**PIKKU-ENSKOJEN vkot 1&2**
Saisinkohan linkitettyä vanhankin pinon tähän?
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=12011003&p=3&tmo…
Kommentit (52)
Bianco:
Meillä vaihdetaan yleensä ainakin kerran yössä vaippa vaikka ei kakkaa olisikaan tullut. Neea ainakin nukkuu paremmin, kun ei tartte olla aamulla märässä vaipassa. Mitä vaippaa te käytätte? Mä oon ainakin huomannu että niissä on aikas suuria eroja ton imun suhteen. Liberossa löytyy ehdottomasti eniten, huomaahan sen jo siitä vanun määrästäin jos vertaa esim. Pampperssiin. Pampperssikin on musta ihan hyvä. Etenkin kun laps opettelee vähän liikkumista. Helpompi opetella kääntyykin kun ei oo niin kauheen paksua vaippaa jalkojen välissä. Muumi vaipat saa multa ehdottoman tuomion. Pari kokein ja heti tuli pissa läpi. Siis ehkä kaks tuntia vaihtamisen jälkeen. Ja siis ihan siitä kuoresta vuosivat. Mä ainakin suosittelisin Liberoo yöks.
Sanle:
Jokos siellä on flunssasta toivuttu? Eljas on kyllä komeesti kasvanu. No teillä ei oo varmaan ongelmia ton äippäpakkauksen haalarin kanssa, niinkun meillä että Neea meinaa hukkua siihen.
Heltsy:
Kiinteistä kyselit, meillä ainakin kannustetaan imettään jos vaan vauva kasvaa hyvin. Toki suositellaan myös antamaan pikku hiljaa makuannoksia, mutta pääsääntöinen ravinto tulisi siis maidosta. Mä sain neuvolasta sellasen ruokaa lapselleni- hyvä tietää lapsen ensimmäisestä vuoodesta kirjasen. Ihan ok vihkonen, pyydähän säkin sellanen jos et oo viä saanu.
Tipu:
Mitenkäs sielä on yöt sujunu? Toivottavasti jo paremmin. Niin mä muistelinkin että Sienna ei sitä tuttia syöny. Ei meilläkään syödäkun nukkumaan mennessä ja autossa joskus. Ei siis todellakaan häärätä päivällä tutti suussa. Ihan sillä vaan ajattelin että jos Sienna huolis sen väsyneenä.
Heh, kyllä mäkin miehelle joskus Siennasata puhun. Varsinkin sillon kun teillä oli niitä mahtavia umipätkiä niin jaksoin sitä mainostaa ja manata meidän nukkumista. Meillä muuten tuli varmaan viimeyönä uus unipätkä ennätys 21.30-4.40 :) siis jotain aivan mahtavaa. Toivotaan että sama jatkuu.
Uutena vuotena oltiin kattomassa kaupungin järjestämää ilotulitusta. Neea tapitti raketteja ihan ihmeissään isin sylistä, mutta ei pelänny yhtään. Tosin oltiin kyllä vähän kauempana kattomassa ettei pauke ollu ihan niin kova.
Tulkaahan muutkin enskat turisemaan. Sen verran kävin tuolla odotuspuolen joulukuisissa vakoilemassa että taitaa olla Gaiolella nyytti jo kainalossa. Ainakin senverran lupaavia oireita oli ollut. Eikohän me kohtapuoliin saada taas tällekkin puolelle uusia enskavahvistuksia.
T: Buuffa ja Neea huomenna 4 kk
Ompas ollu kiireitä viimeiset kaks päivää, ei oo ehtinyt kuulumisia kirjoitella. Mies on viettänyt isyysloma-päiviä joten ollaan touhuiltu kaikkea yhdessä.
Muistiin jäi jotain kun lukaisin vanhoja juttuja. Tipu oli nähnyt musta unta, ompas kiva =) Mitenkäs siellä muuten jaksetaan? Olishan se varmasti kiva saada mies kotiin ihan pysyvästi, vaikkakin rahatilanne kärsii. Toivottavasti päädytte molempia miellyttävään ratkaisuun!
Buuffan Neea jo kääntyy masulleen, hieno juttu =) Meillä Ei Eetu vielä näytä mitään merkkejä kääntymisestä mutta enpä vielä ala hätäilemään. Hyvät on unet ollut Neealla viime yönä.
Biancolle kiitokset uuden pinon pystyttämisestä. Siellä on nukuttu hienot unet uuden vuoden kunniaksi. Meillä ei oo tollaisia unia koskaan vielä nukuttu. Ja vaippa vaihdetaan meillä yleensä aamuyöllä jossain vaiheessa. Vaihdosta huolimatta monesti on ohivuotoja ja vaatteet märkinä aamulla, vaippa yleensä takaa kuiva =(
Ilonan Riitulla on kiva nimi =) Meillä kylvetään tarpeen tullen, yleensä 4-5päivän välein.
Sanlelle ja Heltsylle myös vilkutukset! En muista mitä piti kommentoida joten vilkuttelen vaan..
Meillä meni joulureissu mukavasti, kotimatka oli vähän takkuinen kun Eetulla oli kakka tuloillaan ja se vähän itketti. Matkaa mun kotiin tulee siis n.450km, Mun kaveri asuu välillä joten siellä oli mennetullen huoltotauko. Kotiväki oli ihan hurmioissaan Eetun suhteen, kaikki tykkäs tosi paljon. Eetu näki ekaa kertaa kummitätinsä ja pari muutakin tätiä, kiltisti oli koko viikon. Nukkumaan meneminen on edelleen hankalaa, nukuttamisessa menee helposti illalla 2h, aika puuduttavaa hommaa välillä.
