miehen rahoilla kotona siihen asti ku lapsi täytti 3v.
Välillä vaan mietityttää että kuinka eriarvoisessa asemassa nää kaksi lasta on, toiselle on laskettu elämiseen monta sataa euroa kuukaudessa(=elarit+äidin osuus elatuksesta+lapsilisä) ja toisen tarvii käytännössä pärjätä pelkällä lapsilisällä. Toivottavasti ei aiheuta myöhemmin elämässä katkeruutta sisaruspuolien kesken.
Olen työelämässä ja tienaan kohtalaisen hyvin ja maksan elatustukea 167e/kk yhdestä lapsesta. Eksä on kotona tukiaisten varassa kahden alle kolme vuotiaan kanssa, jotka eri ukolle. Eksä hyvin solidaarinen ja sanoi, ettei nyhdä minulta rahaa koska minun kuuluu hoitaa vain yhden lapsen elatusta ja puuttua niihin menoihin. Elatusvalvoja jäi sanattomaksi ja teki lopulta päätöksen näillä maksuilla. Siis laskennallisesti olisin pystynyt maksamaan 540e.
Viimeksi laskelmassa oli 69€. Taas uutta laskelmaa ja päätöstä odottelen syyskuulta asti. Elokuukin etältä maksamatta. Niin monet kerrat joutunut muistuttaan ja odotteleen maksuja ja päätöksiä, kun monta kertaa vuodessa etän tulot muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi laskelmassa oli 69€. Taas uutta laskelmaa ja päätöstä odottelen syyskuulta asti. Elokuukin etältä maksamatta. Niin monet kerrat joutunut muistuttaan ja odotteleen maksuja ja päätöksiä, kun monta kertaa vuodessa etän tulot muuttuu.
Siis rakennan 69€/lapsi. Edellinen päätös oli 71€/lapsi. Halvalla isä selviää. Ei kutsu lapsia luokseen ollenkaan.
Saan 67 €. Sopimus päättyi ja hierotaan uutta. Mies maksaa tuon tililleni, kun aikaisemmin kelan kautta on tullut 167 €. Kun ei ole sopimusta, kela ei maksa mitään. Tosi pieni summa.
Vierailija kirjoitti:
Saan 67 €. Sopimus päättyi ja hierotaan uutta. Mies maksaa tuon tililleni, kun aikaisemmin kelan kautta on tullut 167 €. Kun ei ole sopimusta, kela ei maksa mitään. Tosi pieni summa.
Välillä mietin, että ei maksa vaivaa. Mies voisi säästää tuonkin rahan itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu jotenkin hassulta, että toiset saavat elatustukea 500 € ja yli. Tuolla rahalla eläisin käymättä töissä.
Elämä ei ole reilua. Mutta mitäs siitä.
Maksan kolmesta lapsesta 1097 euroa ja sentit päälle. Erotessa maksu oli 1050 euroa ja muutama indeksikorotus on ollut sen jälkeen. Sen lisäksi maksan harrastusmaksut. Exä saa tuon lisäksi lapsilisät sekä työmarkkinatuen yh-korotuksella ja asumistukea. Pitkälle päälle 2000 euroa netto, kunhan kattelee netflixiä sohvalla ja lakkaa kynsiään. Lapset on mulla reilu 10 päivää kuukaudessa. Mikään muu ei syletä, kuin se jatkuva ruikutus ostaa uusia vaatteita muksuille. Hänellä ei kuulemma rahat riittä kuin kirpparille. Mulla menee noihin maksuihin ja pelkkään asumiseen (laina, verot, vedet, sähkö, vakuutukset ym.) melkein 3000 euroa, eikö mikään ole tarpeeksi?
Toiset maksaa ihan kipeitä summia. Johan sillä elättää jo exänkin. Menköön muijat töihin. Ja tehköön täyttä päivää.
Tiikerin häntä kirjoitti:
Jotkut valittaa kun saa niin vähän,entä jos
"oikeasti" olisit itse maksajana !
Aivan. Se on helppo lypsää kaikki siltä toiselta katkerana. Mua ällöttää ihmiset, jotka ei kykene miettimään asioita omaa napaa pidemmälle.
Tämä on ollut silmiä avaava keskustelu. Järkyttävän pienillä elareilla täällä lapsia elätetään. Olen itse miettinyt eroa ja toimeentulemista neljän lapsen kanssa sen jälkeen. Tällä hetkellä lapset harrastavat paljon ja kalliisti ja ovat muutenkin tottuneet korkeaan elintasoon: matkustelemme paljon emmekä koskaan ole joutuneet miettimään onko hankintoihin varaa. Oma palkkani on reilu neljä tonnia bruttona, joten samanlaista elintasoa sillä ei mitenkään ylläpidetä viidelle hengelle. Lasten isän tulot on noin 15 000 euroa, mutta epäilen että elareista ei päästä kovin helpolla sopuun.
Vierailija kirjoitti:
mun mies kanssa samanlaises tilanteessa kuin ap...eli joutuu maksamaan ehkä (?) myös eksänsä menot, maksaa 200 €, mutta eksänsä on opiskelija, eli varmaan maksaa siis myös hänen menot koska eihän opiskelijoilla ole tuloja. paitsi yksinhuoltajatulot joista en tiedä. mutta mun mielestä lapsen maksut kuuluu sille jolle se lapsi jää. Koska jos se etä ei vaikka syystä tai toisesta tapaa enää sitä lasta, niin miksi pitää maksaa "ei mistään".
Ai jaa? Sun mielestä vanhemman ei tarvitse elättää omaa lastaan?
Terve vaikka kipeäksi tässä maksetaan , Neljä lasta 200kk/lapsi eli yht. 800€ on aikalailla kelan minimi ja se kuulemma pitää maksaa tavalla tai toisella ellei ole varattomaksi todettu. Lapset mulla 8 päivää kuussa
Ei varmaan kukaan halua tohon hupisedän/hupitädin rooliin ja tavata lapsia vain joka toinen viikonloppu. En ole myöskään ikinä tavannut etävanhempaa joka hymyssä suin sanoo sunnuntaina heipat. Eron jälkeen väkisinkin jommasta kummasta tulee etävanhempi. Useimmiten se taitaa olla se joka ajattelee enemmän lapsien parasta ja haluaan että riitely ja kaikesta vääntäminen loppuu.
Tarkoitat siis että lapseesi kuluu joka kk yhteensä yli 600e ? Eihän täällä monikaan pystyisi teinejä elättää, jos jokaiseen kuluisi kuukaudessa tuollaiset summat.