Jees, pitää alkaa katsoo nauhotettuja ohjelmia digiboxilta. Lomalla tulee niin vähän aina katsottua telkkua. Onkos siellä muualla Suomessa pakkasta?? Täällä Savossa nyt -9 ja kokoajan kirii. Kauhulla odotan jos kovin pakastuu eikä Eetua saada enää ulos nukkuun, mitäs sitten tehdään? se kun ei sisällä päikkäreitä nuku.
hermione ja Eetu 3kk+
Pikainen omanapainen viesti kun joudun samalla viihdyttämään tyttöä, joka ei nyt viihdy yksin puuhiksessa. Mulla meni täysin hermo rikkonaisiin öihin ja siihen, että olin idioottina opettanut tytön nukkumaan ainoastaan keinuttamassani vaunukopassa. Eilen iltapäivällä päätin, että unikoulu alkaa nyt. Ekoille päikkäreille mennessä tyttö huusi sängyssä 20min, iltaunille 10min (olin siis koko ajan vieressä ja pidin kättä sen rinnan päällä) ja ¿ hurraa ¿ yösyötön jälkeen laitoin sen hereillä sänkyyn ja tyttö nukahti viidessä minuutissa ilman itkua! Eli unikoulun ekana yönä nukuttiin 5h, syöttö (alle puoli tuntia kaiken kaikkiaan) ja vielä 5h unta! Tänään päikkäreitä on itketty 5min/laaki, ei paha. Eli eiköhän meidän tyttö muutamassa päivässä opi nukahtamaan itsekseen sänkyyn¿
Yllättävän hyvin olen kestänyt sitä itkua kuunnella kun tajusin, että se on ihan pelkkää protestointia, tytöllä on kaikki ihan hyvin. Se saattaa kesken itkun yhtäkkiä hiljentyä, hymyillä mulle ja jatkaa sitten itkua¿ Pikku manipuloija. Ei mene enää läpi tähän äitiin. Unikoulun tarkoituksena ei siis ole päästä eroon yhdestä yösyötöstä, koska tyttö sen selvästi vielä tarvii, vaan saada se nukahtamaan itsekseen ja jatkamaan unta jos sattuu heräämään johonkin muuhun kuin nälkään.
Käytiin tänään katsomassa kaverin 10 päivää vanhaa tyttöä, vitsi se oli pieni! Tuntuu uskomattomalta, että oma lapsi on joskus ollut niin rääpäle!
Kun kirjoittelin siitä miehen mahdollisesta kotiintulosta, mielipide siitä tosiaan vaihtelee päivittäin. Nyt kun on hyvä päivä ja positiivinen mieli myös nukkumisen suhteen, uskon taas pärjääväni yksinkin vaikka ikävä onkin. Sain viime yöstä älyttömästi lisää itseluottamusta ja uskon nyt, että minä opetan vauvalle taitoja ja rytmejä eikä toisin päin. Katsotaan, onko itseluottamus huomenna tallella, mutta nyt ainakin tuntuu hyvältä.
Tulen huomenna tai viikonloppuna kommentoimaan teidän juttuja, nyt pitää keskittyä viihdyttämiseen.
Tipu & Sienna 3,5kk
onnistuneista nukuttamisista! Ihan varmasti helpottaa öitä tosi paljon! Mua huvitti tuo Siennan manipulointihymy, ei ehkä siinä kohdin ole hauskaa mutta näin luettuna kuulostaa mainiolta... Me ollaan nukutettu Kalle yleensä syliin, mutta yritetään viedä se omaan sänkyyn silloin kun on juuri nukahtamassa just sen takia, että oppisi myös itsekseen sitten nukahtamaan. Öisin nukahtaa syöttöjen jälkeen rinnalle, josta sitten saan sen siirrettyä nukkuvana, joten en oikeastaan edes tiedä miten nukahtaisi ihan kokonaan itsekseen. Voisi kai joskus testata, että veisikin väsyneenä mutta " vähemmän nukkuvana" illalla pinnikseen. Meillä vaan on tylsästi pinnis (=makkari) eri kerroksessa kuin olkkari, joten joudutaan ramppaamaan portaita makkariin tuttia korjaamaan.
Hermionekin oli palannut lomilta! Kiva, että teillä meni reissu hyvin. Mä kanssa kauhulla odottelen kovia pakkasia, koska silloin meilläkin muuttuisi unirytmi ihan kokonaan kun pitkät päikkärit jäisivät pois. Täällä etelässä oli tänään puolen päivän aikaan vasta -3, joten ihan vielä ei pakkasraja pauku. Mutta tuuli on aika viileä, laitoin nytkin harson vaunujen aukon eteen ettei tuule suoraan sisälle.
Kiitos Hermionelle ja Buuffalle vaippakommenteista. Me ostettiin nyt yhtä kokoa isompia vaippoja, ja ne on pitäneet nyt muutamana viime yönä koko yön. Oon kyllä parina yönä vaihtanut kakkojen takia vaipan yöllä, mutta tosiaan on ollut myös pari yötä, jolloin ollaan menty koko yö yhdellä vaipalla. Mä tykkään kanssa Liberoista, Muumeja kokeiltiin vaan ne mitä tuli äitiyspakkauksessa, ja ne vuosi heti. Pamppersitkin on ihan ok, mutta jostain syystä mä kuitenkin suosin Liberoita. Päivisin me kestovaippaillaan, paitsi iltapäivän pitkille päikkäreille laitan ainakin vielä kertiksen.
Neea oli ollut katsomassa raketteja :) Me oltiin kanssa ulkona, mutta Kalle nukkui vaunuissa. Ei kyllä heräillyt yhtään paukkeeseen, hassua että ei reagoi tuollaiseen meteliin.
Kallella oli eilen illalla ja tänä aamuna kova pyrkimys kääntymiseen. Onnistuminen ei kyllä ole vielä lähelläkään, käsi on pahasti edessä, mutta mahdoton pingerrys ja tuherrus tuossa matolla käy kun yrittää veivata itseään ympäri :)
Noniin, tulikin romaani vaikka piti vain nopeasti kommentoida... Mukavaa viikonloppua!
Bianco ja Kalle 2,5 kk
Täällä on ollut vähän huono aamu. Valitusviestiä tulossa..
Pakkasta oli aamulla -13 ja mä olin jo pahalla tuulella kun tiesin ettei poitsu nukahda sisälle pitkille unille. Paskamainen päivä edessä. Piti jo äsken neuvolaan soittaa ja sain " luvan" nukuttaa Eetua ulkona. Tunnin yritin saada sitä sisälle nukkumaan vaan ei onnistunut. Onneks pakkanen vähä lauhtunut, enää vaan -11. Laitoin vaunujen päälle vielä viltin jos se vähän lämmittäis. Nyt se ainakin nukkuu vaikkei meinannut enää vaunuihinkaan nukahtaa.
Mulla on lisäks alaselkä ihan sairaan kipeä. Edellisyönä Eetu nukku tosi huonosti ja mä nukahdin kaks kertaa kyljelleen kun imetin. Siinä kai se on kipeytynyt. Tuntuu ettei missään asennossa ole hyvä olla. Eilisen taisin liikkua selkää varoen koska nyt on reidet kipetyneet. Vitsi mitä valitusta mut pakko jonnekin valittaa kun mies on joutunut jo niin paljo kuuntelemaan.
Yritämpä kommentoida jotain muutakin.
Tipu oli saanut Siennan hyvin nukahtamaan. Voi kun meilläkin olis helpompaa toi nukahtaminen. Hyvä että sulla jo fiilikset paremmat ja itsetunto kohonnut. Täytyy sanoa että kyllä sä tosin hyvin pärjäätkin!
Biancon Kalle oli saanut nimen, onnittelut! Meillä on muuten samanlaisia ohivuotoja yöllä. Ja kuten edellisviestissä jo mainitsin, vaippa on yleensä takaa kuiva ja edestä vaatteet märkänä. Ollaan kokeiltu eri vaippoja ja isompaa kokoa mut eipä auta. En tiiä liikkuuko se pieni pippeli siellä niin et vaikka kuinka asentaa sen alaspäin, silti se saattaa osoittaa ylös niin et maha on märkä. Pitäis varmaan teipata se kiinni =) Ja Liberoita suositaan täälläkin! Ja meilläkin joulureissaus ilmeisesti sekotti päiväunirytmin kun tuntuu ettei kunnolla enää saada poikaa edes ulos nukkumaan. Toivotaan että tilanne palautuu entiselleen meillä molemmilla.
Sanlen pojalla on hieno nimi, ja kylläpä Eljas tosiaan kasvaa kovasti. Joko siellä on flunssa helpottanut?
Heltsy oli kysellyt kiinteiden aloituksesta. Meillä ei neuvolassa olla asiasta vielä puhuttu. Edellisneuvola oli marraskuussa ja seuraava ens keskiviikkona jolloin on vasta se 3kk lääkäri. Joulunpyhien takia pari viikkoa myöhässä mut ei kai se ole niin justiinsa. Mä oon kans ajatellut aloittaa maistelut 4kk iässä, jos vaikka sais noita yöunia pitemmäksi. Eetu ei edelleenkään nuku ku max 4,5h jonka jälkeen herää n.2h välein syömään. En mä usko et olis mitään syytä minkätakia et vois täysimettää 6kk ikäiseksi jos tyttö kasvaa hyvin. Eipä mulla kyllä mitään faktatietoa asiasta ole ja neuvolan tätitkin on hyvin erilaisia, toinen neuvoo toista ja toinen toista..
Mä alan selkää venyttämään jos se vaikka vähän helpottais, ei kyllä eilen tehonnut..
hermione ja Eetu 3kk+2vko
eipä se Eetu ulkona nukkunut ku vajaan tunnin. Nostin sen vaunukopassa tohon lattialle (kipeällä selällä, auts!) Jospa se siinä nukkuis vielä hetken.
Buuffalta piti kysellä että nukkuiko Neea viime yön yhtä hyvin ku edellisyön?
Hermis: Joo nukku. Nukahti joskus 21.45 ja muistakseni heräs joskus vähän ennen kuutta. Yhen aikaan jouduin korjaan tuttia. Tää on kyllä jo yhtä juhlaa :)
Tipu: Hienoo että menee jo paremmin ja on muutenkin positiivisempi mieli.
T: Buuffa ja Neea tänään 4 kk
Olen niin hyvällä tuulella että voisin vaan laulella koko ajan. Piti tulla päivittämään unikoulun tilanne: unikoulu on nyt käyty ja tyttö täysin oppinut! Toissayönä se nukkui 8h putkeen, söi ja nukahti viidessä minuutissa itsekseen sänkyyn. Tosin yöunille mennessä itki vartin, mutta kumminkin. Eilen laitoin sen sänkyyn väsyneenä ja se nukahti ilman itkua itsekseen. Heräsi tunnin päästä, huikkaili mua 10 minuuttia (ei itkenyt) ja nukahti¿ ja nukkui 10 tuntia syömättä!!! Aamuseiskalta heräsi syömään, otin sen mun viereen ja siinä sitten makoiltiinkin kaksi tuntia, välillä syöden ja välillä torkkuen. Että pitikin kärvistellä sen nukuttamisen kanssa niin pitkään kun se on näin helppo opettaa lapselle. Kun vaan kestää parina iltana vartin itkut niin homma on pulkassa. Bianco, suosittelen lämpimästi kokeilua, vaikka onhan Kalle vielä hiukan pikkuisempi kuin Sienna, mutta kokeilkaa jos siltä tuntuu. Korostan, että missään vaiheessa en siis jättänyt lasta yksin itkemään. Luin kaiken mahdollisen mitä asiasta on kirjoitettu, ja asiantuntijat sanovat ettei lapselle jää mitään muistijälkeä näistä muutamista itketyistä nukkumaanmenoajoista, joten ihan hyvällä mielellä tämän tein.
Hermione: kurjaa, että teillä taistellaan nukkumisen kanssa. Oltiinkos teillä perhepedissä? Oletko ajatellut muuttaa tilannetta? Meillä Sienna nukkuu omassa huoneessaan ja hyvä niin. Olen ihan riemuissani kun mulla on nyt muutama tunti ¿omaa aikaa¿ illalla, yritän nimittäin saada Siennan nukkumaan klo 20-21 ja kun se on omassa huoneessaan, voin liikuskella muualla asunnossa miettimättä herätänkö sitä.
Buuffa: upea juttu, että teillä alkaa myös Neealle uni maistua! Toivottavasti on pysyvä muutos edelliseen. Tosin takapakkia voi tulla ainakin sitten, kun lapsi oppii nousemaan sängyssä pystyyn. Kaverin 7kk vauva osaa jo seistä (ihmelapsi¿) ja sitä saakin sitten olla kellistämässä takaisin sänkyyn sen 200 kertaa illassa.
Olin eilen lähes koko päivän juuri tämän mainitun kaverin ja 7kk vanhan tyttösen luona. Kyllä on lapsilla taidoissa eroa, Sienna 3,5kk ei liiku vielä mihinkään ja tämä vanhempi neitonen tosiaan nousee tukea vasten pystyyn ja tapailee kävelyaskelia¿ Veikkaisin, että Sienna puhuu paljon ennen kuin kävelee, niin kamalasti tulee juttua nykyään mutta menohaluja ei ole yhtään.
Hauska lueskella poikavauvojen äitien vaippajuttuja, taitaa olla tyttöjen äideillä vähän helpompaa. Tosin eilen kylässä ollessa Sienna kakkasi ja kun vaihdoin vaippaa niin totesin ensin kaverille, että ¿olipa pieni ja vihreä¿, kunnes huomasin että tytön selkä oli ihan kakassa. Miten se on edes mahdollista kun kakkasi pystyasennossa mun sylissä? Kai se tuli sitten niin voimalla. Onneksi oli vaihtovaatteet mukana. Mä muistelen kanssa että ne äitiyspakkauksessa olleet muumivaipat oli ihan surkeita eikä niitä täälläkään ole kukaan kehunut. Me käytetään Lidlin 4-9kg vaippoja ja ne on mielestäni tosi hyviä.
Käytiin juuri kaupassa ja Sienna jatkaa unia vaunukopassa parvekkeella. Oli kyllä vaikea tietää mitä sille laittaa päälle kun on -6 astetta pakkasta. Onko kellään käytössä se äitiyspakkauksen toppapuku? Se on niin julmetun iso etten vielä ole ottanut sitä käyttöön vaan pakkaan tytön mielummin makuupussiin kevyemmissä vaatteissa. Ei se toistaiseksi ole palellut.
Aurinkoista viikonloppua kaikille!
Tipu & Sienna 3,5kk+
Mä oon nyt parina päivänä pitäny äippäpakkauksen toppapukua, kun täälä on ollu lähes 10 astetta pakkasta. Aika jättihän se on, mut tein niin että pienensin sitä kieputtamalla pampulat hiohin ja lahkeisiin. Näin sitä voi ainakin vaunuissa käyttää ettei Neea sukella kaulaaukosta sisään.
T:Buuffa ja Neea
Taas meni näin pitkä aika ennen kun sain aikasek kirjotella... Viime viikolla kävin ahkerasti lukemassa, mutta kun ei muutkaan olleet pinoutuneet, niin en minäkään. Typerä ajattelutapa, melko hiljaista täällä olisi jos kaikki ajattelisivat samalla tapaa... No mutta, hyvä ettei näin ole! Biancolle kiitos pinon pystytyksestä! =)
Meillä aletaan pikkuhiljaa nauttia jonkinlaisesta vuorokausirytmistä! Riitu on nyt muutaman päivän ajan mennyt nukkumaan jo ennen puoltayötä ja nukkunut aamuseiskaan asti!!! Tosin välissä on syöty n.2 tunnin välein, mutta nukkunut siis hyvin uudelleen! Aikaisemminhan tyttö oli virkeimmillään klo 02-06 yöllä!! Nyt siis yöllä nukutaan, seiskalta noustaan seurustelemaan, ysin maissa uudestaan nukkumaan, klo 11 syö ja jatkaa vielä unia n.klo 13 saakka. Sit illasta ottaa vielä puolen tunnin- puolentoista tunnin torkkuja. Ihanaa kun alkaa edes vähän pientä rytmiä löytyä... Melko levottomasti yöt kyllä edelleen nukutaan, useaan kertaan saa silitellä ja laittaa tuttia suuhun. Nyt ollaan " jouduttu" perhepetiin, juuri tuon silittelyn, tutittelun ja tissittelyn vuoksi. Koira on pysynyt hienosti sängyn jalkopäässä, toivottavasti pysyy jatkossakin.....
Tipulla ja Siennalla on unikoulu sujunut hienosti!! Onnittelut! Teille jos kelle pitkiä unipätkiä suokin! =) Siennan unipätkät ovatkin näköjään muodotuneet ihan yleiseksi puheenaiheeksi, minäkin Buuffan tavoin selostin miehelle, että voitko kuvitella, Sienna nukkui 10 h putkeen!! Mies tietysti hieman ihmeissään, että kuka Sienna....? =)
Hermione ja Eetu olivat nukkuneet huonommin, ikävää! Toivottavasti Eetulle alkaisi taas uni maistua! Täälläkin on pakkasmittaria tuijoteltu ja odoteltu, että laskee sinne -10 asteeseen. Mekin olemme savolaisia ja pakkanen huitelee siellä -13 asteen hujakoilla.... Ja jonkin verran tuultakin on. Teillä olis siellä isyslomapäiviä vietetty! Meillä mies on pystynyt olemaan kotosalla melko paljon Riitun syntymästä saakka, mutta nyt maanantaina sen olis tarkotus jatkaa opiskeluja ihan täydellä teholla... Aika mukavasti kerkesin jo puolentoista kuukauden ajan tottua siihen, että ollaan kumpikin kotona. =)
Heltsyn muistan kyselleen kiinteiden aloittamisesta. Mä kans meinasin täysimettää mahd. pitkään ja neuvolassa kyllä tukevat sitä. Nyt ehkä olen jo hieman tullut toisiin aatoksiin, Riitu kun on syömättä aina vain sen 2-3 h, niin ajattelin että jos kiinteillä saisi sitten pitempiä unijaksoja niin taidan olla aika valmis kokeilemaan... No mutta tämänkin aika näyttää!
Biancon Kalle harjottelee jo kääntymistä!! Riitu ei ole kuin sen puolisen kuukautta nuorempi, mutta ei tunnu ainakaan vielä miettivänkään minkäänlaista liikkumista. Selällään vaan köllöttelee ja käsillä huitoo.... =) Ja siellä oli myös kädet alkaneet löytyä!! Ihana lueskella kaikkea mitä vauvat missäkin iässä noin suurinpiirtein oppivat, tietääpähän vähän mitä odotella ja osaa sitten ehkä paremmin sitä kehitystä tukeakin.
Buuffa ja Neeakin nauttivat pidemmistä unista! Hienoa!
Jotakin saattoi vielä olla mitä pitikommentoida, mutta ehkä muistuu mieleen sitten seuraavalla kerralla!
Ilona ja Riitu muutamaa päivää vaille 2 kk
Pitäis olla jo nukkumassa! Että pitikin mennä täällä rehvastelemaan, että nyt alkaa yöt sujua nukkumisen merkeissä... Niinpähän vaan on taas takana yksi lähes kokonaan valvottu yö. Riitu alkoi nukkumaan n.klo 01.00, heräsi syömään klo 02.15, valvoi puolisen tuntia ja nukkui neljään ja siitä asti onkin ollut hereillä.... Ja itse en tietysti kerennyt edes nukahtaa tolla yhden ja kahden välillä! Nyt sitten viimein tyttö nukahti vartti sitten, saapi nähdä onko taas parin tunnin päästä syömässä. Nyt annoin Riitulle melkein 100 ml korviketta ennen ku nukahti, jospa olisi edes hiukkasen pidempi unijakso..... Ja pakkanen sen ku kiristyy, eli eipä taida olla pihalle asiaa tänäänkään! Mutta, jospa se pikku unien jälkeen näyttäisi taas valoisammalta tämä päivä....
Tipulla on unikoulu tuonut täyden kympin arvosanan, onnittelut!
Ja joo, perhepedissä nukutaan. Nyt oon parina yönä laittanut Eetun omaan sänkyyn nukkumaan ja hyvinhän se on sinne asettunut (koputan puuta!) Mä ennen lapsen syntymää ajattelin niin ettei meidän lapsi ainakaan tule nukkumaan vanhempien sänkyyn vaan saa luvan nukkua ihan omassa sängyssään. No, kylläpä mieli muuttui kun lapsen kanssa kotiin tulin. Syöttöjä oli aluks tosi usein ja oli kätevää kun lapsi oli vieresss. Ja musta on ollut aivan ihanaa nukkua vauvan vieressä, nautin siitä ihan suunnattomasti. Muutama päivä sitten haikeudella jo ajattelin miten nopeasti vauva kasvaa, ei se enää pitkään mun kainalossa nuku. Toivon tietenkin että jossain vaiheessa Eetu alkaa nukkumaan omassa huoneessaan mutta ei mitään kiirettä ole. Kunhan hissukseen opetellaan nukkumaan omassa sängyssä(joka on meidän sängyn vieresssä). Eetu kun edelleen syö yöllä vähintään kaks kertaa. No jokatapauksessa me molemmat teemme niinkuin koemme itsellemme parhaaksi ja käytännöllisemmäksi. Kunnioitetaan toistemme lapsenhoitotapoja vaikka ne ei ihan samanlaisia olekaan, eiks niin? =)
Ilona, ompa kurjaa että joudutte valvomaan. Toivotaan että viime yö oli vaan yksittäinen huono yö ja entiseen rytmiin pääsette takaisin. Missäpäin savoa asutte? Me Kuopiossa. Oon muualta tänne muuttanut eikä mulla juurikaan oo täällä vauvallisia kavereita, kaikki on jäänyt pääkaupunkiseudulle kun sieltä aikoinaan tänne muutin. Olispa kiva jos asuisit lähellä, voitais vaikka joskus treffata...
Meillä on pakkasta nyt -10 ja ulos meni poitsu nukkuun, ihan kiltisti on jo tunnin nukkunut. Välillä oon käynyt tsekkaamassa lämmön.
Buuffa oli käyttänyt sitä kuuluisaa maalaisjärkeä äippäpakkauksen toppapuvun kanssa. Kiitos että jaat viisauttasi meille =) Täytyy itsekin kokeilla samaa kikkaa.
Valitinkohan mä siitä mun selkäkivusta tässä joku aika sitten.. No, selkä alkaa olla jo parempi. Jos vaikka jumppaan uskaltautuis ens viikolla. Pitäis varmaan alkaa väsäämään lasagnea uuniin. Mukavaa loppiaista kaikille!!
hermione ja Eetu 3kk+2vko
Ystävä hyvä, toivottavasti et saanut sitä käsitystä että jotenkin paheksun perhepedissä nukkumista! Se ei tosiaankaan ollut mun tarkoitukseni, ilman muuta kunnioitan sun tapaasi hoitaa lastasi (ja kaikkien muidenkin tapoja hoitaa omiaan). Mä olen tehnyt niin paljon virheitä Siennan kanssa että niistä voisi kirjoittaa kokonaisen kirjan, mutta niitä sitten korjaillaan tässä pikkuhiljaa. Mutta olen siis viimeinen ihminen sanomaan kenellekään, miten niitten pitäisi omia lapsia hoitaa ja olen varma, että jokaisessa perheessä toimitaan siten kuin sille perheelle on parasta.
Olen samaa mieltä sun kanssa siitä kainalossa nukkumisen ihanuudesta. Tai mä en pysty nukkumaan vauva kainalossa, mutta meillä on tapana hoitaa aamusyöttö sängyssä ja sen jälkeen jäädään vielä pötköttelemään siihen vierekkäin, usein jompi kumpi tai molemmat torkahtaakin vielä hetkeksi. On se vaan niin suloista katsella kainalossa tuhisevaa vauvaa... Kohta se siitä jo lähtee kouluun ;)
Tipu & Sienna 3,5kk+
En mä ajatellut että sä paheksut perhepetiä, ollaanhan me jo niin hyvät " tutut" =) Kunhan vaan mainitsin ettei tule muualta sanomisia tms. Täällä kun välillä saa lukea ihan tiukkaakin tekstiä miten kannattaa lasta hoitaa. On kaikenlaisia kuppikuntia, toiset kannattaa perhepetiä ja toiset nukuttaa vauvasta lähtien omassa huoneessa. Se mikä käy toiselle, ei välttämättä käy toiselle. Muistelen sun sanoneen että olet niin herkkäuninen et vauvan ähinoiden takia nukutitte häntä alusta lähtien omassa huoneessa. Mä taas oon niin neuroottinen etten osais nukkua jos en kokoajan voi vahtia mitä vauvalle kuuluu, vaikka olenkin myös herkkäuninen. Jos vauva nukkuis eri huoneessa, en osais nukkua ollenkaan =(
Niinhän me vanhemmat ollaan erilaisia, niinkuin on vauvatkin.
Joo, eipä tästä enempää.
halauksin hermione
Hermionelle tulin vastaamaan, että me asutaan Mikkelissä... Harmillisen kaukana! Olisi ollut enemmän kuin kiva joskus treffata, mulla nimittäin sama tilanne eli en ole täältä kotoisin. Muutettiin tänne vasta syksyllä eikä täällä mulla ole kyllä äitikavereita eikä muitakaan kavereita. Kovasti odottelen, että pääsee Riitun kanssa ihmisten ilmoille ja tutustumaan ihmisiin! Vauvauintiin mm. suunnitellaan menevämme.... Meillä oli muuten kans tosi selkeätä aluks, että ei perhepetiä! Ja niinhän sitä perhepedissä pötkötellään... Hyvä muuten, että alkaa selkä tuntua paremmalta!
Aamulla Riitu siis nukahti ysin jälkeen ja nukkui klo 14 asti, söi ja nukkui vielä vähän yli kolmeen. Ite huilailin neljään asti... Nyt on tyttö lähinnä torkuskellut päivän aikaan, yhdet reilun tunnin unet otti.... Eli luulisi, että ens yönä nukutaan!
Vaippa-asiasta vielä pikakommentti. Meiltä löytyy kans joka aamu märkä tyttö kainalosta, vaippa falskaa. Kokeiltiin nyt Liberolta isomaa vaippaa (5-8 kg), mut ei auta. Lidlin vaipat on vielä kokeilematta, niitä olen kuullut kehuttavan. Tipukin taisi mainita, että ovat hyviä....
Vilkutuksia kaikille!
Ilona ja Riitu
Ilona, mä arvelinkin et olis ihan liian hyvä tuuri jos sattuis joku enskakaveri tähän lähelle asumaan. No toivottavasti me molemmat tahoillamme löydämme seuraa.
Ikäviä noi vaippafalskaukset. Meillä kokeilussa nyt Liberon koko 7-14 eikä viime yönä vaatteet kastuneet. Vaippa oli siis klo22-8.30 välisen ajan. Aikaisemmin oli myös toi koko falskannut mut laitoin tosi napakasti sen illalla kiinni. Oon aika varma että meillä riippuu ohivuodot paljolti siitä missä asennossa Eetu nukkuu. Yleensä meillä vielä käytössä Liberon 5-8 koko ja Lidlin vaippoja käytetään aina kun siellä kaupassa käydään ostoksilla. Ne on kyllä myös hyviä.
Tulkaahan enskat jutustelemaan että saadaan eloa tähän pinoon =)
hermione ja Eetu
Hermione: hyvä, että et ymmärtänyt mua väärin, ollaan siis edelleen kavereita ;) Mielipiteitä tosiaan tähän maailmaan mahtuu, mutta olen ainakin itse päättänyt pitää näissä lapsenhoitoasioissa mölyt mahassa.
Ilona: toivottavasti teillä alkaa päivärytmi löytyä. Harmi kun en osaa siihen mitään niksiäkään neuvoa, meillä on Siennalla yön ja päivän konseptit olleet aika pienestä asti selviä. On tainnut tulla isäänsä unenlahjojen suhteen. Äiti onkin sitten tosi huono nukkuja ja herkkäuninen, kuten täällä on tullut todettua.
Sain harmikseni äsken viestin, että vauvajumppa johon me ollaan ilmoittauduttu ei alakaan ensi viikon keskiviikkona, koska ryhmää ei ole saatu kokoon. Toivottavasti seuraavaksi viikoksi on jo löytynyt tarpeeksi ilmoittautuneita, haluaisin todellakin päästä jumppailemaan pikkuipanan kanssa.
Sienna heräsi viime yönä 2 kertaa syömään (yhdeltä ja viideltä), mutta onneksi nukahti nykyisen tapansa mukaan välittömästi kun laitoin sen sänkyyn. Yölle tuli silti 12 tuntia pituutta noiden kahden nopean syötön kanssa. Mun piti tietysti katsoa 24 Subilta vaikka olin vannonut, että enää en sitä ala katsoa...
Nyt on muuten sitten täällä etelässäkin ihan kunnolla lunta, ekaa kertaa jouduin oikein tarpomaan vaunujen kanssa hangessa äsken kauppareissulla. Pakkasta on onneksi vain 4 astetta, joten pukeutuminen ei vielä ole kauhea ongelma.
Mukavaa viikon alkua kaikille!
Tipu & Sienna 3,5kk+
Niinhän siinä kävi että sairaalassa jouduttiin pojan kanssa olemaan muutama päivä lasten infektio-osastolla. Flunssa osoittautui rs-virukseksi. Käytettiin siis puoltoista viikkoa sitten perjantaina poikaa päivystyksessä ja siellä lääkäri ei ottanut oikein mitään kantaa asiaa, sanoi vaan että niin kauan kotona kuin vain suinkin pärjää. No pojan olo ei alkanut kohentumaan ja varsinkin yskiminen tuntui vain pahenevan. niinpä sitten viime keskiviikkona vein pojan yksityiselle ja lääkäri kirjoitti samontein lähetteen osastolle. Sanoi että näin pienen tauti pitäs aina hoitaa osastolla. Niinpä sitä sitten oltiin sairaalassa keskiviikosta lauantaihin. Tosiasiassa ois varmaan kotonakin pärjätty, mutta kyllähän se pojan oloa helpotti kun sai adrenaliini spiiraa hengitysteitä laajentamaan ja imivät tuota räkää pois. Sinänsä mitään hätää ei ollut, kun pojan hapetusarvot oli koko ajan 97-100 ja tulehduksia ei ollut. Kaikki lääkärit ja hoitajat ihaili miten meidän Eljas on tolkku poika, eikä uskois että on vasta vajaa 2kk. Lähtötärkastuksen teki lastenosaston ylilääkäri ja hänkin kehui miten jämäkkä on ja sanoi että se on varmaan osasyy miks pojan tauti oli kuitenkin suht lievä. Jos ois ollut hintelämpi ja pienempi niin tautikin ois vienyt voimat ihan erilailla.
Lauantaina päästiin sitten pois ja niinku tuossa ei ois tarpeeksi ollut niin lauantai iltana mulla alkoi vatsatauti, ilmeisesti osaston tuliaisia. Sitä sit sairastettiin eiliseen asti, onneks vielä ainakaan ei näytä poikaan tarttuneen ja toivottavasti ei tartukaan. Enää en kyllä osastolle takaisin halua.
Eljaksella ei tosiaan äitiyspakkauksen haalarin kanssa ei oo ongelmia, koska meillä ei sitä ole :) Mulla on tuommonen ompelijan tekemä 68cm toppahaalari, joka alussa oli aivan valtava, hihat ja lahkeet oli tyhjät ja ukko pienenä könttinä siinä keskellä. Nyt on hihoissa ja lahkeissakin täytettä. Hieman jo pelottaa että joutuuko sitä vielä uuden toppiksen ostamaan jos talvi pitkittyy ja poika kasvaa tuota vauhtia :)
Sairaalassa punnitsivat pojan niin oli piirua vaille 6kg. Pituudesta ei oo tietoa. Sillä meillä ois ollut neuvola nyt perjantaina mut se siirtyi loppukuulle. Mut veikkaisin että yli 60cm ollaan jo pitkälti, sillä noi 62cm vaatteet alkaa käydä pieniksi. Meillä pidetään jo 74cm:siä vaatteita, ainakin bodeja. Hihat niissä on vielä hiukka liian pitkät mutta tuo olka-pylly väli on oikein sopiva meidän kestovaippapaksupepulle. Eikä ihmekään että jätkä kasvaa tuota vauhtia, sillä äsken vetäs melkein 200ml tuttelia naamaansa. :)
Sanle ja Eljas 14.11
Tipu, ompas ikävä juttu että vauvajumppa on peruttu. Toivottavasti ryhmä täyttyis pian että pääsette jumppailemaan. Täytyy minunkin kehua sen verran että Eetu on nyt neljänä yönä nukahtanut omaan sänkyynsä, yhtenä yönä itketti mutta rauhoittui kuitenkin sylittelyn ja silittelyn jälkeen. On sitten vaihtelevasti nukkunut syöttöjen välit joko omassa sängyssä tai mun kainalossa. Edistystä kuitenkin tuo ettei enää tarvii tissiä nukahtamiseen vaan osaa nukahtaa itsekin omaan sänkyynsä.
Sanle ja Eljas oli käynyt sairaalareissun. Hieno juttu että Eljas on niin potra poika että selvis sairastelusta suht vähin vaivoin. Toivottavasti sinäkin olet vatsataudista selvinnyt!
Hiljaiseksi on taas käynyt enskapino, eikö ketään enää kiinnosta kirjoitella kuulumisia.. Tuntuu joskus että mä olen ainut, ehkä mä olen niin säälittävä ettei ole muuta elämää... =( Kiva olis vaihtaa kuulumisia mut yksin se ei oikein onnistu. Onneks ainakin Tipu palstailee suht aktiivisesti.
Mitäs kuuluu Biancolle, Buuffalle ja Dragondreamille?
Jokos tuoreet enskaäidit Gaiole, Pore ja Dajm ovat täällä vierailleet?
hermione ja Eetu 3,5kk
Tein uuden pinon kun vanha oli jo tuolla alhaalla ja nyt ollaan jo hyvää vauhtia menossa uutta vuotta! Eli oikein hyvää vuoden 2008 alkua kaikille! Eipä tarvinnut miettiä juuri uutenavuotena, että mikä on ollut kuluneen vuoden kohokohta. Siis uskomatonta, että viime vuoteen mahtuu sekä raskaaksi tuleminen, että se paras mahdollinen lopputulos!
Itse vuodenvaihteen kohokohta oli Kallen vetelemä 8 h yhtenäinen uniputki. Harmi vaan, että äiti kukkui ylhäällä uutta vuotta vastaanottamassa, eikä ymmärtänyt hyödyntää asiaa!
Viimeksi kirjoitin, että Kalle hahmotti kätensä jouluna. Nyt eilen yritti ottaa jo ensimmäistä kertaa kiinni minun sormestani, siis tähtäsi ja puristi sormensa yhteen. Onnettomiahan nuo yritykset vielä ovat, mutta varmasti pikkuhiljaa on siis löytymässä myös asioihin tarttumisen taito.
Ikävämpi kehitys on, että meidän aikaisemmin niin hienot 4 tunnin iltapäivä-päiväunet ovat jostain syystä olleet joulun jälkeen aikaisempaa katkonaisemmat. Eli joudun käymään heijaamassa vaunuja monta kertaa iltapäivän aikana, kun aikaisemmin ei välttämättä täytynyt käydä lainkaan, tai korkeintaan kerran. Myös illan väsymyksessä huomaa, että ei ole nukkunut niin hyviä unia kuin mitä pitäisi.
Mutta ei pitäisi valittaa noista katkonaisista päiväunista, kun meillä kuitenkin öisin nukutaan. Tipulle kovasti voimia yöheräilyihin! Ymmärrän hyvin, että voimat menee, mä olen kanssa todennut että jos on itse väsynyt, ei jaksa juuri seurustella lapsen kanssa vaan lähinnä suorittaa päivän pakkorutiinit.
Noniin, nyt kun Kalle kerran nukkuu, niin menenpä tekemään jotakin tähdellistä!
Bianco ja Kalle 2,5 kk